Ιταλοί κατασκευάζουν πίστα στην Τενερίφη - δείχνουν το δρόμο μιας τέτοιας επένδυσης

Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

8/9/2016

Εδώ και τέσσερα χρόνια, ακούμε για κατασκευή πίστας με προδιαγραφές F1 στα Κανάρια Νησιά, τα οποία ανήκουν στην Ισπανία με καθεστώς αυτονομίας και βρίσκονται εκατό χιλιόμετρα από τις νότιες ακτές του Μαρόκο. Έπειτα από τα εγκαίνια του εργοταξίου στο τέλους Αυγούστου, πλέον η κατασκευή έχει ξεκινήσει αμετάκλητα, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τους επόμενους 22 μήνες.

Με κλίμα ξερό και υποτροπικό, τα Κανάρια Νησιά χαρακτηρίζονται από σταθερές μεσαίες θερμοκρασίες σε όλη την διάρκεια του χρόνου με μόλις 15 μέρες βροχόπτωσης κατά μέσο όρο. Με βασική πηγή εσόδων τον τουρισμό και τις δραστηριότητες αναψυχής, τα νησιά έχουν αναπτύξει μία μοναδική σειρά υποδομών, με μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες και αεροδρόμια με απευθείας σύνδεση με τις βόρειες ευρωπαϊκές χώρες. Υπάρχει το κατάλληλο κλίμα και οι υποδομές και παράλληλα ακόμα ένα επιπρόσθετο χαρακτηριστικό, που αναγάγει την Τενερίφη, ιδανικό μέρος για την δημιουργία πίστας: Το ενεργό ηφαίστειο προμηθεύει την καλύτερη πρώτη ύλη του κόσμου, για την ασφαλτόστρωση!

ο θεμέλιος λίθος, κρύβει χρονοκάψουλα με αντίγραφο των συμβολαίων και πρωτότυπες υπογραφές... 

 

πηγή: motorbikemag.es

Οι αναγνώστες του MOTO, ακούν συχνά για παρουσιάσεις νέων μοτοσυκλετών, για τις οποίες ταξιδεύουμε μέχρι τα Κανάρια Νησιά τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο, και οι λόγοι είναι όλοι οι παραπάνω. Τα νησιά έχουν εκπληκτική άσφαλτο στους δημόσιους δρόμους, που αντίστοιχη δεν βρίσκεις παρά μόνο σε πίστες, και οι υποδομές τους είναι ιδανικές για την φιλοξενία τέτοιων οργανώσεων. Με βάση αυτό, είναι κατανοητό ότι η πίστα δεν φτιάχνεται τόσο για τους ντόπιους και εξαιτίας της απομακρυσμένης απόστασης, ούτε και για την φιλοξενία πρωταθλημάτων της F1 και των MotoGP. Αν και θα διεκδικήσουν την διοργάνωση τέτοιων αγώνων, το αρχικό στάδιο κατασκευής που ξεκίνησε τέλη Αυγούστου και θα ολοκληρωθεί το ’18, δεν περιλαμβάνει εκτεταμένες κερκίδες εκατοντάδων χιλιάδων θεατών. Ωστόσο από την άλλη δεν απορρίπτουν κανένα ενδεχόμενο, καθώς το συμβούλιο των νησιών αναλαμβάνει την προέκταση του περιφερειακού αυτοκινητόδρομου και την σύνδεση του κοντινού βασικού αεροδρομίου των νησιών, ώστε να διευκολύνει την διοργάνωση οποιασδήποτε εκδήλωσης προγραμματιστεί στο μέλλον.

Οι επενδυτές που έχουν αναλάβει εξ ολοκλήρου το έργο κατασκευής για 35+5 χρόνια εκμετάλλευσης, δεν προσδοκούν στην ανάληψη παγκόσμιου πρωταθλήματος για να αποσβέσουν τα σχεδόν 26 εκατομμύρια της επένδυσης. Το συνολικό κόστος ανέρχεται στα 39 εκατομμύρια, όταν υπολογίσει κανείς τις εργασίες οδοποιίας που θα κατασκευάσει η πολιτεία, και το κόστος της αγοράς γης από τους ιδιώτες. Η γη αγοράστηκε το ‘12 από την κυβέρνηση αποκλειστικά για τον σκοπό αυτό…

Τα έσοδα της νέας πίστας θα προέρχονται από την ενοικίαση για δοκιμές σε αγωνιστικές ομάδες της F1, MotoGP και Superbike, την φιλοξενία εκδηλώσεων όπως οι παρουσιάσεις νέων μοντέλων σε δημοσιογράφους και το κυριότερο στον τουρισμό υψηλού κόστους… Σκοπός τους είναι να προσελκύσουν την φιλοξενία των ακριβών αυτοκινήτων που βρίσκονται σε πίστες ανά τον κόσμο. Οι ιδιοκτήτες τους έτσι κι αλλιώς ταξιδεύουν στα Κανάρια Νησιά για διακοπές όλο το χρόνο, με τα παγκοσμίου φήμης γήπεδα του γκολφ να αποτελούν βασική αιτία. Η δημιουργία πίστας αποσκοπεί στην διεκδίκηση ενός ακόμα ακριβού χόμπι.. και προτάσσει ως δέλεαρ το κλίμα και την εξωτική τοποθεσία.

Η πίστα των 4.067 χιλιομέτρων, σχεδιάστηκε το 2012 από τον όμιλο GPO, υπεύθυνο μεταξύ άλλον για μία σειρά από μεγάλες πίστες της Ισπανίας, όμως της Catalunya στην Βαρκελώνη, της Navarra και Monteblanco. Την κατασκευή έχει αναλάβει η Ιταλική Axia S.r.l. που με έδρα στο Μιλάνο επηρέασε και τον σχεδιασμό της GPO, που ακολουθήσε τα χαρακτηριστικά της Imola κατασκευάζοντας την νέα πίστα με υψομετρικές διαφορές και γνώμονα την θέα προς τον ορίζοντα και την θάλασσα.

Το αεροδρόμιο της Τενερίφης υποδέχεται κάθε χρόνο 6 εκατομμύρια τουρίστες απέχοντας μόλις 2,5 χιλιόμετρα από το σημείο που κατασκευάζεται η πίστα, ενώ ορισμένα από τα μεγαλύτερα θέρετρα βρίσκονται σε πολύ μικρή απόσταση. Ο Carlos Alonso, πρόεδρος του συμβουλίου των Κανάριων Νησιών, υποστηρίζει ότι η πίστα ταιριάζει απόλυτα με το μοντέλο τουρισμού που έχουν επιλέξει και γι΄ αυτό η κυβέρνηση προχώρησε στις απαραίτητες ρυθμίσεις με αγορά γης από τους αγρότες και διευκόλυνση της γραφειοκρατικής διαδικασίας, που παρόλο αυτά καθυστέρησε την έναρξη της κατασκευής για έναν ολόκληρο χρόνο.

Βασικό επίσης στοιχείο για την ολοκλήρωση της επένδυσης, ήταν η ευνοϊκή φορολόγηση που ισχύει για τις εταιρίες με έδρα τα νησιά, που ανέρχεται μόλις σε 4%, έναντι της αρκετά υψηλότερης φορολογίας που ισχύει στην Ισπανία.

Με τα δεδομένα της χρονολογίας του σχεδιασμού της, πίσω στο 2012, η πίστα υπολογίζεται να έχει μέγιστη ταχύτητα 310Km/h για μονοθέσια της F1 στην ευθεία μήκους 819 μέτρων, ενώ απαρτίζεται από μία εντυπωσιακή σειρά δεκαπέντε στροφών, από τις οποίες δέκα αριστερόστροφες και πέντε δεξιόστροφες.

Το πλάτος της θα είναι μεταξύ 12 και 15 μέτρων και οι ομάδες θα διαθέτουν χώρο για 2.000 αυτοκίνητα, 60 λεωφορεία και 20 φορτηγά. Ταυτόχρονα θα δημιουργηθούν 6.500 θέσεις πάρκινγκ, κατά το μέγιστο, μεγέθη που αποκαλύπτουν περεταίρω ότι η δημιουργία της πίστας δεν αποσκοπεί απευθείας στην φιλοξενία παγκόσμιων πρωταθλημάτων, τουλάχιστον στο αρχικό της στάδιο.

Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της πίστας, αποτελεί ο σχεδιασμός που της επιτρέπει να διαχωριστεί σε τρεις μικρότερες πίστες, που με την παρουσία εξόδων διαφυγής και ανεξάρτητης πρόσβασης, μπορούν να χρησιμοποιηθούν παράλληλα, φιλοξενώντας ταυτόχρονες διοργανώσεις. Αυτό είναι απόλυτα κατανοητό, όταν αντιλαμβάνεσαι ότι σκοπός της δημιουργίας της είναι να αποτελεί σημείο συνεχών δοκιμών για τις αγωνιστικές ομάδες… Ταυτόχρονα θα δημιουργηθεί και πίστα για αγώνες 4x4 και motocross.

Διευθυντής της πίστας, πρόκειται να τεθεί ο Άγγλος Walter Sciacca, στέλεχος εταιρίας που διατηρεί το management ακριβών αυτοκινήτων και διοργανώνει αγώνες με supercar και μοτοσυκλέτες. Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό, ότι οι συμφωνίες πίσω από την δημιουργία αυτών των πιστών, γίνονται πολύ συχνά ανάμεσα σ’ ένα κλειστό κύκλο με πανευρωπαϊκές επεκτάσεις, εξασφαλίζοντας την βιωσιμότητα της επένδυσης ακόμα και πριν τον τελικό σχεδιασμό της πίστας. Ελάχιστα επαφίονται στην διοργάνωση τοπικών πρωταθλημάτων και την καθημερινή ενοικίαση για το κοινό, πράγμα που μαρτυρά και την πορεία που θα πρέπει να έχει μία τέτοια επένδυση και για εμάς. Διαφορετικά είναι προτιμότερο να δημιουργηθεί μία πίστα χωρίς αυτές τις πανάκριβες προδιαγραφές, που η επένδυσή της θα μπορούσε να αποσβεστεί από τις ντόπιες διοργανώσεις. Αυτή άλλωστε είναι και η πραγματικότητα για τις αναρίθμητες πίστες που συναντάμε σε Ιταλία και Ισπανία, χωρίς να είναι καθόλου τυχαίο ότι αποτελούν φυτώρια κορυφαίων αναβατών. Για τα δικά μας δεδομένα, είναι ευκολότερη η δημιουργία μικρότερων πιστών με γνώμονα την κάλυψη του ντόπιου πληθυσμού, που με μικρό κόστος θα απολαμβάνει σωστές και άρτιες εγκαταστάσεις, με μέγιστη ασφάλεια. Οι πίστες με προδιαγραφές F1, απαιτούν ένα αρκετά υψηλότερο κόστος κατασκευής, που για να καλυφθεί απαιτεί με τη σειρά του, ένα τελείως διαφορετικό παιχνίδι στην προσέλκυση πελατείας. Στο τέλος αυτές οι πίστες είναι ασύμφορες για το κοινό, όπως ακριβώς συνέβη στην περίπτωση της Κωνσταντινούπολης…

 

Το σημείο της πίστας, όπως ήταν το '14 όταν και κατατέθηκαν τα έγγραφα για την έναρξη της κατασκευής:

------------------

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης: 300 νέες έξυπνες κάμερες στην Αττική – Παραδέχεται ευθέως τις ανακριβείς καταγραφές

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη προανήγγειλε νέο κύμα καμερών από την Περιφέρεια Αττικής
cameras
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

25/6/2026

Σε ραδιοφωνική του συνέντευξη ο κ. Χρυσοχοΐδης αποκάλυψε πως 300 νέες έξυπνες κάμερες πρόκειται να τεθούν σύντομα σε λειτουργία, όλες τοποθετημένες στην Αττική και δη σε φανάρια, ελέγχοντας τις παραβιάσεις του κόκκινου.

"Επιχειρούμε και παλεύουμε να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις ατιμωρησίας δεκαετιών, αλλά όπως βλέπετε τα πράγματα πάνε προς το καλύτερο," είπε ο υπουργός.

"Μια ενδεικτική κατάσταση είναι οι έλεγχοι αλκοτέστ, που έχουν αρχίσει και επιβάλουν κοινωνική συνείδηση και συμπεριφορά και αυτό είναι πάρα πολύ ελπιδοφόρο. Αυτή τη στιγμή η Τροχαία, Παρασκευή και Σάββατο, στην Αττική κάνει 42-45.000 ελέγχους αλκοτέστ.

"Έχουν πολλαπλασιαστεί οι έλεγχοι της Τροχαίας γενικότερα, όπως πολλαπλασιάστηκε και η δύναμή της. Σκεφτείτε πως όταν ανέλαβα βρήκα μια Τροχαία με 200 άτομα και τώρα είναι πάνω από 600. Έγινε μια μεγάλη προσπάθεια και θα τη συνεχίσουμε.

"Σε λίγες μέρες θα αρχίσουν να λειτουργούν οι 300 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής που θα βεβαιώνουν την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη. Θα είναι και αυτό μία πρόοδος σε συνδυασμό με τη λειτουργία των υπολοίπων. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες τεχνικές αστοχίες, αλλά σωστά η τροχαία κάνει την επεξεργασία και γίνεται διαλογή, ούτως ώστε να μην σταλούν, γιατί η διαδικασία που θα ακολουθήσει θα είναι γραφειοκρατική και θα ταλαιπωρήσει τον πολίτη."

Ως είναι προφανές από τα λεγόμενα του υπουργού, όλες οι νέες κάμερες – και μαζί οι υφιστάμενες που έχουν τοποθετηθεί σε πιλοτική φάση – λειτουργούν με την παραδοσιακή μεθοδολογία: αστυνομικός ελέγχει τα ευρήματα και στη συνέχεια βεβαιώνονται οι παραβάσεις.

Επίσης, όπως έχουμε ξαναπεί στο πρόσφατο παρελθόν, οι νέες κάμερες μπορεί να είναι έξυπνες, αλλά δεν έχουν ακόμη την υποδομή πίσω τους για να κάνουν όλα όσα διαφημίζονταν πως μπορούν. Και, όπως προκύπτει τόσο από την εμπειρία, όσο κι από τα λεγόμενα του υπουργού, ευτυχώς…

Διότι ήδη διαβάζουμε για διαρροές από κύκλους της αστυνομίας πως οι "έξυπνες" κάμερες βγάζουν απαράδεκτα υψηλά ποσοστά λαθών, οπότε ευτυχώς που πρέπει να περάσουν από "επεξεργασία και διαλογή" από την Τροχαία, διαφορετικά οι ενστάσεις θα πέσουν, όχι βροχή, αλλά κατακλυσμός.

Πρόκειται για μια ευθύτατη παραδοχή πως το σύστημα είναι προβληματικό πριν καν στηθεί και το ερώτημα παραμένει: όταν δηλαδή θα έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία ως έχει εξαγγελθεί και θα δουλεύει αυτομάτως και χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, η Τροχαία και η Δικαιοσύνη θα ασχολούνται ολημερίς με σκιές που έγιναν συνεπιβάτες χωρίς ζώνη, με ατμιστές (vapes) που παρερμηνεύτηκαν για κινητά τηλέφωνα και με τα σκούρα ρούχα ενός οδηγού που εξασφαλίζουν κλήση για μη χρήση προστατευτικής ζώνης;

Τεχνητή νοημοσύνη για την οδική ασφάλεια, ή τεχνητή ανοησία για τα συνταξιοδοτικά ταμεία αστυνομίας και στρατού; Ιδού η απορία.