Ανανέωση συνεργασίας Michelin με WWF Γαλλίας

Με στόχο την διατήρηση των δασών
Από τον

Πάνο Καραβοκύρη

5/8/2019

Η είδηση αυτή έρχεται σε μια στιγμή που η καταστροφική πυρκαγιά στη Σιβηρία απλώνεται σε πάνω από 28.000.000 στρέμματα δασικής έκτασης και θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο 11 ειδή προς εξαφάνιση της άγριας ζωής αλλά και συνολικά τον πλανήτη. Πρόκειται για την ανανέωση της ενεργούς συνεργασία της WWF Γαλλίας με τη Michelin με στόχο την υπεύθυνη προμήθεια φυσικού καουτσούκ και τη βιώσιμη κινητικότητα.  Μια μικρή δόση ελπίδας σε αυτό το μαύρο σύννεφο καπνού που έχει τυλίξει τον πλανήτη μας, διότι επικεντρώνεται στη διατήρηση των δασών!

Η αρχική συνεργασία της WWF με την Michelin ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια, το 2015, και ο στόχος τους ήταν ο καθορισμός της έννοιας του βιώσιμου φυσικού καουτσούκ. Για όσους δεν γνωρίζουν, το καουτσούκ είναι ένα φυσικό υλικό, το οποίο προέρχεται με τη μορφή γαλακτώματος απ’ το καουτσουκόδεντρο κι έπειτα μέσω διάφορων χημικών επεξεργασιών αποκτά τις ιδιότητες που επιθυμούμε και χρησιμοποιείται σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων. Επίσης τότε, εστίασαν στην ανάπτυξη πρακτικών για τις προμήθειες και την προώθηση των βέλτιστων πρακτικών ανάμεσα στους βασικούς παράγοντες της αγοράς και τους διεθνείς οργανισμούς. Χάρη σε αυτή τη συνεργασία, ο Όμιλος Michelin δημοσίευσε την πολιτική του σχετικά με το βιώσιμο φυσικό καουτσούκ κι έκτοτε, ακολούθησαν κι άλλα ονόματα απ’ την παγκόσμια αγορά, το παράδειγμά του.

Το πρόγραμμα που παρουσίασε το WWF και ο όμιλος Michelin δραστηριοποιείται στην Ινδονησία. Συγκεκριμένα, εστιάζει στις ζώνες που έχουν υποστεί ζημιές, τις οποίες δίνει προτεραιότητα το WWF, λόγω της πλούσιας βιοποικιλότητάς τους αλλά και τις μικρής τους απόστασης απ’ το πάρκο Bukit Tigapuluh. Σκοπός του έργου είναι η διατήρηση και η αποκατάσταση του δάσους με την ανάπτυξη υπεύθυνων πρακτικών για την καλλιέργεια καουτσούκ, απ' την οποία θα ωφεληθούν και οι τοπικές κοινότητες. Το πιο σημαντικό όμως, είναι πως θα μειωθούν οι παράνομες πρακτικές συγκομιδής καουτσούκ και μέσα απ’ τη σωστή διαδικασία καλλιέργειας θα μειωθεί η αποψίλωση του δάσους! Ως εκ τούτου, θα προστατευτεί μια έκταση περίπου 10.000 εκταρίων για τους ελέφαντες!

Τώρα, το 2019, αυτή η εξαιρετική συνεργασία της WWF Γαλλίας και της Michelin ανανεώνεται για ακόμη μια φορά και η προσπάθειά τους θα συνεχιστεί με αποτέλεσμα να επιτευχθεί η διατήρηση του δάσους και της βιοποικιλότητάς του. Επίσης, το Μάρτιο του 2019 ιδρύθηκε η Παγκόσμια Πλατφόρμα για το Βιώσιμο Φυσικό Καουτσούκ, με ιδρυτικά μέλη τις WWF και Michelin. Στόχος αυτής της πλατφόρμας, η οποία μετρά ήδη 39 μέλη, είναι να μετασχηματιστούν οι βιώσιμες πρακτικές τόσο της αγοράς όσο και της παραγωγής του καουτσούκ, προς όφελος του πλανήτη μέσω της διατήρησης του δάσους και των οικοσυστημάτων που απειλούνται! Το παράδειγμα της συνεργασίας της WWF Γαλλίας και της Michelin για την σωστή διαχείριση των φυσικών πόρων του πλανήτη με σεβασμό είναι άξιο προς μίμηση και δείχνει την πορεία που θα πρέπει να έχουν όλες οι μεγάλες βιομηχανίες αν θέλουν ο πλανήτης μας να παραμείνει κατοικήσιμος....

 

Έξυπνες κάμερες: Ματαίωση διαγωνισμού λόγω προσφυγών – Αμφίβολη και η αξιοπιστία τους

Υπόνοιες για “φωτογραφικό διαγωνισμό” υπέρ συγκεκριμένης εταιρείας
camera
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

25/5/2026

Στις 9 Ιουνίου 2026 έληγε κανονικά η προθεσμία υποβολής προσφορών για τον ηλεκτρονικό διαγωνισμό προμήθειας καμερών Τροχαίας με τεχνητή νοημοσύνη, δηλαδή το περίφημο “Ενιαίο Εθνικό Σύστημα Ψηφιακής Καταγραφής & Διαχείρισης Ελέγχων & Προστίμων Τροχαίας-Ελληνικής Αστυνομίας” με κωδικό διαγωνισμού ΟΠΣ 5225710.

Ωστόσο με ανακοίνωση που εκδόθηκε στην ιστοσελίδα Κοινωνία της Πληροφορίας, ο διαγωνισμός αυτός ματαιώθηκε εξαιτίας προσφυγών στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) σχετικά με τους όρους του.

Οι προσφυγόντες καταγγέλλουν πως ο διαγωνισμός θέτει πολύ συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές που πρακτικά “φωτογραφίζουν” συγκεκριμένο προϊόν. Θυμίζουμε πως οι πρώτες τέτοιες έξυπνες κάμερες που μπήκαν σε ελληνικούς δρόμους ήταν της ιταλικής εταιρείας Tattile, ωστόσο οι προδιαγραφές του διαγωνισμού φέρονται να περιγράφουν δύο συγκεκριμένα μοντέλα καμερών της γαλλικής Macq.

Οι προσφυγές κατά του διαγωνισμού έφτασαν ως τις κατασκευές που θα τις στηρίζουν, καθώς και η προμήθεια 1.000 γαλβανισμένων χαλύβδινων ιστών συνοδεύεται από τεχνικές προδιαγραφές που ουσιαστικά φωτογραφίζουν συγκεκριμένες κάμερες. Θεωρητικά η απόκτηση των ιστών αυτών θα έπρεπε να γίνει με βάση το είδος των καμερών που θα αποκτηθούν, άρα το λογικό θα ήταν ο διαγωνισμός να διεξαχθεί όταν θα είναι καθορισμένη η μάρκα και το μοντέλο των καμερών, ωστόσο εδώ συμβαίνει το αντίθετο. Οι καταγγέλλοντες τον διαγωνισμό μιλούν για προδιαγραφές δεν περιορίζονται σε ποιοτικές ή λειτουργικές απαιτήσεις του ιστού, όπως αντοχή, ασφάλεια κλπ, αλλά ορίζουν συγκεκριμένη γεωμετρία, διάμετρο, ύψος, πάχος, βάρη και τρόπο στήριξης.

Λες και ήξεραν από πριν ακριβώς τον κατασκευαστή και τα μοντέλα των καμερών που θα επιλεγούν, θα σκεφτεί ο καχύποπτος νους.

Παράλληλα, είχε προηγηθεί εμπλοκή από τον Μάρτιο και στον διαγωνισμό για προμήθεια 600 φορητών καμερών που προορίζονται να μπουν σε λεωφορεία, καθώς η ΕΑΔΗΣΥ φέρεται να έχει μπλοκάρει και αυτόν μετά από προσφυγή εταιρείας που συμμετείχε, ζητώντας να επανατεθούν με σαφήνεια οι προδιαγραφές του. Κρίθηκε πως ο αρχικός διαγωνισμός περιείχε δυσανάλογες τεχνικές απαιτήσεις, ασαφή και μη μετρήσιμα κριτήρια αξιολόγησης, ενώ η απαίτηση συνεργασίας με υφιστάμενο σύστημα δεν συνοδευόταν από δημοσιευμένες προδιαγραφές, δημιουργώντας και εδώ υποψίες για “φωτογραφικό διαγωνισμό” που ωθεί σε προμήθεια από συγκεκριμένο κατασκευαστή.

Μ’ αυτά και μ’ αυτά το πρόγραμμα ανάπτυξης των έξυπνων καμερών με υποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης δέχτηκε ένα σημαντικό πλήγμα που θα καθυστερήσει αρκετά την υλοποίησή του, καθώς η προμήθεια και εγκατάσταση των καμερών είναι απλώς η αρχή. Για να δουλέψει σωστά το πολυδιαφημισμένο αυτό σύστημα απαιτείται η εγκατάσταση ηλεκτρονικών υποδομών με τεχνητή νοημοσύνη και η δικτύωση όλων των καμερών σε αυτό, καθώς και η σχετική εκπαίδευση των αστυνομικών που θα το χειρίζονται.

Είναι ηλίου φαεινότερο πως δεν υπάρχουν ρεαλιστικές πιθανότητες να επιβεβαιωθούν οι αρχικές κυβερνητικές εξαγγελίες για λειτουργία μέσα στο 2026, παρότι η ίδια η κυβέρνηση είχε χωρίσει την προμήθεια σε διαφορετικούς επιμέρους διαγωνισμούς ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία.

Οι δε κάμερες που έχουν ήδη τοποθετηθεί σε πιλοτική λειτουργία εκτελούν προς το παρόν μέρος των λειτουργιών που δυνητικά θα έχουν, καθώς δεν είναι συνδεδεμένες με σέρβερ τεχνητής νοημοσύνης μέσω των οποίων υποτίθεται πως θα εκδίδονται και θα αποστέλλονται αυτόματα οι κλήσεις για παραβάτες – γιατί απλούστατα αυτό το δίκτυο δεν υπάρχει ακόμη.

Κι αν ακόμη αυτό στηθεί όπως αρχικά προβλεπόταν όμως, ήδη από αυτό το πρώτο βρεφικό διάστημα λειτουργίας των λιγοστών νέων έξυπνων καμερών δεν απουσιάζουν τα προβλήματα αξιοπιστίας.

Μόλις πριν λίγες μέρες έγινε γνωστή προσφυγή οδηγού για πρόστιμο 350 ευρώ που δέχτηκε από κάμερα που διέγνωσε πως δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας στο αυτοκίνητό του, ενώ ο ίδιος λέει πως φορούσε αλλά η κάμερα ξεγελάστηκε γιατί τα ρούχα του ήταν σκουρόχρωμα.

Υπάρχουν δε ακόμη αρκετές καταγγελίες για κλήσεις που κόπηκαν για ανύπαρκτα παραπτώματα, όπως ξύσιμο κεφαλιού που ερμηνεύτηκε ως ομιλία στο κινητό, συσκευή ατμίσματος (vape) που επίσης θεωρήθηκε ως κινητό τηλέφωνο, ενώ στην κορυφή ως τώρα μάλλον είναι η βεβαίωση προστίμου για μη χρήση ζώνης από συνεπιβάτη που … δεν υπήρχε καν στο αυτοκίνητο!

Πηγές της Αστυνομίας φέρονται να έχουν δηλώσει σε τηλεοπτικά δίκτυα πως απαιτείται ανθρώπινος έλεγχος για να φιλτράρει τις καταγραφές παραβάσεων από τις κάμερες, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις η αρχική ένδειξη της κάμερας αποδείχθηκε λανθασμένη. Κατά κάποια δημοσιεύματα του ημερήσιου Τύπου που επικαλούνται αστυνομικές πηγές, το ποσοστό λανθασμένης ετυμηγορίας από τις κάμερες φτάνει ως και πάνω από 90%, ενώ αποτυγχάνει να λάβει υπόψη την παρουσία τροχονόμου που ενδεχομένως να ρυθμίζει την κυκλοφορία με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι τα φανάρια.

Όλες αυτές οι αστοχίες θα πρέπει οπωσδήποτε να μας βάλουν σε σκέψεις, διότι όταν το σύστημα έξυπνων καμερών θα είναι σε πλήρη λειτουργία (αν και όποτε), αυτές οι κλήσεις δεν θα περνούν από ανθρώπινο βλέμμα και θα έρχονται κατευθείαν στα εισερχόμενα του παραβάτη, δημιουργώντας ένα πολύ επικίνδυνο πρόβλημα. Όταν ο νέος ΚΟΚ σου παίρνει δίπλωμα για το παραμικρό, το λάθος του συστήματος δεν έχει μόνο επίπτωση σε χρήμα – βλέπε πρόστιμο που αν δικαιωθείς θα πάρεις πίσω – αλλά και στην καθημερινή κινητικότητα του οδηγού. Αν λ.χ. η δουλειά του εξαρτάται από το όχημα με οποιονδήποτε τρόπο, η απώλεια του διπλώματος για ένα χρονικό διάστημα έχει βαρύτερες συνέπειες και θα ήταν τραγικό αν αποδειχθεί πως η παράβαση ήταν προϊόν τεχνητής ανοησίας αντί νοημοσύνης.

Επιπλέον, ένας υπαρκτός κίνδυνος είναι να πλημμυριστούν οι αρμόδιες υπηρεσίες με προσφυγές οδηγών που δέχτηκαν άδικα πρόστιμα από κάμερες.

Μπορεί το “κράτος-σερίφης” να γράφει όμορφα στις τηλεοπτικές κάμερες, αλλά τι γίνεται όταν το αφήγημα καταρρέει στην πράξη; Διότι αρχίζει να φαίνεται πως η ακολουθούμενη πολιτική στο ζήτημα αυτό θυμίζει φαρ ουέστ: πρώτα πυροβολούμε και μετά ερευνούμε.