Σεισμός στην Ιαπωνία

Από το

Μαύρο Σκύλο

5/4/2011

Το μέγεθος των καταστροφών που άρχισε με τον σεισμό στις 11 Μαρτίου, δεν έχει σταματήσει να αυξάνεται ακόμη. Μετά τα καταστροφικά 9 ρίχτερ ακολούθησε τσουνάμι σκοτώνοντας χιλιάδες ανθρώπους, καταστρέφοντας υποδομές, σοδειές και καλλιεργήσιμα εδάφη. Ακολουθούν τα προβλήματα στους πυρηνικούς αντιδραστήρες με έκλυση ραδιενέργειας και μόλυνση από αυτήν σε ανθρώπους και τρόφιμα. Το τελευταίο από τα απανωτά καταστροφικά γεγονότα, αυτό που έχει σχέση με τα πυρηνικά, δεν έχει τελειώσει ακόμη και η διάστασή του είναι πολύ μεγαλύτερη από ότι αρχικά παρουσιάστηκε από την ιδιωτική εταιρία παραγωγής ηλεκτρισμού, η οποία τους κατέχει. Ήδη η εταιρία έχει κατηγορηθεί ότι καθυστέρησε να δώσει τις πληροφορίες για το μέγεθος των ζημιών στις εγκαταστάσεις της.
Το μέγεθος των καταστροφών ανεβαίνει σε μια πρωτόγνωρη κλίμακα και δεν μπόρεσε να τις αντιμετωπίσει ούτε η ιαπωνική τεχνολογία ούτε η γνώση τους από τη διαβίωσή τους στη σεισμογενή χώρα τους. Οι ζημιές στις εγκαταστάσεις των τεσσάρων μεγάλων κατασκευαστών (Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki) δεν ήταν μεγάλες αφού απέχουν από τη περιοχή που πλήγηκε, και είναι μικρότερες από αυτές που έγιναν το 1995 στον σεισμό του Kobe. Tότε το μέγεθος του σεισμού έφθασε τα 6,8 ρίχτερ, πολύ χαμηλότερα από τον πρόσφατο σεισμό. Ζημιές είχε υποστεί ιδιαίτερα η Kawasaki, αφού έτοιμες προς αποστολή μοτοσυκλέτες που ήταν σε αποθήκες καταστράφηκαν. Από τον πρόσφατο σεισμό, σε μια από τις εγκαταστάσεις της Honda και συγκεκριμένα στο τμήμα R&D του Tochigi, υπήρξαν τριάντα τραυματίες και ένας νεκρός από την πτώση ενός τοίχου, ενώ η παραγωγή σταμάτησε για δυο ημέρες. Η εταιρεία ανακοίνωσε την προσωρινή διακοπή λειτουργίας των εργοστασίων στις πόλεις, Tochigi, Suzuka, Saitama και Hamamatsu. Η συνδρομή της σε βοήθεια άρχισε με την προσφορά ποσού 2,7 εκατομμυρίων ευρώ και χιλίων γεννητριών ρεύματος μαζί με τα καύσιμα για τη λειτουργία τους. Η Yamaha ανακοίνωσε έναν τραυματία υπάλληλό της από τον σεισμό και προσέφερε άμεσα νερό, κουβέρτες, φορητές τουαλέτες, 500 γεννήτριες ενώ θα διαθέσει και 139 ποδήλατα με ηλεκτρική υποβοήθηση για τις πληγείσες περιοχές όπου η έλλειψη καυσίμων είναι πραγματικότητα. Επίσης διέκοψε για δυο ημέρες τη λειτουργία πέντε εργοστασίων της διατηρώντας μόνο σε μερική λειτουργία τη παραγωγή γεννητριών. Στις εγκαταστάσεις της Suzuki δεν υπήρξαν ζημιές αλλά τα εργοστάσια έκλεισαν για δυο ημέρες για να γίνουν έλεγχοι ασφαλείας. Αυτό άλλωστε ήταν και κυβερνητική οδηγία. Ούτε και στις εγκαταστάσεις της Kawasaki υπήρξαν θύματα ή ζημιές. O Yasushi Kawakami, γενικός διευθυντής της Kawasaki Europe, που ήταν στην Ιαπωνία όταν έγινε ο σεισμός, δήλωσε: “Ευελπιστούμε ότι δεν θα υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις στην παραγωγή και ότι ο ανεφοδιασμός των αγορών με μοτοσυκλέτες και ανταλλακτικά θα παραμείνει σε πολύ μεγάλο βαθμό ανεπηρέαστος από τις προγραμματισμένες διακοπές λειτουργίας των γραμμών παραγωγής”. Οι Ιάπωνες θα πρέπει να αντιμετωπίσουν και αυτές τις πρωτόγνωρου μεγέθους καταστροφές, όχι μόνο οι κατασκευαστές μοτοσυκλετών αλλά ολόκληρη η χώρα με τον μεγάλο πολιτισμό και την ηγετική θέση που έχει στην παγκόσμια οικονομία και τη τεχνολογία. Είναι δεδομένο ότι θα επηρεαστεί η παραγωγή τους από τις κατεστραμμένες υποδομές, την έλλειψη ηλεκτρικής ενέργειας και την αδυναμία τροφοδοσίας από όλους τους προμηθευτές των εργοστασίων. Με αυτή την απαράμιλλη πειθαρχία τους, την εκπαίδευσή και την ευγένειά τους θα το ξεπεράσουν όπως έκαναν και στις καταστροφές που έχουν προηγηθεί. Και σίγουρα θα βγούνε σοφότεροι.

Davide Tardozzi: "Η απουσία του Valentino Rossi είναι πρόβλημα για τo MotoGP στην Ιταλία"

Σημαντική θεωρεί την αποχώρηση του Rossi και τη μετάβαση στη συνδρομητική τηλεόραση ο διευθυντής της Ducati
Tardozzi
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

28/5/2026

Ο Davide Tardozzi μίλησε για τη μείωμένη απήχηση των MotoGP στην Ιταλία τα τελευταία χρόνια, τονίζοντας πως η αποχώρηση του Valentino Rossi από την ενεργό δράση άφησε ένα τεράστιο κενό στο πρωτάθλημα, την ώρα που η μετάβαση στις συνδρομητικές πλατφόρμες δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την προσέγγιση νέου κοινού.

Παρά την περίοδο ανάπτυξης που διανύουν τα MotoGP υπό τη νέα ιδιοκτησία της Liberty Media, με αυξανόμενη προσέλευση θεατών και διευρυμένο ημερολόγιο αγώνων, ο Davide Tardozzi θεωρεί ότι η Ιταλία έχει χάσει σημαντικό έδαφος τα τελευταία χρόνια.

"Χάσαμε μερίδιο αγοράς στην Ιταλία τα τελευταία χρόνια," δήλωσε ο Αγωνιστικός Διευθυντής της Ducati. "Δεν μπορώ να μιλήσω για άλλες χώρες. Το γεγονός ότι δεν έχουμε πλέον τον Valentino Rossi είναι πρόβλημα."

Rossi

Ο Tardozzi εξήγησε πως ο Rossi ξεπερνούσε τα όρια του μηχανοκίνητου αθλητισμού, έχοντας εξελιχθεί σε πραγματικό λαϊκό ήρωα: "Ο Valentino Rossi ήταν σταρ, ακόμη και ήρωας για τις γιαγιάδες. Εκείνος έκανε τον κόσμο να παρακολουθεί MotoGP."

Παρότι αναγνώρισε ότι ο Francesco Bagnaia έχει αποκτήσει πλέον ισχυρή αναγνωρισιμότητα στην Ιταλία, ενώ Ducati και Aprilia συμβάλλουν σημαντικά στην προώθηση του αθλήματος χάρη στις επιτυχίες τους, ο Ιταλός παράγοντας στάθηκε ιδιαίτερα και στο θέμα της τηλεοπτικής κάλυψης.

Tardozzi

"Είναι επίσης ξεκάθαρο ότι η συνδρομητική τηλεόραση δεν βοηθά," σχολίασε. "Από την άλλη όμως, αυτός ο κόσμος πρέπει να επιβιώσει και τα συνδρομητικά κανάλια πληρώνουν πολλά χρήματα, οπότε οι διοργανωτές κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση."

Ο ίδιος παραδέχθηκε πως δύσκολα μπορεί πλέον να αντιστραφεί η κατάσταση: "Δεν ξέρω πώς θα κινηθούν οι νέοι ιδιοκτήτες και ποιο θα είναι το πλάνο προώθησης του πρωταθλήματος. Πιστεύω όμως ότι η εποχή της συνδρομητικής τηλεόρασης δεν μπορεί να γυρίσει πίσω."

Media

Παρά τις δυσκολίες, τα στοιχεία δείχνουν ότι το ενδιαφέρον του κοινού στην Ιταλία έχει αρχίσει ξανά να αυξάνεται. Το Mugello είχε συγκεντρώσει μόλις 74.000 θεατές συνολικά το αγωνιστικό τριήμερο του 2022, όμως το 2025 ο αριθμός αυτός εκτοξεύθηκε στους 166.074, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη προσέλευση των τελευταίων είκοσι ετών. Αντίστοιχη άνοδο παρουσίασε και το Misano, όπου πέρυσι βρέθηκαν περίπου 174.000 θεατές.

Ο Tardozzi συνέκρινε επίσης την κατάσταση με τη Formula 1 υπό τη Liberty Media, εκφράζοντας τον προβληματισμό του για τη διαφορά εμπορικής δυναμικής ανάμεσα στα δύο πρωταθλήματα.

Media

"Εντυπωσιάζομαι όταν βλέπω τις τιμές των εισιτηρίων στη Formula 1 και παρ’ όλα αυτά οι εξέδρες να είναι γεμάτες ήδη από το πρωί της Παρασκευής," ανέφερε. "Αυτό με κάνει να αναρωτιέμαι μήπως κάνουμε κάπου λάθος."

Παράλληλα όμως, υπογράμμισε ότι τα MotoGP δεν μπορούν να ακολουθήσουν ακριβώς το ίδιο μοντέλο ανάπτυξης: "Τo MotoGP δεν μπορεί απλώς να πηγαίνει σε μέρη όπως το Las Vegas, το Dubai ή το Monte Carlo. Εδώ τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά και πρέπει να δίνουμε πολύ μεγαλύτερη σημασία στην ασφάλεια. Αυτό αλλάζει τα πάντα."