Σπρέι DNA για την καταπολέμηση ληστών μοτοσυκλετών στην Αγγλία αλλά και παραβατών ΚΟΚ

Από καινοτομίες πολλές, τα αποτελέσματα αργούν όμως
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

29/3/2021

Η αστυνομία του Humberside επανέρχεται στο προσκήνιο της επικαιρότητας με την επιχείρηση «Yellowfin» για την πάταξη της παραβατικής συμπεριφοράς κατά την οδήγηση μοτοσυκλέτας στην περιοχή δικαιοδοσίας της. Την προηγούμενη φορά που απασχόλησε για συγκεκριμένο θέμα την επικαιρότητα η ευρύτερη μητροπολιτική αστυνομία, ήταν όταν είπε πως αλλάζει το πρωτόκολλο και επιτρέπει στους αστυνομικούς να ρίχνουν τα αυτοκίνητά τους στους δράστες όταν δεν υπάρχει άλλος τρόπος να τους σταματήσουν.

Τώρα τα πράγματα πηγαίνουν πολλά βήματα πιο κάτω σε τεχνολογία. Με την επιχείρηση «Yellowfin» η αστυνομία θα εξοπλίσει τους αστυνομικούς με ένα ειδικό σπρέι DNA που θα μαρκάρει τους ληστές. Το σπρέι αφήνει ένα άοσμο, αόρατο στο μάτι υπόλειμμα στο δέρμα και τα ρούχα που μπορεί να εμφανιστεί μονάχα με συγκεκριμένης συχνότητας UV φως και η μοναδική σύνθεσή του, δένει τον δράστη με συγκεκριμένο τόπο και χρόνο.

Προχωρώντας το ρεπορτάζ λίγο πιο κάτω, μιλάμε για το SelectaDNA Intruder Spray System (ISS) που εδώ και μία δεκαετία χρησιμοποιείται σε ολόκληρη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ σε καταστήματα λιανικού εμπορίου, τράπεζες κτλ. Βασίζεται σε φόρμουλα από την δεκαετία του ’60 και ο βαρύγδουπος τίτλος του με την λέξη DNA είναι γιατί το περιεχόμενο κάθε δοχείου περιέχει το δικό του μοναδικό κωδικό σύνθεσης. Όταν λοιπόν το δείγμα από τον δράστη σταλεί στα εργαστήρια της εταιρείας, εκείνη μπορεί να απαντήσει με 100% επιτυχία από πιο δοχείο και πότε, έχει προέλθει το σπρέι. Με δεδομένο πως οι αστυνομικοί θα έχουν συγκεκριμένα δοχεία, οι δράστες θα δένονται με ακρίβεια με την κάθε παράβαση χωρίς να χρειάζονται περισσότερες διαδικασίες για να τακτοποιηθεί η δράση τους. Φτάνει να τους μαρκάρει κάποιος την ώρα που προσπαθούν να φύγουν, πράγμα βέβαια εξίσου δύσκολο.

Το σπρέι ανιχνεύεται 4-6 βδομάδες στο δέρμα και έως και τρεις μήνες στα ρούχα και θα δώσει έτσι ένα χρονικό περιθώριο στους αστυνομικούς να πολλαπλασιάσουν τις ευκαιρίες που έχουν, για να συλλάβουν δράστες που έχουν καταφέρει να διαφύγουν.

Ο διοικητής ερευνών του Humberside, Paul Butler
Για την επιτυχή εξέλιξη της χρήσης του σπρέι, ώστε να μην καταλήξουν οι αστυνομικοί να μαρκάρουν κάθε γωνιά των δρόμων, εκτός από τους ίδιους τους δράστες, μεταβαίνει στο Humberside ένας ειδικευμένος αστυνομικός με μοτοσυκλέτα, που θα αναλάβει να εκπαιδεύσει τους συναδέλφους του. Προφανώς για τους δράστες των ληστών θέλουμε καταδίκη στο 100% και κάθε μέτρο που λαμβάνεται είναι για καλό. Η τακτική αυτή της αστυνομίας θα επεκταθεί και αλλού, σε τροχαίες παραβάσεις που υπάρχει υπόνοια διαφυγής.

Σε ολόκληρη την Αγγλία οι κλοπές μοτοσυκλετών αποτελούν τεράστιο ζήτημα που μάλιστα έχουν περάσει την γραμμή, με πολλές περιπτώσεις να αναβαθμίζονται σε ένοπλες ληστείες, καθώς συμμορίες κατεβάζουν τους αναβάτες από την μοτοσυκλέτα στα φανάρια, με την απειλή όπλου.

Το σπρέι αυτό, παρότι χρόνια στην υπηρεσία των αρχών, στην ασφάλεια των καταστημάτων λιανικού εμπορίου κτλ, δεν έχει χρησιμοποιηθεί ξανά ενάντια σε κλέφτες μοτοσυκλετών.

Τραγικός απολογισμός Σαββατοκύριακου: Τρεις νεκροί μοτοσυκλετιστές σε Αγία Παρασκευή, Καλαμάτα και Χαλκιδική

Τρεις νέοι, νεκροί σε διάφορα τροχαία ανά την χώρα
Τραγικός απολογισμός Σαββατοκύριακου: Τρεις νεκροί μοτοσυκλετιστές σε Αγία Παρασκευή, Καλαμάτα και Χαλκιδική
Από το

motomag

8/6/2026

Δυστύχημα συνέβη εχθές Κυριακή 7/6 στον Σταυρό Αγίας Παρασκευής επί της Λεωφόρου Μεσογείων στο ρεύμα προς Παλλήνη. Στην μοτοσυκλέτα επέμβαινε αναβάτης και συνεπιβάτης, αμφότεροι 22 ετών όταν σημειώθηκε πλαγιομετωπική σύγκρουση με αυτοκίνητο στο ίδιο ρεύμα κυκλοφορίας, λίγο πριν την συμβολή Μεσογείων και Λαυρίου.

Οι συνθήκες του δυστυχήματος ερευνώνται. Από την σύγκρουση ο 22χρονος έχασε την ζωή του ενώ η συνεπιβάτης τραυματίστηκε ελαφρύτερα.

Ξημερώματα Δευτέρας 8/6 περίπου στις 01:00, μοτοσυκλέτα που οδηγούσε 29χρονος κάτοικος της περιοχής Μικρής Μαντίνειας έφυγε από την πορεία της το δρόμο Κιτριών – Καλαμάτας με τις πρώτες αναφορές να κάνουν λόγο για μη εμπλοκή άλλου οχήματος. Το ασθενοφόρο κατέφθασε στο σημείο 25 λεπτά μετά την αρχική κλίση και απλά διαπίστωσε τον θάνατο του αναβάτη.

Το Σάββατο 6/6 περίπου στις 20:00, ένας 44χρονος αναβάτης έχασε τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας του στο 37ο χιλιόμετρο Πολυγύρου – Θεσσαλονίκης και τραυματίστηκε θανάσιμα. Το τμήμα Τροχαίας Πολυγύρου διενεργεί έρευνα και αναζητά τυχόν μάρτυρες.

Εκτός αυτών άλλο ένα σοβαρό τροχαίο συνέβη το βράδυ της Κυριακής στην περιοχή της Ερέτριας όταν σπορ ανοικτό αυτοκίνητο, χτύπησε μοτοσυκλέτα με δύο επιβάτες και τους εγκατέλειψε αβοήθητους. Αναβάτης και συνεπιβάτης τραυματίστηκαν σοβαρά ενώ ο ένας από τους δύο είναι σε κρίσιμη κατάσταση καθώς φέρει σοβαρό τραύμα στο πόδι. Η κινητοποίηση των αρχών ήταν άμεση και ο οδηγός του αυτοκινήτου συνελήφθη αμέσως μετά και κρατείται. Εθελοντές της ΕΣΔΔΕ προσέφεραν τις πρώτες βοήθειες άμεσα στο σημείο μέχρι να έρθει το ΕΚΑΒ.