"Roads we ride": Ένα λαμπρό παράδειγμα προς μίμηση [video]

Promo video της αυστραλιανής κυβέρνησης
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

5/3/2019

Φαντάζεστε το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ να δημιουργούσαν την παραγωγή ενός video για να προωθήσουν τον μοτοσυκλετιστικό τουρισμό στην Ελλάδα; Σε μια χώρα με απίστευτες διαδρομές και ανεξάντλητες επιλογές για εκτός δρόμου περιηγήσεις, που αποτελεί τον παράδεισο των on-off μοτοσυκλετών. Βάσει των ελληνικών δεδομένων αυτό φαντάζει σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας, σωστά;
Στην Αυστραλία όμως και πιο συγκεκριμένα στη Νέα Νότια Ουαλία, η τοπική κυβέρνηση θεωρεί ότι κάτι τέτοιο μπορεί να ανεβάσει την επισκεψιμότητα της περιοχής και να τονώσει την τουριστική κίνηση, χάρη στην προσέλκυση του μοτοσυκλετιστικού κοινού. Γι' αυτό το λόγο, σε συνεργασία με το "Stories of Bike" και την Pipeburn δημιούργησαν ένα πραγματικά εκπληκτικό video που διαφημίζει την χώρα σε συνδυασμό με τον μοτοσυκλετιστικό τουρισμό. Είναι τόσο καλοφτιαγμένο, που εύκολα μπορεί να "ψηθείτε" και να αρχίσετε να ψάχνετε εισιτήρια, προσφορές και επιλογές για ενοικίαση μοτοσυκλέτας στην "Land Down Under".


Μάλιστα, πέρα από το ότι αποτελεί μια φοβερή ιδέα προώθησης για έναν υπέροχο τουριστικό προορισμό, εμπεριέχει και μπόλικη από την φιλοσοφία του μοτοσυκλετισμού γενικότερα, καθώς ο αφηγητής, ο Peter Dawson, κάνει λόγο για τα οφέλη του να ταξιδεύεις με μοτοσυκλέτα, αλλά και για το τι επίδραση έχει αυτό πάνω στην προσωπικότητά του. Σε όσους έχουν ταξιδέψει με μοτοσυκλέτα, οι περιγραφές του για την διαδρομή του Waterfall Way, σίγουρα θα ξυπνήσουν οικεία συναισθήματα.
Ο Dawson ζει στο Dorrigo της Νέας Νότιας Ουαλίας και γνωρίζει τις διαδρομές της περιοχής πάρα πολύ καλά, αλλά παρ' όλα αυτά, όπως λέει ο ίδιος: "βρήκα μερικά απίθανα μέρη που οι περισσότεροι άνθρωποι δεν τα έχουν δει ποτέ. Μπορείς να χαθείς στο περιβάλλον!" Πράγματι, οι εικόνες εναλλάσσονται, με αχανή λιβάδια να δίνουν την θέση τους σε δάση και καταρράκτες. Στην αφήγησή του αναφέρει ότι η περιπλάνησή του στην περιοχή έγινε χωρίς κανέναν συγκεκριμένο προορισμό στο μυαλό του, κάτι τόσο γνώριμο σε όλους εμάς, όπως και το πόσο απολαυστικό είναι αυτό για τον ίδιο. Κάνει λόγο επίσης και για το πόσο εκπαιδευτική είναι και η όλη διαδικασία αυτή, κάνοντάς τον καλύτερο αναβάτη, ενώ ταυτόχρονα ανεβαίνει και το επίπεδο της διασκέδασης της οδήγησης. Πρόκειται δηλαδή για ένα βίντεο που δεν προωθεί μόνο την προσέλκυση τουριστών, αλλά και την ιδέα του μοτοσυκλετισμού γενικότερα.


Προσαρμόστε τώρα όλα αυτά στα ελληνικά δεδομένα και φανταστείτε μόνο, το πόσο πιο ελκυστικό θα μπορούσε να γίνει. Κρίμα που σε μια χώρα που η πιο βαριά της βιομηχανία είναι ο τουρισμός, τέτοιες ιδέες δεν γεννιούνται καν στο μυαλό των ανθρώπων που καθορίζουν την στρατηγική προώθησης της Ελλάδας, οι οποίοι περιορίζουν την φαντασία τους στην πεπατημένη του καθόλα υπέροχου ηλιοβασιλέματος της Οίας και την "χιλιοφορεμένη" μεν μαγευτική δε, παραλία στο Ελαφονήσι…

Απολαύστε το video:

Ο εφευρέτης του Start&Stop σχολιάζει: "Ο Τραμπ σκότωσε την τεχνολογία που κάνει τα αυτοκίνητα πιο οικολογικά"

Ο 88χρονος Mauro Palitto, δημιουργός του πρώτου Start&Stop, μιλά για την απόφαση των ΗΠΑ να καταργήσουν περιβαλλοντικά κίνητρα
Start&Stop
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

4/3/2026

Από το κέντρο έρευνας της FIAT μέχρι τη Regata ES του 1983, η ιδέα που γεννήθηκε από ένα απλό χρονόμετρο έγινε παγκόσμιο στάνταρ. Σήμερα όμως, η πολιτική απόφαση των ΗΠΑ φέρνει το Start&Stop ξανά στο προσκήνιο.

Ο Mauro Palitto, σήμερα 88 ετών, γεννημένος στη Ρώμη αλλά ταυτισμένος με το Τορίνο λόγω της μακράς του πορείας στο θρυλικό εργοστάσιο Lingotto της FIAT, είναι ο άνθρωπος πίσω από το πρώτο σύστημα αυτόματης διακοπής και επανεκκίνησης κινητήρα σε αυτοκίνητο παραγωγής. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, ως υπεύθυνος μοντέλου για τα Ritmo και Regata της FIAT, παρουσίασε το πρώτο αυτόματο Start&Stop στο FIAT Regata ES, ένα σύστημα ικανό να σβήνει τον κινητήρα κατά τη στάση και να τον επανεκκινεί μέσα σε λίγα δέκατα του δευτερολέπτου.

Σήμερα, η απόφαση της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος (EPA) των ΗΠΑ, κατόπιν πρωτοβουλίας της κυβέρνησης του Donald Trump, να καταργήσει τα ομοσπονδιακά περιβαλλοντικά κίνητρα που συνδέονται με το Start&Stop, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις με μέρος των κατασκευαστών να χαιρετίζουν την πρωτοβουλία.

Για τον Palitto, όμως, το τίμημα είναι ξεκάθαρο, αύξηση εκπομπών και οπισθοδρόμηση. “Η διοίκηση Τραμπ έχει λάβει αποφάσεις που θα χαρακτήριζα σχεδόν εγκληματικές. Αυτή η πρωτοβουλία κινείται στην ίδια κατεύθυνση”, σχολιάζει. “Το Start&Stop δεν είναι ιδεολογική επιβολή. Είναι μια απλή και αποτελεσματική τεχνική λύση που μειώνει κατανάλωση και εκπομπές χωρίς να επιβαρύνει τον χρήστη ή τη βιομηχανία.”

Η αρχή του Start&Stop

Για να κατανοήσει κανείς την απαρχή της ιδέας, πρέπει να επιστρέψει στο 1982, στο Centro Ricerche FIAT. Εκεί, ο Palitto είδε ένα παλιό FIAT 128 με αυτοσχέδια συσκευή που κατέγραφε τους χρόνους ρελαντί.

“Οδήγησα από το Orbassano στο Mirafiori, περίπου 15 χιλιόμετρα. Μου πήρε 35 λεπτά και ανακάλυψα ότι το αυτοκίνητο είχε μείνει ακίνητο πάνω από 10 λεπτά με τον κινητήρα να δουλεύει.”

Αυτό το απλό δεδομένο έγινε η σπίθα, γιατί να μη σβήνει αυτόματα ο κινητήρας όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο με το κιβώτιο στην νεκρό και να επανεκκινεί όταν ο οδηγός θελήσει να ξεκινήσει;

Οι δοκιμές έγιναν αρχικά σε Ritmo που προορίζονταν για απόσυρση. Τα αποτελέσματα ήταν καλύτερα του αναμενομένου και απέδειξαν ότι η συχνή επανεκκίνηση δεν προκαλούσε σημαντική φθορά. Το 1983, η Regata ES έγινε το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο με αυτόματο Start&Stop στον βασικό εξοπλισμό, σχεδόν δύο δεκαετίες πριν η τεχνολογία διαδοθεί ευρέως στα τέλη των ‘90s και στις αρχές των 2000s, με τα δίκυκλα να ακολουθούν και την τεχνολογία να βρίσκει εφαρμογή κυρίως σε scooter αστικής χρήσης.

Start&Stop

Το τεστ με τους ταξιτζήδες

Σήμερα, ο Palitto δεν οδηγεί πλέον. Μετακινείται με ταξί και κάθε διαδρομή είναι μια μικρή έρευνα αγοράς. “Χρησιμοποιείτε το Start&Stop;” ρωτά τους οδηγούς.

Πολλοί το απενεργοποιούν. “Λένε ότι είναι ενοχλητικό ή ότι χαλάει τη μπαταρία και τον κινητήρα. Είναι μύθοι”, απαντά. Το κλειδί είναι ο ηλεκτρονικός έλεγχος στροφών. Το σύστημα αποδεσμεύει την μίζα μόλις ο κινητήρας φτάσει γωνιακή ταχύτητα που υποδηλώνει πραγματική εκκίνηση. Αυτό συμβαίνει σε μόλις λίγα δέκατα του δευτερολέπτου και περιορίζει τη φθορά σε σχέση με μια παρατεταμένη χειροκίνητη εκκίνηση."

Ιδιαίτερα για ταξί που κινούνται κατά 90% σε αστικό περιβάλλον, το όφελος είναι σαφές, εκεί όπου το ρελαντί κυριαρχεί, το Start&Stop έχει τη μεγαλύτερη επίδραση.

Το μέλλον είναι ηλεκτρικό

Παρά την απογοήτευσή του, ο Palitto βλέπει την εξέλιξη της τεχνολογίας με ρεαλισμό. “Δεν μπορούσα να φανταστώ ότι θα υποχωρούσε λόγω πολιτικής επιλογής. Πίστευα ότι θα ξεπεραστεί φυσιολογικά, στο πλαίσιο της ηλεκτροκίνησης.”

Στην Ευρώπη, όπως επισημαίνει, οι κανονισμοί είναι αυστηροί, αλλά η υποδομή δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί επαρκώς. Στις ΗΠΑ, θεωρεί ότι πρόκειται για συνειδητή πολιτική επιλογή.

“Είτε αρέσει είτε όχι, το μέλλον είναι ηλεκτρικό. Στα robotaxi του αύριο δεν θα υπάρχει Start&Stop, γιατί δεν θα υπάρχει κινητήρας εσωτερικής καύσης. Εκεί θα είναι η πραγματική τομή.”

Και ίσως τελικά, η εφεύρεση που γεννήθηκε από δέκα λεπτά ρελαντί σε μια διαδρομή 15 χιλιομέτρων να περάσει στην ιστορία ως ένα από τα τελευταία μεγάλα βήματα εξοικονόμησης στην εποχή της βενζίνης, πριν η ίδια η βενζίνη γίνει παρελθόν, πράγμα που μοιάζει να βρίσκεται ακόμα αρκετά μακριά, όπως επιβεβαιώνουν και οι τελευταίες εξελίξεις