Η Bajaj δυσκολεύεται να κατασκευάσει ηλεκτρικά οχήματα λόγω σοβαρής έλλειψης υλικών

O ινδικός όμιλος, νέος ιδιοκτήτης KTM, θα φτιάξει μόνο το 50% της παραγωγής
Bajaj EV hault
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

7/8/2025

Η Bajaj, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές οχημάτων στον κόσμο, αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες στην παραγωγή ηλεκτρικών δίτροχων και τρίτροχων οχημάτων, εξαιτίας της έλλειψης υλικών που είναι κρίσιμα για την κατασκευή EVs.

Η επιβεβαίωση ήρθε από τον οικονομικό διευθυντή της εταιρείας, Dinesh Thapar, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας:

"Αυτή τη στιγμή, φαίνεται ότι θα μπορέσουμε να υλοποιήσουμε περίπου το 50%-60% του σχεδίου μας για ηλεκτρικά δίτροχα αυτό το τρίμηνο και περίπου το 70%-80% του σχεδίου για τα ηλεκτρικά τρίτροχα", ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η καθυστέρηση στην παραγωγή αποδίδεται στην έλλειψη σπάνιων γαιών, στοιχείων που είναι απαραίτητα για την κατασκευή ηλεκτροκινητήρων. Η Ινδία είναι μια από τις σημαντικότερες αγορές για ηλεκτρικά δίτροχα, τρίτροχα και επαγγελματικά οχήματα, με τις ελαφριές μοτουκλέτες και τα σκούτερ να κυριαρχούν στους δρόμους. Η τεχνολογία ηλεκτρικών οχημάτων έχει ξεκάθαρο πλεονέκτημα σε αστικά περιβάλλοντα με κυκλοφοριακή συμφόρηση και η Ινδία αποτελεί βασικό πεδίο ανάπτυξης.

https://www.motomag.gr/news/epikairotita/i-bajaj-dyskoleyetai-na-kataskeyasei-ilektrika-ohimata-logo-sobaris-elleipsis

Παρότι η ανακοίνωση αφορά κυρίως τα ηλεκτρικά τρίτροχα της Bajaj, η κατάσταση ενδέχεται να επηρεάσει και μικρότερους κατασκευαστές ηλεκτρικών μοτοσυκλετών στην Ινδία. Η Bajaj απασχολεί περίπου 8.800 εργαζόμενους και παρήγαγε πάνω από 6 εκατομμύρια οχήματα το 2024. Αν μια τέτοια βιομηχανική δύναμη δυσκολεύεται, μικρότερες εταιρείες, ενδέχεται να βρίσκονται υπό ακόμη μεγαλύτερη πίεση.

Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν πλέον ενταχθεί στην καθημερινότητα πολλών ασιατικών αγορών και παλεύουν και της Ευρώπης, ενώ τα ερωτήματα γύρω από το τι απαιτείται για την κατασκευή τους πληθαίνουν.

Συνήθως, η προσοχή στρέφεται στις μπαταρίες και όχι άδικα. Είναι βαριές, ακριβές και έχουν το δικό τους περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Όμως, οι σπάνιες γαίες δεν χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες ιόντων λιθίου. Οι μπαταρίες περιέχουν κυρίως λίθιο και κοβάλτιο, όχι σπάνιες γαίες.

Η πραγματική ανάγκη βρίσκεται στους μαγνήτες.

Οι ηλεκτροκινητήρες, δηλαδή αυτό που ωθεί τις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες, βασίζονται σε μαγνήτες  και εδώ μπαίνουν στο προσκήνιο οι σπάνιες γαίες. Μιλάμε για στοιχεία όπως νεοδύμιο, σαμάριο, αλλά και λίγο τερβίο ή δυσπρόσιο για βελτιωμένη απόδοση και ανθεκτικότητα σε υψηλές θερμοκρασίες.

Οι μαγνήτες αυτοί είναι μικροί, εξαιρετικά ισχυροί και ιδανικοί για τις υψηλές απαιτήσεις απόδοσης των ηλεκτροκινητήρων, ειδικά σε δίτροχα που θέλουν να συναγωνιστούν μοτοσυκλέτες εσωτερικής καύσης.

Άρα, μπορεί οι σπάνιες γαίες να μην βρίσκονται μέσα στις νεότερες μπαταρίες, αλλά είναι απολύτως κρίσιμες για τη λειτουργία των ηλεκτροκινητήρων  και κατά συνέπεια, για ολόκληρη την λειτουργία ενός ηλεκτρικού οχήματος.

Bajaj EV hault

Η Κίνα κατέχει τα μεγαλύτερα αποθέματα σπάνιων γαιών και κυριαρχεί τόσο στην εξόρυξη όσο και στην επεξεργασία. Άλλες χώρες με σημαντικά αποθέματα είναι η Βραζιλία, η Ινδία, η Αυστραλία και η Ρωσία. Οι παγκόσμιες εντάσεις και οι εμπορικές ανησυχίες ίσως αποτελούν μέρος του προβλήματος που αντιμετωπίζει η Bajaj και κατ’ επέκταση και οι υπόλοιποι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων.

Honda: Προσθέτει κι άλλη γραμμή παραγωγής δικύκλων στην Ινδία – Δυνατότητα επιπλέον 670.000 μονάδων ετησίως

Στοχεύουν στην παραγωγή 8 εκατομμύριων μονάδων ετησίως το 2028
cover
Από τον

Παύλο Καρατζά

20/3/2026

Η Honda Motorcycle and Scooter India Private Limited (HMSI) ανακοίνωσε πως θα δημιουργήσει και τρίτη γραμμή παραγωγής στο δεύτερο εργοστάσιο της στην Ινδία, που θα παράγει 670.000 δίκυκλα ετησίως.

Σας είχαμε ενημερώσει πέρυσι, πως η ιαπωνική εταιρεία ετοιμαζόταν για την προσθήκη τέταρτης γραμμής παραγωγής στο πρώτο εργοστάσιο της στο Vithalapur και σήμερα η θυγατρική εταιρεία της Honda στην Ινδία ανακοίνωσε πως θα δημιουργήσει και τρίτη γραμμή παραγωγής στο δεύτερο της εργοστάσιο στην Tapukara.

Η νέα γραμμή παραγωγής υπολογίζεται πως θα αρχίσει να λειτουργεί το 2028, με ετήσια παραγωγική δυνατότητα 670,000 μονάδων, κάτι που θα αυξήσει την συνολική ετήσια παραγωγή του εργοστασίου στα 2,01 εκατομμύρια μονάδες. Το συγκεκριμένο εργοστάσιο άρχισε να λειτουργεί τον Ιούλιο του 2011 με ετήσια παραγωγική ικανότητα 600.000 μονάδων, η οποία αυξήθηκε σε 1,2 εκατομμύρια μονάδες τον Μάρτιο του 2012.

Προκειμένου να ανταποκριθεί στη ζήτηση για δίκυκλα στην Ινδία, η οποία αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται, η HMSI θα επενδύσει 140 εκατομμύρια ευρώ για να αγοράσει ένα οικόπεδο έκτασης 74.000 στρεμμάτων δίπλα στο εργοστάσιο, ώστε να μπορέσει να επεκταθεί. Η νέα γραμμή παραγωγής θα είναι ικανή να παράξει 670.000 σκούτερ και μοτοσυκλέτες 125-160 κυβικών ετησίως, κάτι που θα δημιουργήσει παράλληλα 2.000 νέες θέσεις εργασίας.

Η HMSI σχεδιάζει την γενικότερη ανάπτυξή της παραγωγικής της ικανότητας και σκοπεύει να την αυξήσει από τα 6,25 εκατομμύρια μονάδες που είναι σήμερα σε περίπου 8 εκατομμύρια μονάδες ετησίως έως το 2028.

Ο πρόεδρος της εταιρείας Tsutsumu Otani, δήλωσε: “Η αγορά δικύκλων στην Ινδία συνεχίζει να επεκτείνεται σταθερά παράλληλα με την οικονομική ανάπτυξη. Η Honda θα συνεχίσει να ενισχύει συνεχώς το σύστημα εφοδιασμού της, προκειμένου να ανταποκριθεί στις προσδοκίες και την εμπιστοσύνη των πελατών της, τόσο στην Ινδία όσο και σε όλο τον κόσμο. Μέσω της πρόσθετης επένδυσης στο δεύτερο εργοστάσιο, θα προσφέρουμε ελκυστικά προϊόντα και υπηρεσίες με στόχο την περαιτέρω αύξηση της ικανοποίησης των πελατών μας.”