Honda Cub: Παπί Θρη Ντι

Από τον

Βασίλη Καραχάλιο

30/5/2014

Το ξέρουν και οι πέτρες, όπως άλλωστε διαπιστώσαμε πρόσφατα στην αποστολή του ΜΟΤΟ στα Λευκά Όρη της Κρήτης με παπιά. Για τους περισσότερους από μας, ήταν το πρώτο μας μηχανάκι, ή τουλάχιστον ένα από τα πρώτα που οδηγήσαμε. Κι όχι μόνο εμείς. Το Honda Super Cub παρουσιάστηκε το 1958, ως το 1974 είχαν πουληθεί δέκα εκατομμύρια από δαύτα, ως το 2005 πενήντα, το μέτρημα το 2008 έλεγε 60 και τα τελευταία στοιχεία της Ηοnda, ως το Μάρτιο του 2014, 87 ολόκληρα εκατομμύρια. Αν τα βάζαμε όλα αυτά το ένα πίσω από το άλλο, το πρώτο θα απείχε από το τελευταίο 165.300 χιλιόμετρα, χοντρικά τέσσερις φορές την περίμετρο της γης.
Ειδικά στην Ελλάδα, η πρώτη εικόνα που έρχεται στο μυαλό με την λέξη παπί είναι ενός εξάβολτου ή δωδεκάβολτου Honda C50, ανάλογα με την ηλικία του καθενός. Και μπορεί στις ΗΠΑ να σταμάτησε να πωλείται το 1983, αλλά στον υπόλοιπο κόσμο που έχει ανάγκη φθηνής και αξιόπιστης μετακίνησης, το παπί ζει και βασιλεύει.

Παράγεται σε 15 εργοστάσια σε 14 χώρες, με βασικότερες την Ταϊλάνδη, την Ινδονησία, το Βιετνάμ, την Βραζιλία, την Κίνα, την Νιγηρία και φυσικά την Ιαπωνία, ενώ πωλείται σε 160 χώρες. Το τελευταίο κατόρθωμα της Honda είναι πως κατοχύρωσε το τρισδιάστατο σχήμα του παπιού ως δικό της. Είναι η πρώτη τρισδιάστατη πατέντα στην Ιαπωνία για οποιουδήποτε είδους όχημα, και κάτι εξαιρετικά σπάνιο για βιομηχανικό προϊόν γενικά. Στην Ευρώπη, ξέρουμε πως έχουν κατοχυρωθεί ως 3D τα σχήματα των Vespa και του πρώτου 500 της Fiat. 
H αιτιολόγηση για την χορήγηση αυτής της 3D πατέντας είναι πως η Ηοnda έχει διατηρήσει την βασική σχεδίαση του παπιού όλα αυτά τα χρόνια, άσχετα από τις τεχνολογικές και λειτουργικές βελτιώσεις που έχουν γίνει. Σαν αποτέλεσμα, λέει το σκεπτικό, όταν το κοινό βλέπει ένα Cub, το αναγνωρίζει ως προϊόν της Ηonda, κι αυτός ήταν ο κύριος λόγος που το Ιαπωνικό Γραφείο Ευρεσιτεχνιών χορήγησε και την 3D πατέντα στην Honda.  


Η φωτογραφία με το μαύρο παπί που δημοσιεύουμε είναι μία από αυτές που συνόδευαν την αίτηση για την κατοχύρωση του 3D σχήματος του παπιού. Θα παρατηρήσετε πως δεν υπάρχουν πάνω του λογότυπα ή διακοσμήσεις, όπως στα παπιά παραγωγής. Αυτό δεν είναι παράλειψη, αλλά έχει γίνει επίτηδες. Αυτό που μετράει, στην περίπτωση της κατοχύρωσης ενός τρισδιάστατου σχήματος, είναι η γενική εντύπωση, που δεν εξαρτάται από χρώματα ή λογότυπα. Επομένως, η τρισδιάστατη εικόνα ενός αντικειμένου είναι ο καθοριστικός παράγοντας για την αναγνώριση της προέλευσής του, του κατασκευαστή του δηλαδή. Στην περίπτωσή μας, οι Ιάπωνες του Γραφείου Ευρεσιτεχνιών κατοχύρωσαν το τρισδιάστατο σχήμα αυτού του παπιού, κρίνοντας πως είναι αυτομάτως αναγνωρίσιμο ως Honda. Κι επειδή πρόκειται για μια καινούργια πρακτική, είναι επόμενο πως θα υπάρχουν ερωτήσεις που δεν έχουν απαντηθεί ακόμα, καθώς η παγκόσμια νομοθεσία δεν είναι ξεκάθαρη σ’ αυτό το θέμα. Τι γίνεται με τα παπιά των άλλων εταιριών; Τι δικαιώματα δίνει στην Honda αυτή η κατοχύρωση; Ακόμα και η Κίνα έχει υπογράψει συμφωνία που την αναγκάζει να σέβεται τις κατοχυρωμένες Ιαπωνικές πατέντες, αυτό όμως μέχρι σήμερα δεν έχει σταματήσει πολλούς κατασκευαστές της από το να αντιγράφουν ασύστολα, όχι μόνο την Ηonda αλλά και τις υπόλοιπες εταιρίες.


Είναι επίσης προφανές πως τα κριτήρια για την κατοχύρωση τρισδιάστατων σχημάτων δεν μπορεί να είναι χαλαρά, ή να εξαρτώνται από τα χρώματα και τα γραφικά. Πρέπει να ξεχωρίζουν σε βάθος χρόνου, με το σχήμα τους να μην έχει αλλάξει ουσιαστικά, οπότε να μπορούν και οι κατασκευαστές τους να αποδείξουν πως το σχήμα τους έχει αποκτήσει ισχυρή προστιθέμενη αξία στα μάτια του κοινού. Κι έτσι, ένα κατοχυρωμένο τρισδιάστατο σχήμα δεν αφορά μόνο την εικόνα, αλλά συνδέεται με αξίες όπως η ευχρηστία, η ποιότητα, η οικονομία και η αξιοπιστία, που έχουν βελτιώσει τις ζωές των ανθρώπων που έζησαν μαζί του. Ακριβώς όπως το σκεφτόταν και ο Soichiro Honda. 

Δυστύχημα Borja Gómez: Νέα στοιχεία για τον θάνατο του νεαρού αναβάτη

Καθυστερημένη επέμβαση και οργανωτικές αδυναμίες δείχνει αναβάτης που ενεπλάκη στο περιστατικό
Borja
Από τον

Παύλο Καρατζά

7/8/2025

Ο 20χρονος Borja Gómez συμμετείχε για το 2025 στο πρωτάθλημα JuniorGP της FIM στην κατηγορία Stock European Championship. Στον πρώτο αγώνα πήρε την δεύτερη θέση, στον δεύτερο αγώνα κέρδισε και έτσι βρισκόταν στην πρώτη θέση της γενικής κατάταξης, πρώτού φτάσουμε στον Ιούλιο και τον τρίτο αγώνα του πρωταθλήματος που διεξήχθη στο Magny Cours της Γαλλίας και αποδείχθηκε μοιραίος για τον Ισπανό αναβάτη.

Το δυστύχημα έγινε στα δοκιμαστικά πριν τον αγώνα, όταν o Borja Gómez είχε πτώση από υγρά που υπήρχαν στην πίστα και στην συνέχεια παρασύρθηκε από διερχόμενο αναβάτη.

Ο Filippo Fuligni που επίσης ενεπλάκη στο μοιραίο συμβάν δήλωσε: “Στην 5η στροφή της πίστας, ο Alberto Garcia, team-mate του Borja Gómez, είχε ένα τεχνικό πρόβλημα και η μοτοσυκλέτα του έχανε υγρά που έκαναν την πίστα να γλιστράει. Στην 9η στροφή της πίστας οι κριτές απομάκρυναν την μοτοσυκλέτα που είχε το θέμα αυτό. Αμέσως μετά ο Borja έχασε το μπροστινό και είχε πτώση, όμως αμέσως σηκώθηκε και κινήθηκε παράλληλα με τα προστατευτικά λάστιχα της πίστας. Στην στροφή εκείνη δεν υπήρχαν σημαίες ή φώτα για να προειδοποιήσουν για κίνδυνο και επίσης υπήρχε μόνο ένας κριτής που δεν έκανε τίποτα για να βοηθήσει τον Borja με την μοτοσυκλέτα του. Στο μεταξύ όμως ο Borja έμεινε στο σημείο και βλέποντας τους επόμενους τρεις αναβάτες να μην πέφτουν, πήγε να σηκώσει την μοτοσυκλέτα του. 22 δευτερόλεπτα μετά την πτώση του Borja, ο Joan Santos έπεσε και αυτός στο ίδιο σημείο παρασύροντας τον άτυχο αναβάτη. Το μοναδικό λάθος του Borja ήταν ότι είχε πλάτη στην πίστα και δεν είδε τον Santos”.

Ο Fuligni συνέχισε λέγοντας “Δεν είμαι εδώ για να κρίνω, αλλά πέρασαν 22 δευτερόλεπτα και δεν υπήρξε καμία προειδοποίηση προς τους αναβάτες και αυτό είναι πολύ σοβαρό. Υπήρχε μόνο ένας νεαρός κριτής στο σημείο που δεν έκανε τίποτα. Κανονικά υπάρχουν τουλάχιστον δύο κριτές και φωτεινές οθόνες για τον ίδιο λόγο, όμως την Πέμπτη και την Παρασκευή στα σημεία που υπήρχαν οι οθόνες αυτές δεν υπήρχαν κριτές”.

Με το που έγινε το συμβάν ο Fuligni, πήγε προς το μέρος του Borja, τα μάτια του ήταν ανοιχτά, αλλά θαμπά και ο άτυχος αναβάτης είχε εκείνη τη στιγμή σφυγμό. Αυτό σημαίνει πως ο θάνατός του δεν ήταν ακαριαίος όπως είπαν, όμως χάθηκε πολύτιμος χρόνος μέχρι να έρθει το ασθενοφόρο. Ο Fuligni ήταν συντετριμμένος από το δυστύχημα αυτό και δεν συμμετείχε στο Γαλλικό GP.

Οι παραπάνω λεπτομέρειες είναι πραγματικά σοκαριστικές και δείχνουν την παράλειψη της διοργάνωσης σε καίρια σημεία ασφάλειας των αναβατών που ίσως και να αποδείχτηκαν μοιραία για τον Borja.