To ρομπότ που δίνει πλεονέκτημα στην Ducati - [VIDEO]

Όχι, δεν μιλάμε για τον Marc Marquez, αλλά για το Lenovo NTB-01
Lenovo Ducati MotoGP Robot
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

12/3/2025

Το ρομποτάκι NTB-01 της Lenovo είχε κάνει την εμφάνισή του στις πίστες του MotoGP το δεύτερο μισό του 2024. Πρόκειται για ένα ρομπότ που θυμίζει μηχανή του γκαζόν, έχει ροδάκια και ένα περισκόπιο, και χαρτογραφεί με μεγάλη 3D λεπτομέρεια κάθε πίστα, ακολουθώντας τους αναβάτες στον γύρο του σιρκουί που γίνεται κάθε Πέμπτη, πριν τον αγώνα.

Στο Mobile World Congress 2025 στη Βαρκελώνη, η ομάδα Ducati-Lenovo έδειξε την τελευταία έκδοση του καινοτόμου ρομπότ NTB-01 που χαρτογραφεί το προφίλ κάθε πίστας του Πρωταθλήματος MotoGP, δημιουργώντας έναν λεπτομερέστατο τρισδιάστατο χάρτη, τον οποίο μπορούν να εκμεταλλευθούν οι τεχνικοί και οι αναβάτες, κόβοντας δευτερόλεπτα από κάθε γύρο. Ο χάρτης της κάθε πίστας, που περιλαμβάνει με τεράστια ακρίβεια τις υψομετρικές διαφορές, τις ανηφόρες, τις κατηφόρες, τον τύπο ασφάλτου τις στροφές, κ.α., ενώ τα δεδομένα μπορούν επίσης να συγκριθούν με εκείνα της προηγούμενης χρονιάς για να διαπιστωθεί εάν η διαδρομή έχει αλλάξει.

Lenovo-Ducati

Η χαρτογράφηση της κάθε πίστας απαιτεί 200 GB δεδομένων, βοηθώντας έτσι στον μέγιστο βαθμό τους αλγόριθμους προσομοίωσης των τεχνικών, με τους τελευταίους κατόπιν να έχουν τη δυνατότητα -όπως αναφέρει η Lenovo- να βελτιστοποιήσουν τις ρυθμίσεις της μοτοσυκλέτας, μειώνοντας τον συνολικό χρόνο αγώνα κατά 2,5 έως 3 δευτερόλεπτα, κάτι που μεταφράζεται σε προβάδισμα 300 μέτρων στον τερματισμό. Το πρωτοπωριακό ρομπότ δοκιμάστηκε αρχικά στην πίστα του Mugello το 2024 και αναμένεται να χρησιμοποιηθεί πιο τακτικά από το 2025 και μετά -τουλάχιστον στα Ευρωπαϊκά Grand Prix.

Lenovo-Ducati

Ο Andrea Gorfer, σχεδιαστής ηλεκτρονικών συστημάτων της ομάδας Ducati-Lenovo, εξήγησε ότι το ρομπότ "δημιουργεί έναν χάρτη της πίστας και εξάγει περίπου 6 εκατομμύρια δεδομένα ανά δευτερόλεπτο", τα οποία χρησιμοποιούνται για τη διενέργεια πολυάριθμων προσομοιώσεων σχετικά με τη ρύθμιση της μοτοσικλέτας και το απαιτούμενο στιλ οδήγησης πριν από την πρώτη δοκιμαστική περίοδο των αναβατών. "Είναι ένας τέλειος τρόπος για να ανασυντεθεί το ψηφιακό περιβάλλον της πίστας, καταγράφοντας αυτά τα δεδομένα για μετέπειτα ανάλυση και αναπαραγωγή," δήλωσε ο Gorfer.

Marc Marquez

Με το ρομπότ της Lenovo, η εργοστασιακή ομάδα της Ducati, καθώς και οι δορυφορικές ομάδες του Ιταλού κατασκευαστή, θα έχουν μια ακόμα πιο ακριβή εικόνα των αναγκών των αναβατών πριν καν οδηγήσουν τη μοτοσυκλέτα τους για πρώτη φορά στην εκάστοτε πίστα. Ενώ συνήθως συλλέγουν αυτά τα δεδομένα στους πρώτους γύρους της πρώτης ελεύθερης δοκιμαστικής περιόδου και οι μηχανικοί πρέπει να τα επεξεργαστούν άμεσα στα γκαράζ, με αυτό το ρομπότ έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα και 24 ώρες για να ενσωματώσουν τις πληροφορίες στις GP-24 ώστε οι αναβάτες να βγουν στην πίστα και να έχουν με το καλημέρα εξαιρετικές ρυθμίσεις.

Aleix Espargaro-Honda: Απογοητευμένος με την απόδοση της RC213V

Μεγάλο πρόβλημα το chattering που παρουσιάζει η μοτοσυκλέτα - Πρόβλημα που δεν λύνεται
aleix
Από τον

Παύλο Καρατζά

1/7/2025

Ο Aleix Espargaro αντικατέστησε τον Luca Marini στο GP του Assen. Όμως, ο Ισπανός αναβάτης που εκτελεί και χρέη αναβάτη εξέλιξης για τη Honda μόνο ευχαριστημένος δεν ήταν με την απόδοση της μοτοσυκλέτας του σε συνθήκες αγώνα.

Ο Espargaro ολοκλήρωσε το ολλανδικό GP στην 16η θέση - εκτός βαθμών και σχεδόν 50 δευτερόλεπτα πίσω από τον νικητή Marc Marquez. Ο 35χρονος αναβάτης εξέλιξης της Honda ήταν απογοητευμένος μετά την ολοκλήρωση του αγώνα και αιτία ήταν η απόδοση της RC213V, συνολικά.

Ο ίδιος δήλωσε πως ο αγώνας ήταν πολύ πιο περίπλοκος από ό,τι νόμιζε αρχικά. Η μοτοσυκλέτα είχε πολλούς κραδασμούς (chattering) και ο Espargaro αναγκαζόταν να ανοίγει συνεχώς την γραμμή του. Έκανε ξεκάθαρο επίσης πως η ομάδα πρέπει να επικεντρωθεί στο θέμα των κραδασμών και να το λύσει άμεσα, ώστε οι αναβάτες να μπορούν να πηγαίνουν όσο το δυνατό γρηγορότερα. Βέβαια, το θετικό ήταν πως πήρε πολύτιμες πληροφορίες σαν αναβάτης εξέλιξης, σε συνθήκες αγώνα.

Ο Espargaro συνέχισε λέγοντας, πως το πίσω μαλακό ελαστικό που επέλεξαν για τον αγώνα όχι μόνο δεν βοήθησε με τους κραδασμούς αλλά έκανε τα πράγματα χειρότερα, αφού προσέφερε περισσότερη πρόσφυση και αυτό ενισχύει το φαινόμενο του chattering και τους κραδασμούς που νιώθει ο αναβάτης, οι οποίοι μπορεί να προέρχονται από το εμπρός ή το πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας -ή και από τα δύο άκρα- και τον εμποδίζουν να καταλάβει πού βρίσκεται το όριο της πρόσφυσης και να οδηγήσει σε αυτό.

Ο Espargaro ανέφερε επίσης ότι το chattering είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν από την αρχή της χρονιάς και αν και δοκιμάζουν διαρκώς καινούργια πράγματα δεν μπορούν να το λύσουν. Στη Βαρκελώνη για παράδειγμα όπου συμμετείχαν στο τεστ, δοκίμασαν διαφορετικά ψαλίδια και έκανα επίσης αλλαγές στο κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας -δύο τομείς που μπορούν να δώσουν λύση στους κραδασμούς- όμως για πολλοστή φορά τίποτα από αυτά δεν δούλεψε.

Ο Ισπανός έκανε αναφορά και στην αεροδυναμική απόδοση της Honda λέγοντας πως οι αεροτομές είναι πολύ μεγάλες σε μέγεθος και επί της ουσίας δεν βοηθούν τη μοτοσυκλέτα να στρίψει πιο γρήγορα ούτε της προσφέρουν σε ταχύτητα, ενώ σχολίασε και την δύναμη του κινητήρα που υστερεί και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στις ευθείες.

Για την προσπάθειά του ο Espargaro είπε χαρακτηριστικά: "Δεν μπορούσαν να οδηγήσω. Μετά από 8 με 10 γύρους είχα απελπιστεί. Έπρεπε να κλείσω το γκάζι και έκανα πολλά λάθη. Ήθελα απλά να τελειώσει ο αγώνας."