Βιομήχανοι VS συνεργεία

Γιατί κινδυνεύει το customizing
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

30/1/2017

Τα νέα έρχονται από τις ΗΠΑ και παρά το γεγονός ότι η ιστορία έχει ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν, τώρα φαίνεται ότι βρίσκεται σε μία κρίσιμη στιγμή που μπορεί να αλλάξει εντελώς πολλά πράγματα, τόσο στον τομέα τις συντήρησης και του service των μοτοσυκλετών, αλλά κυρίως τον κόσμο του customizing.

 

Μιλάμε φυσικά για το ανελέητο κυνήγι που έχουν ξεκινήσει οι κατασκευαστές (αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών και γενικών οχημάτων) εναντίων των ανεξάρτητων συνεργείων. Τα χρήματα που κυκλοφορούν στον τομέα του service-ανταλλακτικών των οχημάτων είναι δισεκατομμύρια κάθε χρόνο. Οι κατασκευαστές θέλουν φυσικά να έχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο από αυτά τα χρήματα που κυκλοφορούν, καθώς πιστεύουν ότι τα οχήματα που κατασκευάζουν θα πρέπει να συντηρούνται από το δικό τους δίκτυο συνεργατών και με δικής τους κατασκευής ανταλλακτικά.

 

Μέχρι εδώ έχουν ένα δίκιο και το βασικό τους επιχείρημα που κανείς δεν μπορεί να αντικρούσει είναι το θέμα της ασφάλειας των οχημάτων και της τήρησης των προδιαγραφών ρύπων και ηχορύπανσης. Από την άλλη μεριά, η αποκλειστική και δια νόμου (εδώ ξεκινούν τα προβλήματα… ) υποχρέωση των ιδιοκτητών να συντηρούν τα οχήματά τους μόνο στο επίσημο δίκτυο των εργοστασίων, δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα ανταγωνισμού, δηλαδή προκαλεί μονοπωλιακές συνθήκες στην αγορά και τα εργοστάσια θα μπορούν χωρίς κανέναν έλεγχο να καθορίζουν τις τιμές όπως γουστάρουν. Επίσης, σε μεγαλύτερη κλίμακα, η απαγόρευση συντήρησης και επισκευής των οχημάτων από ανεξάρτητα συνεργία, θα προκαλέσει συσσώρευση πλούτου προς τους μεγάλους βιομήχανους και θα κλείσει τις ατομικές και οικογενειακές επιχειρήσεις. Αυτό είναι πολύ σοβαρό πρόβλημα για την οικονομία κάθε χώρας, καθώς η μεσαία τάξη είναι αυτή που δημιουργεί πλούτο, ανάπτυξη, κυκλοφορεί το χρήμα και αυξάνει την κατανάλωση (πόσα ψυγεία και κουζίνες να αγοράσει ένας δισεκατομμυριούχος;).  

 

Η Ε.Ε. προσπάθησε να ικανοποιήσει και τις δύο πλευρές, λέγοντας ότι αν ένα ανεξάρτητο συνεργείο καλύπτει τις προδιαγραφές του εργοστασίου, τότε δικαιούται να κάνει service σε οχήματα της συγκεκριμένης εταιρείας και μάλιστα το εργοστάσιο είναι υποχρεωμένο να τα καλύπτει με εγγύηση. Φυσικά η αντίδραση των εργοστασίων ήταν να φτιάξουν περίπλοκες διαδικασίες και ειδικά εργαλεία, με αποτέλεσμα ένα ανεξάρτητο συνεργείο να πρέπει να επενδύσει υπερβολικά χρήματα σε εξοπλισμό για να ικανοποιήσει τις προδιαγραφές των εργοστασίων. Όμως αυτή τη στιγμή στις ΗΠΑ το θέμα έχει ξεφύγει έξω από το απλό service και το θέμα της κάλυψης με εγγύησης. Τα εργοστάσια στην προσπάθειά τους να βρουν άλλο τρόπο περιορισμού των δραστηριοτήτων των ανεξάρτητων συνεργείων και κατασκευαστών ανταλλακτικών,  λένε τώρα ότι πρέπει να απαγορευτεί οποιαδήποτε διαφοροποίηση των οχημάτων τους από τις αρχικές προδιαγραφές τους. Φυσικά για λόγους ασφάλειάς… Δηλαδή λένε ότι θα πρέπει να απαγορευτεί ακόμα και ο επαναπρογραμματισμός τις ECU!

Αν καταφέρουν να περάσουν τέτοιου είδους νομοθεσία, τότε θα απαγορεύεται να βάλεις στη μοτοσυκλέτα σου οποιοδήποτε αξεσουάρ, που δεν έχει την έγκριση του εργοστασίου κατασκευής της μοτοσυκλέτας. Μέχρι τώρα ο νόμος επέτρεπε να βάλεις (ας πούμε μια εξάτμιση) που είναι εντός προδιαγραφών για χρήση στο δρόμο, κάθε χώρας. Τα εργοστάσια όμως ζητούν να καταργηθεί αυτό και να επιτρέπεται μόνο η χρήση δικών τους εξαρτημάτων!  Όπως καταλαβαίνετε, αν τα καταφέρουν θα πρέπει να ξεχάσετε οποιαδήποτε είδους μετατροπή στα οχήματα και εκατομμύρια μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις θα εξαφανιστούν. Οι τοπικές κοινωνίες προς το παρόν προβάλουν σθεναρή αντίσταση στις ΗΠΑ, αφού γνωρίζουν ότι η εφαρμογή ενός τέτοιου νόμου θα μετατρέψει όλες τις μικρο-μεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου σε υπαλλήλους των μεγάλων εργοστασίων και ότι τα χρήματα από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα θα καταλήγουν κάπου στα νησιά Κέιμαν αντί να κυκλοφορούν στην τοπική αγορά. Έτσι, από τη μια μεριά έχουμε την κεντρική εξουσία που συνομιλεί με τους βιομήχανους και την πολιτειακή εξουσία που συνομιλεί με τους μικρο-μεσαίους επιχειρηματίες. Ακόμα δεν είναι σαφές ποιος θα κερδίσει, καθώς αυτός ο πόλεμος δεν είναι μόνο μεταξύ βιομηχάνων και μικρο-βιοτεχνών αλλά έχει και εθνικές διαστάσεις. Στις ΗΠΑ  το customizing οχημάτων είναι μια τεράστια βιομηχανία (πωλούνται πάνω από 100.000 custom πλαίσια για μοτοσυκλέτες) και αν περάσει ο νόμος  θα εξαφανιστούν μέσα σε μια μέρα εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Όμως και οι εργοστασιάρχες έχουν ένα δίκιο, καθώς οι κεντρικές κυβερνήσεις τους έχουν ταράξει στα πρόστιμα δισεκατομμυρίων και τους ζητάνε να κάνουν ανακλήσεις σε οχήματα ηλικίας 10 και 20 ετών, χωρίς οι ίδιοι να ξέρουν αν όντως αυτά τα οχήματα έχουν συντηρηθεί σωστά.

Προς το παρόν, όλη η ιστορία εξελίσσεται στις ΗΠΑ κι απ' ό,τι φαίνεται η Ευρώπη δεν συμμετέχει, όμως με την άνοδο του εθνικισμού και την συνολική αμφισβήτηση του θεσμού της Ε.Ε. δεν θα μας προκαλέσει έκπληξη αν ξεσπάσει και εδώ πόλεμος μικροσυμφερόντων, με αφορμή τις οικονομικές δραστηριότητες των χωρών-μελών. Ήδη αυτή την στιγμή, υπάρχει πόλεμος μεταξύ της γερμανικής VW και της ιταλικής Fiat με αφορμή το "dieselgate" το οποίο πλέον συζητιέται σε επίπεδο υπουργών βιομηχανίας των δύο χωρών σε… όχι και τόσο καλό κλίμα!

Marc Marquez: Η προσπάθεια της Honda να τον φέρει πίσω και το συμβόλαιο με τη Ducati

Συναντήθηκε με τον Alberto Puig και ανθρώπους της HRC μετά τον 9ο Παγκόσμιο Τίτλο
Marquez
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

25/6/2026

Λίγες ώρες μετά την επίσημη ανακοίνωση της ανανέωσης της συνεργασίας του Marc Marquez με τη Ducati για τις σεζόν 2027 και 2028, έρχονται στο φως άγνωστες μέχρι σήμερα λεπτομέρειες που αποκαλύπτουν ότι η Honda διερεύνησε το ενδεχόμενο επιστροφής του Ισπανού Παγκόσμιου Πρωταθλητή στις τάξεις της.

Την αποκάλυψη έκανε δημοσιογράφος της ισπανικής εφημερίδας El Periódico, που θεωρείται άνθρωπος κοντά στο περιβάλλον του Marquez. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, στελέχη της HRC συναντήθηκαν με τον εννέα φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή αμέσως μετά τον τελευταίο αγώνα της σεζόν του 2025 στη Valencia, λίγες μόλις εβδομάδες μετά την κατάκτηση του ένατου παγκόσμιου τίτλου της καριέρας του.

Marquez

Η συνάντηση οργανώθηκε από τον Alberto Puig, καθώς οι δύο Ισπανοί στην διάρκεια της πολυετούς συνεργασίας τους ανέπτυξαν και φιλικούς δεσμούς, πέρα από αμοιβαίο σεβασμό και επαγγελματική εκτίμηση, με αμφότερους να έχουν τοποθετηθεί δημοσίως ανά τα χρόνια κολακευτικά ή προστατευτικά απέναντι στον άλλον. Στόχος της συνάντησης ήταν να διαπιστώσει η Honda αν υπήρχε έστω και μακροπρόθεσμα η πιθανότητα επιστροφής του αναβάτη που της χάρισε έξι τίτλους MotoGP και σημάδεψε την πιο επιτυχημένη περίοδο της σύγχρονης ιστορίας της.

Marquez

Παρά το γεγονός ότι η συνεργασία τους ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2023, όταν ο Marquez αποφάσισε να αποχωρήσει αναζητώντας ένα πιο ανταγωνιστικό πακέτο, ο Ισπανός δέχθηκε αμέσως την πρόσκληση της Honda. Μια κίνηση που, σύμφωνα με το Ισπανό δημοσιογράφο Emilio Pérez de Rozas, επιβεβαιώνει τον αμοιβαίο σεβασμό που εξακολουθεί να υπάρχει ανάμεσα στις δύο πλευρές.

Marquez

Το ενδιαφέρον είναι ότι τη στιγμή της συνάντησης ο Marquez είχε ήδη πάρει ουσιαστικά την απόφασή του. Το αγωνιστικό project της Ducati τον είχε πείσει πλήρως και η παραμονή του στο Borgo Panigale για δύο ακόμη χρόνια αποτελούσε ήδη την επικρατέστερη επιλογή του.

Στη διάρκεια της συνάντησης δεν συζητήθηκαν οικονομικοί όροι, ούτε κατατέθηκε κάποια συγκεκριμένη πρόταση συνεργασίας. Οι άνθρωποι της Honda παρουσίασαν το πλάνο ανασυγκρότησης της εταιρείας και την πεποίθησή τους ότι η RC213V θα μπορούσε σύντομα να επιστρέψει στην κορυφή. Ωστόσο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ο Marquez δεν εξέτασε ποτέ σοβαρά το ενδεχόμενο να εγκαταλείψει τη Ducati.

Marquez

Παρόλα αυτά, η συμβολική σημασία της συνάντησης παραμένει μεγάλη. Από τη μία πλευρά βρίσκεται η Honda, η οποία εξακολουθεί να συνδέει το όνομα του Marquez με τις μεγαλύτερες επιτυχίες της στα MotoGP. Από την άλλη, ένας αναβάτης που, παρά τη νέα του πορεία, δεν έχει πάψει να αναγνωρίζει τον καθοριστικό ρόλο που έπαιξε η ιαπωνική εταιρεία στη δημιουργία και εδραίωση του θρύλου του.

Marquez

Με την υπογραφή του νέου συμβολαίου του Marc Marquez και της Ducati έως το τέλος του 2028, ένα πιθανό comeback στη Honda μοιάζει πλέον εξαιρετικά δύσκολο. Η ιστορία που αποκαλύπτει το El Periódico, όμως, δείχνει ότι οι δεσμοί ανάμεσα στις δύο πλευρές παραμένουν ισχυροί, βασισμένοι στον αμοιβαίο σεβασμό, την εκτίμηση και την κοινή ιστορία που έγραψαν μαζί στα Grand Prix.