Δραστικά μέτρα για την ασφάλεια στα Rally

Στόχος να αποφευχθούν τα θανατηφόρα ατυχήματα
Από τον

Πάνο Καραβοκύρη

31/3/2020

Το Dakar, διεξήχθη φέτος για πρώτη φορά στην Ιστορία του στις ερήμους της Σαουδικής Αραβίας και ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Ωστόσο, το κλίμα ήταν βαρύ, καθώς στο αγώνα έχασαν τη ζωή τους δύο εξαιρετικοί άνθρωποι και αναβάτες. Στο έβδομο σκέλος, ο Paulo Goncalves, ένας πολύ έμπειρος αναβάτης που φέτος έτρεχε για πρώτη φορά με Hero, τον μεγαλύτερο κατασκευαστή μοτοσυκλετών με βάση τις μονάδες πωλήσεων, έχασε τη ζωή του από ανακοπή καρδίας, συνέπεια της πτώσης του. Παρότι ο Toby Price ήταν ο πρώτος που πάτησε το κουμπί κινδύνου και το ελικόπτερο έφτασε στο σημείο του ατυχήματος άμεσα, οι διασώστες δεν κατάφεραν να ανανήψουν τον αδικοχαμένο αναβάτη.

Λίγες μέρες μετά, ο 48χρονος Ολλανδός Edwin Straver θα σημείωνε μια αρκετά ίδια πτώση με του Goncalves στο 11ο σκέλος και υπέστη και αυτός καρδιακό επεισόδιο. Η πορεία του ήταν διαφορετική, με τους διασώστες να τον επαναφέρουν στη ζωή μετά από 10 λεπτά αδιάκοπης καρδιοαναπνευστικής αναζωογόνησης και ο αναβάτης μεταφέρθηκε σε πρώτη φάση στο νοσοκομείο του Ριάντ σε κωματώδη κατάσταση, όπου διαπιστώθηκε και κάταγμα στην αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης. Ο Straver αεροδιακομίστηκε στην πατρίδα του όμως έξι μέρες μετά το ατύχημά του, έχασε την άνιση μάχη που έδινε.

Το Dakar μπορεί να έχει σημειώσει τεράστια άλματα προόδου σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των αναβατών και γενικότερα την διεξαγωγή του όλα αυτά τα χρόνια, όμως η διοργανώτρια αρχή ASO και η FIM δεν επαναπαύονται. Μετά την λήξη του φετινού Dakar κάθισαν στο τραπέζι για να συζητήσουν ποιες είναι οι αιτίες των ατυχημάτων και πώς μπορούν να κάνουν τα Rally ασφαλέστερα για όλους. Έτσι, κατέληξαν στο απόλυτα λογικό συμπέρασμα πως αρκετά απ’ τα ατυχήματα οφείλονται στις αντίξοες συνθήκες που πραγματοποιούνται τα Rally. Όταν βρίσκεσαι για τόσο μεγάλο διάστημα στη μέση της ερήμου, όπως συμβαίνει στο Dakar, ακόμη η πιο άρτια εξοπλισμένη ομάδα υποστήριξης αδυνατεί να εκμηδενίσει τα συμπτώματα αφυδάτωσης, κούρασης και ορισμένες φορές της θερμοπληξίας που εμφανίζουν οι αναβάτες. Πέραν αυτών, οι υπεύθυνοι ανέφεραν πως οι υψηλές ταχύτητες, τα λάθη στην πλοήγηση, η διάσπαση προσοχής (η οποία μπορεί να οφείλεται και στα συμπτώματα που αναφέραμε), η ορατότητα των εμποδίων και η ακρίβεια του rooadbook, αποτελούν και αυτά παράγοντες ατυχημάτων.

Οι διοργανωτές εργάζονται ήδη πάνω στην επίλυση των θεμάτων, ώστε το επόμενο Dakar να είναι πιο ασφαλές απ’ όλα τα προηγούμενα. Για αυτό όλα τα επερχόμενα Rally θα σχεδιάζονται σε συνεργασία με αναβάτες που έχουν εμπειρία από προηγούμενους αγώνες. Σε ό,τι αφορά το roadbook, μια ομάδα θα τεθεί επικεφαλής για τη δημιουργία του και θα είναι υπεύθυνη ώστε όλα τους να περιέχουν τις ίδιες πληροφορίες. Επίσης, στις ειδικές διαδρομές θα συμπεριληφθεί η αλλαγή του τερέν ώστε να μειωθούν οι υψηλές ταχύτητες με τις οποίες οδηγούν οι αναβάτες.

Ένα πρόσθετο μέτρο της διοργάνωσης είναι ότι θα τοποθετηθούν εξαρτήματα που θα περιορίζουν την εισαγωγή του αέρα στους κινητήρες για να διατηρηθεί χαμηλά η ισχύς του κινητήραΑυτό ήταν ένα απ’ τα μέτρα ασφαλείας που ξεσήκωσε τις αντιδράσεις των αναβατών, όμως οι διοργανωτές ξεκαθάρισαν πώς έχουν καλές προθέσεις. Τέλος, ένα απ’ τα θέματα που έχει προτεραιότητα είναι η χρήση αερόσακων, η οποία είναι πολύ πιθανόν να γίνει υποχρεωτική.

Η αφυδάτωση και η κούραση είναι εμφανείς στο ηλιοκαμμένο πρόσωπο του Toby Price

 

Ο Πρόεδρος της FIM, Jorge Viegas, γνωστός λάτρης των χωμάτινων αγώνων ανέφερε: “Το να μειώσουμε τον αριθμό των ατυχημάτων στα Rally είναι μια απ’ τις προτεραιότητες της FIM, ιδίως για το Dakar. Τα μέτρα θα δοκιμαστούν απ’ τη νέα σεζόν, ενώ στο τέλος της σκοπεύουμε να τα προσαρμόσουμε ανάλογα με τα δεδομένα που θα προκύψουν.”

Η ασφάλεια των αναβατών είναι το σημαντικότερο απ’ όλα και ο τρόπος που τα αντιλαμβάνεται η διοργάνωση είναι εξαιρετικός. Σε ό,τι αφορά την υγεία των αναβατών κατά τη διάρκεια των Rally θα μπορούσε να εφαρμοστούν ως πρόσθετο μέτρο οι προληπτικοί έλεγχοι από την ιατρική ομάδα, που θα αξιολογεί τη κατάσταση των αναβατών μετά το πέρας κάθε σκέλους. Πρόκειται για μια αρκετά χρονοβόρα διαδικασία, αν αναλογιστούμε ότι φέτος συμμετείχαν πάνω από 150 αναβάτες στο Dakar, όμως έτσι μπορούν να αποφευχθούν πολλά ατυχήματα που μπορεί να οφείλονταν είτε σε αφυδάτωση είτε σε θερμοπληξία. Από την άλλη, το να διατηρηθεί χαμηλά η ισχύς των κινητήρων δεν είναι απόλυτο ότι θα μειώσει τα ατυχήματα ή τις πτώσεις. Μέσω αυτού του μέτρου και σε συνδυασμό με τη χρήση των αερόσακων όμως θα μειωθούν σίγουρα τα θανατηφόρα ατυχήματα.

Ετικέτες

BSB-Nathan Harrison: Παραμένει στο νοσοκομείο μετά το ατύχημα στο Donington

Σε καλό δρόμο η αποκατάσταση από τη σύγκρουση με τον Callum Grigor που παραμένει σε κώμα
BSB Nathan Harrison Update
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

16/9/2025

Ο Nathan Harrison συνεχίζει τη μάχη της αποκατάστασης μετά το σφοδρό ατύχημα που είχε στον αγώνα BSB του Donington

Ο Harrison ενεπλάκη σε σύγκρουση με τον Callum Grigor στον αγώνα National Superstock το Σάββατο, στο πλαίσιο του Donington BSB (5–7 Σεπτεμβρίου).

Ενώ ο Grigor παραμένει σε τεχνητό κώμα, ο Harrison μεταφέρθηκε στο Broadgreen στο Λίβερπουλ, όπου συνεχίζει την αποθεραπεία του έπειτα από κάταγμα στο μηρό και τραύμα στη σπονδυλική στήλη.

Σε ανάρτησή του στα social media, που δημοσιεύτηκε στις 14 Σεπτεμβρίου, ο Harrison έγραψε:

“Μία εβδομάδα μετά το ατύχημά μου, ο πατέρας μου μαζί με τον θεράποντα ιατρό μου στο Broadgreen και την εξειδικευμένη ομάδα αποκατάστασης που με φροντίζει εδώ και χρόνια, κατάφεραν να με μεταφέρουν από το κέντρο μεγάλων τραυμάτων του Queen’s Medical στο Broadgreen για περαιτέρω αξιολόγηση και αποκατάσταση, για το οποίο είμαι ευγνώμων. Ελπίζω να επιστρέψω στο σπίτι προς το τέλος της επόμενης εβδομάδας χάρη στα μαγικά και την εμπειρία τους”.

Ο Harrison περιέγραψε την έκταση των τραυματισμών του:
“Το σώμα μου έχει δεχθεί ένα σφοδρό χτύπημα. Ο πατέρας μου και η Roisin συνεχίζουν να μου υπενθυμίζουν ότι με χτύπησε μία μοτοσυκλέτα 170+ κιλών με ταχύτητα άνω των 80mph (περίπου 130km/h), πριν εκτιναχθώ και κυλιστώ για αρκετά μέτρα. Κάθε μέρα ανακαλύπτω καινούργιους μώλωπες και πόνους. Το “αμβλύ τραύμα” είναι λίγο για να περιγράψει αυτό που συνέβη, ένα χιλιοστό του δευτερολέπτου νωρίτερα και δεν θα ήμουν εδώ, αφού το κεφάλι μου θα είχε χτυπηθεί”.

Ο Βρετανός αναβάτης ευχαρίστησε το ιατρικό προσωπικό, λέγοντας, “Θέλω να ευχαριστήσω τους νοσηλευτές στο κέντρο μεγάλων τραυμάτων του Queen’s Medical. Ήταν φανταστικοί και όλοι μας καταλαβαίνουμε το δύσκολο έργο που αντιμετωπίζουν καθημερινά. Αξίζουν τον κόσμο ολόκληρο”.

Στη συνέχεια απολογήθηκε σε όσους τον στηρίζουν, “Συγγνώμη σε όλους τους χορηγούς, την οικογένεια και τους φίλους μου. Αυτή ήταν η καλύτερη σεζόν της καριέρας μου και ανυπομονούσα για έναν χειμώνα χωρίς νοσοκομεία, αλλά έτσι είναι η ζωή. Με την οικογένεια, τους φίλους και τους υποστηρικτές μου θα τα καταφέρουμε και θα επιστρέψουμε πιο δυνατοί. Η στήριξη είναι απίστευτη και ανυπομονώ να διαβάσω όλα τα μηνύματα όσο βελτιώνομαι, για να τροφοδοτήσω ακόμη περισσότερο την επιστροφή μου”.

Τέλος, δεν ξέχασε τον συναθλητή του, “Πάντα σκέφτομαι τον Callum [Grigor] και την οικογένειά του. Συνέχισε να παλεύεις. Ελπίζω τα πράγματα να αρχίσουν να βελτιώνονται”.