BMW: πατέντες για ασύρματη φόρτιση

Μια επιπλέον επιλογή
Από τον

Πάνο Καραβοκύρη

2/1/2020

Αναμφισβήτητα, η BMW Motorrad ξεχωρίζει αυτή τη στιγμή απ’ τους υπόλοιπους ευρωπαίους κατασκευαστές στο τομέα της ηλεκτροκίνησης. Από το 2014 έχει στη γκάμα της το ηλεκτρικό σκούτερ C Evolution, το οποίο μέχρι σήμερα έχει προτιμηθεί από 6.985 αναβάτες, ενώ χρόνο με το χρόνο, το κοινό που ενδιαφέρεται για την αγορά μιας ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας ή σκούτερ αυξάνεται. Η βαυαρική εταιρεία συνεχίζει ακάθεκτη να επενδύει τεράστια ποσά στην εξέλιξη ηλεκτρικών δίκυκλων, παρουσιάζοντας μάλιστα το καλοκαίρι που μας πέρασε το project Vision DC, ενώ στις σελίδες του τεύχους 602 του ΜΟΤΟ που κυκλοφορεί, μπορείτε να διαβάσετε σε αποκλειστικότητα την παρουσίαση του E-Power Roadster Concept, της BMW.

Παρά τα τεράστια ποσά που έχει επενδύσει στην εξέλιξη των ηλεκτρικών οχημάτων αλλά και για την ανάπτυξη της τεχνογνωσίας της, ορισμένα θέματα δεν έχουν λυθεί ακόμη. Τα βασικότερα από αυτά είναι ο χρόνος φόρτισης, η αυτονομία αλλά και το βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ στις μοτοσυκλέτες υπάρχουν και χωροταξικά θέματα. Οι πρόσφατες πατέντες που κατέθεσε η BMW, φαίνεται πως εστιάζουν στον τρόπο φόρτισης, παρουσιάζοντας μια διαφορετική πρόταση που ξεφεύγει από την πεπατημένη των ηλεκτρικών οχημάτων. Ουσιαστικά προσφέρουν μια ταχύτερη επιλογή για την επαναφόρτιση των μπαταριών, γλυτώνοντας έτσι χρόνο απ’ τον αναβάτη με το βάλε-βγάλε του βίσματος απ' την πρίζα. Παράλληλα, δεν αποτελεί κάποια καινοτομία, καθώς η ασύρματη φόρτιση είναι μια τεχνολογία που χρησιμοποιείται εδώ και αρκετό καιρό σε άλλες εφαρμογές. Το καλύτερο παράδειγμα που μπορούμε να δώσουμε, για την ευκολότερη κατανόηση των πατεντών της BMW, είναι να παρομοιάσουμε το μηχανισμό που σχεδίασε με τα pads/φορτιστές που φορτίζουν smartphones και ασύρματα ποντίκια ακουμπώντας τα απλώς επάνω τους.

Όπως μπορείτε να δείτε και από το σχέδιο των πατεντών, το pad της BMW διαθέτει ένα σπείρωμα (Νο 26) που με την παροχή εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) δημιουργεί ένα ηλεκτρομαγνητικό πεδίο στέλνοντας ηλεκτρικό φορτίο μέσω του σταντ, το οποίο με τη σειρά του είναι εξοπλισμένο με έναν “δέκτη” (Νο 30) και μέσα απ' το καλώδιο (Νο16) φορτίζει την μπαταρία. Βασικό ρόλο στην ταχύτητα επαναφόρτισης έχει να κάνει η άμεση επαφή του οχήματος με το pad αλλά και το υλικό κατασκευής τους.

Στο παρελθόν η BMW είχε εξετάσει την ασύρματη φόρτιση στα αυτοκίνητά της, όμως το πρόβλημα είναι πως το μοναδικό σημείο επαφής με το pad είναι μέσω των ελαστικών, τα οποία δεν είναι καλός αγωγός του ηλεκτρισμού. Η ιδέα όμως της γερμανικής εταιρείας “ανθεί” στον κόσμο των μοτοσυκλετών χάρη στο σταντ. Ωστόσο, όπως έχουμε δει από τα pads/φορτιστές, η ασύρματη φόρτιση δεν είναι ούτε τόσο γρήγορη ούτε τόσο αποδοτική, συγκριτικά με τον κλασσικό τρόπο φόρτισης. Ίσως να ισχύει το ίδιο και με το pad της BMW, εκτός αν η εταιρεία έχει βρει έναν τρόπο να αυξήσει την αποδοτικότητά του. Το πρόβλημα με το χώρο επαναφόρτισης πάντως παραμένει, καθώς ανεξάρτητα αν η μοτοσυκλέτα/σκούτερ διαθέτει λειτουργία ασύρματης φόρτισης ή όχι, θα πρέπει να βρίσκεται σε έναν κλειστό χώρο με παροχή ρεύματος.

Η νέα πατέντα της BMW προσφέρει μια μεγαλύτερη ευκολία στην φόρτιση των ηλεκτρικών δίκυκλων, από την άποψη ότι δεν χρειάζεται να ξετυλίγεις καλώδια και να "πριζώνεις" την μοτοσυκλέτα σου, κάτι που αν περάσει και σε επίπεδο υποδομών στους δημόσιους σταθμούς φόρισης θα είναι σημαντικό. Το αν θα δούμε την συγκεκριμένη τεχνολογία στο ηλεκτρικό σκούτερ της εταιρείας παραμένει άγνωστο, αλλά είναι αρκετά πιθανό καθώς η τεχνολογία υπάρχει ήδη και τα σχέδια της πατέντας δείχνουν αρκετά μελετημένα.

Ετικέτες

Το μεγάλο δώρο της KTM στους υπόλοιπους κατασκευαστές!

Μία στρατιά εξιδεικευμένων στελεχών δίνει πνοή στα R&D
Το μεγάλο δώρο της KTM στους υπόλοιπους κατασκευαστές!
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

5/5/2026

Πνοή πήραν πολλά και διαφορετικά R&D από τη μείωση δυναμικού που συνέβη στην KTM το διάστημα μετά την εισαγωγή σε καθεστώς επιτήρησης έως και την πώλησή της στη Bajaj.

Αυτή την στιγμή η KTM βρίσκεται σε περίοδο σταθεροποίησης με τους Ινδούς να κάνουν το σωστό, να μην ανακατεύουν τη ροή εργασίας και τα πρωτόκολλα των διαφόρων τμημάτων, διατηρώντας και τη γραμμή παραγωγής της Αυστρίας σε πλήρη ισχύ, κάτι που αναμένεται να κρατήσει πολύ καιρό ακόμη.

Μένει να δούμε τι θα αποφασίσουν οι άνθρωποι της Bajaj για το μέλλον, προς το παρόν όμως η KTM βαδίζει μπροστά με όλα όσα είχε ήδη προγραμματίσει πριν τα οικονομικά προβλήματα και τη συνέχιση της γραμμής παραγωγής εξασφαλισμένη.

Στο μεταξύ όμως είναι εκατοντάδες τα εξιδεικευμένα στελέχη, κυρίως από το R&D, που έφυγαν από την εταιρεία το προηγούμενο διάστημα αναζητώντας εργασία. Δεν πήγαν όλοι τους σε κατασκευαστές μοτοσυκλετών, όμως σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στη CFMOTO, βρήκαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν νέα παραρτήματα κινούμενοι γρήγορα στην απορρόφηση στελεχών που έφευγαν από την KTM. Σημαντική ροή καταγράφθηκε και προς τη BMW, την ίδια στιγμή που ορισμένα στελέχη της BMW από τμήματα επικοινωνίας, δέχθηκαν προτάσεις και αποχώρησαν για να μεταβούν στην KTM.

Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό πως ένας από τους υπεύθυνους για το φιάσκο στην BMW με φωτογραφίες τεχνητής νοημοσύνης σε παρουσίαση νέου μοντέλου είναι τώρα στην KTM, όπου έως τώρα φημιζόταν για τις πιο σκληροπυρηνικές φωτογραφίσεις της σε κάθε παρουσίαση νέου μοντέλου. Στο μεταξύ, θυμίζουμε πως ο ίδιος ο CEO της BMW Motorrad, κος Markus Flaschδήλωσε στο MOTO πως ήταν λάθος η χρήση φωτογραφιών τεχνητής νοημοσύνης, όχι μόνο γιατί δεν προέτρεπαν το κοινό να οδηγήσει τη νέα μοτοσυκλέτα, αλλά και για πιο πρακτικό τρόπο, καθώς δεν αποτύπωναν ούτε τις πραγματικές διαστάσεις της μοτοσυκλέτας. Έτσι κάποιος που ήθελε να δει το νέο μοντέλο, έμενε ουσιαστικά με περισσότερες απορίες από αυτές που είχε πριν! Ας ελπίσουμε πως αυτό το λάθος δεν θα μεταφερθεί τώρα στην KTM από το στέλεχος της BMW που έχει αναλάβει εδώ και λίγες ημέρες θέματα επικοινωνίας.

Είναι αρκετές οι εταιρείες που αναζητούσαν καταρτισμένο προσωπικό με εμπειρία και δυσκολεύονταν να βρουν αντίστοιχα στελέχη, σε ένα πρόβλημα που δεν αφορούσε μονάχα τον κλάδο της μοτοσυκλέτας. Είναι λοιπόν πολλά τα στελέχη της KTM που στελεχώνουν νέα τμήματα σε υφιστάμενες εταιρείες σε διάφορους κλάδους ή, ακόμη περισσότερο, ενισχύουν το τμήμα R&D σε ανταγωνιστές.

Δεν υπάρχει φυσικά καταμέτρηση των μετακινήσεων, εμείς παρακολουθούμε όλο αυτό το διάστημα τις ανακοινώσεις από στελέχη που γνωρίζουμε, όπως επίσης και πληροφορίες για την αύξηση θέσεων εργασίας σε R&D που είχαν μείνει στάσιμα εδώ και καιρό και σκιαγραφούμε με τον τρόπο αυτό τη γενική εικόνα. Ενισχύθηκε και το τμήμα R&D που έχει η Yamaha στο Μιλάνο, εκεί όπου σχεδιάστηκε το Tracer7 και βρίσκεται μεταξύ άλλων και το σπίτι της ομάδας MotoGP.

Υπολογίζεται πως μόνο από το R&D της KTM έχουν φύγει σχεδόν 400 στελέχη, πολλά από τα οποία όμως ήταν επιφορτισμένα με την εξέλιξη ποδηλάτων, σε έναν τομέα από τον οποίο έχουν αποτραβηχτεί οι Αυστριακοί στη νέα τους δομή. Καθώς στο απόγειό του το R&D της KTM ήταν το πολυπληθέστερο στην ιστορία της μοτοσυκλέτας, η μείωση αυτή δεν μπόρεσε να τους ταρακουνήσει, όπως είδαμε με το 1390 Super Adventure που είναι το καλύτερο της οικογένειας και εξελίχθηκε σε αυτήν ακριβώς την ταραχώδη περίοδο. Το R&D αποδεδειγμένα λοιπόν παραμένει και τώρα πλήρως στελεχωμένο χωρίς να παρουσιάζει κενά, την ίδια στιγμή όμως που βοήθησε πολλούς από τους ανταγωνιστές, και όχι μόνο, να βελτιώσουν τα δικά τους!

Ετικέτες