BMW R 18 IRON ANNIE - Custom με βάση το R18 και έμπνευση από το αεροσκάφος Junkers Ju 52

Από τον Ελβετικό βελτιωτικό οίκο VTR Motorrad AG & VTR Customs
BMW R18 Iron Annie
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

24/2/2023

Η BMW Motorrad παρουσιάζει μια ιδιαίτερη custom μοτοσυκλέτα, που χρησιμοποιεί ως βάση το R18 και έμπνευση από το τρικινητήριο εμπορικό και μεταφορικό αεροσκάφος "Aunt Ju" Junkers Ju 52, σε εκτέλεση του customiser VTR Motorrad AG & VTR Customs.

Ακολουθεί το δελτίο τύπου της BMW:

"Το πάλαι ποτέ "Aunt Ju" Junkers Ju 52, το θρυλικό τρικινητήριο εμπορικό και μεταφορικό αεροσκάφος από τη δεκαετία του 1930, έχει παραμείνει ανεξίτηλο στη μνήμη πολλών ανθρώπων. Το Ju 52 με νηολόγιο αεροσκάφους D-AQUI και τα γκρι-μαύρα χρώματα της Lufthansa εν έτει 1936 έγινε διάσημο παγκοσμίως. Κατά τη διάρκεια της θητείας του στις ΗΠΑ, από το 1970 μέχρι το 1984, υπό τον αμερικανικό αριθμό νηολογίου αεροσκάφους N52JU, βαφτίστηκε "IRON ANNIE" για λόγους συντομίας, από τον τότε ιδιοκτήτη του Martin Caidin.

Αυτό ακριβώς το αεροσκάφος ήταν που ενέπνευσε έναν πελάτη του συνεργάτη της BMW, VTR Motorrad AG & VTR Customs, στο Schmerikon της Ελβετίας, να δημιουργήσει μια πολύ ειδική custom έκδοση της BMW R 18 - την R 18 "IRON ANNIE". Αρκετά χρόνια πριν, ο αρχιτέκτονας είχε ήδη κατασκευάσει μια πλήρως εξατομικευμένη R nineT δικής του έμπνευσης στην VTR Customs. Και στην περίπτωση αυτή, χρησιμοποιήθηκαν στιλιστικά στοιχεία από την κατασκευή αεροσκαφών.

Iron Annie

Για παράδειγμα το καντράν του ταχύμετρου που είναι ενσωματωμένο στο ρεζερβουάρ, το οποίο παραπέμπει σε παλιά όργανα πιλοτηρίου, ή τα πάνελ πρόσβασης με τους χαρακτηριστικούς συνδέσμους ταχείας απελευθέρωσης, όπως υπάρχουν σε πολλά αεροσκάφη. Και φυσικά, έπρεπε να δανειστεί τη χαρακτηριστική κυματοειδή επένδυση αλουμινίου του Ju 52. Επίσης, το κάθισμα έπρεπε να θυμίζει σέλα ιππασίας ενώ για τη βαφή έπρεπε να χρησιμοποιηθεί μόνο το χρωματικό μοτίβο "IRON ANNIE" σε γκρι και μαύρο.

Τη βάση για το customizing αποτέλεσε μία BMW R 18 First Edition. Πρώτα αφαιρέθηκε ο κινητήρας, ο οποίος βάφτηκε μαύρος. Όλα τα χρωμιωμένα εξαρτήματα βάφτηκαν σε μαύρο χρώμα και στα στηρίγματα των πιρουνιών εφαρμόστηκε επίσης μαύρη επίστρωση με τη μορφή ενός στρώματος DLC (Diamond Like Carbon).

Iron Annie

Η επένδυση του cockpit έγινε όσο το δυνατόν πιο στενή και επίπεδη για να τονιστεί το αεροδυναμικό σχήμα. Το κατά 7 cm κοντύτερο πιρούνι και το ρυθμιζόμενο σε ύψος αμορτισέρ Wilbers τονίζουν την ‘σκυφτή’ στάση της μοτοσικλέτας. «Για να κάνουμε τη μοτοσυκλέτα να φαίνεται μικρότερη και να της δώσουμε μια πιο περίτεχνη εμφάνιση στο τμήμα που βρίσκεται ανάμεσα στους τροχούς, χρησιμοποιήσαμε μεγάλες ζάντες 18 και 21 ιντσών που κατασκεύασε η Kineo», πρόσθεσε ο Daniel Weidmann, Ιδιοκτήτης και Διευθύνων Σύμβουλος της VTR Motorrad & VTR Customs.

Μία ακόμα τεχνική λεπτομέρεια ήταν οι αγωνιστικού τύπου αντλίες HC3 της Magura που τοποθετήθηκαν στη θέση των στάνταρ εξαρτημάτων φρένων και συμπλέκτη της R 18. Στο εξατομικευμένο καντράν του ταχύμετρου χρησιμοποιήθηκε επίσης ένας δείκτης που δημιουργήθηκε ειδικά από την εταιρεία κατασκευής ρολογιών Zeitzone Zurich.

Iron Annie

«Μία από τις μεγάλες προκλήσεις με την R 18 IRON ANNIE ήταν οι ρέπλικες των πτερυγίων ψύξης που βρίσκονται στην περιοχή των πίσω σιγαστήρων. Για τη διαμόρφωση αυτών των τμημάτων σε παράλληλες και όμορφες ακτίνες και ταυτόχρονα για την αρμονική τοποθέτησή τους, απαιτήθηκε πολύς κόπος», σχολιάζει ο Daniel Weidmann για την εργασία με τα φύλλα αλουμινίου. Δαπανήθηκαν αμέτρητες ώρες εργασίας, καθώς το ρεζερβουάρ καυσίμου, η ουρά που παραπέμπει σε ουραίο αεροπλάνου χάρη στο χαρακτηριστικό πτερύγιο, τα πλευρικά πάνελ και το cockpit διαμορφώθηκαν αριστοτεχνικά στο χέρι από φύλλα αλουμινίου. Μνήμες από την παραδοσιακή μεταλλική κατασκευή αεροσκαφών ξυπνούν επίσης τα πολυάριθμα πριτσίνια.

«Αυτό που μας προβλημάτισε λίγο όταν είδαμε όλα τα χειροποίητα, απαστράπτοντα φύλλα αλουμινίου να λαμπυρίζουν και να γυαλίζουν ήταν ότι θα έπρεπε να βαφτούν. Ωστόσο, είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι με το αποτέλεσμα, επειδή η R 18 IRON ANNIE διαφέρει ακόμα περισσότερο από τη γνωστή σε όλους SPITFIRE που επίσης υιοθετεί σχεδίαση αεροπορικού στυλ», συνεχίζει ο Daniel Weidmann.

Η R 18 IRON ANNIE θα λάβει έγκριση τύπου για χρήση στο δρόμο και είναι βέβαιο ότι θα μαγνητίσει αρκετά βλέμματα στο νέο της σπίτι στη λίμνη της Γενεύης. Θα παραμείνει ένα μοναδικό μοντέλο, σύμφωνα με την υπόσχεση που δόθηκε στον πελάτη.

Iron Annie

Προδιαγραφές BMW R 18 IRON ANNIE by VTR Customs:

  • Βάση: BMW R 18 First Edition.
  • Μεταλλικά εξαρτήματα: Ρεζερβουάρ καυσίμου, πίσω, πλαϊνά πάνελ, cockpit, φτερό, Αλουμίνιο χειροποίητα από την VTR Customs.
  • Πιρούνι: κοντύτερο και στηρίγματα με επίστρωση DLC.
  • Γόνατο ανάρτησης: Wilbers, ρυθμιζόμενο σε ύψος.
  • Τροχοί: Kineo μπροστά 3,5 x 21", πίσω 6 x18".
  • Ελαστικά: Avon Cobra, 120/70-21 και 200/55-18.
  • Τιμόνι: ABM Vario Clip.
  • Ταχύμετρο: Εξατομικευμένο από την Zeitzone Zürich.
  • Αντλία φρένου / συμπλέκτη: Magura HC3.
  • Σέλα: VTR Customs & Yves Knobel Saddlery.
  • Σύστημα εξάτμισης: Walzwerk.
  • Βάση πινακίδας κυκλοφορίας: Berham Customs.
  • Πλαϊνό φλας και πίσω φώτα: Kellermann Atto.
  • Προβολέας: HIGHSIDER.
  • Βαφή: VTR Customs & Freuler AG, Benken."
Ετικέτες

Aprilia RSV4 X-GP: Αναλογίες MotoGP! 238hp - 165kg - 90.000€

Έτσι γιορτάζουν τα 10 χρόνια της RS-GP στα MotoGP!
Aprilia RSV4 X-GP: Αναλογίες MotoGP! 238hp - 165kg - 90.000€
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

6/9/2025

Ότι πιο κοντά σε MotoGP έχει το Piaggio Group, είναι τώρα διαθέσιμο για 30 ιδιοκτήτες που μπορούν να διαθέσουν τις 90.000 Ευρώ που θα κοστίζει η κάθε μία αριθμημένη μοτοσυκλέτα.

Επέλεξαν να μείνουν πιστοί στον εορτασμό της επετείου και να μην περιμένουν να φτάσουν τα MotoGP σε Ιταλικό έδαφος για να παρουσιάσουν την X-GP, ιδιαίτερα από την στιγμή που είναι αρκετά πιθανό να υπάρχει απονομή πρωταθλήματος στον Marc Marquez με την Ducati να κλέβει, δικαιωματικά, την παράσταση.

Στην Catalunya λοιπόν, όπως ήταν αναμενόμενο, είδαμε την νέα RSV4 X-GP με αεροδυναμικά και εμφάνιση που απευθείας παραπέμπουν στην RS-GP25. Η τιμή βέβαια είναι πολύ πιο προσγειωμένη από κανονικές MotoGP ρέπλικες παραγωγής, όπως ήταν πριν από δέκα χρόνια το RC213V-S της Honda με ακριβώς την διπλάσια τιμή.

Εδώ η Aprilia έφτιαξε κάτι αντίστοιχο με την Ducati, μία απόλυτη έκφραση της τεχνογνωσίας που έχουν αποκτήσει στο NOALE από την αγωνιστική τους ενασχόληση όλα αυτά τα χρόνια, σε μία συνολικά ιστορική παρουσία στα παγκόσμια πρωταθλήματα. Φτάνοντας τώρα να έχουν μία αρκετά ανταγωνιστική μοτοσυκλέτα.

Η RSV4 X-GP είναι η πιο δυνατή superbike που κατασκεύασε ποτέ η Aprilia με 236 ίππους και βάρος μόλις 165 κιλών προσφέροντας μία αναλογία κιλών ανά ίππο που πλησιάζει τις MotoGP μοτοσυκλέτες.

Είναι η 5η γενιά των εξωτικών superbike της σειράς X για την Aprilia ξεκινώντας το 2019 με την RSV4 X και συνεχίζοντας την επόμενη χρονιά με το Tuono X. Σταδιακά ανέβαζε το επίπεδο και έτσι είχαμε το 2022 την υπερβολική RSV4 X Trenta και έπειτα το 2024 ήρθε η RSV4 eX3ma. Το «Χ» συμβολίζει τον αριθμό 10 με Ρωμαϊκή γραφή, θέλοντας έτσι να δηλώσει την τελειότητα η Aprilia, ενώ φέτος ταιριάζει και ως επέτειο.

Aprilia RSV4 X-GP: Αναλογίες MotoGP! 238hp - 165kg - 90.000€
για να κερδίζεις το εθνικό σου πρωτάθλημα με ευκολία WSBK...

Από την ex3ma υπάρχουν βασικές διαφορές στο φαίρινγκ καθώς ακολουθείται εδώ η εξέλιξη που έρχεται από τα MotoGP με έντονα πτερύγια στο πιρούνι και στην ουρά κατασκευασμένα από τους ίδιους που αναλαμβάνουν και τις αγωνιστικές μοτοσυκλέτες, PAN Compositi.

Έτσι εκμεταλλεύονται όλη την εμπειρία στην κατασκευή των πτερυγίων που αξιοποιούν την «σάντουιτς» δομή στον τρόπο που τοποθετούνται τα φύλλα για να καταλήξουν με εξαιρετικά μικρό βάρος χωρίς καμία θυσία στην αντοχή. Το carbon είχε και εξακολουθεί να έχει, σημαντικό περιθώριο για βελτίωση.

Η χαρτογράφηση έχει έρθει σε συνεργασία με τους μηχανικούς της SC που προμηθεύουμε και την εξάτμιση σε πλήρες στυλ MotoGP και εδώ.

Η Aprilia λέει πως η ειδική μελέτη του φαίρινγκ μειώνει την πίεση κάτω από την ποδιά και έτσι όταν η μοτοσυκλέτα πλαγιάζει δημιουργείται υποπίεση που τραβά την μοτοσυκλέτα προς το έδαφος, ενώ στις ευθείες βοηθά στην ευστάθεια της μοτοσυκλέτας και κάνει το έργο των ηλεκτρονικών που προσπαθούν να κρατήσουν τον εμπρός τροχό στο έδαφος, λίγο πιο εύκολο.

Aprilia RSV4 X-GP: Αναλογίες MotoGP! 238hp - 165kg - 90.000€

Ο V4 65ο μοιρών των 1099 κυβικών είναι ρυθμισμένος σε προδιαγραφές των WSBK από το αγωνιστικό τμήμα της Aprilia αποδίδοντας 238 ίππους στις 13.750 στροφές με τον κόφτη να είναι τοποθετημένος στις 14.100 στροφές.

Η ροπή σκαρφαλώνει στα 13,35Kg.m στις 11.750 στροφές έχοντας ανεβάσει συμπίεση σε σύγκριση με τον ευρείας παραγωγής κινητήρα και αλλάξει πλήρως την εισαγωγή με αγωνιστικό φίλτρο και διαφορετικούς αυλούς. Σημαντικό ρόλο παίζει φυσικά η ολόσωμη εξάτμιση τιτανίου της SC Project.

Η Aprilia είχε πάντα μία πολύ δυνατή ομάδα στα ηλεκτρονικά και μάλιστα ήταν πιο δυνατή από την αντίστοιχη της Ducati, συνεχίζοντας να έχει και τώρα σημαντικές πρωτοπορίες. Αυτή η ομάδα ετοίμασε και την ECU της μοτοσυκλέτας με τον τρόπο που το είχε κάνει και για τον Biaggi και αξιοποιούν τους αλγορίθμους που έχει αναπτύξει το συγκεκριμένο τμήμα, γράφοντας το δικό τους Firmware αντί για Software πάνω στο Firmware του προμηθευτή. Η ομπρέλα ηλεκτρονικών ονομάζεται APX από την Aprilia και αξιοποιεί και ενσωματωμένο GPS ώστε να μπορεί να ρυθμίζει την μοτοσυκλέτα βάση τηλεμετρίας συγκεκριμένα για κάθε πίστα, ώστε να αισθάνεσαι πως τρέχεις με μία ομάδα μηχανικών που σε παρακολουθεί ζωντανά από το box.

Αλουμινένιο πλαίσιο δύο δοκών και αναρτήσεις τις Ohlins με Brembo GP4 MS δαγκάνες και Z04 τακάκια που εφαρμόζουν σε δίσκους DP330 εμπρός, συμπληρώνουν την εικόνα της ετοιμότητας για πρωταθληματικούς γύρους σε πίστα, που έχει αυτή η μοτοσυκλέτα. Πίσω έχουμε δαγκάνα με επίστρωση νικελίου ενώ οι ζάντες είναι μαγνησίου από την Marchesini και έχουν από επάνω τους φτερά από κάρμπον.

Οι διακόπτες έρχονται από την Jetprime που ειδικεύεται στις εγκαταστάσεις για αγωνιστική χρήση ενώ τα ρυθμιζόμενα μαρσπιέ, μανέτες, λεβιέδες, τάπα ρεζερβουάρ, καπάκι κινητήρα και κάλυμμα εμπρός φρένου έρχονται από την Spider.

Τα ψυγεία λαδιού και υγρών της μοτοσυκλέτας έχουν αλλαχθεί με τα αντίστοιχα για WSBK χρήση ενώ στην τελική μετάδοση έχουμε γρανάζια της PBR με το εμπρός να είναι ελαφρύτερο και το πίσω να είναι τιτανίου καθώς και αλυσίδα RK 520.

Aprilia RSV4 X-GP: Αναλογίες MotoGP! 238hp - 165kg - 90.000€

Τα μόλις 30 που θα κατασκευαστούν θα κοστίζουν όπως είπαμε 90.000 Ευρώ χωρίς να συμπεριλαμβάνονται φόροι και κόστος μεταφοράς. Εκείνο που περιλαμβάνεται είναι, αν θέλουν, να επισκεφτούν το αγωνιστικό τμήμα της Aprilia και να παραλάβουν την μοτοσυκλέτα τους από εκεί οι ίδιοι, με τους μηχανικούς να λύνουν κάθε απορία τους. Μαζί θα παραλάβουν και ένα laptop Yashi που θα είναι φορτωμένο με όλες τις παραμέτρους της ECU για δεκάδες πίστες της Ευρώπης καθώς και το πιστοποιητικό αυθεντικότητας, πακέτο με επιπρόσθετο υλικό στη μορφή NFT και προστατευμένο με τεχνολογία blockchain, ώστε από μόνο του αυτό να είναι μία ξεχωριστή επένδυση.

Η προίκα της μοτοσυκλέτας ολοκληρώνεται με IRC κουβέρτες, εμπρός και πίσω αγωνιστικό στάντ της RCB, αντίστοιχο χαλί και υφασμάτινο κάλυμμα.

Στόχος του Noale είναι να δει αυτές τις μοτοσυκλέτες, ή τουλάχιστον κάποιες από αυτές, να καταλήγουν στα εθνικά πρωταθλήματα της Ευρώπης, παρόλο που η συντριπτική πλειοψηφία θα πάει σε ανθρώπους που δεν πρόκειται να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητές του στο έπακρο ενώ κάποιες από αυτές τις 30 είναι δεδομένο πως θα καταλήξουν σε ιδιωτικές συλλογές προς επένδυση χωρίς ποτέ να βγουν από το κουτί τους.

Aprilia RSV4 X-GP: Αναλογίες MotoGP! 238hp - 165kg - 90.000€

Ο Massimo Rivola, διευθυντής Aprilia Racing είπε:


«Δέκα χρόνια μετά την επιστροφή μας στο MotoGP, η Aprilia Racing θέλησε να γιορτάσει την περίσταση με μία πραγματικά ξεχωριστή X η οποία θα ακολουθεί όσο πιο κοντά γίνεται τις εξελίξεις στα MotoGP και θα μεταφέρει πολύ από την κερδισμένη, εκεί, τεχνογνωσία στην RS-GP25 σε μία εργοστασιακά προετοιμασμένη μοτοσυκλέτα. Αυτή είναι μία ξεκάθαρα μοναδική, πανέμορφη και αδιανόητα συναρπαστική μοτοσυκλέτα, ικανή να χαρίσει εκείνα τα μοναδικά συναισθήματα που μόνο οι αναβάτες των παγκοσμίων πρωταθλημάτων μπορούν να γευτούν, σε ένα πακέτο που ο ενθουσιώδης ιδιώτης θα μπορέσει να το λειτουργήσει. Είναι μία μοτοσυκλέτα για πολύ λίγους και μεταφέρει το πάθος, την τεχνολογία και την αγάπη για αγώνες που έχουμε στην Aprilia Racing».

Ο Fabiano Sterlacchini, τεχνικός διευθυντής Aprilia Racing είπε:

«Με την RSV4 X-GP θέλαμε να κάνουμε το επόμενο βήμα εμπρός στην ενσωμάτωση της πιο προηγμένης τεχνολογίας, σε κάτι που ένας πελάτης μπορεί να πιάσει στα χέρια του. Οι μηχανικοί μας δημιούργησαν κάτι περισσότερο από την συνέχεια του project X που ξεκίνησε το 2019. Είναι μία μοτοσυκλέτα πραγματικά εμποτισμένη με το DNA των MotoGP. Πολλά είναι στα στοιχεία που το μαρτυρούν αυτό: Τα αεροδυναμικά βοηθήματα εμπρός και στην ουρά όπως στην RS-GP25, το κάρμπον σε δομικό ρόλο κάτω από την σέλα με τεχνολογία που έρχεται από τα MotoGP και χαρίζει αυτή την εκπληκτική αναλογία κιλών ανά ίππο. Αναρίθμητα περιφερειακά, κάποια εμφανή, τα περισσότερα όχι, είναι νέα και έχουν έρθει από την εμπειρία μας στην κορυφή των αγώνων μοτοσυκλέτας».