Πρώτη επίσκεψη των «Λύκων της Νύχτας» στην Ελλάδα, το πρόγραμμα της επίσκεψης και όλο το παρασκήνιο

Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

16/5/2016

Μικρή αντιπροσωπεία της γνωστής ρωσικής λέσχης μοτοσυκλετιστών, που ταυτόχρονα είναι και μία από τις μεγαλύτερες του κόσμου, πραγματοποιεί αυτές τις μέρες οδοιπορικό στην Ελλάδα σε θρησκευτικούς προορισμούς, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον στο Άγιο Όρος και τους Ρώσους μοναχούς.

Σε συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή, στο Ρωσικό Πολιτιστικό και Επιστημονικό Κέντρο στην Αθήνα, ο εκπρόσωπος της λέσχης εξήγησε τους λόγους πίσω από αυτή την επίσκεψη, δηλώνοντας επίσης πως σκοπός τους είναι να την καθιερώσουν σε ετήσιο θεσμό. Το έναυσμα ήταν η συμπλήρωση φέτος 1.000 χρόνων παρουσίας των Ρώσων μοναχών στο Άγιο Όρος, μία επέτειος που συνολικά γιορτάζεται με μία σειρά από κοινές εκδηλώσεις Ελλάδας και Ρωσίας. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους των «Λύκων της Νύχτας», Βλαντιμίρ Σμιρνόφ και Βαντίμ Στρογκόφ, ο μήνας Μάιος έχει ιδιαίτερη σημασία για τον Ρωσικό λαό και κατά συνέπεια για την λέσχη, καθώς συγκεντρώνει τις εθνικές επετείους για την νίκη κατά του φασισμού, ενώ ιδιαίτερα φέτος ο Μάιος αποκτά ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον καθώς συμπληρώνονται 75 χρόνια από τα γεγονότα του Β' Παγκόσμιου Πολέμου. Για όλους αυτούς τους λόγους, η λέσχη θέλησε να πραγματοποιήσει ένα μεγάλο οδοιπορικό με τελικό προορισμό την Ελλάδα, που ωστόσο δεν εξελίχθηκε όπως θα ήθελαν.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της εκδρομής, αρχικά είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν περίπου 160 άτομα, ωστόσο στα σύνορα με την Πολωνία αντιμετώπισαν αρκετά προβλήματα και τα διαβατήριά τους σφραγίστηκαν, με τις αρχές να τους απαγορεύουν την είσοδο στην χώρα. Μεγαλύτερα προβλήματα είχαν στην Ουκρανία, όπου σύμφωνα με δήλωσή τους έχουν κατά καιρούς δεχτεί και πυρά ενώ σημειώνεται πώς σε αντίστοιχο οδοιπορικό πέρσι, με προορισμό το Βερολίνο, η Γερμανία είχε ανακαλέσει τα δικαιώματα που καθορίζονται από την συνθήκη Σένγκεν για το σύνολο σχεδόν των εκδρομέων, δημιουργώντας μεγάλο πρόβλημα στην διέλευσή τους.

Οι σχέσεις μεταξύ Πολωνίας και Ρωσίας δεν είναι οι καλύτερες των τελευταίων ετών, με ορισμένα ποσοστά πολιτών να φοβούνται πως το παράδειγμα της γειτονικής τους Ουκρανίας, μπορεί να επαναληφθεί και σε δικά τους εδάφη, καθώς συνορεύουν με την Ρωσία μέσω του περίκλειστου και αποσπασμένου έδαφος του Καλίνιγκραντ. Με δήλωσή τους, τόσο ο Βαντίμ Στρογκόφ, όσο και ο Ιερομόναχος Γιούρι που ακολουθεί τους μοτοσυκλετιστές, αναφέρουν ότι οι «Λύκοι της Νύχτας» αλλά και ο Ρωσικός μοναχισμός, αποβλέπουν στην αποχή από την πολιτικές εξελίξεις. Η αλήθεια είναι ωστόσο, ότι πέρα από δηλώσεις η εμπλοκή της λέσχης αυτής στα πολιτικά είναι καθοριστική και χωρίς να αποσιωπάται από τους ίδιους. Σε σύντομη συνομιλία που είχα με τον Βαντίμ Στρογκόφ, με κάλεσε τον Αύγουστο στην Σεβαστούπολη της Κριμαίας για μία από τις μεγαλύτερες συγκεντρώσεις που έχει πραγματοποιήσει ποτέ η λέσχη. Εκεί άλλωστε πήραν πρόσφατα μία πολύ μεγάλη κρατική επιχορήγηση, για να δημιουργήσουν ένα κέντρο νεότητας, επισφραγίζοντας έτσι την δράση τους στα γεγονότα της Κριμαίας, πέρα από κάθε αμφισβήτηση.

 

Οι ίδιοι πάντως παρουσιάστηκαν απλοί και προσιτοί στην συνέντευξη τύπου και ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι με την Ελλάδα, την υποδοχή του κόσμου και την ελευθερία που βρήκαν εδώ. Στην Ελλάδα είχαν την δυνατότητα να καταθέσουν στεφάνια σε μνημεία πεσόντων –που όπως οι ίδιοι δήλωσαν- σε άλλες χώρες θα έπρεπε να ζητήσουν άδεια. Κάτι που αρχικά δεν διευκρινίστηκε στην συνέντευξη τύπου, ήταν το γεγονός ότι εξαπατήθηκαν από κάποιο ταξιδιωτικό πρακτορείο που τους υποσχέθηκε να τους προμηθεύσει μοτοσυκλέτες, χρεώνοντάς τους χωρίς όμως αντίκρισμα. Μονάχα που το πρακτορείο αυτό ήταν βουλγάρικο καθώς απέτυχαν να βρουν μοτοσυκλέτες στην Ελλάδα, μετά τα γεγονότα στην Πολωνία και τον τρόπο που άλλαξαν τα σχέδιά τους. Φτάνοντας στην Θεσσαλονίκη απευθύνθηκαν ακόμα και σε ιδιώτες για να ενοικιάσουν μοτοσυκλέτες, με βάση μία προσφιλή στις βόρειες χώρες πρακτική, που όμως σε εμάς είναι άγνωστη. Αντιμετωπίστηκαν με καχυποψία λοιπόν, γιατί δεν περίμενε κανείς ότι μία λέσχη σαν τους «Λύκους της Νύχτας» θα έχει ανάγκη από μοτοσυκλέτες. Ούτε όμως και οι ίδιοι φαντάστηκαν ότι θα εμπλακούν σε τόσο μεγάλα προβλήματα στα σύνορα των χωρών, απόρροια και της φήμης που έχουν καλλιεργήσει. Το οδοιπορικό λοιπόν στην Ελλάδα, συνεχίζεται με βάση το πρόγραμμά τους, με νοικιασμένα αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες. Μία ομάδα θα κατευθυνθεί από σήμερα στο Άγιο Όρος και μία άλλη θα επισκεφτεί θρησκευτικούς προορισμούς σε Κόρινθο και Μετέωρα, μεταφέροντας εικόνες και κειμήλια σε κάθε μοναστήρι.

Στην συνέντευξη τύπου παραβρεθήκαν μέλη ελληνικών λεσχών μοτοσυκλέτας, όπως της ΛΕΜΟΤ, ενώ οι εκπρόσωποι των «Λύκων της Νύχτας» συνομίλησαν και με άλλες λέσχες μοτοσυκλέτας, παίρνοντας μάλιστα την υπόσχεση ότι σε περίπτωση που στο μέλλον έχουν τα ίδια προβλήματα, θα τους βοηθήσουν στην αναζήτηση μοτοσυκλετών. Οι «Λύκοι της Νύχτας» εξέφρασαν έπειτα ανοιχτή πρόσκληση, τόσο για την συνέχιση του οδοιπορικού, όσο και σε περίπτωση επανάληψής του στο μέλλον, για κάθε μοτοσυκλετιστή να τους ακολουθήσει, ανεξάρτητα από την μοτοσυκλέτα που οδηγεί ή την λέσχη στην οποία ανήκει.

 

 

Στο τέλος της συνέντευξης επίσης, προσκαλέστηκαν από τον κ. Μαριολόπουλο, να επισκεφτούν το Ελληνικό Μουσείο Μοτοσυκλέτας για μία προσωπική ξενάγηση, κάτι που αποδέχτηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό.

 

Παρά τα προβλήματα, που ωστόσο δεν σχετίζονται με τον σκοπό του ταξιδιού τους, οι εκπρόσωποι των «Λύκων της Νύχτας» αξιολογούν ως πετυχημένη την πρώτη τους επίσκεψη και ενθουσιασμένοι από την Ελλάδα. Ερωτώμενοι αν δέχονται κρατική χορηγία, δήλωσαν σαφέστατα ότι για κάθε τους ταξίδι υπάρχουν διαφορετικοί χορηγοί, και συγκεκριμένα για το μοτο-προσκύνημα στην Ελλάδα χορηγήθηκαν από το ρωσικό πατριαρχείο και την ρωσική κυβέρνηση.

Οι «Λύκοι της Νύχτας» αριθμούν αυτή την στιγμή σχεδόν 6.000 μέλη, καθώς και εκατοντάδες ακόμη στην αρχική διαδικασία, πριν δηλαδή την πιστοποίηση ως μέλος της λέσχης. Ερωτώμενοι σχετικά, δεν ξεχωρίζουν τα μέλη μέσα στην Ρωσία με εκείνα σε άλλες χώρες, για να δώσουν ξεχωριστά νούμερα, αναγνωρίζοντας τους πάντες ως ισότιμους. Από παλιότερη συνάντηση του περιοδικού με ομάδες στις γειτονικές χώρες -Βουλγαρία και ΠΓΔΜ- που η λέσχη εκπροσωπείται, τα μέλη εκεί δεν ξεπερνούν συνολικά τα 150-200. Οι «Λύκοι της Νύχτας» οργανώθηκαν επίσημα σε λέσχη το 1989, ωστόσο ο πυρήνας τους έχει διαμορφωθεί μέσα από τις παράνομες τότε, επί εποχής Σοβιετικής Ένωσης, ροκ συναυλίες, στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Κέρδισαν παγκόσμια αναγνωρισιμότητα, μέσα από την αποδοχή του Προέδρου της Ρωσίας, Βλαντίμιρ Πούτιν.

Κατά την συνέντευξη τύπου, ο προεδρεύων και εκπρόσωπος της ρωσικής πρεσβείας, Όλεγκ Μπρεντίχιν, επιβεβαίωσε μάλιστα και τις φήμες για επικείμενη επίσκεψη του Πούτιν στην Ελλάδα και το Άγιο Όρος, με αφορμή την σημαντική επέτειο του εορτασμού 1000 ετών παρουσίας του ρωσικού μοναχισμού στο Άγιο Όρος.

Οι «Λύκοι της Νύχτας» θα ολοκληρώσουν το οδοιπορικό τους στις 20 Μαΐου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fuel Pass – Αντιμετωπίζοντας μια οικονομική κρίση με 15 ευρώ/μήνα χαρτζιλίκι

Ανακοινώθηκαν οι πρακτικές λεπτομέρειες του Fuel Pass – Ποιοι, πώς, πόσα
fuel pass
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

23/3/2026

Το νέο Fuel Pass που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός σήμερα, Δευτέρα 23/3, ενεργοποιείται μέσα από ένα πακέτο στήριξης συνολικού ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για τέσσερα μέτρα: κάρτα καυσίμων για ιδιώτες, επιδότηση ντίζελ για διανομές, ενίσχυση αγροτικής παραγωγής και επιδότηση ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.

Όσον αφορά στο πρώτο λοιπόν, ένα κονδύλι 130 εκατομμυρίων ευρώ προορίζεται για το νέο Fuel Pass με στόχο να το πάρουν περίπου 3 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων (σε σύνολο 4 εκατομμυρίων).

Δικαιούχος του θα είναι κάθε φυσικό πρόσωπο και ελεύθερος επαγγελματίας που είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδας. Υπάρχουν και εισοδηματικά κριτήρια, που έχουν ως εξής:

  • Άγαμος με οικογενειακό εισόδημα έως 25.000 ευρώ
  • Έγγαμος με οικογενειακό εισόδημα έως 35.000 ευρώ, αυξανόμενο κατά 5.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο
  • Μονογονεϊκή οικογένεια με εισόδημα έως 39.000 ευρώ, αυξανόμενο κατά 5.000 για κάθε επιπλέον τέκνο πέραν του πρώτου.

Η επιδότηση θα δοθεί τον Απρίλιο, καλύπτοντας το δίμηνο Απριλίου και Μαΐου 2026, με τη μορφή ψηφιακής κάρτας ή εναλλακτικά (για όσους δεν έχουν smartphone) με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό.

Το ποσό της επιδότησης ορίζεται σε:

  • Μοτοσυκλέτα: 30 ευρώ με κάρτα / 25 ευρώ χωρίς κάρτα στην ηπειρωτική Ελλάδα
  • Μοτοσυκλέτα: 35 ευρώ με κάρτα / 30 ευρώ χωρίς κάρτα στη νησιωτική Ελλάδα
  • Αυτοκίνητο: 50 ευρώ με κάρτα / 40 ευρώ χωρίς κάρτα στην ηπειρωτική Ελλάδα
  • Αυτοκίνητο: 60 ευρώ με κάρτα / 50 ευρώ χωρίς κάρτα στη νησιωτική Ελλάδα

Η διαδικασία θα είναι παρόμοια με αυτή που ίσχυσε την προηγούμενη φορά που δόθηκε Fuel Pass το 2022, δηλαδή ο ενδιαφερόμενος θα δηλώνει το όχημά του σε σχετική πλατφόρμα στην ιστοσελίδα vouchers.gov.gr. Η ενίσχυση αυτή προβλέπεται αποκλειστικά για ένα όχημα ανά φυσικό πρόσωπο (και μόνο ένα πρόσωπο ανά όχημα, σε περίπτωση συνιδιοκτησίας), προφανώς θα πρέπει το όχημα να είναι σε κυκλοφορία, να μη χρωστά τέλη κυκλοφορίας και το πρόσωπο που το δηλώνει να έχει ποσοστό ιδιοκτησίας ή συμβόλαιο μακροχρόνιας μίσθωσης.

Η Ψηφιακή Κάρτα Καυσίμων θα μπορεί να χρησιμοποιείται στα πρατήρια καυσίμων, στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στα ταξί.

Το ποσό της επιδότησης δεν λογίζεται ως κόστος καυσίμων, αλλά ως αντιστάθμισμα για την αυξημένη τιμή τους και, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της κυβέρνησης, συνδυαστικά προσφέρει κατά μέσο όσο 36 λεπτά ανά λίτρο. Δεν είναι ξεκάθαρο πώς προκύπτει το νούμερο αυτό, υπάρχει ωστόσο ένας απλούστερος και ευθύς τρόπος για να δεις τι σημαίνουν αυτά τα 30 ευρώ.

Η μέση αύξηση της τιμής της βενζίνης στη λιανική προκύπτει κατά μέσο όρο περίπου 0,30 λεπτά/λίτρο από την αρχή του πολέμου στον Περσικό Κόλπο (ως τη Δευτέρα 23/3), έτσι το ποσό των 30 ευρώ ισοσκελίζει την αύξηση που έχει επιβαρύνει μια ποσότητα 100 λίτρων (30/0,30) καυσίμου.

Γνωρίζοντας κανείς την κατανάλωση του δικύκλου του και τα χιλιόμετρα που κάνει καθημερινά, μπορεί να καταλήξει εύκολα στο κατά πόσο το νέο fuel pass τον καλύπτει ή όχι. Για παράδειγμα, μια μοτοσυκλέτα που καθημερινά κάνει περίπου 40 χιλιόμετρα σπίτι-δουλειά-σπίτι, καίγοντας κατά μέσο όρο 6 λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα, θα καταναλώσει χοντρικά 48 λίτρα καυσίμου τον μήνα ή 96 το δίμηνο. Με το Fuel Pass θα έχεις πάρει πίσω όλη την αύξηση τιμής για το δίμηνο αυτό.

Αν πάλι αυτή η διαδρομή γίνεται με ένα μικρό σκούτερ που καίει 2.5 λίτρα στα 100 χλμ, τότε μιλάμε για 20 λίτρα τον μήνα και 40 το δίμηνο, άρα μένει και περίσσευμα από τα 30 ευρώ.

Αν μιλάμε για περισσότερα χιλιόμετρα σε καθημερινή βάση, όπως ένας διανομέας για παράδειγμα, τότε δύσκολα το Fuel Pass θα έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Υπάρχει ένα ακόμη πρόβλημα όμως: όλοι αυτοί οι υπολογισμοί παύουν να ισχύουν αν η βενζίνη ακριβύνει κι άλλο. Αν λ.χ. το 0,30 γίνει 0,40 – αν δηλαδή η βενζίνη πάρει άλλα 10 σεντς στο λίτρο – τότε αυτομάτως το Fuel Pass αναλογεί στην αύξηση τιμής σε 75 λίτρα καυσίμου και, όσο ανεβαίνει η τιμή, τόσο το επίδομα εξανεμίζεται.

Η χρήση του Fuel Pass στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς έχει ένα νόημα, κάτι που ωστόσο δεν υφίσταται ούτε αστείο στο ταξί, όπου 30 ευρώ φτάνουν-δεν φτάνουν για μια μακρινή μετακίνηση εντός λεκανοπεδίου.

Εν κατακλείδι, το νέο κυβερνητικό χαρτζιλικάκι μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να εξομαλύνει την αύξηση στα καύσιμα, αλλά συνολικά δεν καταφέρνει τίποτε περισσότερο απ’ το να μας θυμίζει πως πληρώνουμε παράλογα υψηλούς φόρους στα καύσιμα και πως ουδείς έχει τον παραμικρό σκοπό να τους μειώσει.

Η κυβέρνηση πιθανότατα δεν χρειάστηκε καν να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να καλύψει αυτά τα μικροδωράκια, καθώς ήδη εδώ και μερικές εβδομάδες πληρώνουμε ασάλιωτη υπεραξία κάθε φορά που πάμε το βενζινάδικο. Οι φόροι και οι πολεμικές τιμές βενζίνης που έχουμε πληρώσει τις τρεις τελευταίες εβδομάδες γεμίζουν κρατικά ταμεία για να το παίζει μάγος των δημοσιονομικών ο ένας και μέγας εθνικός ευεργέτης με τα πάσα του ο άλλος.

Επί της ουσίας, το κατά πόσο αυτά τα μέτρα θα έχουν απτό αποτέλεσμα στις τσέπες μας θα το δούμε στην καθημερινότητα: θα μειωθούν οι τιμές όλων αυτών των προϊόντων που -και καλά- ακρίβυναν λόγω μεταφορικών; Διότι μόνο με τηλεξαγγελίες τύπου Fuel Pass δουλειά δεν γίνεται. Τουλάχιστον όχι μόλις απομακρυνθείς από την οθόνη της τηλεόρασης προς τον πραγματικό κόσμο, εκεί που το κόστος ζωής ακριβαίνει κάθε μέρα που περνά.