Yamaha: Πατέντες για Υβριδικό TMAX με… τρεις τροχούς
Λογική εξέλιξη
Από τον
Μπάμπη Μέντη
13/7/2021
Με την πανδημία του Covid-19 να ταλαιπωρεί ολόκληρο των πλανήτη η έκθεση του Τόκιο το 2020 είχε τη μορφή της γνωστής μας πλέον ψηφιακής παρωδίας, οπότε δεν υπήρξε το κατάλληλο έδαφος για τα τμήματα R&D των ιαπωνικών εργοστασίων να μας παρουσιάσουν τα “τρελά” πρωτότυπά τους. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως σταμάτησαν να δουλεύουν ή να σκέπτονται λύσεις για το μέλλον.
Συγκεκριμένα η Yamaha, έως σήμερα μας έχει δείξει σε επίπεδο πρωτότυπων κάθε είδους scooter και κάθε είδους κινητήρα που μπορεί να κατασκευαστεί με την παρούσα (και όχι μόνο…) τεχνολογία.
Αυτή τη φορά στη δημοσιότητα ήρθαν οι πατέντες που κατέθεσε για ένα υβριδικό TMAX, που συνδυάζει τον γνωστό δικύλινδρο κινητήρα εσωτερικής καύσης με έναν ηλεκτροκινητήρα και μια μπαταρία κάτω από τη σέλα.
Όμως σύμφωνα με τις δημοσιογραφικές πληροφορίες που συνοδεύουν τις πατέντες, η πρόθεση της Yamaha είναι να χρησιμοποιήσει αυτή την τεχνολογία σε ένα μεγάλο τρίτροχο όχημα, το οποίο όμως δεν θα πλαγιάζει όπως τα Tricity ή το Niken, αλλά θα έχει συμβατική εμπρός ανάρτηση με δύο ψαλίδια και θα είναι αντίπαλος των τρίτροχων CAN AM.
Για την αμερικάνικη αγορά, όπου τέτοιου είδους οχήματα “ελευθέρου χρόνου” έχουν εμπορικό πεδίο δράσης, η ιδέα της Yamaha έχει ενδιαφέρον. Για τις αγορές της Ευρώπης ίσως θα πρέπει να δώσουν περισσότερο βάρος στην εξέλιξη της υβριδικής έκδοσης του TMAX.
Honda EV FUN Concept: Πήραν τον Tanaka από τα CBR και τον έθεσαν επικεφαλής - Για να το κάνουν διασκεδαστικό
Δοκιμές σε όλη την Ευρώπη για την 1η κανονική ηλεκτρική μοτοσυκλέτα της Honda - Έμφαση στο commuting
Από τον
Θοδωρή Ξύδη
3/9/2025
Το EV FUN Concept, η πρώτη κανονική από πλευράς μεγέθους μοτοσυκλέτα της Honda με μπαταρία και ηλεκτρικό κινητήρα, δοκιμάζεται σε όλη την Ευρώπη με τους Ιάπωνες να αποκαλύπτουν περισσότερες λεπτομέρειες.
Αναμφίβολα το Honda EV FUN Concept είναι μια μοτοσυκλέτα που εξελίχθηκε από την ιαπωνική εταιρεία και για την Ευρώπη, η οποία είναι και εκείνη που πιέζει μέσω της ΕΕ περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη για τον εξηλεκτρισμό του στόλου των οχημάτων της, πρώτα για τα αυτοκίνητα και έπειτα για τις μοτοσυκλέτες και τα υπόλοιπα δίκυκλα. Το πόσο καλά πηγαίνει αυτό δεν είναι επί του παρόντος. Επί του παρόντος είναι οι δοκιμές της ηλεκτρικής Honda στην Ευρώπη που μοιάζει να βρίσκεται πλέον ένα βήμα πριν από την παραγωγή, παρά το καμουφλάζ που φέρει.
Το καμουφλάζ φαίνεται να βρίσκεται εκεί για να προστατέψει όχι το γενικότερο σχήμα της μοτοσυκλέτας που είδαμε στην περασμένη EICMA, αλλά κάποιες σχεδιαστικές λεπτομέρειες που έχουν αλλάξει για το μοντέλο παραγωγής, όπως για παράδειγμα το σχήμα της ουράς και του φτερού που έχει τοποθετηθεί στον πίσω τροχό, το κάλυμμα που βρίσκεται πλέον πάνω από την μάσκα-προβολέα, με το στρογγυλό όργανο να έχει δώσει τη θέση του σε ορθογώνια παραλληλόγραμμη TFT οθόνη. Διαφορετικό είναι και το κάλυμμα του ιμάντα, τα μικρά πλαϊνά πλαστικά, ενώ έχουν τοποθετηθεί και μαρσπιέ συνεπιβάτη με τη σέλα να έχει ανασχεδιαστεί. Το καμουφλάζ θα μπορούσε να κρύβει και τεχνολογίες που μπορεί να φέρει η ηλεκτρική μοτοσυκλέτα, τις οποίες οι Ιάπωνες δεν θέλουν να αποκαλύψουν ακόμη.
Η ηλεκτρική μοτοσυκλέτα της Honda στην περασμένη EICMA. Το γενικό σχήμα της διατηρείται και στην καμουφλαρισμένη μοτοσυκλέτα
Με τις εγκαταστάσεις R&D της Honda να βρίσκονται στο Offenbach της Γερμανίας οι Ιάπωνες αναφέρουν ότι έκαναν εκτενείς δοκιμές και εδώ περισσότερο για να ραφινάρουν τα χαρακτηριστικά απόδοσης του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης με το μοτέρ να βρίσκεται κεντρικά τοποθετημένο και την κίνηση στον πίσω τροχό να φτάνει μέσω ιμάντα, ενώ το ψαλίδι είναι ακριβό μονόμπρατσο.
Της εξέλιξης του EV FUN Concept ηγείται ο Matsatsugu Tanaka ως επικεφαλής του project και η Honda κάνει ιδιαίτερη αναφορά στον Ιάπωνα, ο οποίος μετρά δύο και 10ετίες στην εταιρεία πηγαίνοντας αμέσως μετά την αποφοίτησή του από το Λύκειο!
Η Honda δεν αναφέρει τυχαία τον Tanaka που ήταν επικεφαλής δοκιμών στην εταιρεία από το 1998 έως και το 2006 έχοντας επιμεληθεί τα CBR600F, CBR600RR και CBR1000RR Fireblade όπως και την Gold Wing. Θέλει με αυτόν τον τρόπο να μας πει έμμεσα πως η δυναμική συμπεριφορά αλλά και η φιλικότητα του EV FUN Concept κατά την οδήγηση θα έχει όλα τα τυπικά χαρακτηριστικά μιας μοτοσυκλέτας της Honda, κάτι βέβαια που θα εξακριβώσουμε και στην πράξη όταν με το καλό βρεθούμε στη σέλα της μοτοσυκλέτας παραγωγής.
Προσοχή δόθηκε λοιπόν και στα δυναμικά χαρακτηριστικά της μοτοσυκλέτας και στην αξιολόγησή της αναφορικά με το πόσο χρηστική είναι στην καθημερινότητα του Ευρωπαίου αναβάτη. Κάτι που μοιάζει λογικό αφού θα χρησιμοποιηθεί κυρίως ως commuter, εκτός και αν η Honda έχει κάνει κάποιο θαύμα με την ενεργειακή χωρητικότητα των μπαταριών της που θα επιτρέπει στη μοτοσυκλέτα της να ταξιδεύει μεγάλες αποστάσεις χωρίς να χρειάζεται φόρτιση κάθε λίγο.
Σε κάθε περίπτωση η μοτοσυκλέτα φέρει σύστημα CCS2 (Combined Charging System 2), το οποίο ενσωματώνει σύνδεση τόσο για αργή φόρτιση AC όσο και για ταχυφόρτιση DC σε ένα βύσμα, λογικά έως 22 kW. Έτσι ο αναβάτης μπορεί να φορτίσει και σε ταχυφορτιστή αλλά και στο σπίτι.
Οι Ιάπωνες δεν ανακοινώνουν σε αυτό το σημείο χρόνους φόρτισης θέλοντας να μη δώσουν περισσότερα στοιχεία για την μπαταρία που θα φέρει η μοτοσυκλέτα, η οποία είναι σταθερά τοποθετημένη στο πλαίσιο και δεν μπορεί να αφαιρεθεί για τη φόρτισή της. Μπορείτε να περιμένετε πάντως αυτονομία σε πραγματικές συνθήκες κοντά στα 130 χλμ., όπως "μαρτυρά" και η αυτονομία της μοτοσυκλέτας που απομένει και φαίνεται στο βίντεο της Honda με την μπαταρία στο 34%.
Ο αναβάτης θα μπορεί επίσης να επιλέξει το πόσο θα φορτίσει την μπαταρία, με τη μοτοσυκλέτα να σταματά αυτόματα όταν το επίπεδο φόρτισης φτάσει στο επιθυμητό. Αυτή η επιλογή είναι ευρέως διαδεδομένη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καθώς με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται σημαντικά η διάρκεια ζωής της μπαταρίας, αν η φόρτιση σταματά στο 80-90% της ενεργειακής χωρητικότητας και δεν πηγαίνει έως και το 100%.
Περισσότερες λεπτομέρειες για την αμιγώς ηλεκτρική μοτοσυκλέτα της θα αποκαλύψει η Honda στις 16 Σεπτεμβρίου, τρεις ημέρες πριν από τη φετινή έκθεση CIMAMotor στην Κίνα, κατά τη Διεθνή Ημέρα για την Προστασία της Στιβάδας του Όζοντος.