Μπάχαλο προσωρινά με την διήθηση στην Γαλλία: Όλο το ιστορικό

Σε 2-3 μήνες θα επιτραπεί ξανά
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

4/2/2021

Από αρχές Φεβρουαρίου και πιο έντονα από εχθές και σήμερα, αρχίζουν να υπάρχουν πρόστιμα στους μοτοσυκλετιστές που κινούνται ανάμεσα στα αυτοκίνητα στο Παρίσι. Μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2021 οι μοτοσυκλέτες στους πηγμένους από κίνηση δρόμους του Παρισιού, κινούνταν ανάμεσα στα αυτοκίνητα με τον ίδιο τρόπο που συμβαίνει και εδώ σε εμάς. Πάντα στην Γαλλία υπήρχε η διήθηση σαν πρακτική. Όπως αναφέρει ο νομικός εκπρόσωπος της FFMC, της γαλλικής ομοσπονδίας μοτοσυκλετιστών σε video που παραθέτουμε από συνέντευξή του στο Γαλλικό MOTO Magazine, οι Γάλλοι μοτοσυκλετιστές οδηγούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα εδώ και 50 χρόνια! Συγκεκριμένα όμως εδώ και μία πενταετία, από το 2016, η διήθηση επιτράπηκε επίσημα με καθεστώς επίβλεψης που σημαίνει πως ορίστηκε μία περίοδος χάριτος κατά την οποία θα συλλέγονταν δεδομένα, θα έβλεπαν τα ατυχήματα και τις επιπτώσεις στην κίνηση και θα γνωμοδοτούσαν για την οριστική ή όχι, εφαρμογή της.

Η περίοδος αυτή έληξε στις 20 Ιανουαρίου 2021. Η πλευρά του δημοσίου αποφάσισε πως τα δεδομένα που έχει στα χέρια της δεν επαρκούν για να πεισθεί κατά ή υπέρ της διήθησης, ξεπλένοντας τα χέρια της από το βάρος μίας απόφασης. Κατέληξαν στο ότι χρειάζεται νέα περίοδος χάριτος κατά την οποία θα διευρυνθεί το μέτρο και αλλού ώστε να συλλεχθούν περισσότερα δεδομένα, δηλαδή να γίνει ακόμη πιο ελεύθερη η διήθηση στην Γαλλία.

την πλήρη ενσωμάτωση της διήθησης στα μαθήματα οδήγησης ζητά η Γαλλική Ομοσπονδία Μοτοσυκλετών
Η πλευρά των μοτοσυκλετιστών, μέσα από δραστήρια ομοσπονδία τους, χαιρέτησε το μέτρο και συμφώνησε - αν και τόνισαν πως έχει έρθει η ώρα να τελειώνουν με αυτό, να δοθεί δηλαδή πλήρη ελευθερία στην διήθηση για πάντα, ώστε – το πιο βασικό και σωστό- να διδάσκεται σωστά σε όλους τους οδηγούς αυτοκινήτων, λεωφορείων και φορτηγών όταν παίρνουν το δίπλωμα. Δόθηκε μία παράταση μερικών ημερών κατά την οποία θα έπρεπε να οριστεί αυτή η νέα περίοδος χάριτος και κατά κάποιο περίεργο λόγο για Γάλλους, λειτούργησαν σαν Έλληνες και έληξε η περίοδος χωρίς να υπάρχει έναρξη της νέας.

Εδώ τώρα τα βασικά ενημερωτικά ΜΜΕ της χώρας έκαναν ένα τεράστιο λάθος και δυστυχώς αναπαράχθηκε από κάποιες ιστοσελίδες για μοτοσυκλέτες, όπου με μεγάλους και βαρύγδουπους τίτλους ανακοίνωναν πως η διήθηση στην Γαλλία είχε μόλις απαγορευτεί! Πρακτικά δεν είχαν άδικο, δημιουργούταν ξαφνικά νομικό κενό, είχαν λάθος επί της ουσίας όμως και φανέρωναν και μία κάποια εκδικητικότητα απέναντι σε ένα μέτρο που ωφελούσε και τους ίδιους. Διότι υπάρχουν έρευνες στην Γαλλία που δείχνουν το όφελος αυτής της διαδεδομένης πρακτικής.

Μετά από αυτά τα δημοσιεύματα ξεκίνησε ένας πραγματικός πυρετός, κάποιοι αστυνομικοί έδειξαν υπερβάλλον ζήλο και βγήκαν σε άλλη περιοχή κόβοντας πρόστιμα συγκεκριμένα για την διήθηση, το θέμα πήρε διαστάσεις και στο τέλος η αστυνομία αντιδρώντας σε αυτά που άκουγε προχώρησε σε γενικευμένη πρακτική και στο Παρίσι. Με λίγα λόγια δεν βγήκαν κατευθείαν να κόψουν πρόστιμα, αλλά τώρα αυτό ακριβώς συμβαίνει. Στο μεταξύ όμως η FFMC δημιούργησε δικαστικό προηγούμενο αθωώνοντας όσους πήραν το πρόστιμο και τρεις βαθμούς ποινής, στα δικαστήρια που δεν γίνονται μετά από χρόνια όπως στην Ελλάδα.

Η σημερινή ενημέρωση για το θέμα, είναι πως οι μοτοσυκλετιστές ενθαρρύονται από όλους τους φορείς μοτοσυκλέτας και μεγάλα κανάλια επικοινωνίας όπως είναι το γαλλικό MOTO να συνεχίσουν την πρακτική της διήθησης και όταν κι αν τους επιβληθεί πρόστιμο να καλέσουν την FFMC/FEMA και να αθωωθούν με βάση ακριβώς το γεγονός πως αναμένεται να συνεχίσει η περίοδος χάριτος. Πότε; Σε 2-3 μήνες περιμένουν την επιστροφή στην πάγια τακτικής τους.

Μην έχετε πάντως αυταπάτες: Οι Γάλλοι βρίσκονται σε καλύτερο επίπεδο από εμάς, που απλά δεν ασχολούμαστε καθόλου με την διήθηση. Είναι ένα θέμα που το αφήνουμε κάτι από το χαλάκι και σε περίπτωση ατυχήματος θα φταίμε εμείς φυσικά οι μοτοσυκλετιστές, από την στιγμή που η διήθηση στην Ελλάδα απαγορεύεται αλλά δεν διώκεται. Οι Γάλλοι είναι πιο κοντά από εμάς στην πλήρη ενσωμάτωση της διήθησης στον ΚΟΚ, έστω και με αυτό το διάλειμμα πισωγυρίσματος που ζουν αυτή την στιγμή.

Έξυπνες κάμερες: Ματαίωση διαγωνισμού λόγω προσφυγών – Αμφίβολη και η αξιοπιστία τους

Υπόνοιες για “φωτογραφικό διαγωνισμό” υπέρ συγκεκριμένης εταιρείας
camera
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

25/5/2026

Στις 9 Ιουνίου 2026 έληγε κανονικά η προθεσμία υποβολής προσφορών για τον ηλεκτρονικό διαγωνισμό προμήθειας καμερών Τροχαίας με τεχνητή νοημοσύνη, δηλαδή το περίφημο “Ενιαίο Εθνικό Σύστημα Ψηφιακής Καταγραφής & Διαχείρισης Ελέγχων & Προστίμων Τροχαίας-Ελληνικής Αστυνομίας” με κωδικό διαγωνισμού ΟΠΣ 5225710.

Ωστόσο με ανακοίνωση που εκδόθηκε στην ιστοσελίδα Κοινωνία της Πληροφορίας, ο διαγωνισμός αυτός ματαιώθηκε εξαιτίας προσφυγών στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) σχετικά με τους όρους του.

Οι προσφυγόντες καταγγέλλουν πως ο διαγωνισμός θέτει πολύ συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές που πρακτικά “φωτογραφίζουν” συγκεκριμένο προϊόν. Θυμίζουμε πως οι πρώτες τέτοιες έξυπνες κάμερες που μπήκαν σε ελληνικούς δρόμους ήταν της ιταλικής εταιρείας Tattile, ωστόσο οι προδιαγραφές του διαγωνισμού φέρονται να περιγράφουν δύο συγκεκριμένα μοντέλα καμερών της γαλλικής Macq.

Οι προσφυγές κατά του διαγωνισμού έφτασαν ως τις κατασκευές που θα τις στηρίζουν, καθώς και η προμήθεια 1.000 γαλβανισμένων χαλύβδινων ιστών συνοδεύεται από τεχνικές προδιαγραφές που ουσιαστικά φωτογραφίζουν συγκεκριμένες κάμερες. Θεωρητικά η απόκτηση των ιστών αυτών θα έπρεπε να γίνει με βάση το είδος των καμερών που θα αποκτηθούν, άρα το λογικό θα ήταν ο διαγωνισμός να διεξαχθεί όταν θα είναι καθορισμένη η μάρκα και το μοντέλο των καμερών, ωστόσο εδώ συμβαίνει το αντίθετο. Οι καταγγέλλοντες τον διαγωνισμό μιλούν για προδιαγραφές δεν περιορίζονται σε ποιοτικές ή λειτουργικές απαιτήσεις του ιστού, όπως αντοχή, ασφάλεια κλπ, αλλά ορίζουν συγκεκριμένη γεωμετρία, διάμετρο, ύψος, πάχος, βάρη και τρόπο στήριξης.

Λες και ήξεραν από πριν ακριβώς τον κατασκευαστή και τα μοντέλα των καμερών που θα επιλεγούν, θα σκεφτεί ο καχύποπτος νους.

Παράλληλα, είχε προηγηθεί εμπλοκή από τον Μάρτιο και στον διαγωνισμό για προμήθεια 600 φορητών καμερών που προορίζονται να μπουν σε λεωφορεία, καθώς η ΕΑΔΗΣΥ φέρεται να έχει μπλοκάρει και αυτόν μετά από προσφυγή εταιρείας που συμμετείχε, ζητώντας να επανατεθούν με σαφήνεια οι προδιαγραφές του. Κρίθηκε πως ο αρχικός διαγωνισμός περιείχε δυσανάλογες τεχνικές απαιτήσεις, ασαφή και μη μετρήσιμα κριτήρια αξιολόγησης, ενώ η απαίτηση συνεργασίας με υφιστάμενο σύστημα δεν συνοδευόταν από δημοσιευμένες προδιαγραφές, δημιουργώντας και εδώ υποψίες για “φωτογραφικό διαγωνισμό” που ωθεί σε προμήθεια από συγκεκριμένο κατασκευαστή.

Μ’ αυτά και μ’ αυτά το πρόγραμμα ανάπτυξης των έξυπνων καμερών με υποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης δέχτηκε ένα σημαντικό πλήγμα που θα καθυστερήσει αρκετά την υλοποίησή του, καθώς η προμήθεια και εγκατάσταση των καμερών είναι απλώς η αρχή. Για να δουλέψει σωστά το πολυδιαφημισμένο αυτό σύστημα απαιτείται η εγκατάσταση ηλεκτρονικών υποδομών με τεχνητή νοημοσύνη και η δικτύωση όλων των καμερών σε αυτό, καθώς και η σχετική εκπαίδευση των αστυνομικών που θα το χειρίζονται.

Είναι ηλίου φαεινότερο πως δεν υπάρχουν ρεαλιστικές πιθανότητες να επιβεβαιωθούν οι αρχικές κυβερνητικές εξαγγελίες για λειτουργία μέσα στο 2026, παρότι η ίδια η κυβέρνηση είχε χωρίσει την προμήθεια σε διαφορετικούς επιμέρους διαγωνισμούς ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία.

Οι δε κάμερες που έχουν ήδη τοποθετηθεί σε πιλοτική λειτουργία εκτελούν προς το παρόν μέρος των λειτουργιών που δυνητικά θα έχουν, καθώς δεν είναι συνδεδεμένες με σέρβερ τεχνητής νοημοσύνης μέσω των οποίων υποτίθεται πως θα εκδίδονται και θα αποστέλλονται αυτόματα οι κλήσεις για παραβάτες – γιατί απλούστατα αυτό το δίκτυο δεν υπάρχει ακόμη.

Κι αν ακόμη αυτό στηθεί όπως αρχικά προβλεπόταν όμως, ήδη από αυτό το πρώτο βρεφικό διάστημα λειτουργίας των λιγοστών νέων έξυπνων καμερών δεν απουσιάζουν τα προβλήματα αξιοπιστίας.

Μόλις πριν λίγες μέρες έγινε γνωστή προσφυγή οδηγού για πρόστιμο 350 ευρώ που δέχτηκε από κάμερα που διέγνωσε πως δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας στο αυτοκίνητό του, ενώ ο ίδιος λέει πως φορούσε αλλά η κάμερα ξεγελάστηκε γιατί τα ρούχα του ήταν σκουρόχρωμα.

Υπάρχουν δε ακόμη αρκετές καταγγελίες για κλήσεις που κόπηκαν για ανύπαρκτα παραπτώματα, όπως ξύσιμο κεφαλιού που ερμηνεύτηκε ως ομιλία στο κινητό, συσκευή ατμίσματος (vape) που επίσης θεωρήθηκε ως κινητό τηλέφωνο, ενώ στην κορυφή ως τώρα μάλλον είναι η βεβαίωση προστίμου για μη χρήση ζώνης από συνεπιβάτη που … δεν υπήρχε καν στο αυτοκίνητο!

Πηγές της Αστυνομίας φέρονται να έχουν δηλώσει σε τηλεοπτικά δίκτυα πως απαιτείται ανθρώπινος έλεγχος για να φιλτράρει τις καταγραφές παραβάσεων από τις κάμερες, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις η αρχική ένδειξη της κάμερας αποδείχθηκε λανθασμένη. Κατά κάποια δημοσιεύματα του ημερήσιου Τύπου που επικαλούνται αστυνομικές πηγές, το ποσοστό λανθασμένης ετυμηγορίας από τις κάμερες φτάνει ως και πάνω από 90%, ενώ αποτυγχάνει να λάβει υπόψη την παρουσία τροχονόμου που ενδεχομένως να ρυθμίζει την κυκλοφορία με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι τα φανάρια.

Όλες αυτές οι αστοχίες θα πρέπει οπωσδήποτε να μας βάλουν σε σκέψεις, διότι όταν το σύστημα έξυπνων καμερών θα είναι σε πλήρη λειτουργία (αν και όποτε), αυτές οι κλήσεις δεν θα περνούν από ανθρώπινο βλέμμα και θα έρχονται κατευθείαν στα εισερχόμενα του παραβάτη, δημιουργώντας ένα πολύ επικίνδυνο πρόβλημα. Όταν ο νέος ΚΟΚ σου παίρνει δίπλωμα για το παραμικρό, το λάθος του συστήματος δεν έχει μόνο επίπτωση σε χρήμα – βλέπε πρόστιμο που αν δικαιωθείς θα πάρεις πίσω – αλλά και στην καθημερινή κινητικότητα του οδηγού. Αν λ.χ. η δουλειά του εξαρτάται από το όχημα με οποιονδήποτε τρόπο, η απώλεια του διπλώματος για ένα χρονικό διάστημα έχει βαρύτερες συνέπειες και θα ήταν τραγικό αν αποδειχθεί πως η παράβαση ήταν προϊόν τεχνητής ανοησίας αντί νοημοσύνης.

Επιπλέον, ένας υπαρκτός κίνδυνος είναι να πλημμυριστούν οι αρμόδιες υπηρεσίες με προσφυγές οδηγών που δέχτηκαν άδικα πρόστιμα από κάμερες.

Μπορεί το “κράτος-σερίφης” να γράφει όμορφα στις τηλεοπτικές κάμερες, αλλά τι γίνεται όταν το αφήγημα καταρρέει στην πράξη; Διότι αρχίζει να φαίνεται πως η ακολουθούμενη πολιτική στο ζήτημα αυτό θυμίζει φαρ ουέστ: πρώτα πυροβολούμε και μετά ερευνούμε.