Monster Energy Yamaha: "Επανεκκίνηση!"

Ο Lin Jarvis για την στοχευμένη αναδιάρθρωση
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

12/4/2019

Τα περασμένα δύο χρόνια (οι σεζόν 2017 και 2018) ήταν για την Yamaha τα δικά της "πέτρινα χρόνια". Ήταν οι δύο στείρες χρονιές που όχι μόνο στέρησαν από το εργοστάσιο του Iwata πρωταθλήματα νίκες και βάθρα, αλλά έφεραν στην επιφάνεια με τον πιο επώδυνο τρόπο την απόσταση που τους χώριζε από τα υπόλοιπα εργοστάσια και πολύ περισσότερο από τον "αιώνιο αντίπαλο", την Honda.
Οι γκρίνιες εντός των τειχών της ομάδας ήταν πλέον μια παγιωμένη κατάσταση, με τον Rossi να είναι ο πιο αιχμηρός στα σχόλιά του συγκριτικά με τον Vinales, σε σημείο μάλιστα που οι μηχανικοί να αλλάζουν δρόμο κάθε φορά που διασταυρωνόντουσαν μαζί του, στα γραφεία της Yamaha Racing στο Μιλάνο. Το αποκορύφωμα ήταν το video που έδωσε στην δημοσιότητα η Yamaha, με τους υπεύθυνους του προγράμματος των MotoGP να ζητούν δημοσίως συγνώμη από τους αναβάτες τους, για το ότι δεν μπορούσαν να τους προσφέρουν ένα ανταγωνιστικό πακέτο.
Η λύση δόθηκε στις αρχές του έτους με μια αναδιάρθρωση στο οργανόγραμμα της ομάδας που σηματοδότησε ουσιαστικά μια επανεκκίνηση του όλου project, κάτι για το οποίο μίλησε ο Lin Jarvis μεταφέροντας το σκεπτικό πίσω από αυτές τις κινήσεις. Πέρα από τις αλλαγές των προσώπων σε κομβικά πόστα (o project leader των MotoGP, Kouji Tsuya απομακρύνθηκε και την θέση του πήρε ο μέχρι πρότινος υπεύθυνος των πλαισίων Takahiro Sumi, ενώ ο Kazuhita Takano κατέλαβε το κενό που άφησε ο Sumi), ο Jarvis τόνισε ότι το σημαντικότερο ήταν πως βελτιώθηκε η επικοινωνία μεταξύ των τμημάτων.


Τα άμεσα αποτελέσματα αυτών των αλλαγών φάνηκαν ήδη από τις δοκιμές πριν την έναρξη της φετινής σεζόν, όπου ο Vinales ήταν ένας από τους γρηγορότερους αναβάτες, ενώ ο Rossi διέκοψε το αρνητικό σερί των εννέα μηνών χωρίς τερματισμό στο βάθρο, μετά την δεύτερη θέση που κατέλαβε στον αγώνα της Αργεντινής. Μετά από αυτά τα δεδομένα, ήταν λογικό να υπάρξει μια αύρα αισιοδοξίας στους κόλπους της Yamaha, όπου σύμφωνα με τον Jarvis "είχαμε κολλήσει και τριγυρνούσαμε γύρω-γύρω χωρίς αποτέλεσμα".
Μάλιστα, όπως αποκάλυψε το αφεντικό της Yamaha Racing, οι αλλαγές αυτές συνεχίζονται ακόμη, με το εργοστάσιο να στρατολογεί κι άλλους μηχανικούς και μηχανολόγους στο διαρκώς αυξανόμενο αγωνιστικό της τμήμα που εδρεύει στην Ιταλία, όπου εκτός των άμεσων αποτελεσμάτων ποντάρουν περισσότερο στις επόμενες δύο σεζόν του 2020 και 2021. "Μερικές φορές πρέπει να φρεσκάρεις και να αλλάξεις την ομάδα", δήλωσε ο Jarvis. "Δεν χρειάζεται να αλλάξεις όλους τους παίκτες στην ομάδα, αλλά μόνο μια λεπτομέρεια στον τρόπο που δουλεύεις, ή έναν παίκτη-κλειδί, ή ακόμη έναν κομβικό παράγοντα επιρροής." Σε ό,τι αφορά τον προηγούμενο project leader, τον Tsuya, o Jarvis θεωρεί ότι ήταν ένας ωραίος τύπος και καλός μηχανολόγος, αλλά το πρόβλημα ήταν ότι είχαν "κολλήσει" κάνοντας συνέχεια κύκλους χωρίς ουσιαστική πρόοδο. Μάλιστα παραδέχτηκε, όπως είχε κάνει και σε παλαιότερες δηλώσεις του, ότι πολλές φορές πήραν και λάθος μονοπάτι, οπότε μια επανεκκίνηση είναι ένα θετικό βήμα.
Οι άνθρωποι που ανέλαβαν τα νέα πόστα φαίνεται ότι ανταποκρίνονται σωστά στους ρόλους τους, ενώ εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο Takano δεν ανέλαβε στην πραγματικότητα κάποιον καινούργιο ρόλο, αλλά επέστρεψε σε αυτόν που είχε παλαιότερα, μιας και ήταν και στο παρελθόν ο υπεύθυνος του τμήματος πλαισίων, με πολύ καλά αποτελέσματα μάλιστα. Όταν έφυγε από το project των MotoGP, τον μετέθεσαν στο πρόγραμμα των τρίτροχων μοτοσυκλετών, όντας ο άνθρωπος πίσω από την δημιουργία του Niken. Ο λόγος που τον μετακίνησαν ήταν αυτή η πολύτιμη εμπειρία του, οπότε η επιστροφή του στα MotoGP αποτελεί ένα πολύ δυνατό χαρτί για την ομάδα. Πολύ σημαντική, πάντα σύμφωνα με τον Jarvis, ήταν και η αναδιανομή αρμοδιοτήτων, καθώς τώρα ο Tsumi μπορεί να επικεντρωθεί αποκλειστικά στους μηχανικούς του, με τα υπόλοιπα καθήκοντα να έχουν ανατεθεί στον νέο υφιστάμενό του.


Σε ό,τι αφορά το θέμα της επικοινωνίας, που για την ομάδα της Yamaha ήταν τα τελευταία χρόνια ένα μελανό σημείο, ο Jarvis θεωρεί ότι πλέον έχει δοθεί οριστική λύση. Όλοι θυμόμαστε άλλωστε τις δηλώσεις του Rossi μετά τον αγώνα της Aragon πέρσι (όπου η Yamaha είχε φέρει τα χειρότερα αποτελέσματά της) που έλεγε ότι οι άνθρωποι του εργοστασίου πρέπει να αντιδράσουν. Ότι κάποιοι υψηλά ιστάμενοι θα έπρεπε να δουν τα αρνητικά στατιστικά και να αναρωτηθούν γιατί συμβαίνει αυτό. Τώρα, οι δίαυλοι επικοινωνίας μέσα στην ομάδα είναι πολύ πιο ανοιχτοί. Πλέον, υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ανταλλαγή κουλτούρας, όχι μόνο ανάμεσα στους Ιάπωνες της εταιρείας, αλλά και μεταξύ των Ιαπώνων και Ευρωπαίων μηχανικών. Στην παρούσα φάση, το έργο της ομάδας στην Ιταλία απολαμβάνει μεγαλύτερης αναγνώρισης, γι' αυτό το λόγο και συνεχίζει να ενισχύεται με νέες προσλήψεις.


Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο τομέας των ηλεκτρονικών του Μ1, κάτι για το οποίο είχαν πολλά παράπονα οι αναβάτες της Yamaha. Για να δοθεί λύση, δημιουργήθηκε ένα τμήμα εξέλιξης των ηλεκτρονικών, στην ευρωπαϊκή βάση της ομάδας. "Τώρα έχουμε δύο γκρουπ ανθρώπων που δουλεύουν πάνω στο θέμα, ενώ στο παρελθόν είχαμε μόνο ένα", λέει ο Jarvis. "Πρόκειται για έναν νέο οργανισμό, χωρίς πολλά πρόσωπα, αλλά έχουμε Βέλγους, Ισπανούς και Ιταλούς μηχανολόγους που δουλεύουν και συνεργάζονται με την Yamaha στην Ιαπωνία. Όπως έχω πει ήδη, αυτή η ομάδα μεγαλώνει διαρκώς και θα έχει εμπλοκή και μέσα στις πίστες κατά την διάρκεια των αγώνων. Είναι ένα θετικό δείγμα που δείχνει ότι η Yamaha αναγνωρίζει το ότι χρειάζεται υποστήριξη από εξωτερικούς συνεργάτες. Προφανώς έχουμε έναν ευρωπαϊκό τρόπο σκέψης, οπότε θεωρώ ότι μπορούμε να γίνουμε πιο δυνατοί συνδυάζοντας την ευρωπαϊκή φιλοσοφία με τη ιαπωνική μεθοδολογία. Πρέπει όλοι να συνεργαστούμε για να δρέψουμε καρπούς άμεσα, αλλά ακόμη περισσότερους τις επόμενες δύο σεζόν".

MotoGP: Ξαφνιάζει ο Carmelo Ezpeleta - Δεν αποκλείεται προσθήκη αστικών Grand Prix

“Υπάρχουν πίστες της F1 που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε”
MotoGP City Circuits
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

24/11/2025

Οι δηλώσεις του CEO της Dorna, Carmelo Ezpeleta αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο τα MotoGP να αγωνιστούν σε επιλεγμένα αστικά σιρκουί της Formula 1, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις ασφάλειας.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Dorna Sports, Carmelo Ezpeleta , μιλώντας στον τύπο κατά τη διάρκεια του Grand Prix του Las Vegas, προχώρησε σε μια απρόσμενη δήλωση, όπου ανέφερε ότι τα MotoGP “δεν έχουν κανένα πρόβλημα” με τους αγώνες σε αστικούς δρόμους, εφόσον επιτρέπουν την παρουσία των απαραίτητων ζωνών διαφυγής.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η συζήτηση έρχεται στο προσκήνιο, με τo Grand Prix της Ινδονησίας στην Mandalika που ήδη βρίσκεται στο καλεντάρι, να διεξάγεται σε δημόσιους δρόμους, με σχετική βέβαια μελέτη, προ της κατασκευής τους (περισσότερα εδώ). Το GP της Ινδονησίας είναι μία μέση κατάσταση, μία πίστα που χρησιμοποιείται ως δρόμος, και η κουβέντα αυτή που τώρα άνοιξε ο Ezpeleta δεν είναι νέα, έχει όμως σημασία τώρα που γίνεται επί εποχής Liberty Media.

“Δεν έχουμε πρόβλημα να τρέξουμε σε αστικά σιρκουί. Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι χώροι για ζώνες διαφυγής σχολίασε. “Εδώ (στο Las Vegas) είναι δύσκολο, αλλά υπάρχουν κάποια αστικά σιρκουί της Formula 1 που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε.”

MotoGP City Streets

Παρότι τα MotoGP στην σύγχρονη εποχή τους παραδοσιακά απέφευγαν τα αστικά σιρκουί, λόγω των αυστηρών απαιτήσεων ασφάλειας και της φύσης του αθλήματος που εκθέτει τους αναβάτες σημαντικά περισσότερο από τους πιλότους της F1, η εξαγορά από τη Liberty Media φαίνεται πως έχει ήδη ανοίξει συζητήσεις για ενδεχόμενες αλλαγές στο αγωνιστικό ημερολόγιο των MotoGP.

Οι σκέψεις για πιθανή μετακόμιση του GP Αυστραλίας από το Phillip Island στο Albert Park, πίστα που χρησιμοποιεί δημόσιους δρόμους, είναι ενδεικτικές των σκέψεων που γίνονται.

Ο Ezpeleta δεν παρέλειψε να υπενθυμίσει πως η δέσμευση της Dorna από το 1992 είναι η συνεχής βελτίωση της ασφάλειας του αθλήματος, “Όταν ξεκινήσαμε, στόχος μας ήταν η ασφάλεια, και το έχουμε πετύχει. Αυτό δεν το θυσιάζουμε.”

Ο CEO της Dorna στάθηκε ιδιαίτερα στο πώς η Liberty Media έχει μεταμορφώσει την F1, χρησιμοποιώντας το Grand Prix του Las Vegas ως χαρακτηριστικό παράδειγμα, “Είναι εντυπωσιακός ο τρόπος που χειρίζονται το θέαμα γύρω από τον αγώνα. Κατανοούν πολύ καλά την ψυχαγωγία και πιστεύω πως με τη βοήθειά τους, ένα ήδη φανταστικό άθλημα όπως τα MotoGP μπορεί να γίνει ακόμη καλύτερο.”

MotoGP City Streets

Παρότι ο Ezpeleta δεν αποκάλυψε ποιες πίστες της F1 θεωρεί κατάλληλες, οι δηλώσεις του δείχνουν ότι για πρώτη φορά η κορυφαία κατηγορία των δύο τροχών εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο παρουσίας σε αστικά σιρκουί, εφόσον, φυσικά, επιτευχθούν οι απαιτούμενες προδιαγραφές ασφαλείας που το επιτρέψουν.