Euro 4 και Brexit σκοτώνουν τις μοτοσυκλέτες που αγαπήσαμε

Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

29/6/2016

Μετά την Yamaha που ανακοίνωσε την διακοπή της παραγωγής των XT660Z και XJR 1300 λόγω των επικείμενων προδιαγραφών Euro 4, αλλά και της Kawasaki που με μια επιστολή γεμάτη συναισθηματισμό δήλωσε ότι η W 800 δεν θα είναι μαζί μας μετά το 2016, έρχονται φήμες που θέλουν και την Honda να βάζει τέλος στο δημοφιλές CBR 600 RR και πολύ πιθανόν και στο μεγαλύτερο Fireblade. Οι εγκρίσεις τύπου για τις μοτοσυκλέτες προδιαγραφών Euro 3 είχαν πάρει παράταση έως το τέλος του 2016 και υπάρχει ένα μικρό παραθυράκι για να πουλιούνται έως και το τέλος του 2017, αρκεί να μην ξεπερνούν τα 200 κομμάτια σε κάθε χώρα. Με άλλα λόγια, ο νομοθέτης έχει αφήσει ένα μικρό περιθώριο χρόνου στα εργοστάσια να πουλήσουν το στοκ μοτοσυκλετών Euro 3 που διαθέτουν, ταυτόχρονα όμως τα πιέζει να σταματήσουν την παραγωγή τέτοιων μοτοσυκλετών πριν τελειώσει το 2016, καθώς οι ποσότητες και ο χρόνος που θα τους έχει απομείνει για να τις πουλήσουν πριν την απαγόρευση θα είναι ελάχιστος. Τα ευρωπαϊκά εργοστάσια φαίνεται ότι βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση αυτή την στιγμή, καθώς η γκάμα των κινητήρων που χρησιμοποιούν είναι περιορισμένη και οι περισσότεροι από αυτούς έχουν σχεδιαστική ηλικία μικρότερη των δύο ετών, με αποτέλεσμα την ευκολότερη προσαρμογή τους στις αυστηρότερες προδιαγραφές Euro 4. Αντίθετα τα ιαπωνικά εργοστάσια έχουν πολύ μεγαλύτερη γκάμα μοντέλων, χρησιμοποιούν πολλούς διαφορετικού τύπου κινητήρες και οι περισσότεροι από αυτούς είναι σχεδιασμένοι πριν από δέκα χρόνια. Επίσης, ο περιορισμένος χρόνος για την προσαρμογή των εργοστασίων στις προδιαγραφές Euro 4 (η εξέλιξη ενός νέου κινητήρα διαρκεί πάνω από δύο χρόνια) σε συνδυασμό με την τάση των ιαπωνικών εργοστασίων τα τελευταία πέντε χρόνια να κοιτούν την Ασιατική αγορά και να έχουν παραμελήσει τα ευρωπαϊκού προσανατολισμού μοντέλα τους (με εξαίρεση την σειρά MT της Yamaha) τους αναγκάζει να διακόψουν την παραγωγή ορισμένων μοτοσυκλετών τους, χωρίς ακόμα κα είναι βέβαιο αν έχουν έτοιμους τους αντικαταστάτες τους.

Η περίπτωση του Honda CBR 600 RR είναι η πιο ενδεικτική. Τα supersport 600 είναι μια κατηγορία που βρίσκεται σε εμπορικό μαρασμό αυτή την στιγμή και ο μόνος λόγος που τα εργοστάσια συνεχίζουν να τα παράγουν είναι γιατί έχουν ήδη αποσβέσει το κόστος εξέλιξής τους και το μόνο κόστος γι΄αυτά είναι τα υλικά τους. Αν όμως χρειαστεί να επενδύσουν στο σχεδιασμό νέου κινητήρα προδιαγραφών Euro 4, οι ασθενικές πωλήσεις των supersport 600 θα έκαναν μια τέτοια απόφαση οικονομικά ασύμφορη. Αν στις διεθνείς εκθέσεις μοτοσυκλέτας του φθινοπώρου τα ιαπωνικά εργοστάσια έχουν νέα CBR 600 RR, GSX-R 600/750, YZF-R6 και ZX-6R τότε η κατηγορία θα μείνει ζωντανή. Αν όμως δεν υπάρξουν αντικαταστάτες των σημερινών μοντέλων, τότε οι πιθανότητες να εξαφανιστεί η κατηγορία από τον χάρτη είναι περισσότερες από το να μην συμβεί το μοιραίο. Η Honda Europe πάντως, σε συνάρτηση με το Brexit που έχει κάνει τα πράγματα ακόμα πιο ασταθή, ανακοίνωσε ότι τα καράβια που στέλνει μοτοσυκλέτες της στην Μεγάλη Βρετανία δεν θα έχουν μέσα CBR 600 RR…   

Harley-Davidson: Σταθερή μείωση πωλήσεων δεκαετίας - Έπεσε στο μισό του καλύτερου χρόνου της.

Οι μόνες αγορές με άνοδο, είναι εκείνες που έχουν Έλληνα επικεφαλής!
motomag μείωση πωλήσεων H-D
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

14/5/2024

Απογοητεύουν οι πωλήσεις της Harley Davidson σε παγκόσμιο επίπεδο σημειώνοντας μία από τις χειρότερες επιδόσεις ανάμεσα στους 20 μεγαλύτερους κατασκευαστές μοτοσυκλετών, φτάνοντας πλέον σε σημείο ορόσημο καθώς έπεσαν οριακά κάτω από το μισό που πουλούσαν πριν από μία δεκαετία! Αυτή τη στιγμή η Harley-Davidson δίνει μάχη για να διατηρήσει το μερίδιό της στη τρικυμία που βιώνει η παγκόσμια αγορά, την ίδια ώρα που κάποιες εταιρείες σερφάρουν με μεγάλη επιτυχία τα κύματα σε σταθερή άνοδο! Οι συνολικές πωλήσεις της H-D όμως βαίνουν μειωμένες κατά 5,0% σε ετήσια βάση φτάνοντας τώρα στις 168.050 μοτοσυκλέτες, έναντι των 329.776 που πουλήθηκαν παγκοσμίως το 2014.

Ήταν μία χρονιά ορόσημο παρόλο που το μέλλον προβλεπόταν δύσκολο για τους λίγους στα υψηλά κλιμάκια-διαφορετικά δεν θα έκαναν από τότε την κίνηση να μπουν σε νέες κατηγορίες, σε μία κίνηση που χρειάζεται πολλά χρόνια εξέλιξης και προετοιμασίας. Ακόμη και οι πιο απαισιόδοξοι όμως δεν περίμεναν πως δέκα χρόνια αργότερα οι πωλήσεις της Harley θα είχαν μειωθεί κατά το ήμισυ – σημειώνοντας ένα από τα πιο στενάχωρα ρεκόρ ανάμεσα στους 20 κορυφαίους κατασκευαστές παγκοσμίως. Αντίθετα ένας από τους βασικούς ανταγωνιστές της H-D, η BMW, αύξησε τις πωλήσεις της από 115.215 μοτοσυκλέτες και maxi-scooters το 2013, σε 208.528 μονάδες το 2023.

Δεν είναι λοιπόν περίεργο που η τιμή της μετοχής της Harley-Davidson έχει σχεδόν μειωθεί στο μισό από το ιστορικό υψηλό της πριν από δέκα χρόνια, που ήταν 58,23 δολάρια στις 30 Απριλίου 2014, σε 34,69 δολάρια στις 10 Μαΐου 2024.

Να σημειώσουμε εδώ πως το 2021 αμέσως μετά την πανδημία οι πωλήσεις για πρώτη φορά μετά από έξι χρόνια σημείωσαν οριακή άνοδο, πριν επιστρέψουν στην σταθερά καθοδική πορεία με το αντίστοιχο ποσοστό.

Το ποσοστό αυτό μείωσης ανακόπτεται από την τεράστια άνοδο σε ορισμένες αγορές της Ασίας και ιδιαίτερα στην Ινδία όπου η νέα τους συνεργασία σημειώνει εξαιρετική ανταπόκριση από το κοινό. Παραδοσιακά η Ιαπωνία είναι μία πολύ δυνατή αγορά για την H-D, κόντρα σε αυτό που θα απαντούσε κάποιος για το τι αυθαίρετα πιστεύει για την H-D στην Ιαπωνία. Αντίστοιχα έχει επωφεληθεί και από την άνοδο του βιοτικού επιπέδου σε άλλες αγορές της Ασίας όπου υπάρχουν αυξήσεις έως και 3%.

Όμως με πτώση 9.9% σε ΗΠΑ και Καναδά μαζί, ακόμη 8,8% στην Ευρώπη συνολικά και 14,5% στην Λ. Αμερική, το συνολικό ποσοστό στις παγκόσμιες πωλήσεις συνεχίζει μειούμενο με περίπου σταθερό βήμα.

Όσο απογοητευτικά και αν είναι αυτά τα στατιστικά στοιχεία, ο Αμερικάνος κατασκευαστής δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα ύπαρξης ούτε και αναμένεται να γίνουν εσπευσμένες κινήσεις αντιμετώπισης καθώς τα όποια διορθωτικά βήματα απαιτούνταν, έχουν ήδη ακολουθηθεί με την H-D να «σετάρεται» εγκαίρως στην νέα πραγματικότητα. Ίσως αυτό που θα καθυστερήσει ακόμη περισσότερο, είναι να δημιουργηθεί ένα κέντρο αποφάσεων για την Ευρώπη και ταυτόχρονα ένα τμήμα marketing που θα βοηθήσει το όνομα της H-D να ακουστεί περισσότερο.

Ενδιαφέρον επίσης, είναι το γεγονός πως η επιτυχία της H-D στην Ασία πιστώνεται σε έναν Έλληνα, ένα από τα ικανότερα στελέχη που έχει βγάλει η χώρα μας και απόδειξη για τις ικανότητές του αποτελεί το βιογραφικό του.

Ο κύριος Δημήτρης Ράπτης έχει τον τίτλο Vice President Asia Pacific, δηλαδή είναι υπεύθυνος για τις μόνες αγορές της H-D παγκοσμίως που σημειώνουν αύξηση!

Με έδρα την Σιγκαπούρη, ο κος Ράπτης επισκέφτηκε τελευταία φορά την χώρα μας κατά την Έκθεση Μοτοσυκλέτας 2024, ανεπίσημα, και δέχτηκε να φωτογραφηθούμε μαζί, παρότι απαίτησε να μην υπάρχει συνέντευξη και η όποια συζήτηση να είναι ιδιωτική. Ο κύριος Ράπτης συνομίλησε με τον κύριο Άκη Στυλιανίδη εισαγωγέα της Kawasaki στην Ελλάδα, ο οποίος έχει υπάρξει μέντορας και εργοδότης του στα πρώτα χρόνια, της μακρόχρονης καριέρας του.

ΜΟΤΟ, κος Ράπτης και κος Στυλιανίδης
Ο κύριος Δημήτρης Ράπτης στο κέντρο, H-D Vice President Asia Pacific και δεξιά ο κος Άκης Στυλιανίδης, εισαγωγέας Kawasaki στην Ελλάδα, μεταξύ άλλων.

Στη συνέχεια ο κος Ράπτης εργάστηκε για την BMW Hellas φτάνοντας στην υψηλότερη θέση πριν μετακινηθεί στο εξωτερικό ανεβαίνοντας την κλίμακα στην BMW Motorrad φτάνοντας και στο υψηλότερο σημείο που μπορεί να φτάσει ένας μη Γερμανός πολίτης. Ήταν λοιπόν μία σκληρή μεταγραφή για την BMW Motorrad και το αποτέλεσμα δικαιώνει τους Αμερικανούς που διέκριναν την μοναδική αξία του σπουδαίου αυτού Έλληνα, που έχει φτάσει ψηλότερα από κάθε άλλο στέλεχος μοτοσυκλέτας.

Harley-Davidson ο κος Ράπτης με τον κο Στυλιανίδη

Επιστρέφοντας πίσω στην παγκόσμια εικόνα της H-D, η μακρά τους ιστορία τους έχει γαλουχήσει με αντοχές για μεγαλύτερα προβλήματα από την σταδιακή μείωση και μάλιστα με σταθερό ρυθμό, χωρίς δηλαδή επιταχυνόμενη κατρακύλα.

Η ιστορική φράση Boys, today we quit” που ήταν το τελευταίο πράγμα που ακούστηκε στο εργοστάσιο της Excelsior στο Σικάγο κατά το Αμερικάνικο κράχ, δείχνει πως η H-D έχει περάσει πολύ χειρότερα με πάσα επιτυχία. Τότε καταστράφηκαν οι δύο από τις τέσσερις μεγάλες αμερικάνικες εταιρείες, με την Indian να κλυδωνίζεται πολύ περισσότερο από την H-D. Για την ιστορία η Excelsior-Henderson (πλέον) επέστρεψε την δεκαετία του ΄90 αλλά επίσης δεν τα κατάφερε ενώ πρόσφατα τα πνευματικά δικαιώματα πέρασαν στην Bajaj. Είναι βέβαια 5ο χρόνο στην κατοχή της, οπότε ας μην περιμένει κανείς κάποια αναβίωση, ενώ έτσι και αλλιώς αυτό το όνομα έχει πλήρως σβήσει στην συνείδηση της πλειοψηφίας και η προσπάθεια για την αναβίωσή του έχει ακριβώς το ίδιο κόστος με το χτίσιμο ενός καινούριου ονόματος από την αρχή.

Το πιθανότερο για την H-D είναι να πλησιάζουμε σε ένα νέο πλατύσκαλο πωλήσεων από το οποίο δεν θα υπάρχει περαιτέρω μείωση, ώστε να αρχίσουμε μάλιστα να βλέπουμε και μία οριακή άνοδο μετά την σταθεροποίηση. Οι συνολικές πωλήσεις στο τέλος του έτους θα δείξουν αν βρισκόμαστε σε αυτό το επίπεδο, ωστόσο το πρώτο τετράμηνο δείχνει πως δεν θα είναι αυτή η χρονιά. Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του Jochen Zeitz στο REUTERS η οικονομική κατάσταση στις ΗΠΑ δεν επιτρέπει αισιοδοξία και η εταιρεία είναι προετοιμασμένη για ακόμη μεγαλύτερη μείωση μέσα στο 2024. Ήδη το πρώτο τετράμηνο τα έσοδα έφτασαν στα 792 εκατομμύρια δολάρια, κάτω από τα 880,2 εκατ. δολάρια που είχαν προβλέψει οι αναλυτές.