Και όμως γίνεται – Καύσιμα από τον ήλιο για μία Harley Davidson!

Μια Harley-Davidson λειτουργεί εξ ολοκλήρου με καύσιμο που παράγεται από το φως του ήλιου – και όντως δουλεύει
Synhelion Solar Fuels
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

3/6/2025

Σε καινοτομία που μοιάζει να βγήκε από ταινία επιστημονικής φαντασίας, στηρίζεται μια Harley-Davidson που ολοκλήρωσε την πρώτη διαδρομή παγκοσμίως με “ηλιακή βενζίνη” – ένα συνθετικό καύσιμο που παράγεται εξ ολοκλήρου με ηλιακή ενέργεια.

Η μοτοσυκλέτα ανήκει στον Καθηγητή Aldo Steinfeld, τον εμπνευστή αυτής της καινοτομίας, ο οποίος έκανε μία βόλτα έξω από το εργοστάσιο παραγωγής ηλιακού καυσίμου της Synhelion στο Jülich της Γερμανίας.

Είναι η πρώτη φορά που μια μοτοσυκλέτα κινείται με ηλιακό καύσιμο, υπογραμμίζοντας την κατεύθυνση προς εναλλακτικές βιώσιμης κινητικότητας, χωρίς αυτό να συνεπάγεται τον εξοστρακισμό των αγαπημένων μας κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Synhelion Harley Ride

Η βόλτα έγινε με ηλιακή βενζίνη της Synhelion, η οποία παράγεται μετατρέποντας νερό και CO₂ σε υγρό καύσιμο, χρησιμοποιώντας συγκεντρωμένη ηλιακή θερμότητα. Έτσι παράγεται ένα  καύσιμο που λειτουργεί όπως η συμβατική βενζίνη, αλλά είναι σχεδόν ουδέτερο ως προς τις εκπομπές άνθρακα. Εκπέμπει σχεδόν όσο CO₂ χρειάστηκε για να παραχθεί.

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα που παρουσιάζει η εν λόγω τεχνολογία, πέρα από την μείωση ρύπων είναι πως δεν πρόκειται για κάποιο εξωτικό καύσιμο ή μείγμα. Είναι συμβατό με τους παραδοσιακούς εμβολοφόρους κινητήρες εσωτερικής καύσης, κάτι που σημαίνει ότι η Harley της επίδειξης δεν χρειάστηκε καμία απολύτως μετατροπή. Απλώς γέμισε και έφυγε προς το μέλλον.

Ο Steinfeld, καθηγητής στο ETH Zurich και ένας από τους βασικούς συντελεστές της τεχνολογίας της Synhelion, έχει αφιερώσει δεκαετίες στην ηλιακή θερμοχημεία. Αλλά είναι επίσης μοτοσυκλετιστής, και η βόλτα με τη δική του Harley γεμάτη με ηλιακό καύσιμο ήταν μια κίνηση πέρα από συμβολική και προσωπική.

“Είναι ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα”, είπε. “Είμαι περήφανος για όλα τα πρωτοποριακά επιτεύγματα και ιδιαίτερα ευγνώμων σε όλη την ομάδα της Synhelion που έκανε τα ηλιακά καύσιμα πραγματικότητα.”

Synhelion Plant

Η Harley ανεφοδιάστηκε από τους συνιδρυτές της Synhelion, οι οποίοι θεωρούν πως δεν ήταν θέμα απόδειξης ότι το καύσιμο λειτουργεί καθώς έχει ήδη πιστοποιηθεί και πληροί όλα τα πρότυπα, αλλά θέμα επίδειξης, δίνοντας έτσι ψυχή στην τεχνολογία μέσω των δύο τροχών.

Ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα κυριαρχούν στη κουβέντα περί βιωσιμότητας, η προσέγγιση της Synhelion είναι διαφορετική. Αντί να επαναπροσδιορίσουν την κινητικότητα, στοχεύουν στο να από-ορυκτοποιήσουν τον υπάρχοντα στόλο  με συνθετικά καύσιμα που μπορούν να μπουν κατευθείαν στα υπάρχοντα οχήματα. Χωρίς σταθμούς φόρτισης, αλλαγές μπαταριών και άγχος αυτονομίας.

Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην παραγωγή συνθετικών καυσίμων από ηλιακή ενέργεια διαθέτοντας πέρα από ηλιακά υποκατάστατα βενζίνης, επιλογές για να υποκαταστήσουν τόσο το diesel όσο και τα καύσιμα αεροπλοΐας με φιλικότερες προς το περιβάλλον λύσεις.

Synhelion Steam Boat

Η Synhelion έχει ήδη συμβολικά ολοκληρώσει μια πλεύση με ατμόπλοιο και σχεδιάζει επιδείξεις με διάφορα οχήματα τους επόμενους μήνες. Η ίδια υποστηρίζει ότι η τεχνολογία της είναι πλέον αποδεδειγμένη σε βιομηχανική κλίμακα και η ομάδα στρέφεται προς την εμπορευματοποίηση συνάπτοντας στρατηγικές εμπορικές συμφωνίες με εταιρείες όπως η AMAG Group, το αεροδρόμιο της Ζυρίχης και χιονοδρομικά κέντρα, με τα πρώτα καύσιμα να παραδίδονται μέσα στο 2027.

Για τους μοτοσυκλετιστές, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ένα μέλλον όπου μπορούμε να κρατήσουμε τις αγαπημένες μας παλιές μοτοσυκλέτες στον δρόμο - χωρίς να καταστρέφουμε τον πλανήτη.

Fuel Pass: Κατέρρευσε μόλις άνοιξε η πλατφόρμα – Με σειρά ΑΦΜ οι αιτήσεις για τρεις μέρες

Σε λιγότερο από μια ώρα από τη στιγμή που ενεργοποιήθηκε, βγήκε εκτός λειτουργίας λόγω φόρτου
fuel pass
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

7/4/2026

Στις 17.00 το απόγευμα της Δευτέρας 6 Απριλίου η ιστοσελίδα vouchers.gov.gr/fuelpass/ άνοιξε για το κοινό υποδεχόμενη αιτήσεις πολιτών για το επίδομα καυσίμων Fuel Pass III που η κυβέρνηση είχε εξαγγείλει μερικές εβδομάδες πιο πριν. Ωστόσο χρειάστηκε λιγότερη από μια ώρα για να καταρρεύσει υπό το βάρος των εισερχόμενων αιτημάτων.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στο διάστημα αυτό έγιναν περίπου 160.000 αιτήσεις από πολίτες, με τις συνδέσεις (logins) να φτάνουν ως τις 3.000 ανά δευτερόλεπτο, γεγονός που οδήγησε την πλατφόρμα στην κατάρρευση.

Ακολούθησε επείγουσα σύσκεψη στελεχών των συναρμόδιων υπουργείων με τους τεχνικούς της εταιρείας που έχει αναλάβει το έργο προκειμένου να αποκατασταθεί η βλάβη και να συνεχιστεί η διαδικασία αιτήσεων.

Fuel Pass – Αντιμετωπίζοντας μια οικονομική κρίση με 15 ευρώ/μήνα χαρτζιλίκι

Εν τέλει αποφασίστηκε να περιοριστεί η αρχική ροή εγγραφών στο σύστημα ορίζοντας συγκεκριμένους λήγοντες αριθμούς ΑΦΜ για κάθε μια μέρα αυτής της πρώτης εβδομάδας. Έτσι, τις επόμενες μέρες θα μπορούν να καταθέσουν αίτηση για Fuel Pass οι πολίτες ανάλογα με τον λήγοντα αριθμό του ΑΦΜ τους:

  • Τρίτη 7/4: Αιτήσεις θα μπορούν να υποβάλουν οι δικαιούχοι που ο Α.Φ.Μ. τους λήγει σε 1, 2 και 3.
  • Τετάρτη 8/4: Αιτήσεις θα μπορούν να υποβάλουν οι δικαιούχοι που ο Α.Φ.Μ. τους λήγει σε 4, 5, 6 και 7.
  • Πέμπτη 9/4: Αιτήσεις θα μπορούν να υποβάλουν οι δικαιούχοι που ο Α.Φ.Μ. τους λήγει 8, 9 και 0.

Από την Παρασκευή 10/4 και ως το τέλος του μήνα, που η πλατφόρμα θα παραμένει ενεργή, δεν θα υπάρχει πλέον κανένας ανάλογος περιορισμός. Προφανώς οι ιθύνοντες κρίνουν πως αρκεί να διαχειριστούν σωστά την αρχική ροή αυτών των ημερών.

Δεν ξεχνάμε βέβαια τις αρχικές δηλώσεις της κυβέρνησης, η οποία περηφανευόταν για διευρυμένα κριτήρια ώστε το επίδομα να λάβουν περίπου 3 εκατομμύρια οδηγοί, κάτι που μας κάνει να απορούμε πώς είναι δυνατόν να πέφτει η πλατφόρμα μετά από μόλις 160.000 αιτήσεις. Ουδείς μπορεί να ισχυριστεί πως δεν περίμενε τον φόρτο αυτόν και η όλη υπόθεση μάλλον μυρίζει προχειρότητα.