Αυστρία: Δεν θέλουν φασαρία στον μοτοσυκλετιστικό παράδεισο

Περιορισμός στα 95dB σε πολύ συγκεκριμένα πλαίσια
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

1/6/2020

Η κυβέρνηση του Τιρόλο, (ομόσπονδο κρατίδιο της Αυστρίας) αποφάσισε να θέσει πολύ συγκεκριμένους περιορισμούς στην ηχορύπανση των μοτοσυκλετιστών, ξεκινώντας από τις 10 Ιουνίου έως και τις 31 Οκτωβρίου. Δεν είναι λοιπόν σαν την πρόσφατη απόφαης της Γερμανίας, που αναλυτικά αναφέρουμε εδώ. Αφορά την συγκεκριμένη περίοδο και μία σειρά από δρόμους στις Άλπεις. Προσέξτε την περίοδο και την τοποθεσία, διότι υπάρχει μόνο ένας σωστός τρόπος να μεταδώσει κανείς αυτή την είδηση και δεκάδες λανθασμένοι. Οι λανθασμένοι θα φέρουν περισσότερα κλικ και θα μοιραστούν περισσότερο βέβαια, αλλά εμείς ας μείνουμε στην πραγματικότητα, μιλώντας για μία περιοχή που την ξέρουμε καλά και μπορούμε να έχουμε την δική μας άποψη για το θέμα αυτό.

Στους παρακάτω δρόμους κάθε μοτοσυκλέτα που παράγει παραπάνω από 95dB θα καταβάλει πρόστιμο 220 Ευρώ. Μόνο σε αυτούς τους δρόμους, μόνο για αυτή την περίοδο!

  • L199 Tannheimerstraße, von Straßenkilometer 0.0 bis 22.557
  • L198 Lechtalstraße, von Straßenkilometer 18.162 bis 67.0
  • L21 Berwang-Namloser Straße, von Straßenkilometer 0,0 bis 26.852
  • L246 Hahntennjochstraße 1. Teil, von Straßenkilometer 0.407 bis 13.925
  • L72 Hahntennjochstraße 2. Teil, von Straßenkilometer 0.0 bis 5.175
  • L266 Bschlaber Straße, von Straßenkilometer 0.0 bis 9.672
Μερικές από τις μοτοσυκλέτες που επηρεάζονται από την απαγόρευση:
Aprilia Tuono
BMW S1000R
Ducati Multistrada 1260
Kawasaki Z900 / H2
Harley Davidson Street Bob και αρκετές ακόμη…

 

Καταρχήν μιλάμε για μία περιοχή που περιλαμβάνει μερικά από τα πιο όμορφα «πάσα» στις Άλπεις. Όχι το Stelvio που είναι ένα από τα πιο γνωστά, δεν βρίσκεται ανάμεσά τους. Αυτό και αρκετά άλλα από τις λίστες «πρέπει οπωσδήποτε να οδηγήσεις εκεί πριν πεθάνεις» δεν εντάσσονται στο συγκεκριμένο μέτρο. Δεκάδες από τα πιο όμορφα «πάσα» όπως το Stelvio είναι νοτιότερα στα σύνορα με την Ελβετία.

Η κυβέρνηση του Τιρόλο συνορεύει με την αντίστοιχη αυτόνομη περιοχή του Νότιου Τιρόλο και του Τιρόλο Τρεντίνο στην Ιταλία που μεταξύ τους έχουν αναπτύξει μία στενότερη διοικητική σχέση με μεγαλύτερες ελευθερίες στην διακίνηση αγαθών και τους συνοριακούς ελέγχους. Έτσι κι αλλιώς τα σύνορα τα διασχίζεις δίχως στάση και μόνο μία ταμπέλα σε ενημερώνει πως άλλαξες χώρα, αλλά η περιοχή αυτή που μιλάνε Γερμανικά και Ιταλικά, έχει κοινή συνείδηση, έθιμα, παραδοσιακές φορεσιές κτλ. Βασικό πλέον κομμάτι των εσόδων τους προέρχεται από τον τουρισμό, τόσο από την Γερμανία και την Ιταλία, όσο και από τις υπόλοιπες χώρες. Και τα τελευταία χρόνια ο μοτοσυκλετιστικός τουρισμός είναι στα πάνω του.

Σε τέτοιο σημείο όμως, που τον Ιούλιο και τον Αύγουστο οι δρόμοι μοιάζουν με τον παραλιακό του Σουνίου Κυριακή μεσημέρι, ή με την Καρδία στην Θεσσαλονίκη Σάββατο μεσημέρι… Γίνεται το αδιαχώρητο. Φωτογραφία μόνος σου δεν πρόκειται να βγάλεις και όταν θέλεις να σταματήσεις σε ένα από τα πολύ συγκεκριμένα σημεία που επιτρέπεται να σταματήσεις (και δεν σταματάς αλλού ούτε για ένα λεπτό, δεν είναι Ελλάδα) τότε θα πρέπει να κάνεις επίκληση σε μία ανώτερη δύναμη για να βρεις κενό σημείο. Αυτό σημαίνει πως το να σταματήσεις για να ρεμβάσεις την απεραντοσύνη των βουνών είναι αδύνατο. Αν το δεις βέβαια σαν τα «λιμανάκια» και πας για να ακούσεις τον αντίλαλο δικύλινδρων ιταλικών V, ή δικύλινδρων γερμανικών boxer ή τετρακύλινδρων κάθε λογής όπως είναι η πλειοψηφία, τότε ναι, οι δύο αυτοί μήνες είναι οι καλύτεροί σου.

Προφανώς η παραπάνω οπτική δεν αντικατοπτρίζει την πλειοψηφία. Προφανώς ό,τι κι αν κάνουμε, ό,τι κι αν πούμε, δεν θα αντικατοπτρίσει ποτέ την πλειοψηφία, ενώ και μεταξύ μας, θα υπάρχουν πάντα εκείνοι που θέλουν να κάνουν ένα διάλειμμα από όλα αυτά και να απολαύσουν την στάση τους. Αυτό δεν μπορείς να το κάνεις και γενικά δεν το κάνεις πλέον στα «πάσα» τους συγκεκριμένους μήνες. Κάνουν όλοι τις βόλτες τους.

Σε αυτή την συγκεκριμένη εικόνα, όπως περιγράφεται παραπάνω που τα Σαββατοκύριακα είναι ακριβώς έτσι και τις καθημερινές κάπως έτσι, ή και ακριβώς έτσι (αναλόγως την τύχη) και σε πολύ συγκεκριμένους δρόμους αυτού του κρατιδίου, αποφασίστηκε να μπει ένα αυστηρό όριο για τον θόρυβο. Αν είσαι νέος πατέρας με νεογέννητο που πετάγεται αλαφιασμένο στις 11 το πρωί από Ιταλικό δικύλινδρο (παράδειγμα) και που ο 16ωρος καθημερινός του ύπνος δεν μπαίνει σε πλαίσια συγκεκριμένων ωρών για την ηχορύπανση, τότε καταριέσαι τα καλοκαίρια σε μία εξαιρετικά ήρεμη, εξαιρετικά απομονωμένη περιοχή τις υπόλοιπες ημέρες του χρόνου. Διότι δεν είναι μία στο τόσο το ξύπνημα του μωρού. Οι κάτοικοι εκεί βλέπουν διαφορά από παιδί σε παιδί αν τους ρωτήσεις. Τα πρώτα τα μεγάλωσαν χωρίς μεγάλα προβλήματα, τα δεύτερα – τρίτα ξυπνούν κάθε τρεις και λίγο από τα μέσα Ιουνίου, τον Ιούλιο αλλά και τον Αύγουστο…

Βλέπετε εμείς οι μοτοσυκλετιστές που δεν θέλουμε να δούμε την συνολική εικόνα, θα πούμε πως σιγά μωρέ τώρα το θυμήθηκαν, και τα EXUP κάποτε έκοβαν την περίοδο από τα πουλάκια στα δέντρα χωρίς να μιλά κανένας. Αδυνατώντας όμως, όποιος πάει να φέρει το οποιοδήποτε παράδειγμα για το αντίθετο, να καταλάβει πως κάθε χρόνο είμαστε ολοένα και περισσότεροι αυτοί που γυρνάμε εκεί, κάθε χρόνο ο συνωστισμός για μία «σέλφι» στα «πάσα» είναι μεγαλύτερος. Στην πράξη έκαναν υπομονή οι κάτοικοι πολύ καιρό. Στην πράξη εμείς φταίμε για αυτό τον περιορισμό και εμείς θα φταίμε για κάθε νέο περιορισμό στα επόμενα χρόνια. Σκεφτείτε το αυτό, όταν κάνετε μία σούζα με πρώτη ή όταν γεμίζετε τις στροφές σε ένα ελεύθερο τελικό ανάμεσα στις πολυκατοικίες σε δρόμους που ίσα και χωρά ένα αυτοκίνητο, και γύρω σας έχει μόνο πυλωτές και κανένα κατάστημα. Σε δρόμους δηλαδή που υπάρχουν μονάχα σπίτια και ασχέτως με την ώρα θα υπάρχει πάντα ένας ηλικιωμένος με προβλήματα υγείας που κοιμάται και ας μην είναι ώρες κοινής ησυχίας ή τουλάχιστον ένα βρέφος που μόλις το είχε πάρει ο ύπνος. Που θα γαβγίσει ένας σκύλος στο μπαλκόνι -κακώς που βρίσκεται εκεί- και τελικά το πέρασμα της μοτοσυκλέτας θα καταλήξει σε ένα πεντάλεπτο αναστάτωσης. Αν τα πεντάλεπτα αυτά ήταν ένα – δύο δεν θα παραπονιόταν και κανένας, όμως είναι πολύ περισσότερα. Σε κάθε γειτονιά. Όλες τις ημέρες.

Αν λοιπόν αύριο αποφασιστεί και εδώ να εφαρμοστούν οι νόμοι -που υπάρχουν ήδη- ή δούμε άλλους αυστηρότερους -που δεν το θέλουμε- δεν θα φταίει η υπερευαισθησία της εποχής μας, θα φταίει πως μεγάλωσε η όχληση. Στην εποχή μας είμαστε περισσότεροι και κάνουμε και περισσότερα χιλιόμετρα. Και αυτό φέρνει περισσότερο θόρυβο. Είναι καταγεγραμμένο και αποδεδειγμένο, οπότε ας μην το συζητάμε περισσότερο. Κρατάμε το γεγονός. Στο Τιρόλο οδηγήθηκαν σε μία απόφαση που αν την δεις όπως πρέπει, τότε αντιλαμβάνεσαι πως δεν είναι ρατσιστική, αλλά αναγκαστικά έφτασαν στο σημείο να την πάρουν

Μόνο για μέχρι τον Οκτώβριο λοιπόν και μόνο σε συγκεκριμένους δρόμους που το φαινόμενο του αντιηχείου ανάμεσα στα τεράστια βουνά κάνει μερικούς κατοίκους αρκετά χιλιόμετρα μακριά να πετάγονται έντρομοι και ας μην βλέπουν τις μοτοσυκλέτες με τα μάτια τους, οδήγησε τους Αυστριακούς σε αυτή την απόφαση.

Αν στο Τιρόλο είχαν πήξει στα supercar, που επίσης παράγουν τέτοια όχληση αλλά και μεγαλύτερη ακόμη, και επίσης κάνουν βόλτες την ίδια περίοδο, τότε θα είχαν φτιάξει νόμο και για εκείνα. Αλλά όχι, είναι ποδηλάτες και μοτοσυκλετιστές εκείνοι που κυρίως κάνουν βόλτες στα «πάσα» και οι μοτοσυκλετιστές είναι εκείνοι που κάνουν τον περισσότερο θόρυβο αποτελώντας την μειοψηφία ανάμεσα σε όλους τους τουρίστες της περιοχής. Για αυτό μην αναρωτηθείτε για την φωτογραφική αυτή απόφαση, ήταν επόμενο πως θα ερχόταν. Ας λειτουργήσει ως παράδειγμα όμως. Παρόλο που ο κόσμος δεν μαθαίνει με παραδείγματα, ιδιαίτερα οι χρήστες δικύκλου στην Ελλάδα. Διαφορετικά μετά από τόσα παραδείγματα θα φορούσαν όλοι κράνος, παντού και πάντα.

Brembo: Λέει "άντε γεια" σε ABS και υδραυλικό κύκλωμα με το σύστημα Sensify

Με τεχνητή νοημοσύνη Brake-by-Wire, έρχεται στα αυτοκίνητα - Και στο βάθος μοτοσυκλέτα
Brembo Sensify 2026 τέλος στο ABS
Από τον

Θοδωρή Ξύδη

27/5/2026

Η Brembo ανακοίνωσε πως είναι έτοιμη να προχωρήσει στη μαζική παραγωγή του συστήματος Sensify, το οποίο φέρνει μεγάλες αλλαγές στα φρένα των αυτοκινήτων αρχικά, με σημαντικότερες την κατάργηση της μονάδας του ABS και του παραδοσιακού υδραυλικού κυκλώματος για την ενεργοποίηση των δαγκανών.

Με ένα τεχνολογικό άλμα που περνά κυριολεκτικά πάνω από τα παραδοσιακά συστήματα πέδησης, η Brembo έκανε λόγο για πρώτη φορά για το Sensify το 2021, το οποίο και ήθελε να φέρει στην μαζική παραγωγή στα αυτοκίνητα τρία χρόνια αργότερα, το 2024. Ωστόσο, οι γεωπολιτικές εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο πριν από αυτήν την ημερομηνία, όπως και όσα επακολούθησαν, οδήγησαν αναμενόμενα σε καθυστέρηση, με τη Brembo να παρουσιάζεται πλέον έτοιμη για το επόμενο βήμα που περνά το σύστημα της από τη θεωρία στην πράξη. Μάλιστα, οι Ιταλοί θέλουν να επιταχύνουν τις εξελίξεις ανακοινώνοντας και σχετική κοινοπραξία με την κινέζικη Ningbo Huaxiang Electronic Co., μια από τις μεγάλες εταιρείες ηλεκτρονικών συστημάτων της Κίνας (ίδιος κλάδος με Bosch και Continental) που παρέχει τα προϊόντα της σε εγχώριους κατασκευαστές αυτοκινήτου.

H Brembo παράγει ήδη μαζικά το σύστημά της για μεγάλο κατασκευαστή αυτοκινήτου τον οποίο και δεν κατονομάζει, ενώ αναφέρει, ίσως και για λόγους μάρκετινγκ ότι και άλλα συμβόλαια έχουν πάρει τον δρόμο των υπογραφών.

Με όνομα που προκύπτει από το ουσιαστικό "Sense" (Αίσθηση) και το ρήμα Simplify (Απλοποιώ), το Sensify κάνει τα πλήρως ηλεκτρονικά/ηλεκτρικά ελεγχόμενα φρένα πραγματικότητα, ενώ καταργεί επί της ουσίας το ABS, η λειτουργία του οποίου ενσωματώνεται μόνο ως λογισμικό στην κεντρική μονάδα ελέγχου του συστήματος. 

Το "Simplify" προκύπτει επίσης από την ουσιαστική απλοποίηση του συστήματος αφού καταργείται και το υδραυλικό κύκλωμα που μεταφέρει τη δύναμη από την τρόμπα που βρίσκεται έπειτα από το πεντάλ του φρένου στις δαγκάνες και τα τακάκια - μην ξεχνάτε ότι προς το παρόν μιλάμε για αυτοκίνητα. Η Brembo αναφέρει και τα περιβαλλοντικά οφέλη που προκύπτουν από αυτήν την κατάργηση αφού η αλλαγή των υγρών των φρένων και τα σωληνάκια του κυκλώματος περνάνε στην ιστορία, κάτι που μειώνει και το κόστος συντήρησης. Οφέλη προκύπτουν και στην ασφάλεια σύμφωνα με τους Ιταλούς αφού δεν υπάρχουν υγρά στο σύστημα που μπορεί να βράσουν σε σκληρή χρήση και να μείνει το αυτοκίνητο από φρένα, δεν υπάρχουν σωληνάκια που μπορεί να διαβρωθούν και να σπάσουν, ενώ μειώνεται και η φθορά στα τακάκια αφού δεν ακουμπάνε διαρκώς πάνω στη δισκόπλακα και έτσι φθείρονται λιγότερο.

Brembo Sensify

Στο Sensify ένα ποτενσιόμετρο αναλαμβάνει να μεταφέρει την επιθυμία του οδηγού στα φρένα με τις δαγκάνες να ενεργοποιούνται ηλεκτρομηχανικά μέσω ενεργοποιητών, ενώ αισθητήρες καταγράφουν σε πραγματικό χρόνο τις συνθήκες και τα δεδομένα -όπως κάνει για παράδειγμα μια IMU στις μοτοσυκλέτεςς. 

Στα αρχικά της σχέδια πριν από πέντε χρόνια η Brembo έδειχνε ότι το κύκλωμα δεν καταργείται εντελώς, με τους ενεργοποιητές να βρίσκονται κοντά στις δαγκάνες και όχι πάνω σε αυτές, ενώ στις τελευταίες εικόνες που έχει δώσει στη δημοσιότητα, απουσιάζει αυτή η "λεπτομέρεια". Εδώ πρέπει να αναφέρει ότι το σύστημα της Brembo είναι προσαρμόσιμο ως προς την κλίμακα/μέγεθος και την εφαρμογή του όντας σχεδιασμένο και για μελλοντικά αυτοκίνητα που θα φέρουν αμιγώς ηλεκτρομηχανικά φρένα με συστήματα αυτόνομης οδήγησης. Παρόλο που έχει σχεδιαστεί κυρίως για αυτά τα μοντέλα που καθορίζονται από το λογισμικό τους (Software Defined Vehicles), ήτοι οχήματα που βελτιώνονται ποικιλοτρόπως μόνο με αναβάθμιση του λογισμικού τους (ηλεκτρικά κυρίως), είναι σε θέση να προσαρμοστεί και σε συμβατικά συστήματα πέδησης. Για αυτό σε κάποιες εκδόσεις του διατηρεί και μικρά σωληνάκια με υγρό φρένων που παρεμβάλλονται μεταξύ ενεργοποιητή και δισκόφρενου, κάτι που ωστόσο αναιρεί σε ένα βαθμό το περιβαλλοντικό όφελος και το όφελος που προκύπτει στον τομέα της ασφάλειας. Από αυτά που καταλαβαίνουμε στα ηλεκτρικά μοντέλα μπορεί ακόμη και να χρησιμοποιήσει τους ηλεκτροκινητήρες που βρίσκονται σε κάθε άξονα για να επιβραδύνει τους τροχούς μέσω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας. Στο βίντεο που ακολουθεί φαίνεται καλύτερα η λειτουργία του συστήματος που μπορεί να είναι και μικτή, "υβριδική", με ηλεκτρομηχανικές δαγκάνες στους πίσω τροχούς, και υδραυλικούς ενεργοποιητές μπροστά.

Ένα όφελος που προκύπτει ακόμη αφορά την εξάλειψη της ανάδρασης στο πεντάλ από την εξάλειψη του ABS αλλά και τον σημαντικά μικρότερο χρόνο που χρειάζεται για να πιάσουν δουλειά οι δαγκάνες που ενεργοποιούνται από ηλεκτρικά μοτέρ. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό για τα αυτοματοποιημένα συστήματα πέδησης που φέρουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα τα οποία επεμβαίνουν αυτόνομα στα φρένα αν ανιχνεύσουν επικείμενη σύγκρουση με ζώο, πεζό, ποδηλάτη ή μοτοσυκλετιστή σε ταχύτητες πόλης. Κάθε χιλιοστό του δευτερολέπτου μετρά στην αποφυγή μιας σύγκρουσης.

Τα οφέλη δεν τελειώνουν εδώ αφού ειδικά στο αυτοκίνητο το Sensify μπορεί να επηρεάσει θετικά και τη δυναμική συμπεριφορά με το φρένο που βρίσκεται σε κάθε τροχό να λειτουργεί ανεξάρτητα. Αυτό γίνεται ήδη στα συμβατικά συστήματα πέδησης μέσω του συστήματος δυναμικής ευστάθειας ESP που φέρουν τα αυτοκίνητα (και αυτό ενσωματώνεται ως λογισμικό στην κεντρική μονάδα), όμως εδώ ο βαθμός ανεξαρτησίας είναι ακόμη μεγαλύτερος και όπως είπαμε νωρίτερα σημαντικά μικρότερος είναι και ο χρόνος. Ανάλογα με τον τροχό που φρενάρει σε ένα αυτοκίνητο μπορεί να μεταβληθεί η ταχύτητα που μπαίνει σε μια στροφή, να σταθεροποιηθεί το αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια της στροφής αλλά και να μειωθεί η πιθανότητα να γλιστρήσει με τα τέσσερα, να υποστρέψει ή να υπερστρέψει.

Με μία μόνο κεντρική μονάδα για το σύστημα που ενσωματώνει στο λογισμικό της και τεχνητή νοημοσύνη το Sensify μαθαίνει επίσης τις συνήθειες του οδηγού και προσαρμόζει το φρενάρισμα ανάλογα με το πάτημα στο πεντάλ -πότε, πού, πώς γίνεται αυτό και με ποια συχνότητα-, ενώ παρέχει και τη δυνατότητα παραμετροποίησης της αίσθησης ανάλογα με τα κέφια του οδηγού: στη σπορ οδήγηση για παράδειγμα το πεντάλ γίνεται πιο σκληρό και άμεσο και το αντίθετο σε πιο "τουριστική" χρήση. Μπορεί επίσης να προσαρμόσει την απόδοσή του ανάλογα με το αποθηκευμένο προφίλ του χρήστη του οχήματος για πλήρη εξατομίκευση.

Εξίσου σημαντικό είναι ότι το Sensify διενεργεί διαρκώς έλεγχο για την κατάστασή του και έτσι μπορεί να προβλέψει ακόμη και βλάβη πριν αυτή γίνει πραγματικότητα, ενώ σε περίπτωση δυσλειτουργίας υπάρχει και δευτερεύον σύστημα που αναλαμβάνει δράση άμεσα, αν το κυρίως αποτύχει. Τέλος, ακόμη και κάποιος από τους τέσσερεις ενεργοποιητές (ένας για κάθε τροχό) σταματήσει να λειτουργεί, υπάρχουν οι υπόλοιποι για να σταματήσει το αυτοκίνητο με ασφάλεια με τη δύναμη της πέδησης ακόμη και σε αυτή την περίπτωση να κατανέμεται ελεγχόμενα και ανάλογα με την ανάγκη σε κάθε τροχό.

Για τη μοτοσυκλέτα η Brembo δεν κάνει φυσικά κανένα λόγο σε αυτό το σημείο, ίσως γιατί απαιτείται ακόμη μπόλικη εξέλιξη για να προκύψουν οφέλη για τους δύο τροχούς. Από τη στιγμή πάντως που με το σύστημα ασχολείται η Brembo, η ανακοίνωση του και για τον κόσμο της μοτοσυκλέτας είναι μάλλον θέμα χρόνου, εφόσον και το βάρος του συστήματος είναι τέτοιο που δεν επηρεάζει αρνητικά τη συμπεριφορά. Μιλάμε φυσικά για τις ηλεκτρομηχανικές δαγκάνες, οι οποίες τα τελευταία χρόνια εξελίσσονται με γοργό ρυθμό και όχι για την έκδοση με το υδραυλικό κύκλωμα, οι οποίες ενσωματώνουν και όλα τα οφέλη του Sensify. Οψόμεθα!