Η επιστροφή της SWM, μέσω Varese και πρώην Husqvarna!

Από τον

Βασίλη Καραχάλιο

4/11/2014

Μετά την αγορά της Husqvarna από την KTM, μείναμε με την απορία: Τι θα γίνει το εργοστάσιο στο Varese, που η BMW ως προηγούμενος ιδιοκτήτης είχε εκσυγχρονίσει; Οι πληροφορίες μας έλεγαν πως όταν οι ΚΤΜάδες μπήκαν στο εργοστάσιο, τους κρέμασαν τα σαγόνια μέχρι το πάτωμα, αφού ήταν ό,τι πιο σύγχρονο και τελειότερο είχαν δει ποτέ. Mετά, το πρώτο πράγμα που έκαναν ήταν να σταματήσουν κάθε εργασία εκεί, χωρίς να ανακοινώσουν τι πρόκειται να το κάνουν. Προφανώς, έψαχναν για αγοραστή, και τώρα φαίνεται πως τον βρήκαν, έστω και εν μέρει. Εδώ όμως χρειάζεται ένα flach back στην SWM, την χωματερή ιταλική εταιρία που μπαίνει στην ιστορία μας με την επανεμφάνισή της.

 

Έσσε Ντόπεβιού Έμμε σημαίνει Speedy Working Motors, ένα μάλλον περίεργο όνομα. Στην Ελλάδα τα λέγαμε και Ζβούμ! Ιδρύθηκε στο Μιλάνο το 1971 από τους Piero Sironi και Fausto Vergani, και στην αρχή έβγαζε εντουράκια με κινητήρες Sachs. Αργότερα, πέρασε και στα trial, χρησιμοποιώντας δίχρονους κινητήρες Rotax με περιστροφικές βαλβίδες σε όλα της τα μοντέλα. Όσοι ήταν αρκετά τυχεροί να έχουν ένα Ζβουμ, διηγούνται πως τα μοτέρ ήταν ροπάτα και δυνατά και τα πλαίσια εξαιρετικά. Κρίμα που το 1984, βγάζοντας τα τελευταία της trial, η εταιρία ξεψύχησε. To όνομα της εταιρίας βρισκόταν στην κατοχή του Frederico Fregnan, του βενετσιάνου επιχειρηματία που είχε και την Fantic Motor.

 

Το κλείσιμο του εργοστασίου της Husqvarna στο Varese δημιούργησε ένα κενό, μια μαύρη τρύπα, κι ως γνωστόν οι μαύρες τρύπες προσελκύουν με την βαρύτητά τους ό,τι βρεθεί κοντά τους. Ένας άνθρωπος που ήταν "κοντά", ο μηχανολόγος Ampelio Macchi, που είχε εργαστεί στην Cagiva, την Morini, την Husqvarna και την Αprilia, είδε την ευκαιρία.      

 

"Συναντήθηκα με τον πρόεδρο της Shineray, τον Daxing Gong, κατά την διάρκεια επαγγελματικού ταξιδιού στην Κίνα. Κι εκείνος έχει πάθος με τις off road μοτοσυκλέτες, ενώ οι νέοι ιδιοκτήτες της Husqvarna δεν είχαν ενδιαφέρον για τα μοντέλα που κατασκευάζονταν στο Varese, ούτε είχαν χρήση για το εργοστάσιο. Τους έκανα λοιπόν μια πρόταση για την αγορά των δικαιωμάτων της προηγούμενης γενιάς κινητήρων, 250, 310, 450, 510 και 630, και σ’ αυτούς προστέθηκε ένας νέος 250 που η Husqvarna είχε έτοιμο αλλά ο Pierer ποτέ δεν είχε δει, συν ένα πρωτότυπο 125 με κινητήρα Yamaha-Minarelli. Tους έκανα επίσης μια πρόταση για να νοικιάσουμε ένα μέρος του εργοστασίου, ώστε να μπορούμε να προσλάβουμε τους ανθρώπους που δούλευαν στο εργοστάσιο και έχουν όλη την τεχνογνωσία.

Τα κεφάλαια για αυτή την επιχείρηση προέρχονται όλα από την Κίνα, από την Shineray, που έχει και την πλειοψηφία των μετοχών. Ήταν μεγάλη πρόκληση και αρκετά δύσκολο να καταφέρουμε να φέρουμε αυτά τα χρήματα στην Ιταλία!

Το όνομα της SWM ήταν μια λογική επιλογή: Ήταν μια χωματερή εταιρία, πολύ επιτυχημένη και με καλή φήμη, ενώ δεν είχε στο ενεργητικό της αποτυχημένες προσπάθειες αναβίωσης. Και αποφασίσαμε να γίνεται η κατασκευή και η εξέλιξη των μοτοσυκλετών στην Ιταλία αντί για την Κίνα, καθώς στην Ιταλία υπάρχει όλη η τεχνογνωσία και μπορεί να διασφαλιστεί η ποιότητα. Στόχος είναι η εξαγωγή τεχνογνωσίας στην Κίνα, έτσι ώστε να επωφεληθεί πολλαπλά η Shineray, αλλιώς δεν υπήρχε λόγος να ξοδέψουν τα χρήματά τους.  
Δεν έχουμε σκοπό να φτιάξουμε καθαρόαιμα για να κερδίζουν πρωταθλήματα, αλλά μοτοσυκλέτες αξιόπιστες και ευχάριστες για τους χομπίστες, αν και δεν θα είχαν πρόβλημα να συμμετάσχουν και σε αγώνες, ειδικά με τον νέο μας κινητήρα των 250 κυβικών... Τα 300 και 500 θα έχουν ελαφρά μειωμένη απόδοση σε σχέση με τα παλιότερα αντίστοιχα Husqvarna, και λάστιχα πιο on-off, όχι εντελώς αγωνιστικά. Μιλάμε για μόνο 2-3 ίππους λιγότερους, από ελαφρά χαμηλότερη συμπίεση, που θα αυξήσει σημαντικά την αξιοπιστία. Ά, θα έχουν και εξαιρετική τιμή, κάπου ανάμεσα από 5.500 και 6.000 ευρώ!   
Στην γκάμα μας θα υπάρχουν και ρετρό μοτοσυκλέτες, με αερόψυκτο κινητήρα 400 και 440 κυβικών, σχεδιασμένες από τον Raffaele Zaccagnini, όπως και οι υπόλοιπες."

 

Τα μοντέλα της SWM

     SWM Grand Milano 440 Special
     SWM Grand Milano 440
     SWM Gran Turismo 440
     SWM RS 300 R
     SWM RS 500 R
     SWM SM 450 R
     SWM Silver Vase 440
     SWM Superdual 650

Tα αερόψυκτα 440 χρησιμοποιούν έναν κινητήρα που μοιάζει αντίγραφο του XR400R της Honda, ενώ τα 300, 450 και 500 τους κινητήρες των Husqvarna 310, 450 και 510 πριν το 2010, ενώ το 650 είναι το γνωστό μας TE630. Όπως φαίνεται χρησιμοποιούν και τα πλαίσιά τους, κάτι που μόνο καλό είναι.

Royal Enfield: Ο Richard Hammond αποκαλύπτει την αναμνηστική πλάκα για τα 125 χρόνια της μάρκας στο Redditch

Στον χώρο των πρώτων εργοστασιακών εγκαταστάσεων της βρετανικής εταιρείας
RE 125Y
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

24/6/2026

Η Royal Enfield συνεχίζει τους εορτασμούς για τα 125 χρόνια ιστορίας της, τιμώντας τις ρίζες της με την παρουσίαση μιας ειδικής αναμνηστικής πλάκας "World Origin Site" στο Redditch της Αγγλίας. Την τελετή ανέλαβε ο γνωστός παρουσιαστής (Top Gear) και λάτρης των μοτοσυκλετών Richard Hammond, σε μια εκδήλωση με ιδιαίτερο συμβολισμό για τη θρυλική βρετανική εταιρεία.

Η πλάκα τοποθετήθηκε στο σημείο όπου βρισκόταν το ιστορικό εργοστάσιο Hunt End Works, την πρώτη μονάδα παραγωγής της Royal Enfield, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1901, ενώ πριν ήταν εργοστάσια ποδηλάτων στα τέλη του προπερασμένου αιώνα. Σήμερα η περιοχή είναι γνωστή ως Enfield Road, διατηρώντας ζωντανή τη σύνδεση με την ιστορία της εταιρείας.

RE 125Y

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν η δήμαρχος του Redditch, Susan Eacock, στελέχη της Royal Enfield, μέλη από λέσχες αναβατών, κάτοικοι της περιοχής αλλά και εργαζόμενοι που είχαν απασχοληθεί στο πρώτο εργοστάσιο της εταιρείας.

RE 125Y

Ο Richard Hammond, γνωστός από τις τηλεοπτικές εκπομπές αυτοκίνησης αλλά και για την αγάπη του στις μοτοσυκλέτες, δήλωσε: "Η καρδιά μου ανήκει στους δύο τροχούς. Οι μοτοσυκλέτες είναι το προσωπικό μου πάθος και, ως άνθρωπος που γεννήθηκε και μεγάλωσε κοντά σε αυτή την περιοχή, είναι μεγάλη μου χαρά να συμμετέχω στον εορτασμό αυτό της Royal Enfield. Πρόκειται για μια ιστορική και εταιρεία, γνωστή σε όλο τον κόσμο, η οποία συνεχίζει να τιμά τους ανθρώπους που έθεσαν τα θεμέλιά της εδώ στο Redditch."

RE 125Y

Πέρα από την παρουσίαση της πλάκας, η Royal Enfield παρουσίασε και τη νέα Classic 650 125th Anniversary Edition, μια επετειακή έκδοση αφιερωμένη στα 125 χρόνια της εταιρείας. Το μοντέλο εκτέθηκε ως φόρος τιμής στη μακρά πορεία που ξεκίνησε από την πρώτη Royal Enfield μοτοσυκλέτα του 1901 και φτάνει μέχρι τις σύγχρονες προτάσεις της εταιρείας.

RE 125Y

Η επετειακή Classic 650 ξεχωρίζει από το ειδικό χρυσό έμβλημα "125 Years" και θα διατεθεί σε περιορισμένο αριθμό μονάδων, με τις παραγγελίες να ανοίγουν τον Αύγουστο και τις πρώτες παραδόσεις να ακολουθούν αργότερα μέσα στη χρονιά.

RE 125Y