Το εργοστάσιο του Iwata κατέθεσε πρόσφατα πατέντες για ένα σύστημα που θα αναγνωρίζει μια πτώση και θα ενεργοποιεί αυτόματα τα alarm και θα πραγματοποιεί κλήσεις για βοήθεια. Αυτό το σύστημα βέβαια, δεν είναι κάτι καινούργιο για τις μοτοσυκλέτες, καθώς ήδη η BMW χρησιμοποιεί κάτι αντίστοιχο, έχοντας και τεχνογνωσία από τον κόσμο των αυτοκινήτων.
Το σύστημα διαθέτει μια μονάδα ελέγχου που λαμβάνει δεδομένα από μια σειρά αισθητήρων (γυροσκόπια και επιταχυνσιόμετρα) γνωρίζοντας έτσι πότε μια μοτοσυκλέτα έχει πτώση ή εμπλέκεται σε κάποιο ατύχημα. Τότε αυτομάτως πραγματοποιεί μια κλήση σε ένα προκαθορισμένο τηλεφωνικό κέντρο εκτάκτου ανάγκης, δίνοντας στοιχεία για το σημείο της πτώσης και του αναβάτη. Μέσω αυτού του συστήματος, μπορείς να αποφασίσεις αν θα καλέσεις κάποιο κέντρο πρώτων βοηθειών ή κάποιο μέλος της οικογενείας σου.
Τα σχέδια των πατεντών, δείχνουν επίσης πως η μονάδα ελέγχου θα μπορεί να ενεργοποιεί παράλληλα την κόρνα και τα αλάρμ της μοτοσυκλέτας, δίνοντας ακουστικό και οπτικό σήμα, ώστε ναπροειδοποιεί τους διερχόμενους αναβάτες και οδηγούς, αλλά και για να κάνει ευκολότερο τον εντοπισμό από τους διασώστες.
Στις πατέντε απεικονίζεται μια σπορ μοτοσυκλέτα, αλλά αυτό δεν δείχνει κάτι ιδιαίτερο, ενώ θα πρέπει να θεωρούμε πιο σίγουρο ότι θα το δούμε πρώτα σε πιο touring μοντέλα, όπως για παράδειγμα το Tracer 900 GT, ή σε μεγάλα adventures όπως το Tenere και το επικείμενο Super Tenere. Δεν αποκλείεται όμως αυτό το σύστημα να αποτελεί και μια πρώτη ένδειξη για την δημιουργία του διαδόχου του FJR1300, που φέτος διανύει την τελευταία χρονιά της ύπαρξής του.
Fleximan: ο καταστροφέας των ραντάρ στην Ιταλία χτυπά ξανά
Κάμερες κάτω, νεύρα πάνω και οι αρχές σε αναβρασμό
Από τον
Φίλιππο Σταυριδόπουλο
4/2/2026
Ο μυστηριώδης σαμποτέρ που τροχίζει κολόνες ραντάρ-καμερών συνεχίζει τη δράση του στους δρόμους της Ιταλίας και ρίχνει λάδι στη διαμάχη για τους αυστηρούς ελέγχους των ορίων ταχύτητας.
Στο φθινόπωρο του 2023 άρχισαν να εμφανίζονται στη βόρεια Ιταλία περίεργες "εικαστικές παρεμβάσεις", στύλοι από κάμερες-ραντάρ κομμένοι στη ρίζα τους. Σε όλα τα περιστατικά υπάρχει μάλιστα και η ίδια υπογραφή, ένα χαρτί που έγραφε "Fleximan". Το όνομα είναι λογοπαίγνιο μεταξύ του ευέλικτου (flexible) και της ιταλικής ονομασίας "Flessibile" για τον γωνιακό τροχό, το εργαλείο που κάνει τη βρόμικη δουλειά.
Υπενθυμίζουμε πως στην Ιταλία το ζήτημα των καμερών είναι λίγο πιο σύνθετο καθώς τα δικαστήρια σε πολλές περιπτώσεις έχουν δικαιώσει τους “παραβάτες” για διάφορους λόγους, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως η συγκέντρωση καμερών τροχαίας στην Ιταλία είναι μεγαλύτερη από κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, με περισσότερες από 11.000 σύμφωνα με εκτιμήσεις. Άλλη μια ιδιαιτερότητα εντοπίζεται στο ότι μεγάλος αριθμός καμερών είναι παράνομα τοποθετημένος με στόχο τις εισπράξεις, που φαίνεται να πηγαίνουν περίφημα, καθώς οι ιταλικοί δήμοι έχουν δεχτεί κριτική πολλές φορές στο παρελθόν για τον πρωτίστως εισπρακτικό τρόπο που διαχειρίζονται τις κάμερες-ραντάρ ταχύτητας, με τοποθετήσεις όπου μπορούν και όχι εκεί που πραγματικά εξυπηρετούν την βελτίωση της οδικής ασφάλειας, χωρίς απαραίτητα να προειδοποιούν τους διερχόμενους.
Αρκετοί υποστηρίζουν πως δεν μιλάμε για έναν μοναχικό λύκο, αλλά ενδεχομένως για ομαδική δράση ή για μιμητές που εμπνεύστηκαν από το παράδειγμα του αρχικού Fleximan και των κατορθωμάτων του. Οι δολιοφθορές συμβαίνουν πάντα υπό την κάλυψη της νύχτας, με καθαρό κόψιμο και συνοδεύονται πάντα από ανάληψη ευθύνης -το γνωστό σημειωματάκι Fleximan. Κάποιες φορές μάλιστα, ο/οι "Fleximen" προανήγγελλαν το επόμενο ραντεβού τους με τις κολόνες, τύπου "Fleximan is coming, for you too"!
Το 2024 οι αρχές κυνήγησαν τον "Ιταλό Ρομπέν των Καμερών" με ζήλο, και τον Μάιο συνέλαβαν έναν ύποπτο χάρη σε ταυτοποίηση από βίντεο επιτήρησης. Σε έρευνες στο σπίτι του βρέθηκαν στοιχεία για τη σύνδεση του με πέντε περιστατικά που τον έφεραν αντιμέτωπο με κατηγορίες βανδαλισμού Το τέλος της χρονιάς έφερε μερικές ακόμα επιθέσεις, και μετά… σιωπή. Το 2025 κύλησε σχεδόν ήρεμα, και όλα έδειχναν πως τα ραντάρ είχαν πάρει μια ανάσα.
Μέχρι το περασμένο Σαββατοκύριακο.
Τα ξημερώματα της Κυριακής 1 Φεβρουαρίου, δύο ακόμα κάμερες ταχύτητας "ξάπλωσαν" κοντά στο Τορίνο. Η περιοχή είναι γνωστή για ατυχήματα που έχουν επιφέρει το όριο των 70 χ.α.ω., προφανώς αρκετό για να ανάψει τα αίματα. Οι κολόνες βρέθηκαν κομμένες, όπως πάντα, με χειρουργική ακρίβεια.
Ο δήμαρχος της Orbassano δεν το πήρε με χιούμορ: "Θα τα αποκαταστήσουμε σύντομα, η αναρχία δεν θα επικρατήσει", δήλωσε. Η αστυνομία του Τορίνο ερευνά, ενώ οι μοτοσυκλετιστές της περιοχής κοιτάζουν τα άδεια σημεία όπου άλλοτε κρεμόταν το μάτι του Μεγάλου Αδελφού.
Το εγχείρημα έχει εμπνεύσει μάλιστα μέχρι και καλλιτέχνες του δρόμου που παραλλήλισαν την δράση, με την εκδίκηση της Uma Therman ως “Νύφη” στις ταινίες του Quentin Tarantino, Kill Bill.
Κάποιοι βλέπουν τον Fleximan ως προστάτη των οδηγών που πνίγονται από πρόστιμα, άλλοι ως απλό βάνδαλο που παίζει με την οδική ασφάλεια. Η αλήθεια και οι ισορροπίες είναι όπως πάντα λεπτές και πολλές φορές προσωπικές, αλλά το σίγουρο είναι πως η δράση των Fleximan προσφέρει μια αναθέρμανση της συζήτησης για την οδική ασφάλεια, τα όρια ταχύτητας, τον βανδαλισμό και τις διαφωνίες με την χωρίς μέτρο αστυνόμευση.