Θέμα: Πιρούνι BMW R1200GS / Adv

Επισκευή για δεύτερη φορά
Από τον

Βασίλη Καραχάλιο

27/6/2017

“Tεχνική ενέργεια” της BMW για τα R1200GS 2013 – 2017

Το 2013, όταν και άρχισε να πωλείται η νέα τότε γενιά των R1200GS (μοντέλο Κ50), η ΒMW είχε κάνει ανάκληση, καθώς το εξάρτημα στο πάνω μέρος των καλαμιών του Telelever, που συνδέει το καλάμι με την πάνω πλάκα, είχε διαπιστωθεί πως μπορούσε να αποκολληθεί, με συνέπεια την απώλεια ελέγχου με όποια περαιτέρω συνέχεια αυτή θα μπορούσε να έχει. Η λύση τότε ήταν να γίνουν με ειδικό εργαλείο της BMW τέσσερα μικρά βαθουλώματα στο εξωτερικό μέρος του καλαμιού για να κρατάνε στην θέση του το εξάρτημα σύνδεσης με την πάνω πλάκα. Αν είχε αρχίσει να φεύγει από την θέση του, άλλαζαν και το καλάμι, αν όχι, απλά το “ποντάριζαν”. Με τον ίδιο τρόπο επισκευάστηκαν και οι καινούργιες μοτοσυκλέτες, πριν παραδοθούν στους πελάτες.

Στα χρόνια που μεσολάβησαν μέχρι σήμερα, υπήρχαν αρκετές περιπτώσεις παγκόσμια όπου παρά την επισκευή, ή τις διαδικασίες που εφαρμόστηκαν κατά την συναρμολόγηση στο εργοστάσιο, το εξάρτημα αυτό έφευγε από την θέση του, με αποτέλεσμα και ατυχήματα. Ένα από αυτά, πριν από περίπου ένα χρόνο, συνέβη στον προφανώς Ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανό Τόνυ Γεωργίου, οδηγώντας R1200GS Adventure του 2016. Το ατύχημα συνέβη με ταχύτητα 45km/h, αλλά το αποτέλεσμα ήταν δέκα σπασμένα πλευρά, τρύπιος πνεύμονας και μεγάλη ζημιά στον ώμο. Τα επίμαχα εξαρτήματα της μοτοσυκλέτας του στάλθηκαν στην BMW στην Γερμανία, που μετά από μήνες του απάντησε πως “δεν διαπιστώθηκε σφάλμα του προϊόντος”. Η επιστολή αυτή στάλθηκε στον Γεωργίου στις 12 Ιουνίου 2017.

Στις 20 Ιουνίου, η BMW ανακοίνωσε “service campaign” (τεχνική ενέργεια η μετάφραση του όρου στα Ελληνικά), για νέο τρόπο ασφάλισης του εξαρτήματος, νέα καλάμια και με την διευκρίνιση πως από τις 19/6 όλες οι μοτοσυκλέτες (GS και GS Adventure) που βγαίνουν από το εργοστάσιο θα έχουν την βελτιωμένη ασφάλιση. Η τεχνική ενέργεια αυτή (και όχι, σύμφωνα με την BMW, ανάκληση), αφορά όλα τα R1200GS K50 και Κ50/11, όπως και όλα τα R1200GS Adventure K51.

Από επικοινωνία μας με την BMW Hellas, μάθαμε πως η τεχνική αυτή ενέργεια θα εφαρμοστεί φυσικά και στην Ελλάδα, και αφορά 852 μοτοσυκλέτες. Οι κάτοχοί τους θα ενημερωθούν με επιστολή. Οι καινούργιες μοτοσυκλέτες που υπάρχουν στους dealer θα επισκευαστούν πριν πωληθούν.

Οι οδηγίες της τεχνικής ενέργειας ορίζουν πως αφού μετρηθεί το διάκενο ανάμεσα στο καλάμι και το εξάρτημα σύνδεσής του (“fork tube bush” το ονομάζει η BMW) με την πάνω πλάκα, τότε ή θα επισκευαστεί με νέο εξάρτημα στο υπάρχον καλάμι, ή, αν το διάκενο είναι πάνω από το καθορισμένο όριο, θα αντικατασταθεί και το καλάμι. Τα επισκευασμένα θα είναι διαφορετικά από αυτά που θα έχουν οι μοτοσυκλέτες με παραγωγή από τις 19/6/2017 και μετά, τα οποία και θα ξεχωρίζουν από την εγκοπή περιμετρικά στο πάνω μέρος του καλαμιού.

Σε ανακοίνωσή της, η BMW Νοτίου Αφρικής αναφέρει πως “ενθαρρύνει τους πελάτες να ελέγξουν τις μοτοσυκλέτες τους σε έναν εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο πριν τις οδηγήσουν. Οι πελάτες μπορούν επίσης να απευθυνθούν στην BMW για να κανονίσουν την μεταφορά της μοτοσυκλέτας τους στις εγκαταστάσεις ενός dealer της BMW”. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε δει το κείμενο της επιστολής προς τους κατόχους GS στην Ελλάδα.

Ελπίζουμε να μην υπάρξει ούτε μία τέτοια περίπτωση στο μέλλον, κι αυτή τη δεύτερη φορά ο τρόπος αντιμετώπισης να είναι ο σωστός, για να μην υπάρχουν αμφιβολίες σχετικά με την ασφάλεια των αναβατών.    

 

BMW Νοτίου Αφρικής:

In the interests of safety BMW Motorrad South Africa encourages customers to have their motorcycles checked by an authorised dealer before riding. Customers may also contact BMW On Call or an authorised dealer to have their motorcycle transported to a dealers’ premises.

H Harley-Davidson επενδύει στα ηλεκτρικά off-road

Εξαγορά της Dust Moto μέσω της θυγατρικής της, LiveWire
Dust Moto
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

20/5/2026

Παρά την πτώση των πωλήσεως και τις οικονομικές δυσκολίες, η LiveWire συνεχίζει να επενδύει στις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες, εξαγοράζοντας την αμερικανική startup Dust Moto που ειδικεύεται στις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες εκτός δρόμου.

Η ανακοίνωση της εξαγοράς της Dust Moto προκάλεσε έκπληξη, γιατί η ίδια η LiveWire δεν διανύει την καλύτερη περίοδο της ιστορίας της, με τις πωλήσεις να συνεχίζουν να υποχωρούν και την κερδοφορία να παραμένει μακριά. Παράλληλα, η αγορά premium ηλεκτρικών μοτοσυκλετών εξακολουθεί να απευθύνεται σε σχετικά περιορισμένο κοινό.

Dust Moto

Από την άλλη όμως, τα ηλεκτρικά off-road μοντέλα αναψυχής δείχνουν να κερδίζουν έδαφος. Και κάπου εκεί έρχεται η Dust Moto.

Με τη συμφωνία, η LiveWire αποκτά τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας και ενσωματώνει την πλατφόρμα ηλεκτρικών μοτοσυκλετών κάτω από τη δική της ομπρέλα. Ο στόχος είναι η εξέλιξη και τελική παραγωγή των μοντέλων με τη βοήθεια των μηχανικών, των εργοστασιακών δυνατοτήτων και του δικτύου αντιπροσώπων της LiveWire.

Η στρατηγική αυτή θυμίζει αρκετά την περίπτωση της Oset, όταν η Triumph απέκτησε την εταιρεία ηλεκτρικών trial το 2022.

Triumph Oset

Όπως και στην περίπτωση της Oset όμως, τα μοντέλα της Dust Moto δεν αναμένεται να συνεχίσουν να πωλούνται με το υπάρχον όνομα, αλλά δείχνει πιθανότερο να μετατραπούν πλήρως σε μοντέλα LiveWire.

Η LiveWire βλέπει την εξαγορά ως στρατηγική επέκταση στην αγορά των off-road μοτοσυκλετών, όπου αυξάνεται η ζήτηση για ελαφριές ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες λόγω της άμεσης απόδοση ισχύος, του χαμηλού θορύβου λειτουργίας, της απλούστερης χρήση και των μικρότερων απαιτήσεων συντήρησης.

Και η αλήθεια είναι πως υπάρχουν αρκετά στοιχεία που επιβεβαιώνουν αυτή την εκτίμηση.

Ενώ τα ακριβά ασφάλτινα ηλεκτρικά μοντέλα συνεχίζουν να προβληματίζουν λόγω τιμής, αυτονομίας και περιορισμένης απήχησης, τα ηλεκτρικά motocross και enduro φαίνεται να ταιριάζουν πολύ περισσότερο στη φύση της ηλεκτροκίνησης. Τα μικρότερα χρονικά διαστήματα χρήσης και συντήρησης, η εύκολη φόρτιση στο σπίτι και η άμεση απόδοση της ηλεκτρικής ισχύος λειτουργούν ιδανικά σε εκτός δρόμου συνθήκες.

Stark Varg Romaniacs

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εντυπωσιακή άνοδος της Stark Future και της σειράς Varg με μοντέλα MX, Enduro και Supermoto, η οποία κατάφερε μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να μετατραπεί από startup σε σοβαρό αντίπαλο των παραδοσιακών off road κατασκευαστών. H Varg έχει ήδη αποσπάσει εξαιρετικές κριτικές, με επιδόσεις που σε αρκετές περιπτώσεις ξεπερνούν ακόμη και αντίστοιχα βενζινοκίνητα μοντέλα. Έχοντας επιδείξει αξιόλογα αγωνιστικά αποτελέσματα και κυνηγώντας τα ρεκόρ, είτε πετυχαίνοντάς τα είτε όχι, με βλέψεις για μεγαλύτερη αγωνιστική εμπλοκή από το EnduroGP ως το Erzberg.

Παράλληλα, συνεχίζουν να εμφανίζονται νέες μικρότερες εταιρείες ηλεκτρικών off-road, ενώ σημαντική ανάπτυξη παρουσιάζει και η αγορά παιδικών ηλεκτρικών μοντέλων μέσω εταιρειών όπως η STACYC με τα ηλεκτρικά δίκυκλα ισορροπίας και η Oset της Triumph, με Trial για κάθε ηλικία.

Ο CEO της LiveWire, Karim Donnez, δήλωσε: "Η LiveWire πρωτοστάτησε στην αγορά ηλεκτρικών μοτοσυκλετών δρόμου και αυτή η εξαγορά μας επιτρέπει να επεκτείνουμε αυτή την ηγετική θέση και στο off-road, συνεχίζοντας το ταξίδι που ξεκίνησε με τη STACYC πριν από δέκα χρόνια."

STACYC

Προς το παρόν δεν έχουν ανακοινωθεί τεχνικές λεπτομέρειες ή εικόνες του τελικού μοντέλου, με περισσότερες πληροφορίες να αναμένονται μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2026.

Το μεγάλο ερώτημα πλέον είναι αν αυτή η κίνηση σηματοδοτεί μια γενικότερη αλλαγή πορείας για ολόκληρη τη βιομηχανία. Γιατί μπορεί οι ηλεκτρικές superbike ή adventure να απέχουν ακόμη αρκετά από το να αντικαταστήσουν τις βενζινοκίνητες μοτοσυκλέτες, όμως στον χώρο του off-road η ηλεκτροκίνηση αρχίζει να δείχνει ότι έχει πράγματι νόημα, τόσο για τους αναβάτες όσο και για τους κατασκευαστές.