KTM: Επιστρέφει στην EICMA μετά το διετές digital-φιάσκο!

Ανούσιες οι παρουσιάσεις στο διαδίκτυο έκαναν μάγκες τους Κινέζους
1
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

24/5/2023

Σε μια πολύ σημαντική ανακοίνωση για τον κόσμο της μοτοσυκλέτας (και ειδικά για το μέλλον της αυστριακής εταιρείας) προχώρησε η KTM Ιταλίας, επιβεβαιώνοντας την επιστροφή της με ένα μεγάλου μεγέθους περίπτερο στης έκθεση της EICMA το 2023. Όπως δήλωσε ο Tommaso Telaro (Managing Director KTM Sportmotorcycle Italia): Είναι μεγάλη χαρά για εμάς η επιστροφή στην EICMA σε αυτή την πολύ σημαντική χρονιά για εμάς. Θεωρούμε πως είναι απαραίτητο να είμαστε παρόν σε μία από τις κορυφαίες σε παγκόσμιο επίπεδο εκδηλώσεις της βιομηχανίας. Τα προηγούμενα χρόνια οι στρατηγικές ήταν διαφορετικές (…..), όμως για το 2023 ήταν απαραίτητο να κάνουμε κάθε προσπάθεια για να δώσουμε το παρόν. Με την παρουσία μας θέλουμε να δώσουμε ένα ξεκάθαρο στίγμα στην αγορά, στους επαγγελματίες και στο φανατικό κοινό”.

Πράγματι, η απόφαση ενός από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μοτοσυκλετών της Ευρώπης να επιστρέψει στην έκθεση της EICMA αποτελεί άκρως σημαντική είδηση, διότι δείχνει πως επιτέλους κατάλαβαν το τραγικό λάθος που έκαναν να αφήσουν τις κινέζικες εταιρείες να παίξουν μπάλα ελεύθερα μέσα στην καρδιά του μοτοσυκλετισμού.

Θυμίζουμε πως με αφορμή τα υγειονομικά μέτρα προστασίας για την COVID-19, οι διεθνείς εκθέσεις μοτοσυκλέτας ακυρώθηκαν για δύο χρόνια. Την ίδια στιγμή, τα lock-down έκλεισαν τον κόσμο σπίτι του με αποτέλεσμα να τον κάνουν να εκτιμήσει περισσότερο το αγαθό της ελευθερίας και ταυτόχρονα να αποταμιεύσει χρήματα καθώς δεν μπορούσε να ξοδέψει τα χρήματά του πέραν από το supermarket. Έτσι όταν τα περιοριστικά μέτρα μειώθηκαν, οι πωλήσεις των ποδηλάτων, των μοτοσυκλετών και κάθε είδους ελεύθερης μετακίνησης εκτοξεύτηκαν στα ύψη, σε σημείο που υπερκάλυπταν τις δυνατότητες παραγωγής των εργοστασίων.

Καθώς η παρουσία μιας εταιρείας σε οποιαδήποτε έκθεση είναι ΠΟΛΥ ΑΚΡΙΒΗ υπόθεση, τα golden-boys της συμφοράς στην KTM και την BMW πίστεψαν πως μπορούν να βασιστούν πλέον στις διαδικτυακές παρουσιάσεις, αποφεύγοντας τα έξοδα συμμετοχής σε μια διεθνή έκθεση. Μέσα στην απέραντη ασχετοσύνη τους για τον κόσμο της μοτοσυκλέτας, ήταν αδύνατον να καταλάβουν πως στο διαδίκτυο όλες οι μοτοσυκλέτες φαίνονται ίδιες και πως οι εκθέσεις μοτοσυκλέτας δεν είναι λαϊκή αγορά που πας για να πουλήσεις ντομάτες. Οι εκθέσεις μοτοσυκλέτας είναι ΕΚΔΗΛΩΣΗ, όπου οι άνθρωποι με πάθος για τις μοτοσυκλέτες συγκεντρώνονται στο ίδιο σημείο και μιλούν μεταξύ τους. Αυτή η στενή και ανθρώπινη επαφή δίνει επιπλέον ΠΟΙΟΤΗΤΑ και ΔΙΑΡΚΕΙΑ σε όλους τους τομείς. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η ποιότητα και η ποσότητα των δημοσιογραφικών κειμένων που γράφονται μετά από μια διαδικτυακή παρουσίαση και μετά από μια ζωντανή παρουσίαση στην EICMA. Στην πρώτη περίπτωση έχεις πληροφορίες και υλικό από το τμήμα μάρκετινγκ των εταιρειών και στη δεύτερη περίπτωση έχεις συνεντεύξεις με τους ανθρώπους που σχεδίασαν και κατασκεύασαν τη μοτοσυκλέτα. Έχεις πιάσει τη μοτοσυκλέτα στα χέρια σου και γράφεις λεπτομερώς για αυτή και φυσικά αφιερώνεις πάνω από τρία-τέσσερα διαφορετικά άρθρα.

Το αποτέλεσμα όλης αυτής της λάθος στρατηγικής και της άγνοιας για τον τρόπο που δουλεύουν τα μέσα επικοινωνίας, ήταν στις τελευταίες εκθέσεις οι εταιρείες από την Κίνα να κυριαρχήσουν με την παρουσία τους ΠΑΝΤΟΥ και να πάρουν όλα τα “πρωτοσέλιδα”.

Όμως πέρα από τον όγκο και την ποιότητα της δημοσιογραφικής προβολής, η μακροχρόνια απουσία μιας εταιρείας από τον πυρήνα του μοτοσυκλετιστικού κοινού δημιουργεί και “χάσμα γενεών”. Χιλιάδες άτομα στην Ιταλία ηλικίας 16-20 ετών και 20-24 ετών δεν έχουν δει ποτέ από κοντά ένα KTM ή ένα BMW, αλλά έχουν δει, έχουν εξοικειωθεί και έχουν μιλήσει για όλες τις μοτοσυκλέτες από την Κίνα.

Αργά ή γρήγορα και οι υπόλοιπες εταιρείες μοτοσυκλέτας που έκαναν το λάθος να επενδύσουν στην “ψηφιακή εποχή” θα καταβάλουν πως στον κόσμο της μοτοσυκλέτας μετράνε μόνο οι ανθρώπινες σχέσεις. Όλοι πουλάνε κάτι, σε λογικές τιμές. Την διαφορά πάντα την κάνει η ανθρώπινη επαφή.

Honda: Κάνει τη Σαχάρα χρυσωρυχείο στην κατασκευή δρόμων - Για 1η φορά χρήση άμμου από έρημο

Μέσω της PathAhead οι Ιάπωνες παρουσίασαν το νέο τεχνητό υλικό Rising Sand
Δρόμος Honda υλικό Rising Sand
Από τον

Θοδωρή Ξύδη

7/4/2026

Η άμμος της ερήμου ήταν μέχρι πρότινος ένα υλικό που δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στην οδοποιία και τις οικοδομές και η νεοσύστατη PathAhead της Honda είναι η εταιρεία που έρχεται για να το αλλάξει αυτό με το Rising Sand και μια τεχνολογία που δίνει λύσεις ποικιλοτρόπως.

Η νέα startup εταιρεία της Honda προέκυψε από το πρόγραμμα δημιουργίας νέων επιχειρήσεων "IGNITION" των Ιαπώνων και κάνει ντεμπούτο παρουσιάζοντας το νέο υλικό που βάζει στο παιχνίδι την άμμο της ερήμου στην κατασκευή δρόμων.    

Όπως στα κτίρια, η άμμος είναι ένα από τα βασικά υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή δρόμων και η άμμος που πληροί τις προδιαγραφές για αυτόν τον σκοπό είναι εκείνη που βρίσκεται στη θάλασσα, τα ποτάμια και τα λατομεία. Η άμμος της ερήμου δεν πληροί τις προδιαγραφές γιατί οι κόκκοι της είναι πιο λείοι και στρογγυλοί από αυτό που χρειάζεται στην οδοποιία, τα κτήρια και τις υποδομές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, μεταξύ άλλων η Σαουδική Αραβία, η οποία εισάγει άμμο για να οτιδήποτε χρειάζεται να χτίσει και να κατασκευάσει!

Δρόμος Honda υλικό Rising Sand
Η διαδικασία κοκκοποίησης της Honda για τη δημιουργία του Rising Sand

Ως το δεύτερο πιο χρησιμοποιημένο υλικό στον πλανήτη από τον άνθρωπο μετά το... νερό, υπολογίζεται ότι περίπου 50 δισ. τόνοι άμμου (και χώματος) χρησιμοποιούνται κάθε χρόνο στις κατασκευές σε όλον τον κόσμο με ρυθμό που σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπει την φυσική αναπλήρωση της άμμου, η οποία έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία στη διατήρηση οικοσυστημάτων στις περιοχές που βρίσκεται -ακόμη περισσότερο στα ποτάμια-, της βιοποικιλότητας αλλά και του περιορισμού των φυσικών καταστροφών σε τοπικό επίπεδο -όπως πλημμύρες-, ειδικά στα ποτάμια.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς τον τεράστιο περιβαλλοντικό αντίκτυπο που έχει η αφαίρεση τόσο μεγάλων ποσοτήτων άμμου από ποτάμια, λίμνες και θάλασσες, ενώ σίγουρα κανείς δεν μπορεί να φανταστεί αυτή τη στιγμή ότι υπάρχει σχετική έλλειψη άμμου σε όλον τον κόσμο για κατασκευές, λόγω των περιορισμών που προσπαθούν να επιβάλλουν κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισμοί στην ανεξέλεγκτη συλλογή της από οπουδήποτε.

Δρόμος Honda υλικό Rising Sand

Το τεχνητό αδρανές Rising Sand δημιουργείται έπειτα από κοκκοποίηση της άμμου που προέρχεται από έρημο, με αύξηση από 100 μm σε κόκκους διαμέτρου μερικών χιλιοστών, με την τεχνολογία που έχει αναπτύξει η Honda. Σύμφωνα με την PathAhead, έχει διάρκεια ζωής που φτάνει τα 20 χρόνια, η χρήση του έναντι άμμου θαλάσσης ή ποταμιών μειώνει το κόστος κατά 60%, ενώ μειώνεται σημαντικά και ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος. 

Η εταιρεία αναφέρει επίσης ότι έναντι αντίστοιχων φυσικών αδρανών υλικών η αντοχή του παρουσιάζεται αυξημένη κατά 2,5 φορές. Έτσι η τυπική διάρκεια ζωής ενός δρόμου μπορεί να αυξηθεί από τα 10 σε περισσότερα από 20 χρόνια και έτσι μειώνεται κατά 60% το κόστος, ενώ η τιμή του Rising Sand αναμένεται να είναι κοντά σε εκείνη των συμβατικών υλικών που χρησιμοποιούνται στην οδοποιία.

Δρόμος Honda υλικό Rising Sand
Το πάνω δεξί κομμάτι οδοστρώματος περιέχει Rising Sand σε αντίθεση με το αριστερό που έχει φυσικά δομικά υλικά

Στο τιμόνι της νεοσύστατης PathAhead βρίσκεται ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Masayuki Iga. Ο Ιάπωνας πέρασε 11 χρόνια στη Honda R&D κάνοντας έρευνα σε διάφορα υλικά στο ομώνυμο ερευνητικό τμήμα των Ιαπώνων και εξειδικεύτηκε στην εξέλιξη ατσάλινων φύλλων για χρήση στην αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και στην εξέλιξη βιώσιμων υλικών.

Η Honda αναμένεται να χτίσει εργοστάσιο επεξεργασίας στην Κένυα το 2028 για να παράγει τοπικά Rising Sand σε μια στρατηγική κίνηση με την αφρικάνικη ήπειρο να έχει μόλις το 20% των δρόμων της με ασφαλτόστρωση. Σε συνδυασμό με την ελλιπή τους συντήρηση το κόστος μεταφορών στην Αφρική υπολογίζεται ότι είναι τρεις φορές υψηλότερο έναντι πιο αναπτυγμένων περιοχών του πλανήτη.

Δρόμος Honda υλικό Rising Sand
Ο Masayuki Iga με ένα κομμάτι δρόμου με Rising Sand

Honda και PathAhead φαίνεται να έχουν έναν θησαυρό στα χέρια τους που θα αξιοποιήσουν αρχικά στην Αφρική. Μετά από αυτήν την εξέλιξη πότε άραγε θα αρχίσουμε να ανησυχούμε και για τις ερήμους του πλανήτη;