Και όμως γίνεται – Καύσιμα από τον ήλιο για μία Harley Davidson!

Μια Harley-Davidson λειτουργεί εξ ολοκλήρου με καύσιμο που παράγεται από το φως του ήλιου – και όντως δουλεύει
Synhelion Solar Fuels
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

3/6/2025

Σε καινοτομία που μοιάζει να βγήκε από ταινία επιστημονικής φαντασίας, στηρίζεται μια Harley-Davidson που ολοκλήρωσε την πρώτη διαδρομή παγκοσμίως με “ηλιακή βενζίνη” – ένα συνθετικό καύσιμο που παράγεται εξ ολοκλήρου με ηλιακή ενέργεια.

Η μοτοσυκλέτα ανήκει στον Καθηγητή Aldo Steinfeld, τον εμπνευστή αυτής της καινοτομίας, ο οποίος έκανε μία βόλτα έξω από το εργοστάσιο παραγωγής ηλιακού καυσίμου της Synhelion στο Jülich της Γερμανίας.

Είναι η πρώτη φορά που μια μοτοσυκλέτα κινείται με ηλιακό καύσιμο, υπογραμμίζοντας την κατεύθυνση προς εναλλακτικές βιώσιμης κινητικότητας, χωρίς αυτό να συνεπάγεται τον εξοστρακισμό των αγαπημένων μας κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Synhelion Harley Ride

Η βόλτα έγινε με ηλιακή βενζίνη της Synhelion, η οποία παράγεται μετατρέποντας νερό και CO₂ σε υγρό καύσιμο, χρησιμοποιώντας συγκεντρωμένη ηλιακή θερμότητα. Έτσι παράγεται ένα  καύσιμο που λειτουργεί όπως η συμβατική βενζίνη, αλλά είναι σχεδόν ουδέτερο ως προς τις εκπομπές άνθρακα. Εκπέμπει σχεδόν όσο CO₂ χρειάστηκε για να παραχθεί.

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα που παρουσιάζει η εν λόγω τεχνολογία, πέρα από την μείωση ρύπων είναι πως δεν πρόκειται για κάποιο εξωτικό καύσιμο ή μείγμα. Είναι συμβατό με τους παραδοσιακούς εμβολοφόρους κινητήρες εσωτερικής καύσης, κάτι που σημαίνει ότι η Harley της επίδειξης δεν χρειάστηκε καμία απολύτως μετατροπή. Απλώς γέμισε και έφυγε προς το μέλλον.

Ο Steinfeld, καθηγητής στο ETH Zurich και ένας από τους βασικούς συντελεστές της τεχνολογίας της Synhelion, έχει αφιερώσει δεκαετίες στην ηλιακή θερμοχημεία. Αλλά είναι επίσης μοτοσυκλετιστής, και η βόλτα με τη δική του Harley γεμάτη με ηλιακό καύσιμο ήταν μια κίνηση πέρα από συμβολική και προσωπική.

“Είναι ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα”, είπε. “Είμαι περήφανος για όλα τα πρωτοποριακά επιτεύγματα και ιδιαίτερα ευγνώμων σε όλη την ομάδα της Synhelion που έκανε τα ηλιακά καύσιμα πραγματικότητα.”

Synhelion Plant

Η Harley ανεφοδιάστηκε από τους συνιδρυτές της Synhelion, οι οποίοι θεωρούν πως δεν ήταν θέμα απόδειξης ότι το καύσιμο λειτουργεί καθώς έχει ήδη πιστοποιηθεί και πληροί όλα τα πρότυπα, αλλά θέμα επίδειξης, δίνοντας έτσι ψυχή στην τεχνολογία μέσω των δύο τροχών.

Ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα κυριαρχούν στη κουβέντα περί βιωσιμότητας, η προσέγγιση της Synhelion είναι διαφορετική. Αντί να επαναπροσδιορίσουν την κινητικότητα, στοχεύουν στο να από-ορυκτοποιήσουν τον υπάρχοντα στόλο  με συνθετικά καύσιμα που μπορούν να μπουν κατευθείαν στα υπάρχοντα οχήματα. Χωρίς σταθμούς φόρτισης, αλλαγές μπαταριών και άγχος αυτονομίας.

Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην παραγωγή συνθετικών καυσίμων από ηλιακή ενέργεια διαθέτοντας πέρα από ηλιακά υποκατάστατα βενζίνης, επιλογές για να υποκαταστήσουν τόσο το diesel όσο και τα καύσιμα αεροπλοΐας με φιλικότερες προς το περιβάλλον λύσεις.

Synhelion Steam Boat

Η Synhelion έχει ήδη συμβολικά ολοκληρώσει μια πλεύση με ατμόπλοιο και σχεδιάζει επιδείξεις με διάφορα οχήματα τους επόμενους μήνες. Η ίδια υποστηρίζει ότι η τεχνολογία της είναι πλέον αποδεδειγμένη σε βιομηχανική κλίμακα και η ομάδα στρέφεται προς την εμπορευματοποίηση συνάπτοντας στρατηγικές εμπορικές συμφωνίες με εταιρείες όπως η AMAG Group, το αεροδρόμιο της Ζυρίχης και χιονοδρομικά κέντρα, με τα πρώτα καύσιμα να παραδίδονται μέσα στο 2027.

Για τους μοτοσυκλετιστές, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ένα μέλλον όπου μπορούμε να κρατήσουμε τις αγαπημένες μας παλιές μοτοσυκλέτες στον δρόμο - χωρίς να καταστρέφουμε τον πλανήτη.

Το Yamaha XSR900 που δεν λέει όχι στον πάγο - Το νέο project της Deus Ex Machina

Με χρώματα και γραφικά εμπνευσμένα από τα Yamaha YZ των '90s
Deus Ex Machina Yamaha XSR900
Από τον

Θοδωρή Ξύδη

3/4/2026

Yamaha και Deus Ex Machina δημιουργούν μαζί project εδώ και πάνω από μία δεκαετία και στην τελευταία συνεργασία τους την τιμητική του είχε ένα κατάλληλα προετοιμασμένο για διασκέδαση στον πάγο XSR900.

Τα χιόνια είναι ακόμη εδώ όμως δεν πρέπει να βάζουν φρένο στη διασκέδαση με δύο τροχούς ούτε λεπτό σύμφωνα με την Deus Ex Machina που διοργάνωσε φέτος το 3ο Deus Swank Rally On Ice, το δικό της ξεχωριστό event, στην πίστα της Ανδόρρας, την υψηλότερη μόνιμη πίστα στον κόσμο που βρίσκεται στα 2.400 μέτρα.

Στην φετινή συνάντηση Deus Swank Rally on Ice, που πραγματοποιήθηκε στα μέσα Μαρτίου και κυριάρχησε η διασκεδαστική οδήγηση στον πάγο με τις κατάλληλα τροποποιημένες μοτοσυκλέτες όσων συμμετείχαν, παρουσιάστηκε και το "χειμωνιάτικο" XSR900 που είχε δεχτεί την περιποίηση των ανθρώπων της Deus Ex Machina.

Deus Ex Machina Yamaha XSR900

Η έμπνευση για τα χρώματα και τη δημιουργία των γραφικών προέρχεται από τα YZ125 και 250 της 10ετίας του '90 για αυτό και το κυρίαρχο χρώμα είναι το ροζ/φούξια. Οι αλλαγές είναι περιορισμένες και εντοπίζονται στα πλαϊνά πλαστικά την μεταλλική ποδιά/προστασία του κινητήρα και φυσικά στα ελαστικά με τα τακούνια, στα οποία έχουν προστεθεί και καμια 200αριά καρφιά στο καθένα για να υπάρχει πρόσφυση στον πάγο. 

Όλα τα περιττά που ενοχλούν και θα μπορούσαν να σπάσουν, όπως είναι τα φώτα, έχουν αφαιρεθεί, ενώ το στάνταρ τελικό έχει δώσει τη θέση του σε αυτό της Akrapovic που μπορείτε να βρείτε και στον επίσημο κατάλογο με αξεσουάρ της Yamaha.

Deus Ex Machina Yamaha XSR900

Παρόντας στο event της Deus Ex Machina ήταν ο Pol Tarres που οδήγησε στον πάγο την XT600Z Tenere του αλλά και το νέο WR125R, το οποίο ήταν διαθέσιμο και στους υπόλοιπους συμμετέχοντες αφού υπήρχαν τρία στην πίστα, όπως και ένα Wolverine RMAX 1000 για να προσφέρει... ομαδική διασκέδαση.

Δείτε στιγμιότυπα από το event στο βίντεο που ακολουθεί. 

Deus Ex Machina Yamaha XSR900

Ετικέτες