TransAnatolia Rally 2023: Μάχη Yamaha Tenere 700 και Aprilia Tuareg 660 έως το τέλος

Πρόβα για ένταξη στο παγκόσμιο
1
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

11/9/2023

Το Transanatolia Rally που ξεκινά από την πόλη της Σαμσούντας στη Μαύρη Θάλασσα και καταλήγει στα τουρκικά παράλια του Αιγαίου στη Σμύρνη, απαιτεί από τους αναβάτες και τα πληρώματα των ATV, SSV και των αυτοκινήτων να διασχίσουν σχεδόν την μισή Τουρκία, κάνοντας 2350 χιλιόμετρα χωματόδρομων. Ο συγκεκριμένος αγώνας έγινε γνωστός στο ευρύτερο κοινό όταν η Ducati επέλεξε να συμμετέχει εκεί με την καινούρια τότε Multistrada 1200 Rally. Το ίδιο επέλεξε να κάνει και πέρσι η KTM, συμμετέχοντας με το ολοκαίνουριο 690 Enduro του 2023 που είχε παρουσιάσει μέσα στο καλοκαίρι του 2022. Η διεξαγωγή του στα τέλη Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου, διευκολύνει τους κατασκευαστές να τον χρησιμοποιήσουν ως ένα είδος προβολής για τα νέα μοντέλα τους, δίνοντάς τους “αγωνιστικό pedigree”.

1

Τα τελευταία χρόνια, αυτού του είδους τα Rally έχουν αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία για τους κατασκευαστές, διότι έχουν κατηγορίες και είδος διαδρομών, που όχι μόνο επιτρέπεται η συμμετοχή πολυκύλινδρων on-off, αλλά μπορούν να τερματίσουν με αξιώσεις. Το Dakar πλέον είναι αποκλειστικά για αγωνιστικές μονοκύλινδρες των 450 κυβικών, οπότε έχει περιοριστεί η δυνατότητα συμμετοχής μοτοσυκλετών που βασίζονται σε μοντέλα παραγωγής.

Η Triumph ήταν η πρώτη που αγκάλιασε αυτού του είδους Rally και μάλιστα υποστηρίζει οικονομικά αρκετά από αυτά, όπως το Transanatolia 2023 ως βασικός χορηγός.

Η Yamaha το πήγε ακόμα παραπέρα, δηλώνοντας επίσημα πως αποχωρεί από το Dakar και η εργοστασιακή της ομάδα θα συμμετέχει αποκλειστικά σε αυτού του είδους τα Rally, είτε αποτελούν επίσημους αγώνες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Rally της FIM, είτε όχι.

3

Προς το παρόν το Transanatolia είναι ένας αυτοτελής αγώνας, όμως ο στόχος των οργανωτών είναι να ενταχθεί στο ημερολόγιο της FIM από την επόμενη χρονιά.

Πρόβα generale λοιπόν για το φετινό Transanatolia όπου ξεκίνησε στις 2 Σεπτεμβρίου και ολοκληρώθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου. Το ΜΟΤΟ βρέθηκε στην Σαμσούντα προσκεκλημένο από το Τουρκικό Γραφείο Πολιτισμού και Τουρισμού, όπου θα είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την εκκίνηση του αγώνα αλλά και τις δύο πρώτες ημέρες της αγωνιστικής δράσης.

5

Η Σαμσούντα είναι η σημαντικότερη πόλη για την ιστορία του σύγχρονου Τουρκικού κράτους, καθώς από αυτή την πόλη ο Κεμάλ Ατατούρκ ξεκίνησε την ίδρυσή του. Παρά τους αιώνες ιστορίας που έχει αυτή η περιοχή, η Σαμσούντα σήμερα είναι μια υπερσύγχρονη πόλη που θυμίζει περισσότερο πόλεις του τουριστικού παραλιακού μετώπου της νοτίου Ισπανίας! Παντού καινούριοι δρόμοι και παντού καινούριες πολυκατοικίες, σαν κάποιος να  έχει χτίσει ολόκληρη την πόλη από το μηδέν πριν δέκα χρόνια.

Η επίσημη πανηγυρική εκκίνηση του αγώνα είχε καθαριστεί για το απόγευμα του Σαββάτου 2 Σεπτεμβρίου, ενώ η αγωνιστική δράση θα ξεκινούσε την Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου. Συνολικά 123 οχήματα έδωσαν το παρόν το Σάββατο, με τις μοτοσυκλέτες να έχουν την μερίδα του λέοντος, αφού ήταν πάνω από 83.

Στις “hard core” συμμετοχές που είχαν έρθει με ξεκάθαρο στόχο να πάρουν τη νίκη, ήταν η εργοστασιακή ομάδα της Yamaha με τον γιγαντόσωμο Pol Tarres και τον Alessandro Botturi πάνω στις σέλες δύο Tenere 700 Raid.

9

Στην ίδια κατηγορία το παρόν έδωσε και η Aprilia με την ομάδα της GCORSE και αναβάτες τους Jacopo Cerutti και Francesco Montanari. Η υποστήριξη της GCORSE είναι εργοστασιακή και η συμμετοχή της Aprilia σε αυτό το Raid Rally, εντάσσεται στο πρόγραμμα “Back to Africa”. Ήδη η ιταλική ομάδα έχει τρέχει στα ιταλικά Motorally, όπου έχει τις περισσότερες νίκες στην κατηγορία G1000. Οπότε η δήλωση του Massimo Rivola (Διευθύνων Σύμβουλος Aprilia Racing) πως ο στόχος της συμμετοχής στο Transanatolia 2023 δεν είναι η νίκη, έχει απλώς επικοινωνιακή αξία. Αυτό φάνηκε και από τις επιδώσεις των αναβατών της στο πεδίο της μάχης, όπου ήταν σκληροί αντίπαλοι για τους εργοστασιακούς αναβάτες της Yamaha.

6

Η Yamaha είχε ηγετική παρουσία σε αυτόν τον αγώνα, με αρκετά φορτηγά υποστήριξης, μεγάλες τέντες και πολλούς μηχανικούς. Κι αυτό, διότι μαζί με τους εργοστασιακούς αναβάτες, δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους ιδιοκτήτες Tenere 700 να συμμετέχουν σε ένα τέτοιου είδους rally και να έχουν την τεχνική υποστήριξη από τους μηχανικούς της εργοστασιακής ομάδας!  

Όλα ήταν έτοιμα για να ξεκινήσει ο αγώνας την Κυριακή το πρωί από την Σαμσούντα, όμως ο καιρός είχε εντελώς διαφορετική άποψη. Μια ισχυρή καταιγίδα που ξεκίνησε από τα χαράματα, μετέτρεψε την κεντρική λεωφόρο της πόλης σε ποτάμι, προκαλώντας αρκετές ζημιές σε διάφορα σημεία του δρόμου, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατον να φύγουν στην ώρα τους οι αναβάτες και τα φορτηγά συνοδείας. Έτσι όλο το πρωινό πρόγραμμα που αφορούσε τις Raid διαδρομές ακυρώθηκε και ο αγώνας ουσιαστικά ξεκίνησε το απόγευμα με μία ειδική διαδρομή “time attack”.

Αντίστοιχες δυσκολίες παρουσιάστηκαν για τους οργανωτές και του αγωνιζόμενους την δεύτερη ημέρα, όπου πλέον είχαμε όλοι φτάσει στην πόλη Tokat που βρίσκεται σε υψόμετρο άνω των 800μ.

Η τρίτη ημέρα του αγώνα μας ήθελε όλους να ανέβουμε ακόμα πιο ψηλά για να βρεθούμε στην πόλη Sivas, που είναι η εμπορική “διασταύρωση” στην κεντρική Τουρκία από τη Μαύρη Θάλασσα προς την Άγκυρα. Εδώ το χειμώνα οι θερμοκρασίες είναι πολικές, όχι τόσο λόγω  του υψομέτρου των 1300μ, όσο των ρευμάτων ψυχρού αέρα που έρχονται από την Ρωσία.

Για εμάς αυτή ήταν η τελευταία στάση πριν επιστρέψουμε στην Ελλάδα, όμως για τους αγωνιζόμενους ήταν απλώς το ζέσταμα από τα συνολικά 2350 χιλιόμετρα χωματώδρομων μέχρι να φτάσουν στη Σμύρνη τις επόμενες πέντε ημέρες.

8

Στο αγωνιστικό κομμάτι, μόλις 38 μοτοσυκλέτες κατάφεραν να φτάσουν έως το τέλος και όπως ήταν αναμενόμενο, η ομάδα της Yamaha κυριάρχησε στην κατηγορίας της, με τον Tares στην πρώτη θέση και τον Botturi στη δεύτερη, με τους χρόνους τους να είναι άμεσα συγκρίσιμοι της κατηγορίας B2 όπου συμμετέχουν τα αγωνιστικά μονοκύλινδρα του Dakar. Αναμενόμενη και η τρίτη θέση για την Aprilia κι ας έλεγαν πως είχαν έρθει μόνο για την εμπειρία…

4

EnduroGP Πορτογαλίας 2025: Σε García και Verona οι νίκες στο Vila de Rei [VIDEO]

Διακοπή τη δεύτερη ημέρα λόγω δασικής πυρκαγιάς
EnduroGP-2025_Rnd
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

15/9/2025

Το πέμπτο Grand Prix της σεζόν 2025 στο Vila de Rei της Πορτογαλίας έκλεισε με ένταση, σκληρές μάχες και δραματική διακοπή της δεύτερης ημέρας λόγω πυρκαγιάς. Josep García και Andrea Verona πήραν από μία νίκη στο EnduroGP, με τον Ισπανό να παραμένει επικεφαλής στη βαθμολογία

Η Πορτογαλία υποδέχθηκε τους κορυφαίους του κόσμου με υψηλές θερμοκρασίες και σύννεφα σκόνης που δυσκόλεψαν τις ειδικές. Το Vila de Rei, γνωστό για τις σκληρές πέτρινες διαδρομές και τα απότομα υψομετρικά, έβαλε σε δοκιμασία την αντοχή και την υπομονή όλων.


Ο García μπήκε στον γύρο με διαφορά ασφαλείας, αλλά ο Verona δεν ήταν διατεθειμένος να παραδώσει τα όπλα, κρατώντας τελικά ζωντανές τις ελπίδες του.

EnduroGP-2025_Rnd

Ημέρα 1 – Κυριαρχία García

Ο αναβάτης της KTM ήταν ασταμάτητος στο ξεκίνημα, κερδίζοντας τις περισσότερες ειδικές και ανοίγοντας την διαφορά από τον ανταγωνισμό. Ο Verona πάλεψε σκληρά αλλά έμεινε δεύτερος, ενώ ο νεαρός Zach Pichon εντυπωσίασε με τρίτη θέση.

EnduroGP-2025_Rnd5

Αποτελέσματα 5ου γύρου Πορτογαλίας –Ημέρα 1 (Σάββατο)

Θέση

Αναβάτης

Ομάδα

Χρόνος

1

Josep García

KTM

1:03:09.70

2

Andrea Verona

GASGAS

1:03:28.16

3

Zach Pichon

TM MOTO

1:03:36.97

4

Hamish Macdonald

Sherco

1:04:13.91

5

Morgan Lesiardo

Triumph

1:04:25.96

6

Theo Espinasse

Sherco

1:04:31.74

7

Albin Norrbin

Fantic

1:04:33.81

8

Jeremy Sydow

Sherco

1:04:47.76

9

Samuele Bernardini

Honda

1:04:57.99

10

Max Ahlin

KTM

1:05:01.42

 

EnduroGP-2025_Rnd5

Ημέρα 2 – Αντεπίθεση Verona και φωτιά στα δάση

Η δεύτερη ημέρα ξεκίνησε με τον Ιταλό της GASGAS να ανεβάζει ρυθμό, πιέζοντας τον García και κλέβοντας την πρωτοπορία. Το απόγευμα, αγώνας και πρόγραμμα διακόπηκαν λόγω δασικής πυρκαγιάς στην περιοχή. Παρ’ όλα αυτά, τα αποτελέσματα επικυρώθηκαν και ο Verona πανηγύρισε την πρώτη του νίκη στο GP Πορτογαλίας.

Αποτελέσματα 5ου γύρου Πορτογαλίας –Ημέρα 2 (Κυριακή)

Θέση

Αναβάτης

Ομάδα

Χρόνος

1

Andrea Verona

GASGAS

40:14.76

2

Josep García

KTM

40:21.36

3

Zach Pichon

TM MOTO

40:32.80

4

Hamish Macdonald

Sherco

40:56.50

5

Mikael Persson

Triumph

41:00.55

6

Morgan Lesiardo

Triumph

41:02.76

7

Theo Espinasse

Sherco

41:17.20

8

Albin Norrbin

Fantic

41:21.48

9

Max Ahlin

KTM

41:25.09

10

Antoine Magain

Sherco

41:26.15

EnduroGP-2025_Rnd5

Μετά την Πορτογαλία, ο García διατηρεί την πρωτοκαθεδρία στη βαθμολογία EnduroGP με 29 βαθμούς διαφορά από τον Verona και τον Pichon να ακολουθεί κατά πόδας, δύο μόλις βαθμούς πίσω. Η μάχη για τον τίτλο μπαίνει στην τελική ευθεία με Ιταλία και Γερμανία να απομένουν.

EnduroGP-2025_Rnd5

Θέση

Αναβάτης

Μοτοσυκλέτα

Βαθμοί

1

Josep Garcia

KTM

186

2

Andrea Verona

GASGAS

157

3

Zach Pichon

TM MOTO

155

4

Hamish Macdonald

Sherco

116

5

Mikael Persson

Triumph

96

6

Antoine Magain

Sherco

87

7

Samuele Bernardini

Honda

79

8

Morgan Lesiardo

Triumph

57

9

Albin Norrbin

Fantic

55

10

Nathan Watson

Beta

53