MotoGP 2023: Διαφορετική ECU στις εργοστασιακές μοτοσυκλέτες

Δοκιμαστική χρονιά λόγω αλλαγής… καυσίμων!
1
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

7/3/2023

Φέτος οι εργοστασιακές μοτοσυκλέτες θα έχουν διαφορετικές ECU από εκείνες των δορυφορικών ομάδων. Ως γνωστόν, η ECU στα MotoGP είναι κοινή για όλους τους κατασκευαστές και την φτιάχνει η ιταλική Marelli. Καθώς πρόκειται για ένα από τα πιο σημαντικά εξαρτήματα μιας αγωνιστικής μοτοσυκλέτας (διαχειρίζεται την λειτουργία του κινητήρα και των ηλεκτρονικών) η Dorna μαζί με τους κατασκευαστές έχει συμφωνήσει εδώ και πολλά χρόνια να χρησιμοποιούν όλοι την ίδια ECU, διότι με αυτόν τον τρόπο περιορίζουν το κόστος εξέλιξης των ηλεκτρονικών και ως ένα βαθμό εξισορροπούν την απόδοση των κινητήρων μεταξύ εργοστασιακών και δορυφορικών ομάδων.

Στα πρωταθλήματα όπως το MotoGP όπου χρησιμοποιούνται ενιαίου τύπου ECU, συνήθως ο προμηθευτής τους κάνει αναβαθμίσεις κάθε τρία ή πέντε χρόνια. Αυτό απαιτεί και την αντίστοιχη αναβάθμιση της πλεξούδας των μοτοσυκλετών. Όμως σύμφωνα με την Dorna, η ECU των MotoGP δεν έχει αλλάξει τα τελευταία δέκα χρόνια, χάρη στην πρόβλεψη της Marelli να εξασφαλίσει ένα μεγάλο στοκ εξαρτημάτων για την κατασκευή της.

2

Τώρα όμως ήρθε η ώρα της αλλαγής, καθώς από την επόμενη χρονιά στα MotoGP θα αρχίσει η χρήση των συνθετικών καυσίμων, κάτι που απαιτεί μια διαφορετική ECU.

Ο λόγος που απαιτείται νέα ECU για τα συνθετικά καύσιμα έχει να κάνει με τις παραμέτρους ασφάλειας λειτουργίας των κινητήρων.

Με λίγα λόγια θα πρέπει να προστεθούν στην ECU εξειδικευμένα πρωτόκολλα λειτουργίας που θα επιτηρούν τη λειτουργία του κινητήρα και θα τον προστατεύουν από πιθανές βλάβες που θα οφείλονται στα συνθετικά καύσιμα (π.χ. υπερθέρμανση θαλάμου καύσης).

3

Φέτος λοιπόν, οι εργοστασιακές μοτοσυκλέτες θα έχουν μια νέα ECU της Marelli η οποία έχει σχεδιαστεί για την μετάβαση στα συνθετικά καύσιμα και όπως ισχυρίζεται η Dorna δεν προσφέρει κάποιο πλεονέκτημα σε ό,τι αφορά την απόδοση των κινητήρων ή την συμπεριφορά των ηλεκτρονικών (traction control, wheelie control κ.τ.λ.).

Στόχος είναι να βεβαιωθούν για την αξιοπιστία της λειτουργία της σε συνθήκες αγώνα, αλλά και για να εκπαιδευτούν οι άνθρωποι των ομάδων στα νέα πρωτόκολλα λειτουργίας της.

 

MotoGP-Jorge Martin: Στην Aprilia και το 2026 ο παγκόσμιος πρωταθλητής

Τέλος στα σενάρια της αποχώρησής του - Με τη στήριξη της διοργάνωσης το Noale
Aprilia Martin Dorna
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

14/7/2025

Δεν είναι ακόμα βέβαιο εάν η υπόθεση Martín–Aprilia θα συνεχιστεί στα δικαστήρια ή όχι, αλλά αυτό που δείχνει ότι κλειδώνει είναι η παραμονή του Jorge Martín στην εργοστασιακή ομάδα της Aprilia τουλάχιστον για ακόμα μία χρονιά, δηλαδή έως το τέλος της σεζόν του 2026.

Παρότι ο πρωταθλητής του MotoGP είχε ενημερώσει τους επικεφαλής του ότι επιθυμεί να ενεργοποιήσει ρήτρα αποδέσμευσης στο συμβόλαιό του, προκειμένου να αλλάξει ομάδα την επόμενη σεζόν με προορισμό τη Honda, ο χρόνος λειτουργεί εις βάρος του και υπέρ της εταιρείας από το Noale, η οποία έχει πλέον και τη στήριξη των διοργανωτών, με τον Carmelo Ezpeleta να ξεκαθαρίζει στο Assen ότι δεν θα επιτραπεί η εγγραφή αναβάτη σε άλλη ομάδα αν δεν υπάρχει πλήρης λύση του συμβολαίου μεταξύ των δύο πλευρών, είτε φιλικά είτε νομικά.

Ο εκπρόσωπος του Ισπανού αναβάτη, Albert Valera, κλιμάκωσε την ένταση πριν δύο περίπου εβδομάδες με δηλώσεις στις οποίες υποστήριζε ότι ο πελάτης του είναι ελεύθερος για το 2026, ότι η Honda αποτελεί πιθανή επιλογή και ότι δεν υπάρχει μηχανισμός που να τον εμποδίζει να αγωνιστεί του χρόνου. Όμως, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Ezpeleta, κάτι τέτοιο βρίσκεται πολύ μακριά από την πραγματικότητα και εξηγεί και τη σχετική χαλαρότητα που επέδειξε το Noale όλον αυτόν τον καιρό.

Η ίδια εφημερίδα αποκάλυψε στο GP της Ολλανδίας ότι το συμβόλαιο που υπέγραψε ο Martín με την Aprilia περιλαμβάνει όντως ρήτρα αποδέσμευσης, η οποία όμως ο Martin ήθελε να ενεργοποιηθεί αποκλειστικά για να κάνει την μεταγραφή στη Honda — κάτι που υποδηλώνει ότι υπήρχε πιθανόν ήδη συμφωνία με την ιαπωνική ομάδα.

Επιπλέον, έγινε γνωστό στο Assen ότι η πλευρά του Martín πρότεινε στην Aprilia να προσφύγουν στο CAS (Court of Arbitration for Sport), το ανώτατο δικαστικό όργανο στον αθλητισμό, για άμεση επίλυση του ζητήματος. Η Aprilia, ωστόσο, αρνήθηκε αυτή την πρόταση, καθώς η χρονική καθυστέρηση εξυπηρετεί την παραμονή του Martín στο γκαράζ της, αφού όσο περισσότερο το τραβήξει τόσο μειώνονται οι πιθανότητες ο Martin να αλλάξει ομάδα έπειτα και από τις δηλώσεις του Ezpeleta που υποστηρίξει το Noale λέγοντας έμμεσα πως ο Ισπανός δεν μπορεί να εκμεταλλευτεί τη ρήτρα στο συμβόλαιό του αφού επί της ουσίας έχει μείνει εκτός αγώνων λόγω των τραυματισμών του και δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τη δικαιολογία της χαμηλής απόδοσης της εργοστασιακής Aprilia.

Noale και Martin φαίνεται να τα έχουν βρει προς το παρόν, όπως φάνηκε στις δοκιμές στο Misano, με τον Ισπανό να δηλώνει χαρούμενος που βρέθηκε ξανά έπειτα από τόσο καιρό σε σέλα MotoGP μοτοσυκλέτας. Έτσι η πιθανότητα να το τραβήξει ο Ισπανός και ο ατζέντης του φαντάζει πλέον πολύ μικρή.