Η BMW και οι Ιάπωνες customizers

Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

2/9/2014

Περισσότερα κλισέ δεν θα μπορούσαν να καταρριφθούν από ένα και μόνο video. Παρακολουθούμε το αποτέλεσμα μιας επιτυχημένης προώθησης της BMW στην Ιαπωνία, που κράτησε τέσσερις περίπου μήνες. Η αντιπροσωπεία εκεί, σε μια προσπάθεια που υποστηρίχθηκε από την μητρική εταιρία, διέθεσε στις αρχές του έτους από ένα RnineT σε τέσσερις γνωστούς customizers. Ο λόγος ήταν να ενισχύσει το προφίλ της εταιρίας στην Ιαπωνία και να επικοινωνήσει τη διαφορά του συγκεκριμένου μοντέλου από τα υπόλοιπα της γκάμας της. Βέβαια για τους Ευρωπαίους, που κάνουμε customize στις Ιαπωνικές μοτοσυκλέτες, πιστεύοντας ότι κρατάμε τα σκήπτρα σε αυτή την πρακτική, και που σπάνια χρησιμοποιούμε ως βάση μια BMW, και μάλιστα καινούρια, το video αυτό καταρρίπτει μια σειρά από στερεότυπα. Είναι ενδιαφέρουσες, καθαρά από οπτική άποψη όλες οι προτάσεις, αλλά χαρακτηρισμοί "μου αρέσει, δε μου αρέσει" είναι δύσκολο να χρησιμοποιηθούν, αφού το customizing είναι εντελώς προσωπική υπόθεση, που σημαίνει ότι το τι αρέσει στον καθένα έχει δευτερεύουσα σημασία. Το πρωτεύων σε κάθε κριτική, είναι να βλέπει πρώτα αν κάθε μετατροπή έχει γίνει σωστά και λειτουργικά. Από εκεί και πέρα το θέμα καταλήγει στο προσωπικό στιλ και γούστο. Ξεχωρίζουμε όμως το αποτέλεσμα του Go Takamine για το χαρακτήρα του, και το εξαιρετικό φινίρισμα. Στη σελίδα http://www.r9t.jp μπορεί κανείς να δει τα τέσσερα project καθώς και τη δουλειά βήμα-βήμα σε blog-like αναρτήσεις. Οι τέσσερις αυτοί Ιάπωνες ασχολούνται επαγγελματικά με το customizing, ωστόσο παρά την αυτοπεποίθηση που τους χαρίζει η εμπειρία τους, είχαν αρκετό άγχος στο τέλος όταν συνειδητοποίησαν ότι η προβολή της δουλειάς τους ήταν πολύ μεγαλύτερη από κάθε άλλη φορά. Και η κριτική επίσης, αφού βρέθηκαν να ξεπερνούν τα σύνορα και να ανταποκρίνονται σε κόσμο με τελείως διαφορετική κουλτούρα από τη δική τους. Εξαιρετικές δουλειές, χωρίς να ξεχνάμε βέβαια ότι δεν υπήρχε περιορισμός στο κόστος…

Furion F1 – Υβριδική Yamaha MT-07 με κίνηση στους δύο τροχούς και 94 ίππους

Η Γαλλική Furion μεταλλάσσει το ΜΤ-07 με έναν ηλεκτροκινητήρα στο κέντρο του μπροστινού τροχού
Furion F1
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

6/2/2026

Δεν είναι η πρώτη φορά που συναντάμε τη δουλειά της Furion, που εδρεύει στη Le Mans της Γαλλίας, καθώς το 2022 είχαμε αναφερθεί στο προηγούμενο υβριδικό custom της, το Μ3 που βασιζόταν στο Yamaha Niken με δύο ηλεκτροκινητήρες στους μπροστινούς τροχούς.

Αυτή τη φορά οι Γάλλοι επέλεξαν ξανά Yamaha και δη το δημοφιλέστατο MT-07, στο οποίο επανέλαβαν ένα ανάλογο πλάνο με το Niken. Το νέο πρωτότυπο ονομάζεται Μ2 κι συνδυάζει τη γνωστή βάση με τον δικύλινδρο CP2 κινητήρα και ενίσχυση με ηλεκτρική δύναμη.

Furion F1

Το κέντρο του μπροστινού τροχού στο πρωτότυπο Μ2 φιλοξενεί πλέον έναν ηλεκτρικό κινητήρα, αλλάζοντας άρδην την απόδοση με την προσθήκη 20 επιπλέον ίππων στο τελικό άθροισμα, που θεωρητικά φτάνει στους 94 ίππους.

Επιπλέον, ο ηλεκτροκινητήρας αυξάνει δραστικά και τη ροπή, ενώ δίνοντας κίνηση και στον μπροστινό τροχό αλλάζει εντελώς τα δυναμικά χαρακτηριστικά του ΜΤ-07 με μια διάταξη που βρίσκει περισσότερη πρόσφυση μπροστά.

Η πηγή ενέργειας που τροφοδοτεί το μπροστινό μοτέρ προέρχεται από μια συστοιχία μπαταριών που τοποθετούνται στην ουρά της μοτοσυκλέτας, με τη διαχείριση του συστήματος να έχει ανατεθεί σε μια διάταξη που δημιούργησε η ίδια η Furion, ονόματι Eversor Technology.

Furion F1

Αυτή βρίσκεται στο επίκεντρο της λειτουργίας του Μ2, καθώς ελέγχει διαρκώς την κατανομή της αποδιδόμενης ισχύος και ροπής ώστε να διατηρεί τη βέλτιστη ισορροπία μεταξύ των δύο κινητήριων τροχών προς αναζήτηση της ιδανικής πρόσφυσης σε κάθε οδηγική συνθήκη. Είναι ένα βασικό στοιχείο ασφάλειας και αποτελεσματικότητας, καθώς υπερβολική ροπή στον μπροστινό τροχό θα μπορούσε εύκολα να οδηγήσει σε απώλεια πρόσφυσης.

Η τεχνολογία Eversor περιλαμβάνει ακόμη σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα, για το οποίο η Furion ισχυρίζεται πως αποδίδει έως και πενταπλάσια ενέργεια για τη φόρτιση της μπαταρίας συγκριτικά με τα συνηθισμένα ανάλογα συστήματα που είναι διαθέσιμα στην αγορά αυτή τη στιγμή.

Μάλιστα οι Γάλλοι δηλώνουν πως η τεχνολογία αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ελέγχει την κατανομή της απόδοσης και σε αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα με κίνηση σε δύο τροχούς με ισάριθμους ηλεκτρικούς κινητήρες και όχι μόνο σε υβριδικά.

Furion F1

Το πρωτότυπο Μ2 εξελίχθηκε με τη συνεισφορά του τετράκις παγκόσμιου πρωταθλητή Supermoto, του Γάλλου Adrien Chareyre, ο οποίος οδήγησε το πρωτότυπο σε πίστα, συμβάλλοντας στο στήσιμο τόσο των ηλεκτρικών όσο και των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του.

Η Furion δεν αποκαλύπτει στη φάση αυτή πόσο επιβαρύνεται η μάζα του ΜΤ-07 από τον ηλεκτροκινητήρα, τη μπαταρία και τα συμπαραμαρτυρούντα ηλεκτρονικά εξαρτήματα της όλης διάταξης, αλλά τουλάχιστον ο Chareyre ισχυρίζεται πως οδηγικώς η καλή ισορροπία του ΜΤ-07 δεν έχει διαταραχθεί.

Το πλάνο της Furion είναι να κατασκευάσει 100 υβριδικά Yamaha MT-07 – τα οποία θα έχουν τη εμπορική ονομασία Furion F1 - και θέτει ως στόχο το 2029, κάτι που προϋποθέτει την εύρεση δύο εκατομμυρίων ευρώ για την ολοκλήρωση της εξέλιξης και τις απαραίτητες πιστοποιήσεις για να είναι νόμιμα για χρήση στον δρόμο.

Δείτε στη συνέχεια το βίντεο που έχει δημοσιεύσει η Furion στην ιστοσελίδα της για το υβριδικό 2x2 F1 που εξελίσσει.