Και όμως γίνεται – Καύσιμα από τον ήλιο για μία Harley Davidson!

Μια Harley-Davidson λειτουργεί εξ ολοκλήρου με καύσιμο που παράγεται από το φως του ήλιου – και όντως δουλεύει
Synhelion Solar Fuels
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

3/6/2025

Σε καινοτομία που μοιάζει να βγήκε από ταινία επιστημονικής φαντασίας, στηρίζεται μια Harley-Davidson που ολοκλήρωσε την πρώτη διαδρομή παγκοσμίως με “ηλιακή βενζίνη” – ένα συνθετικό καύσιμο που παράγεται εξ ολοκλήρου με ηλιακή ενέργεια.

Η μοτοσυκλέτα ανήκει στον Καθηγητή Aldo Steinfeld, τον εμπνευστή αυτής της καινοτομίας, ο οποίος έκανε μία βόλτα έξω από το εργοστάσιο παραγωγής ηλιακού καυσίμου της Synhelion στο Jülich της Γερμανίας.

Είναι η πρώτη φορά που μια μοτοσυκλέτα κινείται με ηλιακό καύσιμο, υπογραμμίζοντας την κατεύθυνση προς εναλλακτικές βιώσιμης κινητικότητας, χωρίς αυτό να συνεπάγεται τον εξοστρακισμό των αγαπημένων μας κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Synhelion Harley Ride

Η βόλτα έγινε με ηλιακή βενζίνη της Synhelion, η οποία παράγεται μετατρέποντας νερό και CO₂ σε υγρό καύσιμο, χρησιμοποιώντας συγκεντρωμένη ηλιακή θερμότητα. Έτσι παράγεται ένα  καύσιμο που λειτουργεί όπως η συμβατική βενζίνη, αλλά είναι σχεδόν ουδέτερο ως προς τις εκπομπές άνθρακα. Εκπέμπει σχεδόν όσο CO₂ χρειάστηκε για να παραχθεί.

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα που παρουσιάζει η εν λόγω τεχνολογία, πέρα από την μείωση ρύπων είναι πως δεν πρόκειται για κάποιο εξωτικό καύσιμο ή μείγμα. Είναι συμβατό με τους παραδοσιακούς εμβολοφόρους κινητήρες εσωτερικής καύσης, κάτι που σημαίνει ότι η Harley της επίδειξης δεν χρειάστηκε καμία απολύτως μετατροπή. Απλώς γέμισε και έφυγε προς το μέλλον.

Ο Steinfeld, καθηγητής στο ETH Zurich και ένας από τους βασικούς συντελεστές της τεχνολογίας της Synhelion, έχει αφιερώσει δεκαετίες στην ηλιακή θερμοχημεία. Αλλά είναι επίσης μοτοσυκλετιστής, και η βόλτα με τη δική του Harley γεμάτη με ηλιακό καύσιμο ήταν μια κίνηση πέρα από συμβολική και προσωπική.

“Είναι ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα”, είπε. “Είμαι περήφανος για όλα τα πρωτοποριακά επιτεύγματα και ιδιαίτερα ευγνώμων σε όλη την ομάδα της Synhelion που έκανε τα ηλιακά καύσιμα πραγματικότητα.”

Synhelion Plant

Η Harley ανεφοδιάστηκε από τους συνιδρυτές της Synhelion, οι οποίοι θεωρούν πως δεν ήταν θέμα απόδειξης ότι το καύσιμο λειτουργεί καθώς έχει ήδη πιστοποιηθεί και πληροί όλα τα πρότυπα, αλλά θέμα επίδειξης, δίνοντας έτσι ψυχή στην τεχνολογία μέσω των δύο τροχών.

Ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα κυριαρχούν στη κουβέντα περί βιωσιμότητας, η προσέγγιση της Synhelion είναι διαφορετική. Αντί να επαναπροσδιορίσουν την κινητικότητα, στοχεύουν στο να από-ορυκτοποιήσουν τον υπάρχοντα στόλο  με συνθετικά καύσιμα που μπορούν να μπουν κατευθείαν στα υπάρχοντα οχήματα. Χωρίς σταθμούς φόρτισης, αλλαγές μπαταριών και άγχος αυτονομίας.

Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην παραγωγή συνθετικών καυσίμων από ηλιακή ενέργεια διαθέτοντας πέρα από ηλιακά υποκατάστατα βενζίνης, επιλογές για να υποκαταστήσουν τόσο το diesel όσο και τα καύσιμα αεροπλοΐας με φιλικότερες προς το περιβάλλον λύσεις.

Synhelion Steam Boat

Η Synhelion έχει ήδη συμβολικά ολοκληρώσει μια πλεύση με ατμόπλοιο και σχεδιάζει επιδείξεις με διάφορα οχήματα τους επόμενους μήνες. Η ίδια υποστηρίζει ότι η τεχνολογία της είναι πλέον αποδεδειγμένη σε βιομηχανική κλίμακα και η ομάδα στρέφεται προς την εμπορευματοποίηση συνάπτοντας στρατηγικές εμπορικές συμφωνίες με εταιρείες όπως η AMAG Group, το αεροδρόμιο της Ζυρίχης και χιονοδρομικά κέντρα, με τα πρώτα καύσιμα να παραδίδονται μέσα στο 2027.

Για τους μοτοσυκλετιστές, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ένα μέλλον όπου μπορούμε να κρατήσουμε τις αγαπημένες μας παλιές μοτοσυκλέτες στον δρόμο - χωρίς να καταστρέφουμε τον πλανήτη.

M.Marquez-Ducati: Δίκοπο μαχαίρι η ανανέωση του συμβολαίου - Το σενάριο για Honda 

Κυριαρχία σαν της Ferrari με Michael Schumacher ονειρεύεται ο CEO, Claudio Domenicali
Marc Marquez - MotoGP - Ducati 2025
Από τον

Θοδωρή Ξύδη

23/12/2025

Η Ducati θα έχει τις υπηρεσίες του Marc Marquez για μία ακόμη σεζόν με το συμβόλαιο του Παγκόσμιου Πρωταθλητή να λήγει στο τέλος της ερχόμενης σεζόν. Όμως από εκεί και πέρα το μέλλον του εννέα φορές Παγκόσμιου Πρωταθλητή με τους Ιταλούς είναι προς το παρόν αμφίβολο και εξαρτάται από το σχέδιο της Ducati για την επόμενη πενταετία.

Δεν είναι κάτι που θα παραδεχτεί ποτέ ανοιχτά το Borgo Panigale αλλά τα αποτελέσματα της σεζόν που μόλις τελείωσε δείχνουν ότι η Desmosedici GP25 εξελίχθηκε για να ταιριάζει στο οδηγικό προφίλ του Marquez, έπειτα και από τα "μαγικά" που έκανε το 2024 στη σέλα της GP23.

Πρώτο και μεγαλύτερο "θύμα" αυτής της στρατηγικής κατεύθυνσης ήταν ο αγνώριστος φέτος Pecco Bagnaia, ο οποίος ξαφνικά όχι μόνο έπαψε να είναι ανταγωνιστικός στη διεκδίκηση του πρωταθλήματος αλλά πολλές φορές έδειχνε "χαμένος" στους αγώνες με ψυχολογία στο ναδίρ αφού δεν μπορούσε να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες της GP25. Έτσι υπήρχαν φορές που τερμάτιζε πίσω όχι μόνο από όλες τις Ducati αλλά και από αναβάτες με σαφώς υποδεέστερες μοτοσυκλέτες, κάτι που δεν έγινε μόνο μία φορά φέτος. Στον Bagnaia που έχει συγκεκριμένο στιλ οδήγησης, το οποίο δύσκολα προσαρμόζεται στη μοτοσυκλέτα και πρέπει να γίνει το αντίθετο, η επιλογή αυτή της Ducati ήταν και περισσότερο εμφανής.

Από την άλλη ο Marquez με το πολύ επιθετικό στιλ οδήγησης του αλλά και την μοναδική ικανότητα να προσαρμόζεται και να παίρνει το 100% από μία μοτοσυκλέτα, πετούσε όλη τη σεζόν πάνω στην εργοστασιακή πρωτότυπη του Borgo Panigale: έκανε ρεκόρ, πήρε το πρωτάθλημα και ήταν μακράν ο καλύτερος αναβάτης με Desmosedici. 

O μόνος που μπόρεσε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και κοντά στον Marc ήταν ο αδερφός του Alex παρόλο που οδηγούσε την GP24, η οποία και αυτή με τη σειρά της δέχτηκε αναβαθμίσεις προς τη γενική κατεύθυνση που πήρε η Ducati για την GP25, με τις δύο μοτοσυκλέτες να έχουν επί της ουσίας μικρές διαφορές μεταξύ τους. 

Ο κύριος λόγος που ο Alex Marquez ήταν τόσο ανταγωνιστικός φέτος εντοπίζεται στο γεγονός ότι όλη τη χρονιά προπονούνταν μαζί με τον αδερφό του, με τον Marc να τον εμπιστεύεται απόλυτα και να τον βοηθά να εξελιχθεί και σαν αναβάτης, ενώ οι δυο τους μοιράζονται και δεδομένα τηλεμετρίας για την εξέλιξη της Ducati. 

Έτσι ο μικρός και αδιαμφισβήτητα ταλαντούχος Marquez, με τη βοήθεια και του αδερφού του, έκανε ένα άλμα στην απόδοσή του το 2025 και ήταν αυτός που κατάλαβε καλύτερα από όλους τους αναβάτες Ducati πώς θα εκμεταλλευτεί τη μοτοσυκλέτα του -με εξαίρεση τον Marc φυσικά.

Στη γιορτή που έκανε η Ducati στο εργοστάσιό της στο Borgo Panigale ο Claudio Domenicali δήλωσε στο moto.it για το προσωπικό στοίχημα που έχει βάλει με τον εαυτό του, να έχει δηλαδή η Ducati μια αντίστοιχη πορεία στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα με εκείνη που είχε η Ferrari στη Formula 1, όταν πήγε στο Maranello ο Michael Schumacher. Ο τεράστιος Γερμανός πιλότος, αν και ξεκίνησε να είναι σχεδόν άμεσα ανταγωνιστικός, χρειάστηκε να στρώσει πρώτα την ομάδα που χτίστηκε γύρω του -πήρε τέσσερα χρόνια- και έπειτα, στις αρχές του αιώνα, να κυριαρχήσει για μια ολόκληρη πενταετία μην αφήνοντας κανένα περιθώριο αντίδρασης στους αντιπάλους του και με τη Ferrari να έχει το καλύτερο μονοθέσιο.

Για τον Marquez δεν χρειάστηκε να περάσει καθόλου χρόνος αφού η Desmosedici ήταν ήδη η καλύτερη μοτοσυκλέτα στο Πρωτάθλημα. Ο προσωπικός στόχος του Domenicali δεν είναι για την επόμενη πενταετία, αλλά για εκείνη που τελειώνει την ερχόμενη σεζόν, πριν αλλάξουν οι κανονισμοί το 2027 με τις νέες πρωτότυπες των 850 κ.εκ. Έτσι του μένει μόνο ένα πρωτάθλημα ακόμη  για να φτάσει στα πέντε Αναβατών με Ducati, έπειτα από τα δύο του Bagnaia, εκείνο του Martin το 2024 και το φετινό του Marquez. 

Μια ομάδα όπως η Ducati πρέπει να βλέπει και μπροστά, στην επόμενη 5ετία και αυτός είναι ο όχι τόσο ευχάριστος πονοκέφαλος που έχει να διαχειριστεί ο Domenicali που θέλει τουλάχιστον να συνεχίσει σε αυτή τη ρότα η Ducati έχοντας στις τάξεις της εργοστασιακής ομάδας τον 9 φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή, ο οποίος του χρόνου θα μπει στα 33 του χρόνια. 

Το 2027 θα ξεκινήσει από λευκό χαρτί για όλους και από τους πρώτους αγώνες θα φανεί ποια ομάδα -τεχνικό επιτελείο και αναβάτες- ήταν εκείνη που κατάλαβε και εκμεταλλεύτηκε καλύτερα του νέους κανονισμούς. Όπως έχει δείξει μάλιστα η ιστορία -και η πρόσφατη με την Ducati-, αν κάποια από αυτές τις ομάδες έχει καταφέρει να "βρει" κάτι που δεν το έχει βρει καμία άλλη, τότε η διαφορά θα είναι μεγάλη και θα πάρει πολύς χρόνος στους υπόλοιπους να κλείσουν το κενό. 

Αν η Ducati προχωρήσει στο μέλλον έχοντας μπροστάρη τον Marquez, που σημαίνει ότι θα ανανεώσει μακροχρόνια το συμβόλαιο μαζί του, τότε η GP27 θα προσαρμοστεί 100% στις απαιτήσεις του και αυτό δεν θα πάει πολύ καλά για όλους τους υπόλοιπους, με εξαίρεση ίσως τον αδερφό του. Να σημειωθεί ότι του χρόνου λήγει το συμβόλαιο και του Pecco Bagnaia, τον οποίο η Ducati θα ήθελε επίσης να κρατήσει στις τάξεις της. Όμως το μέλλον του δις Παγκόσμιου Πρωταθλητή στο Borgo Panigale δεν μοιάζει σίγουρο, ειδικά αν ξέρει ότι θα έχει ομόσταυλο τον Marc Marquez για 2-3 ακόμη χρόνια, ενώ και του Alex Marquez το συμβόλαιο λήγει του χρόνου με τη Gresini και το 2026 θα έχει και αυτός εργοστασιακή GP26. Σε αυτό υπολογίστε και ενδεχόμενο τραυματισμό του M.Marquez που θα αφήσει "εκτεθειμένη" την Ducati απέναντι στους άλλους κατασκευαστές στη διεκδίκηση του πρωταθλήματος.

Του χρόνου πολλά από τα πράγματα που έκαναν την Desmosedici να υπερτερεί έναντι των άλλων μοτοσυκλετών θα καταργηθούν βάσει των νέων κανονισμών με τις υπόλοιπες ομάδες να έχουν κλείσει λίγο την ψαλίδα. Πολύ περισσότερο η η Aprilia, η οποία, με τον "δεύτερο" αναβάτη της φέτος, Marco Bezzecchi (ουσιαστικά απών όλη τη χρονιά ο Jorge Martin), κυριάρχησε στους τελευταίους τέσσερεις αγώνες εκμεταλλευόμενος και την απουσία του Marc Marquez.

Ο Domenicali γνωρίζει πολύ καλά ότι τον M.Marquez θα προσεγγίσουν και άλλες ομάδες το 2026, με πιο ισχυρό δέλεαρ τη Honda που θα τον ήθελε ξανά κοντά της, ενώ και ο ίδιος δεν θα έλεγε όχι στους Ιάπωνες. Με τη Honda Marquez έχει ιδιαίτερη σχέση λόγω όλων αυτών που έχουν πετύχει μαζί αλλά και για τη στάση της Honda τα δύσκολα χρόνια των τραυματισμών του. Εφόσον η μοτοσυκλέτα είναι ανταγωνιστική, όχι απαραίτητα κορυφαία ο Marquez θα μπορούσε να επιστρέψει.

Κατά τη γιορτή στο Borgo Panigale, ο Domenicali ανέφερε ότι θα πρέπει να κάνουν μια εκτίμηση για το μέλλον του Marquez στην Ducati, ενώ τόνισε ότι και ο Pecco βρίσκεται μαζί τους μεγάλο διάστημα και έχει προσφέρει πολλά στην ομάδα, οπότε αυτό κάνει πιο δύσκολη την απόφασή τους, στην οποία θα φτάσουν πιο κοντά την ερχόμενη άνοιξη. 

Ο Marquez έκανε επίσης δηλώσεις για το μέλλον του στην Ducati, λέγοντας ότι από τη δική του πλευρά υπάρχει 80% πιθανότητα να ανανεώσει με τους Ιταλούς, ωστόσο, την απόφαση θα την πάρει τη νέα χρονιά, αφού βρει χρόνο να ξεκουραστεί. 

Δύσκολη η απόφαση για την Ducati αφού δύσκολα θα βρεθεί άλλος αναβάτης, εκτός από τον Alex, ως team mate του Marc, ενώ χωρίς τον M.Marquez στις τάξεις της τα δεδομένα αλλάζουν δραστικά για το "άγνωστο" 2027 τη χρονιά που θα ήταν καλό να έχεις το Μυρμήγκι πάνω στη μοτοσυκλέτα σου, ακόμη και στα 34 του.