Μπάχαλο προσωρινά με την διήθηση στην Γαλλία: Όλο το ιστορικό

Σε 2-3 μήνες θα επιτραπεί ξανά
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

4/2/2021

Από αρχές Φεβρουαρίου και πιο έντονα από εχθές και σήμερα, αρχίζουν να υπάρχουν πρόστιμα στους μοτοσυκλετιστές που κινούνται ανάμεσα στα αυτοκίνητα στο Παρίσι. Μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2021 οι μοτοσυκλέτες στους πηγμένους από κίνηση δρόμους του Παρισιού, κινούνταν ανάμεσα στα αυτοκίνητα με τον ίδιο τρόπο που συμβαίνει και εδώ σε εμάς. Πάντα στην Γαλλία υπήρχε η διήθηση σαν πρακτική. Όπως αναφέρει ο νομικός εκπρόσωπος της FFMC, της γαλλικής ομοσπονδίας μοτοσυκλετιστών σε video που παραθέτουμε από συνέντευξή του στο Γαλλικό MOTO Magazine, οι Γάλλοι μοτοσυκλετιστές οδηγούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα εδώ και 50 χρόνια! Συγκεκριμένα όμως εδώ και μία πενταετία, από το 2016, η διήθηση επιτράπηκε επίσημα με καθεστώς επίβλεψης που σημαίνει πως ορίστηκε μία περίοδος χάριτος κατά την οποία θα συλλέγονταν δεδομένα, θα έβλεπαν τα ατυχήματα και τις επιπτώσεις στην κίνηση και θα γνωμοδοτούσαν για την οριστική ή όχι, εφαρμογή της.

Η περίοδος αυτή έληξε στις 20 Ιανουαρίου 2021. Η πλευρά του δημοσίου αποφάσισε πως τα δεδομένα που έχει στα χέρια της δεν επαρκούν για να πεισθεί κατά ή υπέρ της διήθησης, ξεπλένοντας τα χέρια της από το βάρος μίας απόφασης. Κατέληξαν στο ότι χρειάζεται νέα περίοδος χάριτος κατά την οποία θα διευρυνθεί το μέτρο και αλλού ώστε να συλλεχθούν περισσότερα δεδομένα, δηλαδή να γίνει ακόμη πιο ελεύθερη η διήθηση στην Γαλλία.

την πλήρη ενσωμάτωση της διήθησης στα μαθήματα οδήγησης ζητά η Γαλλική Ομοσπονδία Μοτοσυκλετών
Η πλευρά των μοτοσυκλετιστών, μέσα από δραστήρια ομοσπονδία τους, χαιρέτησε το μέτρο και συμφώνησε - αν και τόνισαν πως έχει έρθει η ώρα να τελειώνουν με αυτό, να δοθεί δηλαδή πλήρη ελευθερία στην διήθηση για πάντα, ώστε – το πιο βασικό και σωστό- να διδάσκεται σωστά σε όλους τους οδηγούς αυτοκινήτων, λεωφορείων και φορτηγών όταν παίρνουν το δίπλωμα. Δόθηκε μία παράταση μερικών ημερών κατά την οποία θα έπρεπε να οριστεί αυτή η νέα περίοδος χάριτος και κατά κάποιο περίεργο λόγο για Γάλλους, λειτούργησαν σαν Έλληνες και έληξε η περίοδος χωρίς να υπάρχει έναρξη της νέας.

Εδώ τώρα τα βασικά ενημερωτικά ΜΜΕ της χώρας έκαναν ένα τεράστιο λάθος και δυστυχώς αναπαράχθηκε από κάποιες ιστοσελίδες για μοτοσυκλέτες, όπου με μεγάλους και βαρύγδουπους τίτλους ανακοίνωναν πως η διήθηση στην Γαλλία είχε μόλις απαγορευτεί! Πρακτικά δεν είχαν άδικο, δημιουργούταν ξαφνικά νομικό κενό, είχαν λάθος επί της ουσίας όμως και φανέρωναν και μία κάποια εκδικητικότητα απέναντι σε ένα μέτρο που ωφελούσε και τους ίδιους. Διότι υπάρχουν έρευνες στην Γαλλία που δείχνουν το όφελος αυτής της διαδεδομένης πρακτικής.

Μετά από αυτά τα δημοσιεύματα ξεκίνησε ένας πραγματικός πυρετός, κάποιοι αστυνομικοί έδειξαν υπερβάλλον ζήλο και βγήκαν σε άλλη περιοχή κόβοντας πρόστιμα συγκεκριμένα για την διήθηση, το θέμα πήρε διαστάσεις και στο τέλος η αστυνομία αντιδρώντας σε αυτά που άκουγε προχώρησε σε γενικευμένη πρακτική και στο Παρίσι. Με λίγα λόγια δεν βγήκαν κατευθείαν να κόψουν πρόστιμα, αλλά τώρα αυτό ακριβώς συμβαίνει. Στο μεταξύ όμως η FFMC δημιούργησε δικαστικό προηγούμενο αθωώνοντας όσους πήραν το πρόστιμο και τρεις βαθμούς ποινής, στα δικαστήρια που δεν γίνονται μετά από χρόνια όπως στην Ελλάδα.

Η σημερινή ενημέρωση για το θέμα, είναι πως οι μοτοσυκλετιστές ενθαρρύονται από όλους τους φορείς μοτοσυκλέτας και μεγάλα κανάλια επικοινωνίας όπως είναι το γαλλικό MOTO να συνεχίσουν την πρακτική της διήθησης και όταν κι αν τους επιβληθεί πρόστιμο να καλέσουν την FFMC/FEMA και να αθωωθούν με βάση ακριβώς το γεγονός πως αναμένεται να συνεχίσει η περίοδος χάριτος. Πότε; Σε 2-3 μήνες περιμένουν την επιστροφή στην πάγια τακτικής τους.

Μην έχετε πάντως αυταπάτες: Οι Γάλλοι βρίσκονται σε καλύτερο επίπεδο από εμάς, που απλά δεν ασχολούμαστε καθόλου με την διήθηση. Είναι ένα θέμα που το αφήνουμε κάτι από το χαλάκι και σε περίπτωση ατυχήματος θα φταίμε εμείς φυσικά οι μοτοσυκλετιστές, από την στιγμή που η διήθηση στην Ελλάδα απαγορεύεται αλλά δεν διώκεται. Οι Γάλλοι είναι πιο κοντά από εμάς στην πλήρη ενσωμάτωση της διήθησης στον ΚΟΚ, έστω και με αυτό το διάλειμμα πισωγυρίσματος που ζουν αυτή την στιγμή.

Γερμανία: Φτηναίνει την απόκτηση άδειας οδήγησης – Σήματα μέσω εφαρμογής, λιγότερα υποχρεωτικά μαθήματα

Η γερμανική κυβέρνηση μειώνει τις υποχρεωτικές απαιτήσεις και δίνει περισσότερη εξουσία στις σχολές οδήγησης
diploma odigisis
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

25/5/2026

Στη Γερμανία η απόκτηση διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου, μαζί με όλα τα μαθήματα και τις εξετάσεις, κοστίζει γύρω στα 3.400 ευρώ, ποσό που προφανώς φαντάζει εξωφρενικό για τα ελληνικά δεδομένα. Αυτά τα χρήματα αναλογούν σε 12 μαθήματα διάρκειας 45 λεπτών που είναι το υποχρεωτικό ελάχιστο, συν κάμποσες ώρες θεωρητικής εκπαίδευσης και όλα τα συμπαραμαρτυρούντα των εξετάσεων.

Αυτό πρόκειται να αλλάξει καθώς η κυβέρνηση της χώρας έθεσε ως στόχο να κάνει την απόκτηση άδειας πιο προσιτή και γρήγορη – “η προσωπική μετακίνηση δεν είναι προνόμιο,” δήλωσε ο υπουργός Patrick Schnieder. Έτσι ο νέος νόμος που έφερε προς ψήφιση το γερμανικό υπουργείο Μεταφορών αλλάζει δραστικά την όλη διαδικασία.

Το πρώτο που αλλάζει είναι η διαδικασία των θεωρητικών μαθημάτων, καθώς πλέον δεν θα είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία του μαθητή. Αντιθέτως, οι σχολές οδήγησης θα μπορούν να προσφέρουν μαθήματα μέσω ψηφιακών μέσων, όπως οι εφαρμογές για τηλέφωνα.

Επιπλέον, προβλέπεται η δραστική μείωση των ερωτήσεων της θεωρητικής εξέτασης, καθώς τώρα αντλούνται από ένα σύνολο 1.169 ερωτήσεων, οι οποίες θα συρρικνωθούν σε 840.

Όσο για τα πρακτικά μαθήματα, η πρότερη απαίτηση για τουλάχιστον 12 μαθήματα καταργείται και πλέον οι σχολές θα αποφασίζουν πόσα χρειάζονται ανάλογα με το επίπεδο ικανότητας του υποψηφίου. Καταργούνται επίσης κάποιες δεσμεύσεις του προηγούμενου συστήματος, που επέβαλλε οπωσδήποτε τα πρακτικά μαθήματα να περιλαμβάνουν οδήγηση τη νύχτα, αλλά και στον αυτοκινητόδρομο.

Εισάγεται δε μια νέα δυνατότητα να κάνει κανείς τα πρακτικά μαθήματα με δικό του άνθρωπο. Αυτό μπορεί να συμβεί εφόσον οι υποψήφιος έχει περάσει επιτυχώς από τα θεωρητικά και έχει κάνει τουλάχιστον έξι μαθήματα με εκπαιδευτή της σχολής. Από κει και πέρα, μπορεί να κάνει όσα μαθήματα θέλει ακόμη υπό την επίβλεψη κάποιου δικού του ανθρώπου, συγγενή ή φίλου, με μόνο προϋπόθεση αυτή ή αυτός να ξεπερνά ένα ελάχιστο όριο ηλικίας, να έχει δίπλωμα για κάποια χρόνια και να μην ξεπερνά ένα όριο βαθμών ποινής στο δίπλωμά του – όρια πάντως που δεν έχουν καθοριστεί ακόμη στο σχέδιο νόμου.

Αλλαγή θα υπάρξει και στις εξετάσεις, η διάρκεια των οποίων μειώνεται από 40-55 λεπτά σε 25-30 και πλέον δεν θα περιλαμβάνουν εξέταση στο παρκάρισμα (για τα αυτοκίνητα).

Η νέα αυτή νομοθεσία αναμένεται να έρθει στη γερμανική Βουλή προς ψήφιση εντός της φετινής χρονιάς, με στόχο να εφαρμοστεί από 1/1/2027, γεγονός που ήδη έχει αφήσει έντονο αποτύπωμα στη χώρα. Οι σχολές οδήγησης αναφέρουν ραγδαία πτώση στους υποψήφιους, καθώς οι περισσότεροι προφανώς περιμένουν τις νέες, μειωμένες τιμές.

Η αντίδραση της γερμανικής Ένωσης Εκπαιδευτών Οδήγησης είναι πολύ αρνητική, απορρίπτοντας εξ ολοκλήρου τα ηλεκτρονικά μαθήματα και εξετάσεις για το θεωρητικό σκέλος, αλλά και τα μαθήματα στον δρόμο με συγγενή ή φίλο του υποψήφιου. Κατά τη γνώμη τους αυτά τα μέτρα απειλούν να αντιστρέψουν την τάση μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων που σημειώνει η Γερμανία τις τελευταίες δεκαετίες.

Στο βάθος καραδοκεί ένας ενδεχόμενος κίνδυνος: δημιουργείται ένα ανταγωνιστικότερο περιβάλλον για τις σχολές οδήγησης, οι οποίες τώρα θα έχουν μεγαλύτερη ελευθερία στην κατάρτιση πακέτων τιμών για να προσελκύσουν πελάτες. Το πιθανό πρόβλημα είναι ένας διαφαινόμενος πόλεμος τιμών μεταξύ σχολών που θα μπορούσε να έχει σοβαρή επίδραση στην ποιότητα της εκπαίδευσης των νέων οδηγών, καθώς δεν αποκλείεται κάποιες να φτιάξουν πολύ φτηνά προγράμματα με το ελάχιστο των μαθημάτων, αφήνοντας ως μόνη δικλείδα ασφαλείας την τελική δοκιμασία από τους εξεταστές των ομοσπονδιακών αρχών.