Michelin - Κατασκευάζει το πρώτο εργοστάσιο ανακύκλωσης ελαστικών στη Σουηδία

Σε συνεργασία με τις εταιρείες Antin και Enviro και με σχέδιο κατασκευής παρόμοιων εργοστασίων σε όλη την Ευρώπη
Ανακύκλωση ελαστικών
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

27/2/2024

Η Michelin μαζί με την Antin και την Enviro ανακοίνωσαν την κατασκευή του πρώτου εργοστασίου ανακύκλωσης ελαστικών στο τέλος του κύκλου ζωής τους στη Σουηδία. Το έργο θα βασίζεται στη μοναδική τεχνολογία πυρόλυσης της Enviro με δυνατότητα εξαγωγής πρώτων υλών από προϊόντα πολλαπλών συστατικών. Θα κατασκευαστεί στην Uddevalla της Σουηδίας ενώ θα έχει τη δυνατότητα να ανακυκλώνει περίπου 35.000 τόνους μεταχειρισμένων ελαστικών ετησίως

Ο όγκος των ελαστικών που φτάνουν στο τέλος του κύκλου ζωής τους και στη συνέχεια απορρίπτονται συνεχίζει να αυξάνεται, και πλέον ανέρχεται ετησίως σε 3,5 εκατομμύρια τόνους μόνο στην Ευρώπη. Η κοινοπραξία Michelin-Antin-Enviro ιδρύθηκε για να αναπτύξει την ανακύκλωση των μεταχειρισμένων ελαστικών σε όλη την Ευρώπη, παράγοντας βιώσιμες πρώτες ύλες. Τα κυριότερα από αυτά τα υλικά που παράγονται είναι η ανακτημένη αιθάλη και τα έλαια που μπορούν στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν στην κατασκευή ελαστικών και στην πετροχημική βιομηχανία. Με την αντικατάσταση της “παρθένας” αιθάλης με το ανακτημένο υλικό της κοινοπραξίας, είναι δυνατή η μείωση των εκπομπών που προκύπτουν από τη χρήση της συμβατικής αιθάλης κατά περισσότερο από 90%.

Enviro

Η Antin και η Enviro συνήψαν την κοινοπραξία τον Μάρτιο του 2023 για την κατασκευή μιας σειράς εργοστασίων σε επιλεγμένες ευρωπαϊκές γεωγραφικές περιοχές. Η Antin είναι μέτοχος πλειοψηφίας της κοινοπραξίας, η Michelin μέτοχος μειοψηφίας και η Enviro έχει δικαίωμα προαίρεσης να γίνει σημαντικός μέτοχος μειοψηφίας. Η Michelin υποστήριξε τη δημιουργία αυτής της κοινής επιχείρησης μεταξύ της Enviro και της Antin, ενώ το εγχείρημα ξεκίνησε το 2020, όταν η Michelin έγινε μέτοχος της Enviro για να υποστηρίξει την ωρίμανση αυτής της τεχνολογίας.

Enviro

Το πρώτο εργοστάσιο, με έδρα το Uddevalla της Σουηδίας, έχει λάβει όλες τις απαραίτητες περιβαλλοντικές και οικοδομικές άδειες και εγκρίσεις. Η κατασκευή έχει ήδη ξεκινήσει και το εργοστάσιο αναμένεται να λειτουργήσει κατά τη διάρκεια του 2025. Εκτός από την εξασφάλιση χρηματοδότησης για την κατασκευή της βιομηχανικής μονάδας, η κοινοπραξία υπέγραψε σειρά πολυετών συμβάσεων σχετικά με την προμήθεια ελαστικών στο τέλος του κύκλου ζωής τους, καθώς και ανακτημένης αιθάλης και ελαίου πυρόλυσης.

Enviro

Στο πλαίσιο αυτό, η Michelin συνεχίζει την προσέγγισή της για την ενεργό υποστήριξη της ανάπτυξης των οικοσυστημάτων ανακύκλωσης μεταχειρισμένων ελαστικών και δεσμεύεται να συνεργαστεί για τις μελλοντικές εξελίξεις αυτής της κοινοπραξίας. Ως παράδειγμα, η Michelin έχει υπογράψει πολυετή συμφωνία προμήθειας όσον αφορά την αιθάλη και το πετρέλαιο πυρόλυσης.

Michelin

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, η κοινοπραξία σχεδιάζει την κατασκευή εργοστασίων σε όλη την Ευρώπη με στόχο συνολική ετήσια δυναμικότητα ανακύκλωσης ενός εκατομμυρίου τόνων μεταχειρισμένων ελαστικών. Μόλις ξεκινήσει η λειτουργία του εργοστασίου της Uddevalla, η κοινοπραξία θα αναλάβει την κατασκευή πρόσθετων εργοστασίων σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, προκειμένου να διασφαλίσει την ταχεία εξάπλωση αυτής της τεχνολογίας. Η Antin και η Enviro έχουν ήδη συμφωνήσει σε ένα σχέδιο χρηματοδότησης για την κατασκευή αυτών των εργοστασίων.

Enviro

Η έναρξη αυτού του φιλόδοξου βιομηχανικού προγράμματος, το οποίο αναμένεται να αναπτυχθεί σε ευρωπαϊκή κλίμακα, απηχεί απόλυτα τους στρατηγικούς στόχους του Ομίλου Michelin για την επίτευξη 100% ανανεώσιμων και ανακυκλωμένων υλικών μέχρι το 2050, μειώνοντας τις συνολικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις των ελαστικών του

Έξυπνες κάμερες: Ματαίωση διαγωνισμού λόγω προσφυγών – Αμφίβολη και η αξιοπιστία τους

Υπόνοιες για “φωτογραφικό διαγωνισμό” υπέρ συγκεκριμένης εταιρείας
camera
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

25/5/2026

Στις 9 Ιουνίου 2026 έληγε κανονικά η προθεσμία υποβολής προσφορών για τον ηλεκτρονικό διαγωνισμό προμήθειας καμερών Τροχαίας με τεχνητή νοημοσύνη, δηλαδή το περίφημο “Ενιαίο Εθνικό Σύστημα Ψηφιακής Καταγραφής & Διαχείρισης Ελέγχων & Προστίμων Τροχαίας-Ελληνικής Αστυνομίας” με κωδικό διαγωνισμού ΟΠΣ 5225710.

Ωστόσο με ανακοίνωση που εκδόθηκε στην ιστοσελίδα Κοινωνία της Πληροφορίας, ο διαγωνισμός αυτός ματαιώθηκε εξαιτίας προσφυγών στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) σχετικά με τους όρους του.

Οι προσφυγόντες καταγγέλλουν πως ο διαγωνισμός θέτει πολύ συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές που πρακτικά “φωτογραφίζουν” συγκεκριμένο προϊόν. Θυμίζουμε πως οι πρώτες τέτοιες έξυπνες κάμερες που μπήκαν σε ελληνικούς δρόμους ήταν της ιταλικής εταιρείας Tattile, ωστόσο οι προδιαγραφές του διαγωνισμού φέρονται να περιγράφουν δύο συγκεκριμένα μοντέλα καμερών της γαλλικής Macq.

Οι προσφυγές κατά του διαγωνισμού έφτασαν ως τις κατασκευές που θα τις στηρίζουν, καθώς και η προμήθεια 1.000 γαλβανισμένων χαλύβδινων ιστών συνοδεύεται από τεχνικές προδιαγραφές που ουσιαστικά φωτογραφίζουν συγκεκριμένες κάμερες. Θεωρητικά η απόκτηση των ιστών αυτών θα έπρεπε να γίνει με βάση το είδος των καμερών που θα αποκτηθούν, άρα το λογικό θα ήταν ο διαγωνισμός να διεξαχθεί όταν θα είναι καθορισμένη η μάρκα και το μοντέλο των καμερών, ωστόσο εδώ συμβαίνει το αντίθετο. Οι καταγγέλλοντες τον διαγωνισμό μιλούν για προδιαγραφές δεν περιορίζονται σε ποιοτικές ή λειτουργικές απαιτήσεις του ιστού, όπως αντοχή, ασφάλεια κλπ, αλλά ορίζουν συγκεκριμένη γεωμετρία, διάμετρο, ύψος, πάχος, βάρη και τρόπο στήριξης.

Λες και ήξεραν από πριν ακριβώς τον κατασκευαστή και τα μοντέλα των καμερών που θα επιλεγούν, θα σκεφτεί ο καχύποπτος νους.

Παράλληλα, είχε προηγηθεί εμπλοκή από τον Μάρτιο και στον διαγωνισμό για προμήθεια 600 φορητών καμερών που προορίζονται να μπουν σε λεωφορεία, καθώς η ΕΑΔΗΣΥ φέρεται να έχει μπλοκάρει και αυτόν μετά από προσφυγή εταιρείας που συμμετείχε, ζητώντας να επανατεθούν με σαφήνεια οι προδιαγραφές του. Κρίθηκε πως ο αρχικός διαγωνισμός περιείχε δυσανάλογες τεχνικές απαιτήσεις, ασαφή και μη μετρήσιμα κριτήρια αξιολόγησης, ενώ η απαίτηση συνεργασίας με υφιστάμενο σύστημα δεν συνοδευόταν από δημοσιευμένες προδιαγραφές, δημιουργώντας και εδώ υποψίες για “φωτογραφικό διαγωνισμό” που ωθεί σε προμήθεια από συγκεκριμένο κατασκευαστή.

Μ’ αυτά και μ’ αυτά το πρόγραμμα ανάπτυξης των έξυπνων καμερών με υποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης δέχτηκε ένα σημαντικό πλήγμα που θα καθυστερήσει αρκετά την υλοποίησή του, καθώς η προμήθεια και εγκατάσταση των καμερών είναι απλώς η αρχή. Για να δουλέψει σωστά το πολυδιαφημισμένο αυτό σύστημα απαιτείται η εγκατάσταση ηλεκτρονικών υποδομών με τεχνητή νοημοσύνη και η δικτύωση όλων των καμερών σε αυτό, καθώς και η σχετική εκπαίδευση των αστυνομικών που θα το χειρίζονται.

Είναι ηλίου φαεινότερο πως δεν υπάρχουν ρεαλιστικές πιθανότητες να επιβεβαιωθούν οι αρχικές κυβερνητικές εξαγγελίες για λειτουργία μέσα στο 2026, παρότι η ίδια η κυβέρνηση είχε χωρίσει την προμήθεια σε διαφορετικούς επιμέρους διαγωνισμούς ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία.

Οι δε κάμερες που έχουν ήδη τοποθετηθεί σε πιλοτική λειτουργία εκτελούν προς το παρόν μέρος των λειτουργιών που δυνητικά θα έχουν, καθώς δεν είναι συνδεδεμένες με σέρβερ τεχνητής νοημοσύνης μέσω των οποίων υποτίθεται πως θα εκδίδονται και θα αποστέλλονται αυτόματα οι κλήσεις για παραβάτες – γιατί απλούστατα αυτό το δίκτυο δεν υπάρχει ακόμη.

Κι αν ακόμη αυτό στηθεί όπως αρχικά προβλεπόταν όμως, ήδη από αυτό το πρώτο βρεφικό διάστημα λειτουργίας των λιγοστών νέων έξυπνων καμερών δεν απουσιάζουν τα προβλήματα αξιοπιστίας.

Μόλις πριν λίγες μέρες έγινε γνωστή προσφυγή οδηγού για πρόστιμο 350 ευρώ που δέχτηκε από κάμερα που διέγνωσε πως δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας στο αυτοκίνητό του, ενώ ο ίδιος λέει πως φορούσε αλλά η κάμερα ξεγελάστηκε γιατί τα ρούχα του ήταν σκουρόχρωμα.

Υπάρχουν δε ακόμη αρκετές καταγγελίες για κλήσεις που κόπηκαν για ανύπαρκτα παραπτώματα, όπως ξύσιμο κεφαλιού που ερμηνεύτηκε ως ομιλία στο κινητό, συσκευή ατμίσματος (vape) που επίσης θεωρήθηκε ως κινητό τηλέφωνο, ενώ στην κορυφή ως τώρα μάλλον είναι η βεβαίωση προστίμου για μη χρήση ζώνης από συνεπιβάτη που … δεν υπήρχε καν στο αυτοκίνητο!

Πηγές της Αστυνομίας φέρονται να έχουν δηλώσει σε τηλεοπτικά δίκτυα πως απαιτείται ανθρώπινος έλεγχος για να φιλτράρει τις καταγραφές παραβάσεων από τις κάμερες, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις η αρχική ένδειξη της κάμερας αποδείχθηκε λανθασμένη. Κατά κάποια δημοσιεύματα του ημερήσιου Τύπου που επικαλούνται αστυνομικές πηγές, το ποσοστό λανθασμένης ετυμηγορίας από τις κάμερες φτάνει ως και πάνω από 90%, ενώ αποτυγχάνει να λάβει υπόψη την παρουσία τροχονόμου που ενδεχομένως να ρυθμίζει την κυκλοφορία με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι τα φανάρια.

Όλες αυτές οι αστοχίες θα πρέπει οπωσδήποτε να μας βάλουν σε σκέψεις, διότι όταν το σύστημα έξυπνων καμερών θα είναι σε πλήρη λειτουργία (αν και όποτε), αυτές οι κλήσεις δεν θα περνούν από ανθρώπινο βλέμμα και θα έρχονται κατευθείαν στα εισερχόμενα του παραβάτη, δημιουργώντας ένα πολύ επικίνδυνο πρόβλημα. Όταν ο νέος ΚΟΚ σου παίρνει δίπλωμα για το παραμικρό, το λάθος του συστήματος δεν έχει μόνο επίπτωση σε χρήμα – βλέπε πρόστιμο που αν δικαιωθείς θα πάρεις πίσω – αλλά και στην καθημερινή κινητικότητα του οδηγού. Αν λ.χ. η δουλειά του εξαρτάται από το όχημα με οποιονδήποτε τρόπο, η απώλεια του διπλώματος για ένα χρονικό διάστημα έχει βαρύτερες συνέπειες και θα ήταν τραγικό αν αποδειχθεί πως η παράβαση ήταν προϊόν τεχνητής ανοησίας αντί νοημοσύνης.

Επιπλέον, ένας υπαρκτός κίνδυνος είναι να πλημμυριστούν οι αρμόδιες υπηρεσίες με προσφυγές οδηγών που δέχτηκαν άδικα πρόστιμα από κάμερες.

Μπορεί το “κράτος-σερίφης” να γράφει όμορφα στις τηλεοπτικές κάμερες, αλλά τι γίνεται όταν το αφήγημα καταρρέει στην πράξη; Διότι αρχίζει να φαίνεται πως η ακολουθούμενη πολιτική στο ζήτημα αυτό θυμίζει φαρ ουέστ: πρώτα πυροβολούμε και μετά ερευνούμε.