KTM Duke - Ο Αυστριακός ευγενής χούλιγκαν τριαντάρησε

Και οι "πορτοκαλί" το γιορτάζουν ποικιλοτρόπως
KTM 30 Years of Duke
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

2/2/2024

Για την επέτειο από τα 30 χρόνια της οικογένειας Duke, η KTM κάνει μια σύντομη ανασκόπηση σε ένα μοντέλο που άφησε εποχή και συνεχίζει να γράφει ιστορία, ως ένα από τα πιο ριζοσπαστικά και πιο ακραία streetfighter μοντέλα παραγωγής της ιστορίας.

Το αφιέρωμα των Αυστριακών ξεκινά με την εξέλιξη που συντελέστηκε αυτά τα 30 χρόνια στις μοτοσυκλέτες που φέρουν το όνομα Duke, ενώ θα μας επιτρέψετε να διαφωνήσουμε στη φράση “από το ταπεινό ξεκίνημα το 1994”… καθόλου ταπεινό δεν ήταν το ξεκίνημα της ιστορίας του Duke. Ακόμα θυμάμαι τον ενθουσιασμό των Ελλήνων συντακτών του ειδικού τύπου που επέστρεψαν από την αποστολή, έχοντας δοκιμάσει το πρώτο εκείνο Duke 620. Συγκλονισμένοι, είναι η σωστή λέξη. Δεν μπορούσαν να πιστέψουν το κράτημα που πρόσφερε η μοτοσυκλέτα, και δεν χόρταιναν σούζα! Καθ’ όλη την ιστορία της μοτοσυκλέτας, τα πράγματα θα πήγαιναν από το καλό στο καλύτερο, με την KTM να βελτιώνει παντού την τρομερή naked μοτοσυκλέτα της, να εξελίσσει το μοντέλο σε ολόκληρη οικογένεια από τα 125 έως τα 1390 κυβικά, αλλά να διατηρεί ακέραιες τις αρχές που έκαναν διάσημη τη λέξη Duke: κορυφαίο κράτημα, ακραία σπορ εμφάνιση και τη χαρά της οδήγησης ως κεντρικό λόγο ύπαρξης. Παίζω άρα υπάρχω. Κάπως έτσι.

KTM Duke

Το πρώτο Duke διέθετε έναν μεγάλο μονοκύλινδρο κινητήρα 609 κυβικών εκατοστών, με εργονομία και στιλ που ακροβατούσε μεταξύ Supermoto και μαχητικού δρόμου. Έφερε ατόφια προσωπικότητα… χούλιγκαν του δρόμου, γυμνή από οποιεσδήποτε ανέσεις.

Εκείνη την εποχή, η KTM Duke του 1994 ήταν μια ριζική απόκλιση από τα παραδοσιακά σχέδια των naked μοτοσυκλετών της βιομηχανίας. Διαθέτοντας πλαίσιο χωροδικτύωμα, μινιμαλιστικό κοστούμι και δυνατό και άγριο σε απόδοση μονοκύλινδρο κινητήρα, αποτελούσε μια... παρέκκλιση στην αγορά. Ωστόσο, τράβηξε αμέσως την προσοχή των αναβατών που αναζητούσαν μια ωμή και ακραία διασκεδαστική εμπειρία οδήγησης.

duke

Η επιτυχία του Duke ήταν τέτοια που η KTM παρουσίασε μια πιο ισχυρή έκδοση Duke II το 1999, με πιο αιχμηρή σχεδίαση που αντικατέστησε τα στρογγυλεμένα πλαστικά του προκατόχου της. Χωρίς να το γνωρίζουν ακόμα οι Αυστριακοί, η μοτοσυκλέτα αυτή θα εγκαινίαζε την κατηγορία Naked στη σειρά μοτοσυκλετών δρόμου της KTM, με την προσθήκη περισσότερων κυβισμών και κυλίνδρων στην οικογένεια Duke.

Super Duke 990

Το 2005 ήρθε η ώρα του δικύλινδρου Δούκα, με το ντεμπούτο του Super Duke, με έναν ισχυρό V2 κινητήρα LC8 990 cc. Το KTM 990 Super Duke απέκτησε γρήγορα cult status, ανοίγοντας το δρόμο για την παραλλαγή KTM 990 Super Duke R, η οποία έσκασε στην αγορά το 2008.

duke

Το 2008 έφερε επίσης στην αγορά την KTM 690 Duke, ανατρέποντας για άλλη μια φορά τα σχεδιαστικά πρότυπα της εποχής. Η 690 Duke του 2008 ήταν μια ιδιαίτερα στιλάτη μοτοσυκλέτα -που έχει και σήμερα υψηλή μεταπωλητική αξία- με εξάτμιση που έβγαινε κάτω από τον κινητήρα, και με τιμόνι που έβαζε άμεσα σε επιθετική στάση τον αναβάτη. Αυτό το Duke θα γινόταν αργότερα το… blueprint για τον χαρακτήρα της οικογένειας Duke.

KTM 125 DUKE

Το 2011, με τη συνδρομή του εργοστασίου της συνεργάτιδας Bajaj στην Ινδία, εμφανίστηκαν τα μοντέλα Duke μικρότερης χωρητικότητας, με την παρουσίαση αρχικά του 125 Duke, που θα έκανε καριέρα και στην Ευρώπη στην Α1 κατηγορία. Μια μοτοσυκλέτα που έφερε όλα τα χαρακτηριστικά των μεγαλύτερων μοντέλων της οικογένειας, μείον τη δύναμη, χάρη στις Euro 5 προδιαγραφές. Μια ιδανική βάση εκκίνησης για τους μελλοντικούς αναβάτες των μεγαλύτερων Duke.

390 DUKE

Το 2012, η KTM παρουσίασε το 200 Duke -μοτοσυκλέτα κυρίως για τις αγορές εκτός Ευρώπης που δεν είχαν κατηγορίες κυβισμών Α1 και Α2-, ενώ το 2013 προστέθηκε στη γκάμα της το 390 Duke, μοτοσυκλέτα που θα γινόταν αγαπημένο μοντέλο για τους χούλιγκαν του μποτιλιαρισμένου αστικού κέντρου των σύγχρονων μεγαλουπόλεων, καθώς συνδύαζε ικανοποιητική δύναμη (44 hp) με πολύ μικρό βάρος (144 kg) που το μετέτρεπαν σε πυραυλάκι, εκεί που οι μεγαλύτεροι Δούκες δεν μπορούσαν να εκμεταλλευτούν την περίσσεια δύναμή τους.

Super Duke

Στη συνέχεια, το 2014 ήταν η ώρα του Κτήνους. Η KTM ταρακούνησε για τα καλά την κατηγορία των hyper-naked / streetfighter το 2014, με την παρουσίαση του The Beast, της KTM 1290 Super Duke R. Με V2 κινητήρα 1.301 κ.εκ., η 1290 Super Duke R διέθετε όχι μόνο τον ισχυρότερο κινητήρα LC8, αλλά παράλληλα και με την κοντή μετάδοση είχε την ικανότητα να σηκώνει τον μπροστινό τροχό ακόμα και με 4η και 160 χλμ/ώρα! Με τη βάση αυτή η KTM το 2016 παρουσίασε και ένα… τουριστικό Duke (το λες και ιεροσυλία αν είσαι… “πιουρίστας”), το 1290 Super Duke GT.

Duke

Την επόμενη χρονιά, το 2017, το The Beast έλαβε την πρώτη του πραγματική αναβάθμιση. Με την ονομασία The Beast 2.0, η 1290 Super Duke R του 2017 καυχιόταν για την υπερβολική ισχύ, τις κορυφαίες αναρτήσεις και το πολύ πιο δουλεμένο design. Όμως, το νέο πακέτο ηλεκτρονικών του βρέθηκε στο επίκεντρο, με πιο εκλεπτυσμένα βοηθήματα για τον αναβάτη και ένα νέο TRACK Mode να δίνουν τον τόνο.

790

Σημείο καμπής στην εξέλιξη του μύθου του Duke επήλθε το 2018, όταν η KTM παρουσίασε την KTM 790 Duke, που ονομάστηκε THE SCALPEL -το νυστέρι. Για πρώτη φορά στην ιστορία του μοντέλου, οι Αυστριακοί επέλεξαν να εφοδιάσουν μια μοτοσυκλέτα της οικογένειας Duke με δικύλινδρο εν σειρά κινητήρα και όχι με V2 όπως είχαμε συνηθίσει από τα Super Duke. Στην Ελλάδα η παρουσίαση του 790 Duke για τον ειδικό τύπο έγινε στην πίστα των Σερρών, όπου η μοτοσυκλέτα έλαμψε για την ικανότητα της να οδηγείται στο όριο. Στον δρόμο αρχικά το μοντέλο είχε κάποια θέματα με τον ψεκασμό, ενώ η υστερική απόδοση του εν σειρά κινητήρα έκανε πιο δύσκολα τα κόλπα ακριβείας (βλ. σούζες κ.α.), από ότι με τον V2 κινητήρα. Στη συνέχεια οι αναβαθμίσεις έστρωσαν την τροφοδοσία, και ο εν σειρά κινητήρας συνέχισε να κοσμεί τα Duke της μεσαίας κατηγορίας μέχρι και σήμερα -πλην του μέγιστου Super Duke R που επιμένει στον V2.

Και φτάνουμε στο 2024, 30 χρόνια μετά από το ντεμπούτο του πρώτου Duke, τρία επετειακά μοντέλα μπαίνουν στη μάχη. Στο εισαγωγικό επίπεδο, η KTM 390 Duke διαθέτει TFT έγχρωμη οθόνη οργάνων, ηλεκτρονικά βοηθήματα και εξοπλισμό που πριν από μερικά χρόνια δεν είχαν ούτε οι prestige εκδόσεις των 1.000 κυβικών.

duke

Το KTM 990 Duke -που δεν πρέπει να συγχέεται με το παλιό KTM 990 Super Duke- τροφοδοτείται από έναν ολοκαίνουργιο παράλληλο δίδυμο κινητήρα LC8c, φέρνοντας τη μάχη απευθείας στην κατηγορία των 1.000 cc Naked. Διαθέτει μεγαλύτερες διαστάσεις, περισσότερη τεχνολογία και πιο έντονη παρουσία στο δρόμο.

Τέλος, η KTM 1390 Super Duke R και η κορυφαία έκδοση 1390 Super Duke R EVO, έχουν εξελιχθεί ως το απόλυτο ζευγάρι hyper-naked μοτοσυκλετών με τεράστια ισχύ, απαράμιλλη ηλεκτρονική τεχνολογία και μια εντελώς νέα σχεδιαστική κατεύθυνση.

Για να γιορτάσουν αυτό το ορόσημο, τα τρία προαναφερθέντα μοντέλα έχουν μοναδικά χρώματα και γραφικά, γιορτάζοντας τα 30 χρόνια ιστορίας της οικογένειας, και αντλώντας έμπνευση από τα μοντέλα Duke που προηγήθηκαν.

duke

Επιπλέον, η KTM επιβραβεύει τους οπαδούς των Duke, χαρίζοντας ένα KTM 390 Duke, ένα KTM 990 Duke και ένα KTM 1390 Super Duke R μέσω των ψηφιακών της πλατφορμών, με περισσότερες από 700.000 συμμετοχές.

Η KTM θα ξεκινήσει επίσημα την καμπάνια 30 YEARS OF DUKE στη διεθνή παρουσίαση για τα ΜΜΕ που θα πραγματοποιηθεί στην πίστα της Αλμερία, στην Ισπανία όπου θα παρευρεθεί και το ΜΟΤΟ. Αυτό θα επιτρέψει στους συντάκτες του Ειδικού Τύπου να γνωρίσουν τα KTM 390 Duke, KTM 990 Duke, KTM 1390 Super Duke R και KTM 1390 Super Duke R EVO του 2024 στο ιδανικό τους περιβάλλον.

Αυτή θα είναι επίσης η πρώτη φορά στην ιστορία της KTM που τρία νέα μοντέλα θα παρουσιαστούν ταυτόχρονα, με τους τρεις νικητές του διαγωνισμού DUKE να συμμετέχουν στην εκδήλωση. Εκεί θα βρεθούν και ο πρεσβευτής της KTM Rok Bagaros (υπεύθυνο για τα stunt στα περισσότερα προωθητικά βίντεο των “πορτοκαλί”) και ο θρύλος, Jeremy McWilliams για να δείξουν τι μπορούν να κάνουν τα νέα μοντέλα Duke. Μείνετε συντονισμένοι στο ΜΟΤΟ για όλες τις εξελίξεις της παρουσίασης, εκ των έσω.

Ετικέτες

Rieju MR Hard Enduro Replica Alfredo Gomez – Ξεχωριστή έκδοση περιορισμένης παραγωγής

Δημιουργήθηκε ως φόρος τιμής στον αναβάτη της εταιρείας, σε μόλις 100 αντίτυπα
motomagRieju MR Hard Enduro Replica Alfredo Gomez – Ξεχωριστή έκδοση περιορισμένης παραγωγής
Από τον

Αλέξανδρο Λαμπράκη

26/4/2024

Χρησιμοποιώντας ως βάση το enduro μοντέλο της, MR Pro, η Rieju παρουσίασε μία ειδική hard enduro έκδοση θέλοντας να τιμήσει τον αναβάτη της Alfredo Gomez, η οποία θα παραχθεί σε μόλις 100 αντίτυπα, ενώ εξοπλίζεται με εξαρτήματα τα οποία έχουν δημιουργηθεί αποκλειστικά και μόνο για αυτή την έκδοση, κουβαλώντας πολλά στοιχεία που έρχονται κατευθείαν από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα.

Αν και με παρόμοια βάση, οι μοτοσυκλέτες που χρησιμοποιούνται για τους Hard Enduro αγώνες έχουν ορισμένες σημαντικές διαφορές από τις “απλές” enduro. Τα πιο ουσιαστικά στοιχεία που βλέπουμε να διαφέρουν είναι ο τρόπος απόκκρισης του κινητήρα, αλλά και η αρκετά μεγαλύτερη προστασία των Hard Enduro μοντέλων, καθώς καλούνται να ανταπεξέλθουν σε ακόμη πιο σκληρές συνθήκες και εμπόδια.

Rieju MR Hard Enduro Replica Alfredo Gomez – Ξεχωριστή έκδοση περιορισμένης παραγωγής

Με αφορμή την ένταξη του Alfredo Gomez στους κόλπους της, η Rieju, με αρκετά μακρά πορεία στους εκτός δρόμου αγώνες, φέρνει την ειδική έκδοση περιορισμένης παραγωγής MR Hard Enduro Replica Alfredo Gomez, η οποία εξοπλίζεται με πολλά εξαρτήματα, δημιουργημένα αποκλειστικά για αυτή την έκδοση. Σε αντίθεση με το Enduro, εδώ χρειαζόμαστε ακόμη πιο άμεση απόκριση, που θα διευκολύνει την διάβαση από μεγάλα τεχνητά εμπόδια. Για να το καταφέρουν αυτό, οι μηχανικοί της ισπανικής εταιρείας έκαναν αλλαγές στον κύλινδρο του δίχρονου κινητήρα, μεταφέροντας πιο χαμηλά την εισαγωγή. Η ειδικά κατασκευασμένη εξάτμιση OXA “Alfredo Gomez” συνδυάζεται με καρμπυρατέρ Keihin PWK 36. Όλα αυτά έχουν γίνει με μόνο ένα στόχο: την βελτιωμένη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας στις απαιτητικές συνθήκες του Hard Enduro.

Η παχιά και ανθεκτική ποδιά του MR Hard Enduro Replica Alfredo Gomez είναι πολυκαρμπονική, καλύπτοντας ολόκληρο το κάτω μέρος του κινητήρα, μέχρι και το μοχλικό του πίσω αμορτισέρ. Ο μπροστινός δίσκος προστατεύεται από ένα αεριζόμενο κάλυμμα, με τα ανοδιωμένα μαύρα πλαστικά προστατευτικά του πιρουνιού να έρχονται από την Polisport. Κάλυμμα έχουμε και για τον πίσω τροχό, κατασκευασμένο από αλουμίνιο ανωδιωμένο σε κόκκινο χρώμα, ίδιο με τον οδηγό της αλυσίδας AXP, για να ταιριάζουν με την υπόλοιπη μοτοσυκλέτα. Το ψυγείο έχει καλυφθεί από μεταλλικά προστατευτικά, τα οποία προστατεύουν το ευαίσθητο αυτό κομμάτι, ιδιαίτερα στις πλευρικές πτώσεις, που είναι και οι πιο συνήθεις. Το καπάκι του συμπλέκτη είναι ενισχυμένο, με στόχο να αντέχει τα χτυπήματα σε πέτρες και τσιμέντα, ενώ αποτελεί δημιουργία του αγωνιστικού τμήματος Rieju Power Parts Factory.

Rieju MR Hard Enduro Replica Alfredo Gomez – Ξεχωριστή έκδοση περιορισμένης παραγωγής

Ένα ακόμα στοιχείο που βρίσκεται αποκλειστικά στην περιορισμένης παραγωγής έκδοση είναι οι χειρολαβές στο μπροστινό φτερό και στο τελείωμα της σέλας πίσω, οι οποίες χρησιμεύουν για να τραβήξεις την μοτοσυκλέτα σε περίπτωση που βρεθείς κολλημένος σε μία δύσκολη κατάσταση. Τα μαρσπιέ είναι ατσάλινα, για μεγαλύτερη αντοχή, τόσο όσον αφορά το βάρος του αναβάτη, όσο και τα χτυπήματα που δέχονται στους αγώνες Hard Enduro.

Όπως και στο enduro μοντέλο βάσης, MR Pro, το ψυγείο εξοπλίζεται με ανεμιστήρα, ο οποίος ενεργοποιείται ηλεκτρονικά. Η μετάδοση έχει κοντύνει, με το μπροστινό γρανάζι να έχει 12 δόντια, έχοντας ως στόχο την πιο άμεση απόκριση και την αυξημένη ροπή από χαμηλά. Ο LED προβολέας έχει προστατευτικό κάλυμμα, που τον προστατεύει από πέτρες και πτώσεις. Τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης είναι τα Mitas Terraforce, ίδια με αυτά που χρησιμοποιεί ο Alfredo Gomez στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα.

Rieju MR Hard Enduro Replica Alfredo Gomez – Ξεχωριστή έκδοση περιορισμένης παραγωγής

Οι αναρτήσεις της Kayaba έρχονται από το MR Pro, με το ανεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι 48 χιλιοστών με τεχνολογία κλειστού φυσιγγίου να είναι πλήρως ρυθμιζόμενο. Τα καλάμια έχουν επίστρωση DLC για λιγότερες απώλειες από την τριβή και πιο σταθερή απόδοση. Ίδια η συνθήκη και για το μονό πίσω αμορτισέρ, το οποίο εδράζεται στο ψαλίδι με μοχλικό.

Κερασάκι στην τούρτα της περιορισμένης έκδοσης MR Hard Enduro Replica Alfredo Gomez αποτελεί ο αριθμός “89” στα πλαστικά, τον οποίο χρησιμοποιεί ο εργοστασιακός αναβάτης της Rieju.

Ετικέτες