MotoGP - Παγώνει η εξέλιξη κινητήρων από τις αρχές του 2025

​​​​​​​Εξαιρούνται οι κατασκευαστές με κακές επιδόσεις στο Πρωτάθλημα
MotoGP - Πάγωμα εξέλιξης κινητήρων
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

10/10/2024

Η Επιτροπή των GP της FIM ανακοίνωσε πάγωμα στην εξέλιξη κινητήρων του MotoGP για το τελευταίο έτος της εποχής των 1.000 κ.εκ. Από το 2026 οι κατασκευαστές που δεν επωφελούνται των παραχωρήσεων (concessions) που δικαιούνται όσα εργοστάσια έχουν κακές βαθμολογικές επιδόσεις, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τους κινητήρες που θα πιστοποιήσουν στον πρώτο γύρο του 2025, στο Buriram της Ταϊλάνδης.

Η παραπάνω απόφαση είχε διαρρεύσει εδώ στον ειδικό τύπο. Με τη χωρητικότητα των κινητήρων των MotoGP μοτοσυκλετών να μειώνεται στα 850 κ.εκ. με μέγιστη διάμετρο κυλίνδρου τα 75 mm από το 2027, τα εργοστάσια ήθελαν πάγωμα της εξέλιξης για το 2026, ώστε να μπορέσουν να εστιάσουν στις μοτοσυκλέτες του 27, και να μειώσουν το κόστος εξέλιξης δυο διαφορετικών μοτοσυκλετών την ίδια στιγμή.

Το πάγωμα στην εξέλιξη των κινητήρων αφορά στους κατασκευαστές που εντάσσονται στις κατηγορίες Α έως και C -με καλά βαθμολογικά αποτελέσματα στο Πρωτάθλημα. Οι κατασκευαστές στην κατηγορία D, που αφορά εργοστάσια που κατέχουν λιγότερο από το 35% των συνολικών διαθέσιμων βαθμών για το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, θα μπορούν να συνεχίσουν την εξέλιξη των κινητήρων τους (πχ. η Yamaha τον νέο V4 κινητήρα της M1) στις σεζόν του 2025 και 2026, εκτός αν συγκεντρώσουν περισσότερους βαθμούς που θα τους ανεβάσουν κατηγορία στην κλίμακα των παραχωρήσεων.

Άλλοι λόγοι για τον οποίο τα εργοστάσια θα μπορούν να προβούν σε αλλαγές στους κινητήρες των MotoGP μοτοσυκλετών τους είναι η έλλειψη συγκεκριμένων εξαρτημάτων, κάτι που θα πρέπει να αποδειχθεί, όπως είχε γίνει με τις βαλβίδες της Yamaha το 2020, ή προβλήματα αξιοπιστίας ή ασφάλειας. Στις παραπάνω περιπτώσεις οι κατασκευαστές θα πρέπει να αποδείξουν πως με τις αλλαγές δεν θα ωφεληθούν στην απόδοση των μοτοσυκλετών τους.

Το πάγωμα στην εξέλιξη φυσικά θα ωφελήσει τους κατασκευαστές που το 2025 θα βρεθούν με τους καλύτερους / πιο αποδοτικούς / πιο αξιόπιστους κινητήρες, καθώς θα πρέπει να αρκεστούν σε αυτούς για δύο συνεχόμενες σεζόν, χωρίς να μπορούν να τους αλλάξουν / βελτιώσουν.

Ετικέτες

MotoGP: Επιτεύχθηκε η πολυαναμενόμενη συμφωνία διοργανωτών-κατασκευαστών έως το 2031!

Aprilia, Ducati, Honda, KTM και Yamaha στη νέα εποχή
GP Deal
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

19/6/2026

Ανακοινώθηκε στο Brno η υπογραφή της νέας συμφωνίας - Concorde Agreement - που θα καθορίσει το πλαίσιο λειτουργίας του πρωταθλήματος από το 2027 έως και το 2031, με τις Aprilia, Ducati, Honda, KTM και Yamaha να δεσμεύονται επίσημα για την παρουσία τους στη νέα πενταετία.

Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη για το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων μοτοσυκλέτας, καθώς είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του MotoGP που όλοι οι κατασκευαστές-μέλη της MSMA (Motorcycle Sports Manufacturers Association) υπογράφουν μια ενιαία συμφωνία που καλύπτει ολόκληρη την επόμενη αγωνιστική περίοδο.

Σταθερότητα ενόψει των νέων κανονισμών του 2027

Η ανακοίνωση αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία καθώς το 2027 σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής για τα MotoGP, με κινητήρες 850 κυβικών εκατοστών, απαγόρευση των συσκευών ρύθμισης των αναρτήσεων και σημαντικές αλλαγές στην αεροδυναμική.

Η νέα συμφωνία δημιουργεί ένα κοινό πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ διοργανωτών και εργοστασίων, καλύπτοντας αγωνιστικά, τεχνικά και εμπορικά ζητήματα για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Παράλληλα, οι διοργανωτές του MotoGP - MotoGP Sports Entertainment Group (MGPSEG), πρώην Dorna - ανακοίνωσαν ότι έχει επιτευχθεί συμφωνία επί των βασικών όρων και με τις 11 ομάδες του πρωταθλήματος για την περίοδο 2027-2031, με περισσότερες λεπτομέρειες να αναμένονται το επόμενο διάστημα.

Μήνυμα ενότητας από όλους τους κατασκευαστές

Πέρα από το τυπικό σκέλος της συμφωνίας, το σημαντικότερο στοιχείο είναι το μήνυμα σταθερότητας που εκπέμπει το πρωτάθλημα σε μια περίοδο όπου η παγκόσμια σκηνή του μηχανοκίνητου αθλητισμού αλλάζει διαρκώς και τα κόστη εξέλιξης αυξάνονται.

Η υπογραφή επιβεβαιώνει ότι όλοι οι σημερινοί κατασκευαστές σκοπεύουν να συνεχίσουν να επενδύουν στο MotoGP τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2031, εξασφαλίζοντας τη συνέχεια ενός grid που τα τελευταία χρόνια προσφέρει τον μεγαλύτερο ανταγωνισμό στην ιστορία της κατηγορίας.

Ο CEO του MotoGP Group, Carmelo Ezpeleta, χαρακτήρισε τη συμφωνία "καθοριστική στιγμή" για το πρωτάθλημα, τονίζοντας ότι η δέσμευση των πέντε εργοστασίων αποτελεί τη βάση για τη μελλοντική ανάπτυξη του θεσμού.

Τι σημαίνει για το μέλλον του MotoGP

Η συμφωνία δεν αφορά μόνο τη διατήρηση των κατασκευαστών στο πρωτάθλημα. Ανοίγει επίσης τον δρόμο για κοινές αποφάσεις σχετικά με την περαιτέρω βελτίωση της ασφάλειας, την εξέλιξη των τεχνικών κανονισμών, την ενίσχυση του θεάματος, την προσέλκυση νέων φιλάθλων παγκοσμίως και την εν γένει εμπορική ανάπτυξη του πρωταθλήματος

MGPSEG αναφέρει ότι θα συνεχίσει να επενδύει σε δράσεις προώθησης, εμπορικής ανάπτυξης και αλληλεπίδρασης με το κοινό, όπως η δημόσια 360° προβολή του ολλανδικού Grand Prix στην καρδιά του Λονδίνου, σε συνεργασία με τους κατασκευαστές, με στόχο την περαιτέρω αύξηση της παγκόσμιας απήχησης του θεσμού.

Σημαντική και για την KTM η συμφωνία

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η συμμετοχή της KTM στη νέα συμφωνία, καθώς τους τελευταίους μήνες υπήρξαν αρκετές συζητήσεις σχετικά με το μέλλον της αυστριακής εταιρείας στους αγώνες, λόγω των γνωστών οικονομικών δυσκολιών του ομίλου.

Η υπογραφή έως το 2031 αποτελεί σαφή ένδειξη ότι η KTM εξακολουθεί να θεωρεί το MotoGP βασικό κομμάτι της στρατηγικής της, με τον Pit Beirer να χαρακτηρίζει τη συμφωνία "σημαντική στιγμή για όλους όσοι εμπλέκονται στο πρωτάθλημα".

Η νέα εποχή ξεκινά το 2027

Με τους νέους τεχνικούς κανονισμούς να βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη και τη Liberty Media να αναλαμβάνει τη διαχείριση του MotoGP μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς της Dorna, η συμφωνία 2027-2031 αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα θεμέλια για τη νέα εποχή του πρωταθλήματος.

Το MotoGP εξασφάλισε όχι μόνο τη συνέχιση της παρουσίας των πέντε εργοστασίων, αλλά και μια κοινή βάση για τα επόμενα χρόνια, καθώς οι διοργανωτές πίεζαν για δεκαετή δέσμευση των κατασκευαστών έως το 2036, πράγμα που δεν πέτυχαν και φαίνεται πως θα κριθεί από τις τεχνικές λεπτομέρειες της συμφωνίας και τους καρπούς που αυτή θα φέρει, στην ερχόμενη περίοδο με τις σημαντικές αλλαγές τόσο στην τεχνολογία των μοτοσυκλετών, όσο και στον τρόπο με τον οποίο το άθλημα προσεγγίζει το παγκόσμιο κοινό του.