Fuel Pass – Αντιμετωπίζοντας μια οικονομική κρίση με 15 ευρώ/μήνα χαρτζιλίκι

Ανακοινώθηκαν οι πρακτικές λεπτομέρειες του Fuel Pass – Ποιοι, πώς, πόσα
fuel pass
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

23/3/2026

Το νέο Fuel Pass που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός σήμερα, Δευτέρα 23/3, ενεργοποιείται μέσα από ένα πακέτο στήριξης συνολικού ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για τέσσερα μέτρα: κάρτα καυσίμων για ιδιώτες, επιδότηση ντίζελ για διανομές, ενίσχυση αγροτικής παραγωγής και επιδότηση ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.

Όσον αφορά στο πρώτο λοιπόν, ένα κονδύλι 130 εκατομμυρίων ευρώ προορίζεται για το νέο Fuel Pass με στόχο να το πάρουν περίπου 3 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων (σε σύνολο 4 εκατομμυρίων).

Δικαιούχος του θα είναι κάθε φυσικό πρόσωπο και ελεύθερος επαγγελματίας που είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδας. Υπάρχουν και εισοδηματικά κριτήρια, που έχουν ως εξής:

  • Άγαμος με οικογενειακό εισόδημα έως 25.000 ευρώ
  • Έγγαμος με οικογενειακό εισόδημα έως 35.000 ευρώ, αυξανόμενο κατά 5.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο
  • Μονογονεϊκή οικογένεια με εισόδημα έως 39.000 ευρώ, αυξανόμενο κατά 5.000 για κάθε επιπλέον τέκνο πέραν του πρώτου.

Η επιδότηση θα δοθεί τον Απρίλιο, καλύπτοντας το δίμηνο Απριλίου και Μαΐου 2026, με τη μορφή ψηφιακής κάρτας ή εναλλακτικά (για όσους δεν έχουν smartphone) με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό.

Το ποσό της επιδότησης ορίζεται σε:

  • Μοτοσυκλέτα: 30 ευρώ με κάρτα / 25 ευρώ χωρίς κάρτα στην ηπειρωτική Ελλάδα
  • Μοτοσυκλέτα: 35 ευρώ με κάρτα / 30 ευρώ χωρίς κάρτα στη νησιωτική Ελλάδα
  • Αυτοκίνητο: 50 ευρώ με κάρτα / 40 ευρώ χωρίς κάρτα στην ηπειρωτική Ελλάδα
  • Αυτοκίνητο: 60 ευρώ με κάρτα / 50 ευρώ χωρίς κάρτα στη νησιωτική Ελλάδα

Η διαδικασία θα είναι παρόμοια με αυτή που ίσχυσε την προηγούμενη φορά που δόθηκε Fuel Pass το 2022, δηλαδή ο ενδιαφερόμενος θα δηλώνει το όχημά του σε σχετική πλατφόρμα στην ιστοσελίδα vouchers.gov.gr. Η ενίσχυση αυτή προβλέπεται αποκλειστικά για ένα όχημα ανά φυσικό πρόσωπο (και μόνο ένα πρόσωπο ανά όχημα, σε περίπτωση συνιδιοκτησίας), προφανώς θα πρέπει το όχημα να είναι σε κυκλοφορία, να μη χρωστά τέλη κυκλοφορίας και το πρόσωπο που το δηλώνει να έχει ποσοστό ιδιοκτησίας ή συμβόλαιο μακροχρόνιας μίσθωσης.

Η Ψηφιακή Κάρτα Καυσίμων θα μπορεί να χρησιμοποιείται στα πρατήρια καυσίμων, στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στα ταξί.

Το ποσό της επιδότησης δεν λογίζεται ως κόστος καυσίμων, αλλά ως αντιστάθμισμα για την αυξημένη τιμή τους και, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της κυβέρνησης, συνδυαστικά προσφέρει κατά μέσο όσο 36 λεπτά ανά λίτρο. Δεν είναι ξεκάθαρο πώς προκύπτει το νούμερο αυτό, υπάρχει ωστόσο ένας απλούστερος και ευθύς τρόπος για να δεις τι σημαίνουν αυτά τα 30 ευρώ.

Η μέση αύξηση της τιμής της βενζίνης στη λιανική προκύπτει κατά μέσο όρο περίπου 0,30 λεπτά/λίτρο από την αρχή του πολέμου στον Περσικό Κόλπο (ως τη Δευτέρα 23/3), έτσι το ποσό των 30 ευρώ ισοσκελίζει την αύξηση που έχει επιβαρύνει μια ποσότητα 100 λίτρων (30/0,30) καυσίμου.

Γνωρίζοντας κανείς την κατανάλωση του δικύκλου του και τα χιλιόμετρα που κάνει καθημερινά, μπορεί να καταλήξει εύκολα στο κατά πόσο το νέο fuel pass τον καλύπτει ή όχι. Για παράδειγμα, μια μοτοσυκλέτα που καθημερινά κάνει περίπου 40 χιλιόμετρα σπίτι-δουλειά-σπίτι, καίγοντας κατά μέσο όρο 6 λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα, θα καταναλώσει χοντρικά 48 λίτρα καυσίμου τον μήνα ή 96 το δίμηνο. Με το Fuel Pass θα έχεις πάρει πίσω όλη την αύξηση τιμής για το δίμηνο αυτό.

Αν πάλι αυτή η διαδρομή γίνεται με ένα μικρό σκούτερ που καίει 2.5 λίτρα στα 100 χλμ, τότε μιλάμε για 20 λίτρα τον μήνα και 40 το δίμηνο, άρα μένει και περίσσευμα από τα 30 ευρώ.

Αν μιλάμε για περισσότερα χιλιόμετρα σε καθημερινή βάση, όπως ένας διανομέας για παράδειγμα, τότε δύσκολα το Fuel Pass θα έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Υπάρχει ένα ακόμη πρόβλημα όμως: όλοι αυτοί οι υπολογισμοί παύουν να ισχύουν αν η βενζίνη ακριβύνει κι άλλο. Αν λ.χ. το 0,30 γίνει 0,40 – αν δηλαδή η βενζίνη πάρει άλλα 10 σεντς στο λίτρο – τότε αυτομάτως το Fuel Pass αναλογεί στην αύξηση τιμής σε 75 λίτρα καυσίμου και, όσο ανεβαίνει η τιμή, τόσο το επίδομα εξανεμίζεται.

Η χρήση του Fuel Pass στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς έχει ένα νόημα, κάτι που ωστόσο δεν υφίσταται ούτε αστείο στο ταξί, όπου 30 ευρώ φτάνουν-δεν φτάνουν για μια μακρινή μετακίνηση εντός λεκανοπεδίου.

Εν κατακλείδι, το νέο κυβερνητικό χαρτζιλικάκι μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να εξομαλύνει την αύξηση στα καύσιμα, αλλά συνολικά δεν καταφέρνει τίποτε περισσότερο απ’ το να μας θυμίζει πως πληρώνουμε παράλογα υψηλούς φόρους στα καύσιμα και πως ουδείς έχει τον παραμικρό σκοπό να τους μειώσει.

Η κυβέρνηση πιθανότατα δεν χρειάστηκε καν να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να καλύψει αυτά τα μικροδωράκια, καθώς ήδη εδώ και μερικές εβδομάδες πληρώνουμε ασάλιωτη υπεραξία κάθε φορά που πάμε το βενζινάδικο. Οι φόροι και οι πολεμικές τιμές βενζίνης που έχουμε πληρώσει τις τρεις τελευταίες εβδομάδες γεμίζουν κρατικά ταμεία για να το παίζει μάγος των δημοσιονομικών ο ένας και μέγας εθνικός ευεργέτης με τα πάσα του ο άλλος.

Επί της ουσίας, το κατά πόσο αυτά τα μέτρα θα έχουν απτό αποτέλεσμα στις τσέπες μας θα το δούμε στην καθημερινότητα: θα μειωθούν οι τιμές όλων αυτών των προϊόντων που -και καλά- ακρίβυναν λόγω μεταφορικών; Διότι μόνο με τηλεξαγγελίες τύπου Fuel Pass δουλειά δεν γίνεται. Τουλάχιστον όχι μόλις απομακρυνθείς από την οθόνη της τηλεόρασης προς τον πραγματικό κόσμο, εκεί που το κόστος ζωής ακριβαίνει κάθε μέρα που περνά.

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης: 300 νέες έξυπνες κάμερες στην Αττική – Παραδέχεται ευθέως τις ανακριβείς καταγραφές

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη προανήγγειλε νέο κύμα καμερών από την Περιφέρεια Αττικής
cameras
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

25/6/2026

Σε ραδιοφωνική του συνέντευξη ο κ. Χρυσοχοΐδης αποκάλυψε πως 300 νέες έξυπνες κάμερες πρόκειται να τεθούν σύντομα σε λειτουργία, όλες τοποθετημένες στην Αττική και δη σε φανάρια, ελέγχοντας τις παραβιάσεις του κόκκινου.

"Επιχειρούμε και παλεύουμε να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις ατιμωρησίας δεκαετιών, αλλά όπως βλέπετε τα πράγματα πάνε προς το καλύτερο," είπε ο υπουργός.

"Μια ενδεικτική κατάσταση είναι οι έλεγχοι αλκοτέστ, που έχουν αρχίσει και επιβάλουν κοινωνική συνείδηση και συμπεριφορά και αυτό είναι πάρα πολύ ελπιδοφόρο. Αυτή τη στιγμή η Τροχαία, Παρασκευή και Σάββατο, στην Αττική κάνει 42-45.000 ελέγχους αλκοτέστ.

"Έχουν πολλαπλασιαστεί οι έλεγχοι της Τροχαίας γενικότερα, όπως πολλαπλασιάστηκε και η δύναμή της. Σκεφτείτε πως όταν ανέλαβα βρήκα μια Τροχαία με 200 άτομα και τώρα είναι πάνω από 600. Έγινε μια μεγάλη προσπάθεια και θα τη συνεχίσουμε.

"Σε λίγες μέρες θα αρχίσουν να λειτουργούν οι 300 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής που θα βεβαιώνουν την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη. Θα είναι και αυτό μία πρόοδος σε συνδυασμό με τη λειτουργία των υπολοίπων. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες τεχνικές αστοχίες, αλλά σωστά η τροχαία κάνει την επεξεργασία και γίνεται διαλογή, ούτως ώστε να μην σταλούν, γιατί η διαδικασία που θα ακολουθήσει θα είναι γραφειοκρατική και θα ταλαιπωρήσει τον πολίτη."

Ως είναι προφανές από τα λεγόμενα του υπουργού, όλες οι νέες κάμερες – και μαζί οι υφιστάμενες που έχουν τοποθετηθεί σε πιλοτική φάση – λειτουργούν με την παραδοσιακή μεθοδολογία: αστυνομικός ελέγχει τα ευρήματα και στη συνέχεια βεβαιώνονται οι παραβάσεις.

Επίσης, όπως έχουμε ξαναπεί στο πρόσφατο παρελθόν, οι νέες κάμερες μπορεί να είναι έξυπνες, αλλά δεν έχουν ακόμη την υποδομή πίσω τους για να κάνουν όλα όσα διαφημίζονταν πως μπορούν. Και, όπως προκύπτει τόσο από την εμπειρία, όσο κι από τα λεγόμενα του υπουργού, ευτυχώς…

Διότι ήδη διαβάζουμε για διαρροές από κύκλους της αστυνομίας πως οι "έξυπνες" κάμερες βγάζουν απαράδεκτα υψηλά ποσοστά λαθών, οπότε ευτυχώς που πρέπει να περάσουν από "επεξεργασία και διαλογή" από την Τροχαία, διαφορετικά οι ενστάσεις θα πέσουν, όχι βροχή, αλλά κατακλυσμός.

Πρόκειται για μια ευθύτατη παραδοχή πως το σύστημα είναι προβληματικό πριν καν στηθεί και το ερώτημα παραμένει: όταν δηλαδή θα έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία ως έχει εξαγγελθεί και θα δουλεύει αυτομάτως και χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, η Τροχαία και η Δικαιοσύνη θα ασχολούνται ολημερίς με σκιές που έγιναν συνεπιβάτες χωρίς ζώνη, με ατμιστές (vapes) που παρερμηνεύτηκαν για κινητά τηλέφωνα και με τα σκούρα ρούχα ενός οδηγού που εξασφαλίζουν κλήση για μη χρήση προστατευτικής ζώνης;

Τεχνητή νοημοσύνη για την οδική ασφάλεια, ή τεχνητή ανοησία για τα συνταξιοδοτικά ταμεία αστυνομίας και στρατού; Ιδού η απορία.