Ζευγάρι Βρετανών που ταξίδευε με μοτοσυκλέτες συνελήφθη για κατασκοπεία στο Ιράν
Life coaching gone wrong - Στόχος του ταξιδιού ήταν η προώθηση της… θετικής ψυχολογίας
Από τον
Κώστα Γκαζή
24/2/2025
Οι Βρετανοί Lindsay και Craig Foreman, αμφότεροι 52 ετών συνελήφθησαν στο Ιράν με την κατηγορία της κατασκοπείας, κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού με μοτοσυκλέτες που στόχο είχε την προώθηση της θετικής ψυχολογίας και της καλής ζωής.
Ο Craig επαγγέλλεται ξυλουργός, ενώ η Lindsay είναι life coach με ντοκτορά στην ψυχολογία. Το ζευγάρι είχε εγκατασταθεί στην Ισπανία από το 2019, ενώ πρόσφατα είχαν ξεκινήσει καβάλα σε ένα Triumph Tiger κι ένα Honda Transalp να κάνουν τον γύρο του κόσμου για την προώθηση της θετικής ψυχολογίας και του καλού τρόπου ζωής.
Το ζευγάρι είχε μπει στο Ιράν από την Αρμενία στις 30 Δεκεμβρίου του 2024, για μια πενθήμερη επίσκεψη, ενώ συνελήφθησαν στις αρχές Ιανουαρίου. Η τελευταία ανάρτηση στη σελίδα τους στο facebook έγινε στις 3 Ιανουαρίου, όπου κάτω από μια σέλφι είχαν γράψει “Τι υπέροχο μέρος”.
H ποινή για κατασκοπεία που αντιμετωπίζει το ζευγάρι ξεκινά από τα 2 χρόνια φυλάκισης και φτάνει έως τη θανάτωση.
Από το 2010, τουλάχιστον 66 υπήκοοι ξένων χωρών έχουν συλληφθεί στο Ιράν, με τις περισσότερες συλλήψεις να είναι πολιτικά υποκινούμενες, για εκδικητικούς λόγους απέναντι σε χώρες που συμμετέχουν στις διεθνείς κυρώσεις ενάντια στη χώρα.
Εκπρόσωπος του Ιράν δήλωσε ότι το ζευγάρι είχε εισέλθει στο Ιράν “με το πρόσχημα του τουρισμού” και “συγκέντρωσε πληροφορίες σε πολλές επαρχίες της χώρας. Αυτά τα άτομα συνεργάζονταν με προσκείμενες οργανώσεις που συνδέονται με τις υπηρεσίες πληροφοριών εχθρικών και δυτικών χωρών, με το πρόσχημα ερευνητικών δραστηριοτήτων”.
Οι δυο ταξιδιώτες κατευθύνονταν προς την Αυστραλία στο πλαίσιο του ταξιδιού τους -έχοντας περάσει και από την Ελλάδα προηγουμένως- ενώ μετά το Ιράν σχεδίαζαν να μεταβούν στο Πακιστάν.
Να ευχηθούμε καλά ξεμπερδέματα στο ζευγάρι, και ας έχουμε όλοι υπόψη μας τους κινδύνους που ελλοχεύουν σε ταξίδια στο Ιράν, ιδίως όταν η υπηκοότητά μας ανήκει στον… “άξονα του κακού”, βλ. Βρετανία, Η.Π.Α., Ισραήλ, κλπ.
Ξεκίνησε η βεβαίωση παραβάσεων από κάμερες Τεχνητής Νοημοσύνης – Να το πιστέψουμε αυτή τη φορά; [VIDEO]
Κοινή ανακοίνωση τριών υπουργείων ενημερώνει πως 18 κάμερες με τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης είναι σε λειτουργία στην Αττική
Από τον
Σπύρο Τσαντήλα
31/3/2026
Με Δελτίο Τύπου που προσυπογράφεται από τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης, Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών την 30ή Μαρτίου 2026, ανακοινώνεται πως “ξεκίνησε η βεβαίωση και η ηλεκτρονική αποστολή κλήσεων και προστίμων από τις κάμερες Τεχνητής Νοημοσύνης που έχουν εγκατασταθεί πιλοτικά σε οκτώ σημεία αυξημένης επικινδυνότητας στην Αττική, όπως επίσης και από τις κάμερες που έχουν τοποθετηθεί σε δέκα λεωφορεία για τον έλεγχο της αντικανονικής κυκλοφορίας σε λεωφορειολωρίδες, στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης για την ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και σε συνέχεια του σχετικού νόμου (Ν. 5256/2025) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης.”
Σύμφωνα με το δελτίο, οι κάμερες αυτές έχουν την ικανότητα αναγνώρισης πινακίδας, αλλά και μοντέλου και χρώματος του ελεγχόμενου οχήματος. Οι οκτώ (8) σταθερές είναι στημένες σε σημεία υψηλής επικινδυνότητας για παραβιάσεις κόκκινου σηματοδότη, υπέρβασης ορίου ταχύτητας, κίνηση ή στάση σε λεωφορειολωρίδες, μη χρήση ζώνης ή κράνους, χρήση κινητού εν κινήσει.
Επιπλέον, δέκα (10) κινητές κάμερες έχουν τοποθετηθεί σε λεωφορεία για να καταγράφουν παράνομη στάθμευση και κίνηση σε όλο το μήκος των λεωφορειολωρίδων.
Όπως αποκαλύπτει το εν λόγω δελτίο Τύπου, έχει ξεκινήσει η βεβαίωση και ηλεκτρονική αποστολή κλήσεων από τις κάμερες άπαξ και ξεκίνησε η επιχειρησιακή λειτουργία του συστήματος, το Σάββατο 28 Μαρτίου. Οι περισσότερες παραβάσεις που φέρονται να έχουν καταγραφεί αφορούν παραβίαση κόκκινου φαναριού και μη χρήση κράνους από δικυκλιστές, ενώ αποστέλλονται ηλεκτρονικά στους πολίτες στη Θυρίδα Πολίτη στο gov.gr και στο Gov.gr Wallet.
Η ιστορία αυτής της προμήθειας καμερών πρακτικά πήρε επικοινωνιακές διαστάσεις το περασμένο Φθινόπωρο, όταν τον Νοέμβριο του 2025 ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση για τον διαγωνισμό προμήθειας των νέων καμερών. Έκτοτε υποτίθεται πως προχωρά ο διαγωνισμός, ωστόσο ενδιάμεσα υπάρχει αυτή η επαναλαμβανόμενη ιστορία με τις 8 σταθερές και 10 κινητές κάμερες που θα εφαρμόζονταν πιλοτικά στην Αττική.
Από τις αρχές αυτής της χρονιάς έχουμε χάσει το μέτρημα πόσες φορές είδαμε μπαράζ δημοσιεύσεων για τις “κάμερες που έπιασαν δουλειά” και τις “κλήσεις που άρχισαν να αποστέλλονται ηλεκτρονικά”, ακολουθούμενες από μετέπειτα δημοσιεύματα πως εν τέλει δεν λειτουργούν γιατί δεν υπάρχει προσωπικό να τις δουλέψει, ή δεν υπάρχει καταρτισμένο προσωπικό να τις δουλέψει, ή ο,τιδήποτε άλλο.
Επί της ουσίας, αυτές οι 8+10 κάμερες έχουν τοποθετηθεί δοκιμαστικά για να εξεταστεί η λειτουργία του συστήματος, αλλά το επίκεντρο του όλου συστήματος μάλλον δεν υφίσταται ακόμη. Όπως αυτολεξεί αναφέρει το πιο πρόσφατο δελτίο Τύπου, μιλάμε για το “Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.) από τον φορέα ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ, μέσω του οποίου θα καταγράφονται και θα διαχειρίζονται ψηφιακά οι παραβάσεις, με δυνατότητες αυτόματης καταγραφής μέσω καμερών, ηλεκτρονικής έκδοσης και επίδοσης κλήσεων, υποβολής ενστάσεων και ηλεκτρονικής πληρωμής προστίμων. Η πλήρης ανάπτυξη του Συστήματος θα υλοποιηθεί σταδιακά το επόμενο διάστημα.”
Οι διακομιστές (σέρβερς) τεχνητής νοημοσύνης που θα στηθούν για να διαχειρίζονται κεντρικά το όλο σύστημα προφανώς δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή, ούτε και το καταρτισμένο προσωπικό που θα τους διαχειρίζεται.
Υπάρχει λοιπόν αυτή η μικρή ομάδα καμερών που δοκιμάζεται και ως τώρα μοιάζει πιο χρήσιμη στο να τρομάζει το κοινό, παρά στο να πιάνει παραβάτες, μιας και, μετά από σχεδόν τρεις μήνες που όλο “πιάνουν δουλειά” αυτές οι κάμερες, τώρα υποτίθεται πως έχουμε επίσημη διαβεβαίωση ότι τέθηκαν σε λειτουργία από το Σάββατο 28/3.
Σε αυτή τη φάση δεν μπορούμε παρά να υποθέσουμε πως υπάρχουν κάποιοι αστυνομικοί που τις χειρίζονται και προχωρούν σε βεβαιώσεις παραβάσεων και προστίμων. Δείτε πώς ακριβώς περιγράφεται στο δελτίο Τύπου: “Κατά την καταγραφή παραβάσεων επιτρέπεται από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα η περαιτέρω επεξεργασία των στοιχείων πινακίδας για την εξακρίβωση της τήρησης των κανόνων για ανασφάλιστα οχήματα, για ΚΤΕΟ, τέλη κυκλοφορίας και δακτύλιο.”
Διότι εδώ καραδοκεί μέγα ζήτημα διαχείρισης προσωπικών δεδομένων, το πώς δηλαδή τρέχεις ένα τέτοιο σύστημα με δυνατότητα αναγνώρισης χωρίς εποπτεία ανθρώπου και δίχως να παραβιάζεις τις αρχές του GDPR. Κατά κάποιους ειδικούς δεν μπορείς και αυτό ίσως να εξελιχθεί σε σημείο καμπής στο προσεχές μέλλον - αν και η Ελλάδα έχει πολλάκις επιδείξει παγερή αδιαφορία (ή βολικότατη άγνοια) σε τέτοια ζητήματα, τόσο σε θεσμικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.
Για την ιστορία, το συγκεκριμένο δελτίο δεν αναφέρει πού βρίσκονται αυτές οι κάμερες, ωστόσο από προηγούμενες δημοσιεύσεις προκύπτει πως οι οκτώ σταθερές κάμερες είναι τοποθετημένες στα εξής σημεία:
Δήμος Αγίας Παρασκευής: Διασταύρωση Λεωφόρου Μεσογείων και Λεωφόρου Χαλανδρίου,
Δήμος Αθηναίων: Διασταύρωση Πανεπιστημίου και Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας,
Δήμος Αλίμου: Διασταύρωση Λεωφόρου Ποσειδώνος και Λεωφόρου Αλίμου,
Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης: Διασταύρωση Λεωφόρου Ποσειδώνος και Ερμού,
Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης: Διασταύρωση Λεωφόρου Βουλιαγμένης και Τήνου,
Δήμος Καλλιθέας: Διασταύρωση Λεωφόρου Συγγρού και Αγίας Φωτεινής,
Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου: Διασταύρωση Λεωφόρου Μαραθώνος και Φλέμινγκ,
Δήμος Φιλοθέης-Ψυχικού: Διασταύρωση Λεωφόρου Κηφισίας και Εθνικής Αντιστάσεως.