Η θέση της Triumph για το Brexit

Ανεπηρέαστη η εταιρία σε κάθε ενδεχόμενο
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

21/12/2018

Ένα από τα αστεία που λέγονται αυτή την στιγμή στην Μ. Βρετανία είναι πως θα ήθελαν για πρωθυπουργό τον Τσίπρα, ώστε να αλλάξει το δεδομένο αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος, μάλιστα η συνέχεια του αστείου είναι πως η ενασχόληση του φανταστικού αυτού «Άγγλου Αλέξη Τσίπρα» θα ήταν καλό να σταματά αμέσως μετά την αναστροφή του δημοψηφίσματος. Τέτοιου είδους αστεία, όχι με τον Τσίπρα απαραίτητα, είναι γενικευμένα δίνοντας μία αρκετά διαφορετική εικόνα σχετικά με την επιθυμία να φύγουν οι Άγγλοι, από την Ευρωπαϊκή Ένωση, έναντι εκείνης που ίσχυε έως τώρα. Βέβαια σύσσωμος ο εμπορικός και επιχειρηματικός κόσμος ήταν εξ αρχής αντίθετος με κάτι τέτοιο, ακόμη και με την ίδια την δημιουργία του δημοψηφίσματος.

Στην Triumph έθεσαν εξαιρετικά όμορφα τον ίδιο προβληματισμό, σε αντίστοιχη ερώτησή μου πριν λίγες ημέρες, λέγοντας χαρακτηριστικά πως κάποιοι άνθρωποι πληρώνονται για να «τρέξουν την χώρα». Οι πολιτικοί είναι εκεί για να δουλέψουν έχοντας επιλεχτεί με βάση την ικανότητά τους να παίρνουν τις σωστές αποφάσεις, κι αν είναι να μετακυλήσουν τις σοβαρότερες εξ αυτών στον λαό, τότε για να συγκρατηθούν οι όροι της δημοκρατίας θα πρέπει πολύ απλά να δοθούν οι ίδιες ευκαιρίες σε όλους, να έχουν όλοι την ίδια πληροφόρηση και αντίστοιχη παιδεία. Διαφορετικά οι δημαγωγοί έχουν εύκολη δουλειά, η ρητορική του συναισθήματος επιβάλλεται της λογικής κι αυτό έχει προγραφτεί από τα αρχαία χρόνια ως κατάλυση της δημοκρατίας. Πράγματι με τον τρόπο αυτό αναφέρθηκαν στην Ελλάδα ως την χώρα που εκτός από το να γεννήσει την δημοκρατία, ταυτόχρονα περιέγραψε και τους κινδύνους απέναντί της αλλά και τους εχθρούς της, με την δημαγωγία να είναι από τους πρώτους και τους αρχαίους να την κατακρίνουν και να την κυνηγούν. Εμείς, (οι σύγχρονοι λαοί δηλαδή) δεν κάνουμε κάτι τέτοιο με τον τρόπο που θα έπρεπε, και τα γεγονότα που οδήγησαν στο Brexit είναι ένα παράδειγμα. Η τεχνολογία έχει επιφέρει μία έξαρση της δημαγωγίας τελευταία, μέσα από τον τρόπο που λειτουργούν πλέον τα κοινωνικά δίκτυα, πράγμα που διαφαίνεται κι από τις πολιτικές αναταράξεις ανά τον κόσμο συνολικά. Κανείς λοιπόν από την Triumph δεν επιθυμεί την έξοδο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, παρόλο που ως εταιρία και ως λειτουργία εταιρικής δομής, θα επηρεαστούν ελάχιστα από οποιοδήποτε αποτέλεσμα.

όταν δραστηριοποιείσαι σε ολόκληρο τον κόσμο δεν μπορείς να βασίζεσαι σε μία μόνο περιοχή παραγωγής

Συνομιλώντας με τους ανθρώπους της Triumph αυτές τις ημέρες στην Πορτογαλία, κατά την αποκλειστική παρουσίαση των νέων Scrambler 1200, ανέπτυξαν τους παραπάνω προβληματισμούς και θέσεις, λέγοντας παράλληλα πως είναι μία παγκόσμια εταιρία. Δραστηριοποιούνται σε τόσες χώρες και τόσες αγορές, που το Brexit είναι μονάχα μία από τις πολιτικές αναταράξεις που παρακολουθούν αυτή την στιγμή! Προφανώς η σημαντικότερη, από την στιγμή που επηρεάζει άμεσα την χώρα που διαμένουν και ως φυσικά πρόσωπα, αλλά ως εταιρική δομή αναμένεται να τους προξενήσει από τα μικρότερα προβλήματα.

«Ξέρεις ο κόσμος δεν καταλαβαίνει πώς λειτουργούν τα πράγματα, γιατί αναγκάζεται να τα απλοποιεί έτσι σύνθετα που έχουν γίνει όλα. Διατηρούμε εργοστάσια παραγωγής στην Ταϊλάνδη και την Βραζιλία και μάλιστα σε διαφορετικές τοποθεσίες και σίγουρα ένας λόγος είναι το κόστος, αλλά δεν είναι μονάχα αυτός! Οι περισσότεροι μένουν σε αυτό και μόνο, θεωρώντας πως μπορείς να είσαι σε ένα σημείο και να παράγεις εκατοντάδες χιλιάδες μοτοσυκλέτες. Υπάρχει όριο στον βαθμό παραγωγής πριν το περιβάλλον μίας περιοχής αρχίσει να επιβαρύνεται δυσανάλογα! Για παράδειγμα οι Κινέζοι κάτι τέτοια τα προσπερνούν και οφείλουν –και εκεί- την ανάπτυξη τους, αν και με τεράστιο κόστος.»

«Από εκεί και πέρα όταν δραστηριοποιείσαι σε ολόκληρο τον κόσμο δεν μπορείς να βασίζεσαι σε μία μόνο περιοχή παραγωγής, είναι θέμα ασφάλειας πλέον. Από μία φυσική καταστροφή, έως μία πολιτική αναταραχή, θα πρέπει να μπορείς να εξυπηρετήσεις τις αγορές που έχεις παρουσία ανεξάρτητα του τι συμβαίνει στις υπόλοιπες. Το Brexit είναι ένα καλό παράδειγμα, δεν τον νοιάζει τον Αμερικανό –για παράδειγμα- τι θα κάνουν οι Άγγλοι, εκείνος θα πρέπει να έχει το ανταλλακτικό του αν το ζητήσει»

«Κι όμως, ενώ κανείς δεν ασχολείται με το που φτιάχνονται τα αυτοκίνητα, ο ίδιος κόσμος έχει μεγαλύτερη ευαισθησία με τις μοτοσυκλέτες και την καταγωγή τους. Σε εμάς τους Έλληνες αυτό είναι ακόμη πιο έντονο, αλλά βρίσκουμε και αιτίες για να το κάνουμε. Να το πούμε κι αυτό. Από την άλλη ο τομέας της ασφάλειας είναι πολύ σημαντικός, κι εσείς το ξέρετε αυτό καλά, πριν από σχεδόν δεκαπέντε χρόνια δεν πήρε φωτιά το εργοστάσιο στην Αγγλία;»

«Ναι έτσι είναι με τις χώρες καταγωγής, αν θέλουμε να βάλλουμε αυτόν τον ορισμό, απλά πάντα ενέχει ο κίνδυνος να γενικεύουμε προς χάρη ευκολίας. Για παράδειγμα υπάρχει λόγος που δεν πήγαμε στην Κίνα, παρόλο που βλέπουμε πως εκεί μπορείς αν θέλεις και το κυνηγήσεις - να κατασκευάσεις με την καλύτερη ποιότητα. Εμείς δεν είμασταν ευχαριστημένοι με αυτό, αλλά δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να χαρακτηρίσει αυτή μας η απόρριψη το σύνολο των Κινέζικων μοτοσυκλετών. Είναι όμως γεγονός πως η πλειοψηφία αυτό κάνει και δεν εξετάζει κάθε περίπτωση ξεχωριστά. Εμείς πάντως ξεκινήσαμε πριν χρόνια ένα νέο εργοστάσιο στην Ταϊλάνδη και σταδιακά προσθέσαμε κι άλλα. Ήταν τότε κατά την μεγάλη φωτιά που πήρε το εργοστάσιο στην Αγγλία σταματώντας για κάποιους μήνες την παραγωγή. Σε μία παγκόσμια εταιρία αυτό δεν μπορεί να συμβαίνει. Αν κοπεί το νερό στο Λος Άντζελες για παράδειγμα, δεν περιμένεις να ακούσεις πως δεν υπάρχει πλέον Coca Cola στην Ελλάδα. Αυτή θα πρέπει να συνεχίσει να παράγεται».

«Αν και σε εμάς το εργοστάσιο εμφιάλωσης που είχαν το έκλεισαν, ωστόσο ναι, σε κάθε περίπτωση μία εταιρία με παγκόσμια παρουσία πρέπει να εξ απλώνεται, και μόνο για λόγους μεταφοράς και αποθήκευσης να το δει κανείς. Αν όμως αύριο δεν είσαστε στην Ευρωπαϊκή Ένωση τι γίνεται στην πραγματικότητα; Ετοιμάζεστε με κάποιο τρόπο;»

«Κανείς αυτή την στιγμή στην Αγγλία, ούτε και οι καλύτερα πληροφορημένοι, δεν γνωρίζουν τι θα συμβεί στην πραγματικότητα. Ούτε και κάνουμε κάποιες κινήσεις από τώρα ως εταιρία, ακριβώς γιατί δεν γνωρίζει κανείς τους όρους με τους οποίους θα φύγουμε, αν φύγουμε. Τότε μπορεί να χρειαστεί να εξετάσουμε κάθε χώρα διαφορετικά, αυτό δεν γίνεται σε αυτό το στάδιο της συζήτησης. Είναι μάταιο να σπαταλάς χρόνο για να κάνεις εικασίες. Ελπίζουμε να μην έρθει εκείνη η ώρα, αν όμως έρθει, τότε και το πιο δύσκολο σενάριο το θεωρούμε πρακτικά μία εύκολη υπόθεση, δίχως ανυπέρβλητα εμπόδια ή χρονοτριβές. Έχουμε ήδη τόσους πολλούς διαφορετικούς προμηθευτές στην λίστα με τους ελεγμένους για την ποιότητά τους, που ανά πάσα στιγμή μπορούμε να προσαρμοστούμε για την οποιαδήποτε δυναμική που θα επικρατήσει».

«Ο πρώτος καιρός θα είναι σίγουρα δύσκολος αλλά μονάχα ως προς ένα μέρος, καθώς τα υπόλοιπα θα συνεχίσουν με την ίδια ταχύτητα ανεπηρέαστα. Έχουμε ένα πολύ ισχυρό πλάνο για τα επόμενα χρόνια και θα μείνουμε προσηλωμένοι σε αυτό».

Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!

Γιατί ένας ίππος δεν ισούται με την πραγματική δύναμη που έχει ένα άλογο
Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

4/3/2024

Η παγκόσμια ιστορία των κινητήρων και το πώς θα φτάσουν αυτοί στον τελικό ιδιοκτήτη, πείθοντάς τον να επενδύσει σε κάτι θορυβώδες με αμφιλεγόμενη αξιοπιστία -όπως ήταν τότε οι ατμομηχανές- ξεκινά με ένα φανταστικό κόλπο marketing που το λουζόμαστε ακόμη και σήμερα. Ο μεγάλος Σκοτσέζος εφευρέτης James Watt είναι ο άνθρωπος που μας έδωσε τον όρο ιπποδύναμη και καθόλου περίεργα, από το όνομά του έρχεται και το γνωστό σε όλους μας Watt. Και επειδή η ιπποδύναμη πάντα λάθος μετρούνταν και ακόμη λάθος παραμένει, είναι περίεργο που ήδη το 1889, 70 χρόνια μετά τον θάνατό του, δεν άλλαξαν τον συσχετισμό ώστε ένα Watt να ισούται με έναν ίππο, καθώς όπως θα δούμε στην πιο λεπτομερή αναφορά σχετικά με την προέλευση του όρου ιπποδύναμη, αυτό που τελικά μετράμε δεν έχει και μεγάλη συγγένεια με την πραγματικότητα.

Η πλέον βολική πρακτική για όλους μας θα ήταν κάθε μονάδα μέτρησης να είναι αυτό-επεξηγηματική ώστε πολύ γρήγορα να καταλαβαίνουμε τι έχουμε μπροστά μας. Διαφορετικά να είναι και κάτι απλό με το οποίο θα είναι εύκολο να γίνει η εμπειρική συσχέτιση πολύ εύκολα, όπως για παράδειγμα το κιλό, που πολύ γρήγορα μαθαίνει κανείς να σχηματίζει στο μυαλό του την εικόνα του πόσο βαρύ είναι ένα αντικείμενο που ζυγίζει δέκα κιλά. Έτσι και τώρα ξέρουμε εμπειρικά τι σημαίνει μία μοτοσυκλέτα με κινητήρα 100 ίππων και πώς ακριβώς θα διαφέρει από μία άλλη των 87 και μπορούν μάλιστα να φανταστούν όσοι δεν έχουν την εμπειρία για το πώς είναι μία μοτοσυκλέτα 200 ίππων, ωστόσο κανείς δεν έχει ιδέα τι σημαίνει ένας ίππος και τι είναι αυτό που τελικά μετράμε.

Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!
η πρώτη αναφορά που σχετίζει άλογα και μηχανές πηγαίνει πίσω στο 1702

Πολύ νωρίς στην ιστορία των κινητήρων με πρώτη αναφορά το βιβλίο του Thomas Savery  “The Miners Friend or an ENGINE to raise WATER by FIRE” που τυπώθηκε για πρώτη φορά στο Λονδίνο το 1702, περιεγράφηκε ο συσχετισμός του έργου του κινητήρα σε αναφορά με τα άλογα. Ο Savery ήταν μάλιστα και ο πρώτος που προσπάθησε να εμπορευτεί την ατμομηχανή. Ωστόσο η πρώτη εμπορικά διαθέσιμη σε εύρος ατμομηχανή ήταν του Thomas Newcomen το 1712 και ήταν καλή μόνο για αντλιοστάσια, δεν θα μπορούσε ποτέ να δουλέψει σε οχήματα.

Για αυτό και πατέρας των κινητήρων αυτών καθώς και του όρου ιπποδύναμη, ήταν ο Watt που στα τέλη του 1760 παρουσίασε μία εξαιρετικά βελτιωμένη ατμομηχανή πάνω στα σχέδια του Newcomen μηδενίζοντας τον κενό χρόνο στους κύκλους ψύξης – καύσης. Ο Watt ήταν ιδανική περίπτωση εφευρέτη γιατί κατείχε κάτι που στην ιστορία της ανθρωπότητας έχει υπάρξει ελάχιστες φορές. Εφευρέτες υπάρχουν άπειροι, αντίθετα από αυτό που πιστεύει ο κόσμος είναι το μόνο που δεν σπανίζει. Έμποροι και διαφημιστές επίσης σε πλεονάζοντα βαθμό. Αυτά τα δύο σε έναν άνθρωπο όμως, είναι σπάνιο. Διότι μία εφεύρεση στην απαρχή της έχει μόνο έναν πιστό, εκείνον που την κατασκεύασε. Για να ξεκινήσει η εμπορική της επιτυχία πρέπει να είναι τυχερός να βρει κάποιον που θα την προωθήσει σωστά και θα επενδύσει μέχρι να την μάθει περισσότερος κόσμος. Ακόμη πιο σπάνιο ο εφευρέτης να είναι και πλούσιος για να τα κάνει όλα μόνος του, συνήθως εκείνος που έχει τους πόρους δεν κάθεται να σπάσει το κεφάλι του με εφευρέσεις. Ο James Watt ήταν μία εξαιρετική περίπτωση γιατί είχε τον τρόπο να σκεφτεί εμπορικά, να κυνηγήσει την πώληση με τακτικές marketing αντί να γκρινιάζει δεξιά και αριστερά πως δεν τον βοηθά η πολιτεία…

Στο αχνό μονοπάτι που είχε ήδη χαραχθεί πριν από 60 χρόνια, πάτησε να ανοίξει δρόμο προσπαθώντας να τονώσει τις πωλήσεις της εφεύρεσης του και έτσι απευθύνθηκε και αυτός στα ορυχεία όπως είχε γίνει στο παρελθόν. Γρήγορα βρέθηκε να πρέπει να εξηγήσει γιατί η δική του μηχανή άξιζε τα περισσότερα χρήματα που ζητούσε έναντι των υπολοίπων και ανακάλυψε πως ήταν εξαιρετικά δύσκολο να δώσει τους ιδιοκτήτες ορυχείων να καταλάβουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά.

Άλλαξε λοιπόν στρατηγική και στον επόμενο υποψήφιο πελάτη πήγε και του είπε πως η δική του μηχανή είναι η πρώτη στον κόσμο με δύναμη 10 αλόγων. Εξηγώντας του πως με μία μηχανή που δεν χρειάζεται διάλλειμα, δεν σταματά για τροφή και δεν κουράζεται, αντικαθιστά αμέσως δέκα άλογα. Επειδή ο Watt ήταν πρώτα από όλα ένας εφευρέτης και επιστήμονας, δεν σκόπευε να είναι αβάσιμος ο ισχυρισμός του, ήταν όμως εξαιρετικά χοντρο-υπολογισμένος υπερτονίζοντας το πόσα άλογα κέρδιζε ενώ και η ίδια η μονάδα μέτρησης ήταν παραπάνω από αυτό που στην πράξη μπορούσε να κάνει ένα άλογο.

Μιας και ο στόχος της εποχής ήταν τα ορυχεία ο Watt έβαλε δύο Shetland Πόνι, μία Σκωτσέζικη ράτσα που χρησιμοποιούσαν για αυτή την δουλειά, να τραβήξουν βάρος 100lb (45kg) από ένα πηγάδι βάθους 220 foot (67m) με ταχύτητα 2.5 μίλια την ώρα. Αυθαίρετα τελείως μετά από αυτό διπλασίασε τα μεγέθη κατά 50% θεωρώντας πως τα άλογα είναι πολύ πιο δυνατά από τα Σκωτσέζικα Πόνι ενώ σήμερα ξέρουμε πως στην πράξη δεν απέχουν πολύ και πως τα Πόνι αυτά έχουν την δύναμη 0,7 ενός αλόγου.

Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!
οι πρώτοι υπολογισμοί

Έτσι και αλλιώς κανένα άλογο δεν είναι ίδιο με όλα τα υπόλοιπα και εξ αρχής αυτή η μονάδα μέτρησης είναι λιγότερο βασισμένη στην επιστήμη από αυτό που θα έπρεπε, όμως ο στόχος δεν ήταν να μετρήσουν σωστά την δύναμη της ατμομηχανής αλλά να καταφέρουν να μαζέψουν παραγγελίες.

Ο James Watt τα κατάφερε εξαιρετικά σε αυτό τον τομέα ορίζοντας την ιπποδύναμη και δίνοντας έναν λόγο σε κάθε ιδιοκτήτη να κάνει την κίνηση αυτή και να απαλλαγεί από τα άλογα, που σε σύντομο χρονικό διάστημα οι ανταγωνιστές του μιλούσαν και εκείνοι για ιπποδύναμη καθιερώνοντας τον όρο.

Όχι μόνο αυτό αλλά η πρώτη μάχη της ιπποδύναμης έγινε ήδη από τα μέσα του 1770 με σχετικές δηλώσεις σχετικά, καθώς δεν ήταν εύκολο να μετρηθεί στην πράξη η αλήθεια, φανερώνοντας από πολύ νωρίς την πορεία που θα ακολουθούσε η ανθρωπότητα με τα νούμερα της ιπποδύναμης.

Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!
Λειτουργικό αντίγραφο της πρώτης μηχανής του Watt από Πανεπιστήμιο της Σκωτίας

Ευτυχώς όπως είπαμε ο James Watt ήταν αυτή η σπάνια περίπτωση εφευρέτη, επιστήμονα, εμπόρου και διαφημιστή, οπότε οι ισχυρισμοί του είχαν πραγματικό αντίκτυπο. Η δική του ατμομηχανή ήταν πράγματι πολύ καλύτερη παρότι οι αρχικές δοκιμές σε τραίνα που έγιναν αρκετά αργότερα, αποδείχτηκαν μια δύσκολη διαδικασία και κάπως επικίνδυνη για να μετακινείς επιβάτες. Στις αρχές του 1830 όμως μία τέτοια ατμομηχανή με σχετικά λίγες διαφορές και σωληνώσεις για το καζάνι που ήταν κάνες τουφεκίων έπιασε δουλειά στις ΗΠΑ ως το πρώτο δρομολόγιο με τραίνο με το marketing να διοργανώνει και αγώνα ενάντια σε άμαξα. Τα πάντα πήγαιναν βάση σχεδίου μέχρι που το καζάνι της ατμομηχανής ράγισε και χάνοντας πίεση έχασε λίγα μέτρα πριν, όμως αυτή η αρχική αποτυχία δεν στάθηκε εμπόδιο και οι ατμομηχανές επικράτησαν. Εξαιτίας τους ο κόσμος έμαθε την αξία των κινητήρων και αργότερα έδωσε βάση στα αυτοκίνητα με τον όρο ιπποδύναμη να συνεχίζει ακέραιος την πορεία του και να περνά και στις πρώτες μοτοσυκλέτες.

Πατέρας λοιπόν του όρου ο James Watt και ξεκίνημα της χρήσης του από την πρώτη στιγμή ανταγωνιστικά και με λίγο «τσίμπημα» προς τα πάνω σε σχέση με την πραγματικότητα. 264 χρόνια μετά και σχεδόν σε όλη την πορεία των 120 ετών που έχει γράψει η ιστορία των μοτοσυκλετών, οι παραπάνω βασικές αρχές για τον όρο «ιπποδύναμη» παραμένουν αμετάβλητες.