Carmelo Ezpeleta: ενδεχόμενο ακύρωσης της φετινής σεζόν!

Δεν αποκλείεται κανένα σενάριο!
Από τον

Πάνο Καραβοκύρη

7/4/2020

Από την αρχή της πανδημίας, ο CEO της Dorna Sprots, Carmelo Ezpeleta, δεν χρησιμοποίησε ποτέ στην ίδια πρόταση τις λέξεις ακύρωση και αγώνες. Εξ αρχής αναφερόταν σε αναβολές, διότι οι ακυρώσεις είναι το χειρότερο σενάριο. Μέχρι τώρα  έχουν μεταφερθεί επτά αγώνες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Grand Prix σε μεταγενέστερες ημερομηνίες, με πιο πρόσφατη ανακοίνωση αυτή των Mugello και Catalunya – σε μια προσπάθεια της διοργάνωσης να μην έχουμε “απώλειες” θεάματος.

Ωστόσο, ο COVID-19 έχει προσβάλλει πάνω από 1.350.000 ανθρώπους και η κατάσταση δεν δείχνει να καλυτερεύει σύντομα, ενώ ο Ezepleta πιστεύει πως οι συνέπειες της πανδημίας δεν θα επηρεάσουν μόνο τη φετινή σεζόν αλλά γενικότερα το πρωτάθλημα, όπως ανέφερε σε μια πρόσφατη συνέντευξή του.

Ας πάρουμε τα πράγματα απ’ την αρχή και ας διευκρινίσουμε ότι σε αντίθεση με τον CEO της Formula 1, Chase Carey, ο Ezpeleta ήταν ο πρώτος που τόλμησε να θίξει το ενδεχόμενο του να μην πραγματοποιηθεί καθόλου το φετινό πρωτάθλημα, αλλά και ότι η επόμενη σεζόν θα έχει πολλές αλλαγές λόγω της κατάστασης. “Βρισκόμαστε σε μια πολύ περίεργη θέση λόγω του COVID-19 αυτή τη στιγμή. Μόλις συγκεντρώσουμε όλα τα δεδομένα και τα εξετάσουμε θα έρθουμε σε επαφή με τις ομάδες, τους κατασκευαστές, τη FIM και όλους μας τους συνεργάτες, καθώς όλοι θέλουμε να διεξάγουμε τους αγώνες με την πρώτη ευκαιρία,” τόνισε ο 74χρονος Ισπανός.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του μπορεί να ανέφερε το ενδεχόμενο ακύρωσης της φετινής σεζόν, όμως ο Ezpeleta ήταν ξεκάθαρος για τις προθέσεις του λέγοντας: “Θα έχουμε ένα πολύ περίεργο πρωτάθλημα σε περίπτωση που πραγματοποιηθούν μόλις τρεις αγώνες, αλλά γιατί όχι; Είναι πολύ καλύτερο το να υπάρξει πρωτάθλημα (με τόσους λίγους αγώνες) απ’ το να μην πραγματοποιηθεί καθόλου, με εμάς να καθόμαστε σπίτι με σταυρωμένα τα χέρια.”

Αυτό που προέχει περισσότερο απ’ όλα όμως είναι να η ασφάλεια και υγεία όχι μόνο των αναβατών, των ομάδων και ολόκληρου του απαραίτητου προσωπικού για τη διεξαγωγή ενός αγώνα, αλλά και των φιλάθλων και είναι κάτι που έχει τονίσει πάρα πολλές φορές ο Ισπανός Πρόεδρος της Dorna. Ο Ezpeleta δεν παρέλειψε να συζητήσει και το ενδεχόμενο να πραγματοποιούνται αγώνες κεκλεισμένων των θυρών, τονίζοντας όμως το πόσο δύσκολο είναι κάτι τέτοιο. Σε αντίθεση με έναν αγώνα ποδοσφαίρου που χρειάζονται περίπου 50 άνθρωποι (παίκτες, διαιτητές, ιατρικό προσωπικό και οι άνθρωποι για την τηλεοπτική κάλυψη του αγώνα) για τη διεξαγωγή του, ένα αγωνιστικό τριήμερο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Grand Prix χρειάζεται περίπου 2.000 άτομα για να πραγματοποιηθεί. “Έχουμε σκεφτεί την διεξαγωγή αγώνων χωρίς κοινό αλλά στην καλύτερη περίπτωση χρειαζόμαστε κατά προσέγγιση 1.000 άτομα μόνο στο Paddock, τα οποία θα πρέπει να ταξιδέψουν από κάθε άκρη της Γης για έναν αγώνα. Και πάλι δεν είναι αρκετοί για να πραγματοποιηθεί ο αγώνας αφού χρειαζόμαστε αγωνοδίκες, υπεύθυνους φύλαξης του χώρου, ιατρικό προσωπικό και υπεύθυνους της τηλεοπτικής κάλυψης για τη σωστή διεξαγωγή του. Ο μοναδικός τρόπος για να τα καταφέρουμε είναι να νικήσουμε τον κορωνοϊό. Ωστόσο, στην περίπτωση ενός αγώνα χωρίς κοινό θα ζημιωθούν τόσο οι τοπικοί διοργανωτές, αφού δεν θα πωληθούν εισιτήρια, όσο και οι χορηγοί και η τοπική οικονομία.

Παρόλα αυτά η Dorna προσπαθεί να λύσει την εξίσωση και να βρει ποιος είναι ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός ανθρώπων για τη διεξαγωγή ένα αγώνα, καθώς αποτελεί τη νούμερο ένα προτεραιότητά της, αφού έτσι θα ξέρει πώς να δημιουργήσει ένα ασφαλές περιβάλλον γι' αυτούς. Από την άλλη, ο Ezpeleta δηλώνει “ετοιμοπόλεμος” ανά πάσα ώρα και στιγμή και περιμένει το πράσινο φως ώστε μαζί με όλους τους ανθρώπους του πρωταθλήματος να πραγματοποιήσουν τον επόμενο αγώνα. Έχουμε τη δυνατότητα να αγωνιστούμε και αύριο αν μας δοθεί το ΟΚ. Είναι καθήκον μας να είμαστε έτοιμοι και σωστά προετοιμασμένοι, ώστε να διοργανώσουμε όσο πιο σύντομα γίνεται τον επόμενο αγώνα. Επίσης, θα χρειαστεί να αξιολογήσουμε το κόστος σε όλους τους τομείς, τουλάχιστον για το 2021 και για το 2022. Τα  πράγματα δεν θα είναι ίδια μετά τον COVID-19 και καλό είναι να μην αυταπατόμαστε.”

Ο Ezpeleta όπως φαίνεται έχει στηρίξει όλες τους τις ελπίδες για την ύπαρξη της φετινής σεζόν στην εύρεση του εμβολίου κατά του κορωνοϊού και στο πόσο σύντομα θα είναι διαθέσιμο, όπως τόνισε: “Ελπίζω πως το εμβόλιο θα είναι διαθέσιμο νωρίτερα απ’ όσο ακούγεται. Ο Dr. Zasa της Dorna είναι σε διαρκή επαφή με το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, το οποίο με σειρά του ενημερώνεται απ’ το Πανεπιστήμιο στο Pittsburgh και μάθαμε ότι δοκιμάζονται ορισμένες φαρμακευτικές ουσίες για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού.” Το γεγονός όμως ότι οι δοκιμές έχουν ξεκινήσει δεν σημαίνει ότι έχει ανακαλυφθεί το εμβόλιο, ενώ μέχρι την διάθεσή του οι επιστήμονες οφείλουν να πραγματοποιήσουν τις απαραίτητες δοκιμές και να δουν τις παρενέργειες που μπορεί να έχει, πριν δοθεί η έγκριση απ’ τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων (ΕΜΑ). “Μόνο όταν δημιουργηθεί το εμβόλιο του κορωνοϊού θα έχουμε τη δυνατότητα να σκεφτούμε σταδιακά και να επιστρέψουμε στην κατάσταση που ήμασταν πριν την πανδημία.”

Τα δεδομένα θα αλλάξουν απ’ τη στιγμή που περιοριστεί ο ιός και η κατάσταση θα είναι διαφορετική, με την διοργάνωση να επανεκτιμά όλες τις παραμέτρους για τη διεξαγωγή των αγώνων. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η απαγόρευση των επαγγελματικών ταξιδιών και το αβέβαιο μέλλον των κρατών που φιλοξενούν τους αγώνες του πρωταθλήματος, όπως οι Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία. Το ενδεχόμενο διεξαγωγής των αγώνων του πρωταθλήματος το Σεπτέμβρη και τον Οκτώβρη δεν είναι απίθανο αλλά όπως αναφέραμε δεν είναι σίγουρο κατά πόσο οι ομάδες θα μπορέσουν να βρεθούν στην πίστα – αυτό θα κριθεί είτε απ’ το εάν έχει δημιουργηθεί το εμβόλιο είτε αν η πανδημία έχει κοπάσει. Το πραγματικό θέμα όμως είναι πέρα απ’ την πορεία του φετινού πρωταθλήματος, το ποιες θα είναι οι συνέπειες και πώς ο COVID-19 θα επηρεάσει τις επόμενες σεζόν.

Ετικέτες

MotoGP: Τέλος οι holeshot devices από το Assen

Αλλάζει και η διάταξη στο grid εκκίνησης από το Sachsenring
MotoGP Regulations
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

22/6/2026

Σημαντικές αλλαγές στους κανονισμούς των MotoGP ανακοίνωσε η Επιτροπή Grand Prix, με τις πρώτες να τίθενται άμεσα σε εφαρμογή ήδη από το Grand Prix της Ολλανδίας στο Assen και να αφορούν τόσο στις μοτοσυκλέτες όσο και στη διαδικασία εκκίνησης των αγώνων.

Η σημαντικότερη εξέλιξη είναι η άμεση απαγόρευση των holeshot devices, των συστημάτων δηλαδή που χαμηλώνουν τη μοτοσυκλέτα κατά την εκκίνηση ώστε να περιορίζεται η ανύψωση του εμπρός τροχού και να βελτιώνεται η επιτάχυνση στα πρώτα μέτρα.

Παρότι η κατάργηση των συγκεκριμένων συστημάτων είχε ήδη αποφασιστεί στο πλαίσιο των μεγάλων τεχνικών αλλαγών που θα ισχύσουν από το 2027, η Επιτροπή αποφάσισε να επισπεύσει την εφαρμογή του μέτρου και να τα απαγορεύσει ήδη από τον αγώνα του Assen που διεξάγεται το προσεχές Σαββατοκύριακο.

Το θέμα είχε απασχολήσει έντονα το paddock τους τελευταίους μήνες, με αρκετούς αναβάτες και ομάδες να εκφράζουν ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια και την πολυπλοκότητα των συγκεκριμένων συστημάτων. Πλέον η απόφαση είναι οριστική και από την Ολλανδία και μετά καμία μοτοσυκλέτα δεν θα επιτρέπεται να χρησιμοποιεί holeshot device στις εκκινήσεις.

Περισσότερος χώρος στην εκκίνηση από το Sachsenring

Η δεύτερη σημαντική αλλαγή αφορά τη διάταξη του grid εκκίνησης και θα τεθεί σε ισχύ από το Grand Prix Γερμανίας στο Sachsenring.

Η νέα διάταξη θα εφαρμοστεί σε όλες τις κατηγορίες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος, δηλαδή σε MotoGP, Moto2 και Moto3.

Συγκεκριμένα, η απόσταση μεταξύ των αναβατών στην ίδια σειρά θα αυξηθεί από τα τρία στα τέσσερα μέτρα. Ως αποτέλεσμα, θα αυξηθεί και η απόσταση μεταξύ των σειρών.MotoGP Regulations

Μέχρι σήμερα κάθε σειρά απείχε εννέα μέτρα από την επόμενη (3 x 3 μέτρα), ενώ πλέον η απόσταση θα φτάσει τα δώδεκα μέτρα (3 x 4 μέτρα).

Η διάταξη των τριών αναβατών ανά σειρά παραμένει αμετάβλητη, όμως ο επιπλέον διαθέσιμος χώρος αναμένεται να βελτιώσει περαιτέρω την ασφάλεια κατά τις εκκινήσεις, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις επαφών ή απρόβλεπτων συμβάντων στα πρώτα μέτρα του αγώνα.

Οι αλλαγές αυτές έρχονται ως συνέχεια των συζητήσεων που έχουν πραγματοποιηθεί τους τελευταίους μήνες μεταξύ αναβατών, ομάδων και διοργανωτών σχετικά με τη βελτίωση της ασφάλειας στις εκκινήσεις, ειδικά μετά από ορισμένα περιστατικά που προκάλεσαν προβληματισμό κατά τη διάρκεια της φετινής σεζόν.

Επίσημο όριο έξι μοτοσυκλετών ανά κατασκευαστή από το 2028

Η Επιτροπή επιβεβαίωσε επίσης μια ακόμη αλλαγή που αφορά το μέλλον του πρωταθλήματος.

Από το 2028 κανένας κατασκευαστής δεν θα μπορεί να έχει περισσότερες από έξι μοτοσυκλέτες στο grid. Αυτό σημαίνει ότι κάθε εργοστάσιο θα μπορεί να υποστηρίζει το πολύ δύο δορυφορικές ομάδες επιπλέον της εργοστασιακής του συμμετοχής.

Η διάταξη θα ισχύσει υπό την προϋπόθεση ότι στο πρωτάθλημα θα συμμετέχουν τουλάχιστον πέντε κατασκευαστές εκείνη τη χρονιά.

Στην πράξη το συγκεκριμένο όριο εφαρμόζεται ήδη το 2026, καθώς η Ducati είναι ο μοναδικός κατασκευαστής που διαθέτει έξι μοτοσυκλέτες στο grid μέσω της εργοστασιακής ομάδας και των συνεργαζόμενων δορυφορικών σχημάτων. Ωστόσο, από το 2028 το ανώτατο όριο θα ενσωματωθεί επίσημα στους κανονισμούς των MotoGP.

Οι αποφάσεις αυτές αποτελούν ακόμη ένα βήμα στη διαδικασία αναμόρφωσης του πρωταθλήματος ενόψει της νέας εποχής των MotoGP το 2027, όταν θα κάνουν την εμφάνισή τους οι νέες μοτοσυκλέτες των 850cc και ένα εκτεταμένο πακέτο τεχνικών αλλαγών.