Monster Energy Yamaha: "Επανεκκίνηση!"

Ο Lin Jarvis για την στοχευμένη αναδιάρθρωση
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

12/4/2019

Τα περασμένα δύο χρόνια (οι σεζόν 2017 και 2018) ήταν για την Yamaha τα δικά της "πέτρινα χρόνια". Ήταν οι δύο στείρες χρονιές που όχι μόνο στέρησαν από το εργοστάσιο του Iwata πρωταθλήματα νίκες και βάθρα, αλλά έφεραν στην επιφάνεια με τον πιο επώδυνο τρόπο την απόσταση που τους χώριζε από τα υπόλοιπα εργοστάσια και πολύ περισσότερο από τον "αιώνιο αντίπαλο", την Honda.
Οι γκρίνιες εντός των τειχών της ομάδας ήταν πλέον μια παγιωμένη κατάσταση, με τον Rossi να είναι ο πιο αιχμηρός στα σχόλιά του συγκριτικά με τον Vinales, σε σημείο μάλιστα που οι μηχανικοί να αλλάζουν δρόμο κάθε φορά που διασταυρωνόντουσαν μαζί του, στα γραφεία της Yamaha Racing στο Μιλάνο. Το αποκορύφωμα ήταν το video που έδωσε στην δημοσιότητα η Yamaha, με τους υπεύθυνους του προγράμματος των MotoGP να ζητούν δημοσίως συγνώμη από τους αναβάτες τους, για το ότι δεν μπορούσαν να τους προσφέρουν ένα ανταγωνιστικό πακέτο.
Η λύση δόθηκε στις αρχές του έτους με μια αναδιάρθρωση στο οργανόγραμμα της ομάδας που σηματοδότησε ουσιαστικά μια επανεκκίνηση του όλου project, κάτι για το οποίο μίλησε ο Lin Jarvis μεταφέροντας το σκεπτικό πίσω από αυτές τις κινήσεις. Πέρα από τις αλλαγές των προσώπων σε κομβικά πόστα (o project leader των MotoGP, Kouji Tsuya απομακρύνθηκε και την θέση του πήρε ο μέχρι πρότινος υπεύθυνος των πλαισίων Takahiro Sumi, ενώ ο Kazuhita Takano κατέλαβε το κενό που άφησε ο Sumi), ο Jarvis τόνισε ότι το σημαντικότερο ήταν πως βελτιώθηκε η επικοινωνία μεταξύ των τμημάτων.


Τα άμεσα αποτελέσματα αυτών των αλλαγών φάνηκαν ήδη από τις δοκιμές πριν την έναρξη της φετινής σεζόν, όπου ο Vinales ήταν ένας από τους γρηγορότερους αναβάτες, ενώ ο Rossi διέκοψε το αρνητικό σερί των εννέα μηνών χωρίς τερματισμό στο βάθρο, μετά την δεύτερη θέση που κατέλαβε στον αγώνα της Αργεντινής. Μετά από αυτά τα δεδομένα, ήταν λογικό να υπάρξει μια αύρα αισιοδοξίας στους κόλπους της Yamaha, όπου σύμφωνα με τον Jarvis "είχαμε κολλήσει και τριγυρνούσαμε γύρω-γύρω χωρίς αποτέλεσμα".
Μάλιστα, όπως αποκάλυψε το αφεντικό της Yamaha Racing, οι αλλαγές αυτές συνεχίζονται ακόμη, με το εργοστάσιο να στρατολογεί κι άλλους μηχανικούς και μηχανολόγους στο διαρκώς αυξανόμενο αγωνιστικό της τμήμα που εδρεύει στην Ιταλία, όπου εκτός των άμεσων αποτελεσμάτων ποντάρουν περισσότερο στις επόμενες δύο σεζόν του 2020 και 2021. "Μερικές φορές πρέπει να φρεσκάρεις και να αλλάξεις την ομάδα", δήλωσε ο Jarvis. "Δεν χρειάζεται να αλλάξεις όλους τους παίκτες στην ομάδα, αλλά μόνο μια λεπτομέρεια στον τρόπο που δουλεύεις, ή έναν παίκτη-κλειδί, ή ακόμη έναν κομβικό παράγοντα επιρροής." Σε ό,τι αφορά τον προηγούμενο project leader, τον Tsuya, o Jarvis θεωρεί ότι ήταν ένας ωραίος τύπος και καλός μηχανολόγος, αλλά το πρόβλημα ήταν ότι είχαν "κολλήσει" κάνοντας συνέχεια κύκλους χωρίς ουσιαστική πρόοδο. Μάλιστα παραδέχτηκε, όπως είχε κάνει και σε παλαιότερες δηλώσεις του, ότι πολλές φορές πήραν και λάθος μονοπάτι, οπότε μια επανεκκίνηση είναι ένα θετικό βήμα.
Οι άνθρωποι που ανέλαβαν τα νέα πόστα φαίνεται ότι ανταποκρίνονται σωστά στους ρόλους τους, ενώ εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο Takano δεν ανέλαβε στην πραγματικότητα κάποιον καινούργιο ρόλο, αλλά επέστρεψε σε αυτόν που είχε παλαιότερα, μιας και ήταν και στο παρελθόν ο υπεύθυνος του τμήματος πλαισίων, με πολύ καλά αποτελέσματα μάλιστα. Όταν έφυγε από το project των MotoGP, τον μετέθεσαν στο πρόγραμμα των τρίτροχων μοτοσυκλετών, όντας ο άνθρωπος πίσω από την δημιουργία του Niken. Ο λόγος που τον μετακίνησαν ήταν αυτή η πολύτιμη εμπειρία του, οπότε η επιστροφή του στα MotoGP αποτελεί ένα πολύ δυνατό χαρτί για την ομάδα. Πολύ σημαντική, πάντα σύμφωνα με τον Jarvis, ήταν και η αναδιανομή αρμοδιοτήτων, καθώς τώρα ο Tsumi μπορεί να επικεντρωθεί αποκλειστικά στους μηχανικούς του, με τα υπόλοιπα καθήκοντα να έχουν ανατεθεί στον νέο υφιστάμενό του.


Σε ό,τι αφορά το θέμα της επικοινωνίας, που για την ομάδα της Yamaha ήταν τα τελευταία χρόνια ένα μελανό σημείο, ο Jarvis θεωρεί ότι πλέον έχει δοθεί οριστική λύση. Όλοι θυμόμαστε άλλωστε τις δηλώσεις του Rossi μετά τον αγώνα της Aragon πέρσι (όπου η Yamaha είχε φέρει τα χειρότερα αποτελέσματά της) που έλεγε ότι οι άνθρωποι του εργοστασίου πρέπει να αντιδράσουν. Ότι κάποιοι υψηλά ιστάμενοι θα έπρεπε να δουν τα αρνητικά στατιστικά και να αναρωτηθούν γιατί συμβαίνει αυτό. Τώρα, οι δίαυλοι επικοινωνίας μέσα στην ομάδα είναι πολύ πιο ανοιχτοί. Πλέον, υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ανταλλαγή κουλτούρας, όχι μόνο ανάμεσα στους Ιάπωνες της εταιρείας, αλλά και μεταξύ των Ιαπώνων και Ευρωπαίων μηχανικών. Στην παρούσα φάση, το έργο της ομάδας στην Ιταλία απολαμβάνει μεγαλύτερης αναγνώρισης, γι' αυτό το λόγο και συνεχίζει να ενισχύεται με νέες προσλήψεις.


Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο τομέας των ηλεκτρονικών του Μ1, κάτι για το οποίο είχαν πολλά παράπονα οι αναβάτες της Yamaha. Για να δοθεί λύση, δημιουργήθηκε ένα τμήμα εξέλιξης των ηλεκτρονικών, στην ευρωπαϊκή βάση της ομάδας. "Τώρα έχουμε δύο γκρουπ ανθρώπων που δουλεύουν πάνω στο θέμα, ενώ στο παρελθόν είχαμε μόνο ένα", λέει ο Jarvis. "Πρόκειται για έναν νέο οργανισμό, χωρίς πολλά πρόσωπα, αλλά έχουμε Βέλγους, Ισπανούς και Ιταλούς μηχανολόγους που δουλεύουν και συνεργάζονται με την Yamaha στην Ιαπωνία. Όπως έχω πει ήδη, αυτή η ομάδα μεγαλώνει διαρκώς και θα έχει εμπλοκή και μέσα στις πίστες κατά την διάρκεια των αγώνων. Είναι ένα θετικό δείγμα που δείχνει ότι η Yamaha αναγνωρίζει το ότι χρειάζεται υποστήριξη από εξωτερικούς συνεργάτες. Προφανώς έχουμε έναν ευρωπαϊκό τρόπο σκέψης, οπότε θεωρώ ότι μπορούμε να γίνουμε πιο δυνατοί συνδυάζοντας την ευρωπαϊκή φιλοσοφία με τη ιαπωνική μεθοδολογία. Πρέπει όλοι να συνεργαστούμε για να δρέψουμε καρπούς άμεσα, αλλά ακόμη περισσότερους τις επόμενες δύο σεζόν".

MotoGP Παραχωρήσεις: Βελτιώθηκε και ανεβαίνει βαθμίδα η Honda - Τι χάνει το 2026

Πώς αλλάζουν οι ισορροπίες για εργοστάσια και μοτοσυκλέτες
Concessions
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

15/12/2025

Το νέο σύστημα παραχωρήσεων του MotoGP, που εφαρμόζεται από το τέλος του 2023, έχει φέρει μικρές αλλά εμφανείς αλλαγές στην απόδοση των εργοστασιακών ομάδων. Η Ducati παραμένει κυρίαρχη, η Aprilia και η KTM δείχνουν ανοδική τάση, η Honda κατάφερε να ανέβει οριακά γκρουπ στον τελευταίο μόλις γύρο και την Yamaha να προχωρά σε ριζικές επιλογές ενόψει 2026.

Η νέα μορφή του συστήματος παραχωρήσεων μπήκε σε ισχύ στο τέλος του 2023, κατατάσσοντας τα εργοστάσια ανάλογα με το ποσοστό των πόντων που συγκεντρώνουν, σε σχέση με το σύνολο των διαθέσιμων πόντων. Από τότε μέχρι σήμερα έχει σημειωθεί μόνο μία αλλαγή βαθμίδας, με την Honda να ανεβαίνει από το γκρουπ D στο γκρουπ C. Όμως, πίσω από τις βαθμίδες υπάρχουν αριθμοί που έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Ας δούμε αναλυτικά πού βρίσκεται κάθε εργοστάσιο στο κλείσιμο του 2025.

Βαθμίδα

% διαθέσιμων βαθμών κατασκευαστών

Ελαστικά δοκιμών

Αναβάτες δοκιμών

Πίστες δοκιμών

Wildcard συμμετοχές

Κινητήρες / σεζόν

Εξέλιξη κινητήρα

Αναβαθμίσεις 
αεροδυναμικού πακέτου

A

≥ 85%

170

Μόνο δοκιμαστές

3 προκαθορισμένες πίστες

0

7–8

Παγωμένη (freeze)

1

B

60% – <85%

190

Μόνο δοκιμαστές

3 προκαθορισμένες πίστες

3

7–8

Παγωμένη (freeze)

1

C

35% – <60%

220

Μόνο δοκιμαστές

3 προκαθορισμένες πίστες

6

7–8

Παγωμένη (freeze)

1

D

<35%

260

Ελεύθερα (και με αναβάτες ομάδων)

Οποιαδήποτε πίστα MotoGP

6

9–10

Ελεύθερη εξέλιξη

2*

Concessions

DUCATI

Η Ducati παραμένει μόνη της στο γκρουπ A. Ωστόσο, ολοκληρώνει το 2025 με το 94% των μέγιστων δυνατών βαθμών, πέφτοντας από το 98% που είχε στην θερινή διακοπή των MotoGP αλλά και στο τελείωμα του 2024.

Αξιοσημείωτο, λαμβάνοντας υπόψιν ότι η κυριαρχία του Marc Marquez διακόπηκε, λόγω τραυματισμού, πέντε γύρους πριν το τέλος της σεζόν.

Concessions

APRILIA

Προς το τέλος της χρονιάς, η Aprilia φάνηκε να πλησιάζει το γκρουπ B, αλλά απέχει ακόμα.

 Παρότι υπάρχει ανοδική πορεία, η απόσταση παραμένει, με το 2025 ήταν η καλύτερη χρονιά της Aprilia στον θεσμό, τέσσερις νίκες σε Grands Prix, περισσότερες από κάθε άλλη σεζόν στην ιστορία της. Από το 49% του καλοκαιριού του 2024 έπεσε στο 41% στο τέλος εκείνης της χρονιάς. Στο πρώτο μισό του 2025, με δύο νέους αναβάτες και τον Πρωταθλητή Jorge Martin εκτός για μεγάλο διάστημα, κατέβηκε στο 37%. Η εντυπωσιακή αντεπίθεση του Marco Bezzecchi με δύο συνεχόμενες νίκες στο τέλος της χρονιάς και η νίκη του Raul Fernandez με την Trackhouse στην Αυστραλία, ανέβασαν το ποσοστό στο ιστορικό υψηλό 51%.

Concessions

KTM

Η KTM κλείνει το 2025 με 46%, ανεβαίνοντας από το 40% της θερινής διακοπής. Δεν είναι το υψηλότερο ποσοστό που έχει πετύχει ποτέ, αλλά είναι ξεκάθαρη ανάκαμψη μετά από ένα βαρύ ξεκίνημα στη σεζόν.

Στο τέλος του 2024 ήταν στο 44%, οπότε συνολικά υπάρχει ένα μικρό βήμα προόδου, με στόχο ένα μεγαλύτερο για το 2026.

Concessions

HONDA

Η Honda είναι η μόνη που αλλάζει οριακά βαθμίδα το 2025. Μετά τη χειρότερη περίοδό της στο δεύτερο μισό του 2024, είχε πέσει στο απίστευτα χαμηλό 10% των δυνατών βαθμών, το χαμηλότερο για οποιοδήποτε εργοστάσιο εδώ και 20 χρόνια (εξαιρώντας πρώτες εμφανίσεις). Αλλά η Honda είναι Honda και το 2025 άρχισε να το δείχνει ξανά.

Από το 10% στο τέλος του 2024, ανέβηκε στο 23% το καλοκαίρι του 2025 και βρίσκεται στο 35% στο κλείσιμο της χρονιάς. Ακριβώς όσο χρειαζόταν για να ανέβει στο γκρουπ C, άνοδος που κρίθηκε στον τελευταίο αγώνα, όταν ο Luca Marini πήρε την ακριβώς την έβδομη θέση που απαιτούνταν.

Concessions

YAMAHA

Η Yamaha περνάει μια δύσκολη περίοδο, αλλά προχωράει σε μεγάλες αλλαγές που δεν αποτυπώνονται πλήρως σε αριθμούς. Στον τελευταίο αγώνα στη Βαλένθια αποχαιρέτησαν τη μέχρι τώρα ,εν σειρά, διάταξη κινητήρα τους. Στις δοκιμές εμφανίστηκαν μόνο με YZR-M1 σε διάταξη V4. Έναν μόλις χρόνο πριν τις τεράστιες αλλαγές κανονισμών που έρχονται.

Από το 17% στο τέλος του 2024ανέβηκαν ξανά στο 25% το καλοκαίρι του 2025, ενώ στο τέλος της φετινής σεζόν βρίσκονται στο 30%. Σημαντική πρόοδος μέσα σε δώδεκα μήνες. Το ερώτημα που παραμένει, είναι πού θα οδηγήσει η νέα V4 M1.