Έρχονται νέου τύπου μπαριέρες στον Κηφισό - Για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Με πλαστικά κυλινδρικά τμήματα που περιστρέφονται
νέου τύπου μπαριέρες για πρώτη φορά στην ελλάδα
Από τον

Θοδωρή Ξύδη

4/12/2024

Η Περιφέρεια Αττικής παρουσίασε το πλάνο της για την αναβάθμιση του Λεκανοπεδίου Αττικής και ανάμεσα στα 281 έργα προϋπολογισμού 2,1 δισ. ευρώ είναι και η βελτίωση της οδικής ασφάλειας στον Κηφισό.


Στις υποδομές ασφάλειας του οδικού δικτύου μακράν οι πιο αδικημένοι είμαστε εμείς οι μοτοσυκλετιστές αφού όλα τα συστήματα είναι σχεδιασμένα για να "λειτουργούν" με σαφώς βαρύτερα οχήματα και οδηγούς και επιβάτες που δεν είναι εκτεθειμένοι σε αυτά.

Σύμφωνα και με αυτά που παρουσίασε η Περιφέρεια Αττικής στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρύμα Σταύρος Νιάρχος, η οδική ασφάλεια του λεκανοπεδίου αναμένεται να αναβαθμιστεί τα επόμενα χρόνια, με σημαντικότερα ίσως έργα τις επιπλέον πεζογέφυρες που θα κατασκευαστούν σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου για τους πλέον ευάλωτους χρήστες των δρόμων αλλά και οι νέου τύπου μπαριέρες που θα τοποθετηθούν στη Λεωφόρο Κηφισού.

Οι μπαριέρες τύπου "rolling" θα τοποθετηθούν τόσο κεντρικά μεταξύ των δύο ρευμάτων της Λεωφόρου όσο και πλευρικά και θα εκτείνονται από το Φάληρο (ΣΕΦ) έως και την έξοδο της Αττικής Οδού, ενώ θα συνδυαστούν και με τσιμεντένια φράγματα τύπου "Jersey".

Οι νέου τύπου μπαριέρες είναι κατασκευασμένες από ατσάλι υψηλής αντοχής και στο μέσο τους φέρουν πλαστικά κυλινδρικά τμήματα που μοιάζουν με βαρελάκια και κατασκευάζονται από EVA, συμπολυμερές αιθυλενίου και οξικού βινυλίου, το οποίο είναι σκληρό αλλά εύκαμπτο.

Τα βαρελάκια στο κέντρο των νέων μπαριερών είναι φυσικά η σημαντικότερη αναβάθμιση σε σχέση με τις σημερινές μπαριέρες αφού αν ένα όχημα χτυπήσει πάνω τους υπό γωνία, τότε ένα μέρος της δύναμης της σύγκρουσης μετατρέπεται σε κινητική ενέργεια αφού επί της ουσίας το όχημα κάνει "γκελ" πάνω στην μπαριέρα. Έτσι μειώνεται η έκταση της ζημιάς και μειώνεται και η πιθανότητα θανάτου και σοβαρού τραυματισμού. Μειώνεται επίσης η πιθανότητα να σπάσουν οι μπαριέρες και να περάσει το όχημα στο αντίθετο ρεύμα ή να ανατραπεί από την σφοδρότητα της σύγκρουσης.

Καλές και ωραίες οι μπαριέρες νέου τύπου που θα τοποθετηθούν στον Κηφισό, οι οποίες, σε σχέση με το παλαιού τύπου σύστημα αναχαίτισης που χρησιμοποιείται σήμερα μπορούν όντως να μειώσουν δραστικά τα θανατηφόρα τροχαιά και τους σοβαρούς τραυματισμούς οδηγών και επιβατών. 

Ωστόσο, ως άκαμπτο σύστημα αναχαίτισης οχημάτων και αυτές οι μπαριέρες είναι σχεδιασμένες και κατασκευασμένες για να μπορούν να μειώνουν τον αντίκτυπο μιας σύγκρουσης κυρίως σε αυτοκίνητα και βαρέα οχήματα και σαφώς λιγότερο για τους μοτοσυκλετιστές.

Στην περίπτωση που ένας μοτοσυκλετιστής χτυπήσει πάνω σε αυτές τις μπαριέρες όρθιος, τότε οι πιθανότητες να τραυματιστεί ελαφρύτερα, σε σχέση με τις σημερινές μπαριέρες είναι μεγαλύτερες αφού και εδώ μέρος της ενέργειας από τη σύγκρουση θα μετατραπεί σε κινητική ενέργεια και δεν θα απορροφηθεί ολόκληρη από το σώμα του.

Αν όμως ο μοτοσυκλετιστής πέσει νωρίτερα και συρθεί ως εκεί τότε θα χτυπήσει με κάποιο μέρος του σώματός τους γυμνούς ατσάλινους σωλήνες , οι οποίοι, λόγω σχήματος, μειώνουν την πιθανότητα ακρωτηριασμού σε σχέση με τις σημερινές “γκιλοτίνες”. Ωστόσο εν την εξαλείφουν σε καμία περίπτωση αφού μεταξύ τους υπάρχουν μεγάλα κενά, κάτι που θα μπορούσε να κάνει σε μεγάλο βαθμό η τοποθέτηση στο κάτω μέρος της μπαριέρας ενός συμπαγούς τμήματος, όπως αυτό που μπορείτε να δείτε στο ακόλουθο video.

 

Δεν ξέρουμε κατά πόσο θα το κάνει αλλά ελπίζουμε η περιφέρεια να λάβει υπόψη της και εμάς τους μοτοσυκλετιστές κατά τον διαγωνισμό για την αναδοχή του έργου και να "ζητήσει" από τις εταιρείες τις κατάλληλες προδιαγραφές για αυτές τις μπαριέρες ώστε να περιλαμβάνουν στο κάτω τμήμα τους και κλειστή μεταλλική λωρίδα. Ακόμη καλύτερα αυτή η λωρίδα θα μπορούσε να είναι πλαστική και πιο εύκαμπτη, όπως αυτή που σας είχαμε παρουσιάσει πριν από δέκα περίπου χρόνια, η οποία μείωσε δραστικά τους θανάτους και τους σοβαρούς τραυματισμούς μοτοσυκλετιστών όπου εφαρμόστηκε.

Ηλεκτρικά πατίνια: Έρχονται αυστηρότεροι έλεγχοι και νέα νομοθετική ρύθμιση

Με αφορμή το πρόσφατο θανατηφόρο ατύχημα στην Ηλεία - Την απαγόρευσή τους θέλει ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη!
ΕΠΗΟ
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

5/5/2026

Νέα νομοθετική παρέμβαση για τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών στην Ελλάδα προανήγγειλε ο διαχρονικός υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, με φόντο τα αυξανόμενα περιστατικά ατυχημάτων αλλά και τον προβληματισμό γύρω από την ασφαλή συνύπαρξη των συγκεκριμένων μέσων μικροκινητικότητας με πεζούς, ποδηλάτες και όλων των υπόλοιπων οχημάτων στο αστικό περιβάλλον.

Μιλώντας σήμερα το πρωί (Τρίτη 5 Μαΐου) στο Mega Channel, ο υπουργός αποκάλυψε πως βρίσκεται υπό επεξεργασία νέο θεσμικό πλαίσιο που θα αφορά ειδικά τα ηλεκτρικά πατίνια, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως "με νόμο θα καθιερώσουμε πεζόδρομους για πατίνια", διευκρινίζοντας παράλληλα ότι οι σχετικές συζητήσεις βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη με τον Κωνσταντίνο Κυρανάκη.

Οι δηλώσεις έρχονται ως επακόλουθο της σωρείας ατυχημάτων και δυστυχημάτων που προκύπτουν από την άναρχη κίνηση των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.), με πολλούς χρήστες τους, ανήλικους και μη, να μην είναι εκπαιδευμένοι στο να τα χρησιμοποιούν με ασφάλεια, ενώ αγνοούν και τον Κ.Ο.Κ. (παιδιά, έφηβοι, τουρίστες) ή συνειδητά επιλέγουν αντικοινωνικές και παραβατικές οδηγικές συμπεριφορές, αγνοώντας σημάνσεις, διαβάσεις, μονοδρομήσεις, φανάρια και προτεραιότητες ακόμα και μέσα στην καρδιά του αστικού ιστού.

ΕΠΗΟ

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Χρυσοχοΐδης , η Τροχαία ήδη επιχειρεί να επιβάλει βασικούς κανόνες χρήσης, όπως η υποχρεωτική χρήση κράνους και η τήρηση ορίων ταχύτητας, ωστόσο το υπάρχον πλαίσιο θεωρείται ανεπαρκές, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη χρήση από ανηλίκους. Ο ίδιος υπογράμμισε πως οι ανήλικοι δεν επιτρέπεται να κινούνται με πατίνια στο οδικό δίκτυο και προανήγγειλε επιπλέον περιορισμούς μέσα από τη νέα ρύθμιση.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε και η προσωπική τοποθέτηση του υπουργού, καθώς σημείωσε πως κατά την προσωπική του άποψή τα πατίνια θα έπρεπε ακόμη και να απαγορευτούν από τους δρόμους, τονίζοντας ότι "είναι κρίμα να χάνονται παιδιά σε δρόμους από πατίνια". Παράλληλα ξεκαθάρισε πως αντιλαμβάνεται τη χρήση τους ως μέσο αναψυχής σε ελεγχόμενους χώρους, όπως πλατείες ή ειδικά διαμορφωμένες διαδρομές, όμως θεωρεί επικίνδυνη την κυκλοφορία τους στο μικτό οδικό δίκτυο χωρίς αποκλειστικές υποδομές.

Χρυσοχοϊδης

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να αποσαφηνιστεί το περιεχόμενο της νέας νομοθετικής πρωτοβουλίας, η οποία, σύμφωνα με τις πρώτες δηλώσεις, θα κινείται προς τη δημιουργία ειδικών διαδρόμων κυκλοφορίας για ποδήλατα και ηλεκτρικά πατίνια, αλλά και προς αυστηρότερο έλεγχο της χρήσης τους από ανήλικους και μη εκπαιδευμένους χρήστες.

Για αυτό που δεν έγινε κανένας λόγος είναι για τυχόν εκπαίδευση όλων εκείνων που έβαλαν στη ζωή τους το πατίνι τα τελευταία χρόνια -ανήλικων και μη-, όπως και κάποιου τρόπου πιστοποίησης οδηγικής ικανότητας για όλους εκείνους που θέλουν να τα χρησιμοποιούν νόμιμα στους δρόμους και να μοιράζονται το οδόστρωμα με οχήματα που είναι πολύ πιο γρήγορα, αλλά και για τα εκατοντάδες "πειραγμένα" ηλεκτρικά πατίνια (κάποια από αυτά δεν χρειάζονταν καν πείραγμα αφού έχουν τη σχετική ρύθμιση στο μενού τους!), τα οποία αναπτύσσουν ταχύτητα πάνω από τα νόμιμα 25 χλμ./ώρα, με τους χρήστες τους να κυκλοφορούν παράνομα και σε δρόμους που έχουν όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα.