Υβριδική μοτοσυκλέτα Kawasaki: Με διακόπτη boost!

Μια άκρως ενδιαφέρουσα περίπτωση
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

19/10/2020

 

Μια άκρως ενδιαφέρουσα περίπτωση

Παρά το ότι οι  ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες δείχνουν ξεκάθαρα ότι αποτελούν το μέλλον και το ότι οι μοτοσυκλέτες με κινητήρες εσωτερικής καύσεως έχουν μια κυριαρχία για… περισσότερο από έναν αιώνα, η ιδέα του συνδυασμού των δύο τεχνολογιών δεν έδειξε να κερδίζει και πολύ έδαφος για το "αύριο" της μοτοσυκλέτας. Κι όμως, η Kawasaki έχει αρχίσει να δείχνει έντονο ενδιαφέρον για την ιδέα των υβριδικών, με ένα σχεδιασμό που μπορεί να εξηγήσει και την παρουσίαση του ηλεκτρικού της project στην περσινή EICMA.

To EV Project μπορεί να παρουσιάστηκε πέρσι, αλλά η εξέλιξη του έχει αρχίσει σχεδόν μια δεκαετία πριν. Παρόλα αυτά, αποτελεί μια "περίεργη" περίπτωση καθώς οι επιδόσεις του αφενός υπολείπονται από τον ανταγωνισμό –μέγιστη ιπποδύναμη 27 ίππους και συνεχόμενη παροχή ισχύος μόλις στα 13,5 άλογα- ενώ από την άλλη η το εργοστάσιο είχε καταστήσει σαφές ότι δεν πρόκειται να κατασκευάσει μια ηλεκτρική μοτοσυκλέτα. Εύλογα λοιπόν δημιουργείται το ερώτημα: προς τι όλος αυτός ο ντόρος πέρσι;

Η απάντηση θα μπορούσε να είναι ότι η συγκεκριμένη ηλεκτρική μοτοσυκλέτα είναι απλώς το… μισό ενός άλλου project. Τον τελευταίο χρόνο, το R&D της Kawasaki έχει μια έντονη δραστηριότητα κατοχύρωσης πατεντών για υβριδικές μοτοσυκλέτες, οι οποίες συνδυάζουν έναν συμβατικό κινητήρα εσωτερική καύσης με έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος θα δίνει μια σημαντική ώθηση στις επιδόσεις και στην κατανάλωση, ενώ θα μειώνει και τις εκπομπές ρύπων. Μέχρι στιγμής, η Kawasaki δεν έχει δείξει κάποιο πρωτότυπο ούτε έχει κάνει κάποια επίσημη ανακοίνωση γι' αυτό, αλλά είναι ξεκάθαρα ένας τομέας για τον οποίο ενδιαφέρεται το εργοστάσιο.

Η ηλεκτρικός κινητήρας του EV είναι συνδεδεμένος με ένα κανονικό κιβώτιο κι αυτή είναι σίγουρα μια ασυνήθιστη επιλογή. Και ενώ η επίσημη εκδοχή που έδωσε στην δημοσιότητα πέρσι η Kawasaki είναι πως έγινε για να είναι ο κινητήρας πιο κοντά στα μοτοσυκλετιστικά δεδομένα, βγάζει περισσότερο νόημα αν το δούμε υπό το πρίσμα μιας υβριδικής μοτοσυκλέτας. Οι πρόσφατες πατέντες που κατέθεσε η Kawasaki δείχνουν μια υβριδική μοτοσυκλέτας με έναν συμβατικό και έναν ηλεκτρικό κινητήρα όπου είναι και οι δύο συνδεδεμένοι με ένα συμβατικό κιβώτιο με μονόδρομους συμπλέκτες (έτσι ο κάθε κινητήρας μπορεί να δώσει ανεξάρτητα κίνηση στην μοτοσυκλέτα, ή να συνδυαστούν και οι δύο μαζί). Ο ηλεκτροκινητήρας παίζει ακόμη και τον ρόλο της γεννήτριας, φορτίζοντας την μπαταρία όταν είναι σε χρήση ο κινητήρας εσωτερικής καύσης και δεν χρειάζεται η επιπλέον ηλεκτρική δύναμη που παρέχει.

Στο EV Project, είχαμε δει επίσης ότι η συστοιχία των μπαταριών ήταν τεράστια καταλαμβάνοντας όλο τον χώρο ανάμεσα στο πλαίσιο, ενώ σε μια υβριδική μοτοσυκλέτα δεν θα χρειαζόταν όλον αυτόν τον όγκο μπαταριών, αφήνοντας χώρο για τον συμβατικό κινητήρα και το ρεζερβουάρ.

Στις πατέντες βλέπουμε να απεικονίζεται μια κανονική μοτοσυκλέτα αλλά με ηλεκτρικό κινητήρα, ο οποίος μοιάζει πάρα πολύ με τον ηλεκτροκινητήρα του EV. Ο συμβατικός κινητήρας (φαίνεται στα σκίτσα το καπάκι του στροφάλου) είναι τοποθετημένος μπροστά από αυτόν, με τις συνολικές διαστάσεις να μην ξεπερνούν κατά πολύ αυτές ενός κανονικού κινητήρα.

Εκεί όμως που γίνεται πραγματικά ενδιαφέρον το όλο ζήτημα, είναι στα χειριστήρια και στα ηλεκτρονικά συστήματα, συμπεριλαμβανομένου και της γκαζιέρας η οποία έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να δίνει στον αναβάτη τον απόλυτο έλεγχο στην συμπεριφορά του ηλεκτρικού κινητήρα. Η γκαζιέρα διαθέτει την συνηθισμένη περιστροφική κίνηση, αλλά διαθέτει επιπλέον και δύο ακόμη λειτουργίες: έναν διακόπτη τύπου joystick τεσσάρων κατευθύνσεων και ένας διακόπτης "boost". Υπάρχει φυσικά το kill switch, αλλά κι ένας διακόπτης που δίνει πρόσβαση σε πρόσθετες λειτουργίες.

Στις πατέντες αναφέρεται ότι ο joystick διακόπτης "μπορεί να πατηθεί ανεξάρτητα στις τέσσερις κατευθύνσεις (μπροστά, πίσω, δεξιά, αριστερά) για να επιλέξει ο αναβάτης ένα από τα travel modes που έχουν προγραμματιστεί για την μοτοσυκλέτα", όπως επίσης και ότι "τα travel modes μπορεί να περιλαμβάνουν ένα οικονομικό και ένα σπορ mode, έτσι ώστε να γίνει επιλογή του Economy αν ο στόχος είναι η μικρή κατανάλωση, ή του Sport αν ο αναβάτης επιθυμεί μια πιο σπορ αίσθηση."

Τόσο αυτός ο διακόπτης όσο και ο διακόπτης του "Boost" κινούνται μαζί με την γκαζιέρα, οπότε ο αντίχειρας πρέπει να παραμένει πάνω τους συνέχεια, ανεξάρτητα από το πόσο πολύ έχει ανοίξει το γκάζι. Σε ό,τι αφορά τον διακόπτη "Boost", η Kawasaki λέει πώς αλλάζει τα χαρακτηριστικά απόδοσης της ροπής, έτσι ώστε να αυξηθεί το απόλυτο νούμερο της απόδοσης. Μάλιστα, όπως διευκρινίζεται, όταν πατηθεί ο διακόπτης δίνει μερικά δευτερόλεπτα επιπλέον δύναμης. Στο κείμενο της πατέντας διευκρινίζεται ότι η γκαζιέρα ελέγχει και τους δύο κινητήρες, με την κεντρική μονάδα να αποφασίζει το ποσοστό της δύναμης που θα παρέχει ο κάθε ένας. Μόλις πατηθούν τα φρένα, απενεργοποιείται και η λειτουργία της ώθησης (Boost).

Σίγουρα αυτές οι πατέντες δεν αποτελούν εχέγγυο ότι αυτή η τεχνολογία θα φτάσει μέχρι την παραγωγή, αλλά η Kawasaki έχει καταθέσει τουλάχιστον εφτά διαφορετικές πατέντες μέσα στους τελευταίους δώδεκα μήνες, οδηγώντας μας στο συμπέρασμα ότι πίσω από αυτές κρύβεται μια σοβαρή εξελικτική διαδικασία. Με δεδομένη την μακροχρόνια πορεία εξέλιξης ηλεκτρικών κινητήρων και με την ανακοίνωση του εργοστασίου πως δεν υπάρχουν άμεσα πλάνα για την κατασκευή μια εξ' ολοκλήρου ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας, η αίσθηση είναι όπως η δημιουργία μιας υβριδικής μοτοσυκλέτας ίσως βρίσκεται πιο κοντά απ' ό,τι νομίζουμε.

Ετικέτες

Kawasaki - «Σας ακούσαμε»: Φέρνει πίσω το δίχρονο KX μετά από 20 χρόνια! [VIDEO]

Ευτυχώς τα Motocross δεν γνωρίζουν σύνορα
Kawasaki - «Σας ακούσαμε»: Φέρνει πίσω το δίχρονο KX μετά από 20 χρόνια! [VIDEO]
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

27/1/2025

Μία από τις πιο έξυπνες κινήσεις ετοιμάζεται να κάνει η Kawasaki στις ΗΠΑ, ιδιαίτερα αν το κάνει καλά, επενδύοντας στην τεχνολογία και χτυπώντας τον ανταγωνισμό. Είναι μία κίνηση που την ετοιμάζουν καιρό, είχαμε δει πατέντες από πέρσι το καλοκαίρι, όμως είναι η πρώτη φορά που μιλούν επίσημα για αυτό και το πρώτο teaser που έχει σκοπό να προκαλέσει το ενδιαφέρον του κόσμου και να ταρακουνήσει λίγο τον ανταγωνισμό. Διότι στις ΗΠΑ η Kawasaki ήταν άπιαστη για πολλά χρόνια στο Motocross και ούτε η KTM δεν κατάλαβε πως κατάφερε η GASGAS την τελευταία τριετία να κλέψει μεγάλο μερίδιο πωλήσεων. Kawasaki και Yamaha σε δεύτερο ρόλο είδαν σε μία πολύ σίγουρη και πολύ δυναμική αγορά όπως οι ΗΠΑ να χάνουν πωλήσεις και έπρεπε να απαντήσουν.

Με ένα teaser video που λέει το αυτονόητο: «Σας ακούσαμε» και γνήσιο δίχρονο ήχο να το συνοδεύει η Kawasaki ανακοινώνει πως φέρνει πίσω τα δίχρονο Motocross χωρίς να δίνει περισσότερες λεπτομέρειες.

Η γραμμή παραγωγής έκλεισε για τα δίχρονα KX125 το 2006 και για το KX250 το 2007 με τις πωλήσεις νέων να διατηρούνται για τουλάχιστον μία διετία μετά από αυτό, ενώ στις μικρές κατηγορίες συνέχιζαν όλο αυτό το διάστημα να βρίσκονται στην γκάμα της Kawasaki.

Περιμένουμε μία τέτοια κίνηση να μας φέρνει ψεκασμό και όλα όσα έχουμε ήδη δει από τον ανταγωνισμό ώστε η κίνηση της Kawasaki να έρχεται απευθείας να φουντώσει την μάχη στην κατηγορία MX. Ελπίζουμε να είναι επίσης παραπάνω από ένα μοντέλα ώστε να καλύπτει όλες τις κατηγορίες.