ΒΟΑΚ: Ξεκίνησαν τα έργα οδικής ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης

Υποσχέσεις για επτά παρεμβάσεις μέχρι και το τέλος του 2025
BOAK
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

22/7/2025

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε την έναρξη άμεσων παρεμβάσεων οδικής ασφάλειας στον επικίνδυνο και πολυσύχναστο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στα πιο κρίσιμα τμήματα του δρόμου.

Οι πρώτες εργασίες ξεκινούν στο τμήμα Κολυμπάρι – Χανιά και από τα Λινοπεράματα έως τον ΧΥΤΑ Ηρακλείου, ενώ μέχρι το τέλος του 2025 προγραμματίζονται παρεμβάσεις σε πέντε ακόμη κρίσιμα σημεία: Χανιά – Γεωργιούπολη, Πετρές – Ατσιπόπουλο, Κίσσαμος – Κολυμπάρι, Ρέθυμνο – Γεροπόταμος και Γεροπόταμος – ΧΥΤΑ Ηρακλείου.

Σύμφωνα με τη «Μελέτη Οδικής Ασφάλειας του ΒΟΑΚ», 11 από τις 13 πιο επικίνδυνες περιοχές εντοπίζονται στο τμήμα Κίσσαμος – Ηράκλειο, όπου τα τελευταία τρία χρόνια (2022–2024) καταγράφηκαν 26 σοβαρά τροχαία ατυχήματα, με 20 νεκρούς και 18 σοβαρούς τραυματισμούς. Η απόφαση για παρέμβαση βασίζεται στην επιτυχημένη εμπειρία από τον δρόμο Πάτρα – Πύργος, όπου μετά από αντίστοιχες ενέργειες σημειώθηκε μείωση θανάτων κατά 90% και μηδενικές μετωπικές συγκρούσεις μέσα στο 2024.

Τα μέτρα που εφαρμόζονται περιλαμβάνουν διαμόρφωση λωρίδων κυκλοφορίας τύπου 2+1, με εναλλασσόμενες λωρίδες προσπέρασης μήκους 1 έως 2,5 χλμ., όπου το πλάτος του οδοστρώματος το επιτρέπει. Σε όλο το μήκος των παρεμβάσεων τοποθετούνται πλαστικά κολωνάκια στο μέσο του δρόμου για σαφή διαχωρισμό των ρευμάτων κυκλοφορίας. Παράλληλα προβλέπεται καθαρισμός ερεισμάτων και φυτοκοπές για τη διατήρηση της ορατότητας, κατασκευή εσοχών έκτακτης ανάγκης στα μονόιχνα τμήματα, καθώς και αναδιαμόρφωση των 56 υφιστάμενων κόμβων, των ΣΕΑ και των εισόδων-εξόδων. Δύο νέοι κόμβοι προβλέπονται στον Γεροπόταμο και τον ΧΥΤΑ Ηρακλείου.

Στο σύνολο του έργου περιλαμβάνεται ασφαλτική αποκατάσταση σε σημεία με φθορές, νέα οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, τοποθέτηση νέων στηθαίων ασφαλείας όπου απαιτείται, καθώς και φωτισμός και φωτεινή σηματοδότηση στα κατάλληλα σημεία. Επίσης, εφαρμόζονται προσωρινά μέτρα προστασίας από καταπτώσεις σε 93 σημεία, συνολικού μήκους 24 χλμ. Το σύνολο των παρεμβάσεων είναι άμεσης υλοποίησης, χαμηλού κόστους και δεν απαιτεί περιβαλλοντικές εγκρίσεις ή απαλλοτριώσεις.

Επιπλέον, προχωρά κανονικά η κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου ΒΟΑΚ. Αυτή εκτελείται μέσω τριών βασικών εργολαβιών: το δημόσιο έργο Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη, το έργο ΣΔΙΤ από Νεάπολη έως Χερσόνησο και η σύμβαση παραχώρησης Χανιά – Ηράκλειο, που υπογράφηκε τον Μάιο του 2025. Ήδη δρομολογείται η προαίρεση για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος, ενώ έχουν εξασφαλιστεί οι μελέτες για το Παχιά Άμμος – Σητεία, με στόχο την πλήρη κάλυψη του νησιού από Κίσσαμο έως Σητεία.

Ο Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής Κρήτης σημείωσε πως μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2025 καταγράφηκε μία θανατηφόρα σύγκρουση, σε σχέση με τις δέκα του αντίστοιχου περσινού διαστήματος, δείγμα ότι οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ήδη αποδίδουν.

BOAK

Ολόκληρη η παρέμβαση αποσκοπεί στη διατήρηση της λειτουργικότητας της υφιστάμενης οδού κατά τη φάση κατασκευής του νέου ΒΟΑΚ, στην ασφαλή διέλευση από τους κόμβους και τις εισόδους – εξόδους και, κυρίως, στη σωτηρία ανθρώπινων ζωών. Καθοριστική για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι η αυστηρή εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας από τους ίδιους τους οδηγούς.

Για τους μοτοσυκλετιστές

Η αναβάθμιση του ΒΟΑΚ αφορά άμεσα και τους μοτοσυκλετιστές – είτε πρόκειται για μόνιμους κατοίκους είτε για τουρίστες που εξερευνούν την Κρήτη με δύο τροχούς. Οι νέες υποδομές, αν συνδυαστούν με υπεύθυνη οδήγηση και επαρκή αστυνόμευση, μπορούν να μετατρέψουν έναν δρόμο με φήμη “καρμανιόλας” σε σύγχρονο, ασφαλή οδικό άξονα.

Τραγικός απολογισμός Σαββατοκύριακου: Τρεις νεκροί μοτοσυκλετιστές σε Αγία Παρασκευή, Καλαμάτα και Χαλκιδική

Τρεις νέοι, νεκροί σε διάφορα τροχαία ανά την χώρα
Τραγικός απολογισμός Σαββατοκύριακου: Τρεις νεκροί μοτοσυκλετιστές σε Αγία Παρασκευή, Καλαμάτα και Χαλκιδική
Από το

motomag

8/6/2026

Δυστύχημα συνέβη εχθές Κυριακή 7/6 στον Σταυρό Αγίας Παρασκευής επί της Λεωφόρου Μεσογείων στο ρεύμα προς Παλλήνη. Στην μοτοσυκλέτα επέμβαινε αναβάτης και συνεπιβάτης, αμφότεροι 22 ετών όταν σημειώθηκε πλαγιομετωπική σύγκρουση με αυτοκίνητο στο ίδιο ρεύμα κυκλοφορίας, λίγο πριν την συμβολή Μεσογείων και Λαυρίου.

Οι συνθήκες του δυστυχήματος ερευνώνται. Από την σύγκρουση ο 22χρονος έχασε την ζωή του ενώ η συνεπιβάτης τραυματίστηκε ελαφρύτερα.

Ξημερώματα Δευτέρας 8/6 περίπου στις 01:00, μοτοσυκλέτα που οδηγούσε 29χρονος κάτοικος της περιοχής Μικρής Μαντίνειας έφυγε από την πορεία της το δρόμο Κιτριών – Καλαμάτας με τις πρώτες αναφορές να κάνουν λόγο για μη εμπλοκή άλλου οχήματος. Το ασθενοφόρο κατέφθασε στο σημείο 25 λεπτά μετά την αρχική κλίση και απλά διαπίστωσε τον θάνατο του αναβάτη.

Το Σάββατο 6/6 περίπου στις 20:00, ένας 44χρονος αναβάτης έχασε τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας του στο 37ο χιλιόμετρο Πολυγύρου – Θεσσαλονίκης και τραυματίστηκε θανάσιμα. Το τμήμα Τροχαίας Πολυγύρου διενεργεί έρευνα και αναζητά τυχόν μάρτυρες.

Εκτός αυτών άλλο ένα σοβαρό τροχαίο συνέβη το βράδυ της Κυριακής στην περιοχή της Ερέτριας όταν σπορ ανοικτό αυτοκίνητο, χτύπησε μοτοσυκλέτα με δύο επιβάτες και τους εγκατέλειψε αβοήθητους. Αναβάτης και συνεπιβάτης τραυματίστηκαν σοβαρά ενώ ο ένας από τους δύο είναι σε κρίσιμη κατάσταση καθώς φέρει σοβαρό τραύμα στο πόδι. Η κινητοποίηση των αρχών ήταν άμεση και ο οδηγός του αυτοκινήτου συνελήφθη αμέσως μετά και κρατείται. Εθελοντές της ΕΣΔΔΕ προσέφεραν τις πρώτες βοήθειες άμεσα στο σημείο μέχρι να έρθει το ΕΚΑΒ.