Χριστουγεννιάτικα μοτο-δώρα

Συμβουλές για να πιάσουν τα χρήματά σας τόπο
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

29/11/2016

Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν σε λιγότερο από ένα μήνα κι έρχεται ο καιρός που τα δώρα που θα κάνουμε στους δικούς μας ανθρώπους μας προβληματίζουν όλο και πιο πολύ. Για την ιδιαίτερη φυλή των μοτοσυκλετιστών, τα πράγματα είναι λίγο πιο περίπλοκα αλλά και με περισσότερες επιλογές, είτε είμαστε στη θέση αυτού που προσφέρει είτε αυτού που δέχεται ένα δώρο. Ειδικά στην δεύτερη κατηγορία, έχουμε σίγουρα βρεθεί στη θέση να μας δωρίσει κάτι που υποτίθεται ότι έχει σχέση με την μοτοσυκλέτα, κάποιος συγγενής ή φίλος που ξέρει από.. τίποτε έως καθόλου για τις μοτοσυκλέτες, και να το δεχόμαστε με ένα χαμόγελο τύπου "κολλημένη οδοντοστοιχία", ενώ ταυτόχρονα σκεφτόμαστε τρόπους για να το ξεφορτωθούμε χωρίς να προσβάλουμε τον άλλο. Για να αποφύγουμε τέτοιες άβολες καταστάσεις, σας παραθέτουμε μερικές συμβουλές ώστε να πιάσουν τα λεφτά σας τόπο.

 

Βιβλία

Προσοχή! Η άγνοια μπορεί να οδηγήσει στην αγορά ενός βιβλίου που η δουλειά του θα καταλήξει να είναι βάση για την οθόνη του υπολογιστή. Μην μπουκάρετε σε ένα βιβλιοπωλείο και αγοράσετε οτιδήποτε έχει μοτοσυκλέτα στο εξώφυλλο με το σκεπτικό ότι θα αρέσει στον μηχανόβιο κολλητό, όπως δεν θα αγοράζατε ρακέτα του τένις σε φίλο μπασκετμπολίστα, απλώς και μόνο γιατί έχει να κάνει με άθλημα. Ασχοληθείτε λίγο παραπάνω για να μάθετε τον τύπο και την μάρκα της μοτοσυκλέτας του και αγοράστε του κάτι σχετικό. Θα εκτιμηθεί ιδιαίτερα ένα βιβλίο που αναφέρεται στην ιστορία του μοντέλου ή σε τεχνικά θέματα (ειδικά τα service manuals κάνουν θραύση).

Μια έρευνα στο internet θα σας δώσει πολλές επιλογές σε εξειδικευμένα βιβλία

Αν έχει ένα R1 θα είναι χρήσιμο, για παράδειγμα, ένα τεχνικό βιβλίο που να αναφέρεται στους τετρακύλινδρους κινητήρες και στις αρχές λειτουργίας τους. Αν του αρέσουν οι αγώνες, υπάρχουν πολλά βιβλία γύρω από την ιστορία τους, αλλά και βιογραφίες θρυλικών αναβατών, μερικές από αυτές τόσο καλογραμμένες που κάλλιστα θα μπορούσαν να είναι διηγήματα. Αν πρόκειται δε για λάτρη των κλασικών μοτοσυκλετών, εκεί είναι που οι επιλογές πολλαπλασιάζονται κατακόρυφα, αλλά χρειάζεται περισσότερο ψάξιμο για να τις κατάλληλες προτιμήσεις.

 

Εργαλεία


Ακούγεται ως μια πολύ καλή ιδέα για δώρο, αλλά χρειάζεται προσοχή στην ποιότητα. Αν είστε στο επίπεδο που μπερδεύετε το μυτοτσίμπιδο με την πένσα, καλό είναι να ζητήσετε βοήθεια από κάποιον γνώστη για να μην πάρετε ό,τι να 'ναι. Όπως οι γυναίκες εκτιμούν την διαφορά ποιότητας ανάμεσα στα βερνίκια νυχιών, έτσι κι ένας μοτοσυκλετιστής θα εκτιμήσει το δώρο ενός ποιοτικού σετ εργαλείων, σε αντίθεση με μια φαντεζί συλλογή που είναι "made-in-βαθιά Κίνα". Κακής ποιότητας εργαλεία θα χαλάσουν γρήγορα και μπορεί να δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα στα εξαρτήματα της μοτοσυκλέτας από αυτά που καλούνται να λύσουν. Μην ξεχνάτε ότι είναι μια κατηγορία στην οποία "ό,τι πληρώσεις παίρνεις".

 

DVD


Μπορεί να σας φαίνονται αστεία τα DVD που περιέχουν πτώσεις και τούμπες με μοτοσυκλέτες, αλλά υπάρχουν δύο παράμετροι που πρέπει να υπολογίσετε. Πρώτον, με την διαδεδομένη χρήση του internet και του YouTube, δεν είναι πλέον κάτι τόσο σπάνιο ή δύσκολο να δει κάποιος αντίστοιχα βίντεο και δεύτερον δεν είναι αστείο για όλους όσους καβαλάνε μοτοσυκλέτες να περάσουν δύο ώρες μπροστά στην τηλεόρασή τους βλέποντας άλλους αναβάτες να τσακίζονται. Αν όμως θέλετε ντε και καλά να δωρίσετε κάποιο DVD (αναφέρομαι κυρίως σε συμβίες που το βλέπουν ως μια καλή αφορμή για να καθηλώσουν στον καναπέ δίπλα τους το ταίρι τους, που δεν πετάει και την σκούφια του για να δει για πεντηκοστή φορά τον Τιτανικό) προτιμήστε κάποιο με ιστορικούς ή σύγχρονους αγώνες ή μοτοσυκλετιστικά ντοκιμαντέρ όπως το "Faster" ή το "On any Sunday", τα οποία πραγματικά είναι κάτι που αξίζει κάποιος να δει.

 

Εξοπλισμός


Είναι ένα ευαίσθητο θέμα γιατί στη συγκεκριμένη περίπτωση μπαίνει και ο παράγοντας προσωπικό γούστο. Μιλάμε για μια τεράστια λίστα επιλογών και κόστους και γι' αυτό το λόγο καλό θα είναι να προχωρήσετε σε πιο ασφαλείς και ουδέτερες λύσεις. Για παράδειγμα, ένα σετ λεπτά ισοθερμικά γάντια που φοριούνται μέσα από τα κανονικά γάντια, είναι κάτι που θα εκτιμήσουν όλοι όσοι οδηγούν μοτοσυκλέτα τον χειμώνα, όπως και ένα καλό σετ ισοθερμικών εσώρουχων. Τα ζεστά tubes για τον λαιμό είναι μια επίσης καλή επιλογή, αλλά προσοχή στο χρώμα που θα διαλέξετε γιατί μπορεί το φούξια να είναι της μόδας, όμως μην το κάνετε με το σκεπτικό ότι ταιριάζει με το κόκκινο της Ducati… Το πιθανότερο είναι ότι θα καταλήξει να γίνει πανάκι για γυάλισμα. Επίσης τα αυτοκόλλητα διακοσμητικά για τα κράνη δεν είναι πάντα καλή επιλογή, γιατί δεν είναι σίγουρο ότι ο φίλος ή ο καλός σας θα θέλει να κυκλοφορεί καθημερινά σαν τον Bugs Bunny με τα αυτοκόλλητα αυτάκια που του χαρίσατε…

 

Επίσης τα αυτοκόλλητα διακοσμητικά για τα κράνη δεν είναι πάντα καλή επιλογή


Αντίστοιχα πολλές επιλογές υπάρχουν και για την μοτοσυκλέτα, καθώς ένα σετ καθαριστικών ή ένα σετ επισκευής ελαστικών, για παράδειγμα, είναι κάτι χρήσιμο και πρακτικό όπως και μια ποιοτική κλειδαριά, ενώ δεν περιορίζονται από το είδος της μοτοσυκλέτας ή τα προσωπικά γούστα του αναβάτη. Η πιο ασφαλής πάντως επιλογή είναι μια δωρο-επιταγή για ένα κατάστημα που πουλάει εξοπλισμό αναβάτη και μοτοσυκλέτας, ώστε να αγοράσει κάτι που πραγματικά χρειάζεται και θέλει.

Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!

Γιατί ένας ίππος δεν ισούται με την πραγματική δύναμη που έχει ένα άλογο
Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

4/3/2024

Η παγκόσμια ιστορία των κινητήρων και το πώς θα φτάσουν αυτοί στον τελικό ιδιοκτήτη, πείθοντάς τον να επενδύσει σε κάτι θορυβώδες με αμφιλεγόμενη αξιοπιστία -όπως ήταν τότε οι ατμομηχανές- ξεκινά με ένα φανταστικό κόλπο marketing που το λουζόμαστε ακόμη και σήμερα. Ο μεγάλος Σκοτσέζος εφευρέτης James Watt είναι ο άνθρωπος που μας έδωσε τον όρο ιπποδύναμη και καθόλου περίεργα, από το όνομά του έρχεται και το γνωστό σε όλους μας Watt. Και επειδή η ιπποδύναμη πάντα λάθος μετρούνταν και ακόμη λάθος παραμένει, είναι περίεργο που ήδη το 1889, 70 χρόνια μετά τον θάνατό του, δεν άλλαξαν τον συσχετισμό ώστε ένα Watt να ισούται με έναν ίππο, καθώς όπως θα δούμε στην πιο λεπτομερή αναφορά σχετικά με την προέλευση του όρου ιπποδύναμη, αυτό που τελικά μετράμε δεν έχει και μεγάλη συγγένεια με την πραγματικότητα.

Η πλέον βολική πρακτική για όλους μας θα ήταν κάθε μονάδα μέτρησης να είναι αυτό-επεξηγηματική ώστε πολύ γρήγορα να καταλαβαίνουμε τι έχουμε μπροστά μας. Διαφορετικά να είναι και κάτι απλό με το οποίο θα είναι εύκολο να γίνει η εμπειρική συσχέτιση πολύ εύκολα, όπως για παράδειγμα το κιλό, που πολύ γρήγορα μαθαίνει κανείς να σχηματίζει στο μυαλό του την εικόνα του πόσο βαρύ είναι ένα αντικείμενο που ζυγίζει δέκα κιλά. Έτσι και τώρα ξέρουμε εμπειρικά τι σημαίνει μία μοτοσυκλέτα με κινητήρα 100 ίππων και πώς ακριβώς θα διαφέρει από μία άλλη των 87 και μπορούν μάλιστα να φανταστούν όσοι δεν έχουν την εμπειρία για το πώς είναι μία μοτοσυκλέτα 200 ίππων, ωστόσο κανείς δεν έχει ιδέα τι σημαίνει ένας ίππος και τι είναι αυτό που τελικά μετράμε.

Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!
η πρώτη αναφορά που σχετίζει άλογα και μηχανές πηγαίνει πίσω στο 1702

Πολύ νωρίς στην ιστορία των κινητήρων με πρώτη αναφορά το βιβλίο του Thomas Savery  “The Miners Friend or an ENGINE to raise WATER by FIRE” που τυπώθηκε για πρώτη φορά στο Λονδίνο το 1702, περιεγράφηκε ο συσχετισμός του έργου του κινητήρα σε αναφορά με τα άλογα. Ο Savery ήταν μάλιστα και ο πρώτος που προσπάθησε να εμπορευτεί την ατμομηχανή. Ωστόσο η πρώτη εμπορικά διαθέσιμη σε εύρος ατμομηχανή ήταν του Thomas Newcomen το 1712 και ήταν καλή μόνο για αντλιοστάσια, δεν θα μπορούσε ποτέ να δουλέψει σε οχήματα.

Για αυτό και πατέρας των κινητήρων αυτών καθώς και του όρου ιπποδύναμη, ήταν ο Watt που στα τέλη του 1760 παρουσίασε μία εξαιρετικά βελτιωμένη ατμομηχανή πάνω στα σχέδια του Newcomen μηδενίζοντας τον κενό χρόνο στους κύκλους ψύξης – καύσης. Ο Watt ήταν ιδανική περίπτωση εφευρέτη γιατί κατείχε κάτι που στην ιστορία της ανθρωπότητας έχει υπάρξει ελάχιστες φορές. Εφευρέτες υπάρχουν άπειροι, αντίθετα από αυτό που πιστεύει ο κόσμος είναι το μόνο που δεν σπανίζει. Έμποροι και διαφημιστές επίσης σε πλεονάζοντα βαθμό. Αυτά τα δύο σε έναν άνθρωπο όμως, είναι σπάνιο. Διότι μία εφεύρεση στην απαρχή της έχει μόνο έναν πιστό, εκείνον που την κατασκεύασε. Για να ξεκινήσει η εμπορική της επιτυχία πρέπει να είναι τυχερός να βρει κάποιον που θα την προωθήσει σωστά και θα επενδύσει μέχρι να την μάθει περισσότερος κόσμος. Ακόμη πιο σπάνιο ο εφευρέτης να είναι και πλούσιος για να τα κάνει όλα μόνος του, συνήθως εκείνος που έχει τους πόρους δεν κάθεται να σπάσει το κεφάλι του με εφευρέσεις. Ο James Watt ήταν μία εξαιρετική περίπτωση γιατί είχε τον τρόπο να σκεφτεί εμπορικά, να κυνηγήσει την πώληση με τακτικές marketing αντί να γκρινιάζει δεξιά και αριστερά πως δεν τον βοηθά η πολιτεία…

Στο αχνό μονοπάτι που είχε ήδη χαραχθεί πριν από 60 χρόνια, πάτησε να ανοίξει δρόμο προσπαθώντας να τονώσει τις πωλήσεις της εφεύρεσης του και έτσι απευθύνθηκε και αυτός στα ορυχεία όπως είχε γίνει στο παρελθόν. Γρήγορα βρέθηκε να πρέπει να εξηγήσει γιατί η δική του μηχανή άξιζε τα περισσότερα χρήματα που ζητούσε έναντι των υπολοίπων και ανακάλυψε πως ήταν εξαιρετικά δύσκολο να δώσει τους ιδιοκτήτες ορυχείων να καταλάβουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά.

Άλλαξε λοιπόν στρατηγική και στον επόμενο υποψήφιο πελάτη πήγε και του είπε πως η δική του μηχανή είναι η πρώτη στον κόσμο με δύναμη 10 αλόγων. Εξηγώντας του πως με μία μηχανή που δεν χρειάζεται διάλλειμα, δεν σταματά για τροφή και δεν κουράζεται, αντικαθιστά αμέσως δέκα άλογα. Επειδή ο Watt ήταν πρώτα από όλα ένας εφευρέτης και επιστήμονας, δεν σκόπευε να είναι αβάσιμος ο ισχυρισμός του, ήταν όμως εξαιρετικά χοντρο-υπολογισμένος υπερτονίζοντας το πόσα άλογα κέρδιζε ενώ και η ίδια η μονάδα μέτρησης ήταν παραπάνω από αυτό που στην πράξη μπορούσε να κάνει ένα άλογο.

Μιας και ο στόχος της εποχής ήταν τα ορυχεία ο Watt έβαλε δύο Shetland Πόνι, μία Σκωτσέζικη ράτσα που χρησιμοποιούσαν για αυτή την δουλειά, να τραβήξουν βάρος 100lb (45kg) από ένα πηγάδι βάθους 220 foot (67m) με ταχύτητα 2.5 μίλια την ώρα. Αυθαίρετα τελείως μετά από αυτό διπλασίασε τα μεγέθη κατά 50% θεωρώντας πως τα άλογα είναι πολύ πιο δυνατά από τα Σκωτσέζικα Πόνι ενώ σήμερα ξέρουμε πως στην πράξη δεν απέχουν πολύ και πως τα Πόνι αυτά έχουν την δύναμη 0,7 ενός αλόγου.

Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!
οι πρώτοι υπολογισμοί

Έτσι και αλλιώς κανένα άλογο δεν είναι ίδιο με όλα τα υπόλοιπα και εξ αρχής αυτή η μονάδα μέτρησης είναι λιγότερο βασισμένη στην επιστήμη από αυτό που θα έπρεπε, όμως ο στόχος δεν ήταν να μετρήσουν σωστά την δύναμη της ατμομηχανής αλλά να καταφέρουν να μαζέψουν παραγγελίες.

Ο James Watt τα κατάφερε εξαιρετικά σε αυτό τον τομέα ορίζοντας την ιπποδύναμη και δίνοντας έναν λόγο σε κάθε ιδιοκτήτη να κάνει την κίνηση αυτή και να απαλλαγεί από τα άλογα, που σε σύντομο χρονικό διάστημα οι ανταγωνιστές του μιλούσαν και εκείνοι για ιπποδύναμη καθιερώνοντας τον όρο.

Όχι μόνο αυτό αλλά η πρώτη μάχη της ιπποδύναμης έγινε ήδη από τα μέσα του 1770 με σχετικές δηλώσεις σχετικά, καθώς δεν ήταν εύκολο να μετρηθεί στην πράξη η αλήθεια, φανερώνοντας από πολύ νωρίς την πορεία που θα ακολουθούσε η ανθρωπότητα με τα νούμερα της ιπποδύναμης.

Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!
Λειτουργικό αντίγραφο της πρώτης μηχανής του Watt από Πανεπιστήμιο της Σκωτίας

Ευτυχώς όπως είπαμε ο James Watt ήταν αυτή η σπάνια περίπτωση εφευρέτη, επιστήμονα, εμπόρου και διαφημιστή, οπότε οι ισχυρισμοί του είχαν πραγματικό αντίκτυπο. Η δική του ατμομηχανή ήταν πράγματι πολύ καλύτερη παρότι οι αρχικές δοκιμές σε τραίνα που έγιναν αρκετά αργότερα, αποδείχτηκαν μια δύσκολη διαδικασία και κάπως επικίνδυνη για να μετακινείς επιβάτες. Στις αρχές του 1830 όμως μία τέτοια ατμομηχανή με σχετικά λίγες διαφορές και σωληνώσεις για το καζάνι που ήταν κάνες τουφεκίων έπιασε δουλειά στις ΗΠΑ ως το πρώτο δρομολόγιο με τραίνο με το marketing να διοργανώνει και αγώνα ενάντια σε άμαξα. Τα πάντα πήγαιναν βάση σχεδίου μέχρι που το καζάνι της ατμομηχανής ράγισε και χάνοντας πίεση έχασε λίγα μέτρα πριν, όμως αυτή η αρχική αποτυχία δεν στάθηκε εμπόδιο και οι ατμομηχανές επικράτησαν. Εξαιτίας τους ο κόσμος έμαθε την αξία των κινητήρων και αργότερα έδωσε βάση στα αυτοκίνητα με τον όρο ιπποδύναμη να συνεχίζει ακέραιος την πορεία του και να περνά και στις πρώτες μοτοσυκλέτες.

Πατέρας λοιπόν του όρου ο James Watt και ξεκίνημα της χρήσης του από την πρώτη στιγμή ανταγωνιστικά και με λίγο «τσίμπημα» προς τα πάνω σε σχέση με την πραγματικότητα. 264 χρόνια μετά και σχεδόν σε όλη την πορεία των 120 ετών που έχει γράψει η ιστορία των μοτοσυκλετών, οι παραπάνω βασικές αρχές για τον όρο «ιπποδύναμη» παραμένουν αμετάβλητες.