Τα scooter, παπιά και ATV που ξεχώρισαν το 10μηνο του 2022

Βάσει των ταξινομήσεων τους
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

16/11/2022

Τα scooter και τα παπιά συνεχίζουν να είναι οι δημοφιλέστερες κατηγορίες δικύκλων στην Ελλάδα. Από την άλλη τα ATV αποτελούν εξαιρετική επιλογή για τις επιχειρήσεις ενοικιαζόμενων οχημάτων, με τις πωλήσεις τους να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν ανάλογα αν πρόκειται για την αγοραστική περίοδο των εν λόγω επιχειρήσεων.

Στις ταξινομήσεις scooter για τον Οκτώβριο του 2022, πρώτο αναδείχθηκε το Piaggio Medley 150 με 158 ταξινομήσεις. Σημειώστε πως το Medley ήταν 5ο τον προηγούμενο μήνα με 138 ταξινομήσεις, ενώ δεν πρόκειται για νέο μοντέλο. Τι έγινε λοιπόν; Τίποτα ιδιαίτερο. Απλώς με τις γνωστές ελλείψεις στην αγορά, έχουμε μεγάλα σκαμπανεβάσματα κάθε μήνα, που ομαλοποιούνται σε βάθος χρόνου. Δεύτερο ήταν το Piaggio Beverly 300 HPE με 152 ταξινομήσεις, ενώ τρία SYM κλείνουν την πρώτη πεντάδα, τα Symphony ST 125 & SR 125 και το Jet X 125. Αν τώρα ψάχνατε το 1ο στο 10μηνο Symphony ST 200, αυτό βρέθηκε μόλις στην 16η θέση με 48 ταξινομήσεις! Τα σκαμπανεβάσματα που λέγαμε πιο πάνω.

Ο Οκτώβριος όσον αφορά στα παπιά, από τα οποία ελάχιστα έχουν απομείνει πλέον, λόγω των Euro 5 προδιαγραφών που τα έχει θερίσει, τα πρώτα δύο προέρχονται από τον όμιλο Γκοργκόλη, ενώ οι θέσεις τους είναι ίδιες με της κορυφής του 10μηνου του έτους. Πρώτο λοιπόν το Daytona DY125RS με 121 ταξινομήσεις και δεύτερο το SYM VF125 με 111. Στην τρίτη θέση είχαμε το Honda Astrea Grand με 102 ταξινομήσεις, ενώ ακολουθούν 2 ακόμα παπιά από την Γκοργκόλης Α.Ε., το Daytona Velos R 125 με 81 ταξινομήσεις και το SYM VF185 (το πρώτο όσον αφορά στις... παπιοσυκλέτες, με συμπλέκτη στο χέρι) με 80 ταξινομήσεις.

Στα ATV / SSV του Οκτωβρίου, 2 μοντέλα της CFMOTO κατακτούν τις πρώτες 2 θέσεις του πίνακα (αμφότερα ATV), ενώ καθώς δεν πρόκειται για περίοδο που αγοράζουν ιδιαίτερα οι επιχειρήσεις τα νούμερα είναι μικρά. Εντούτοις, τα 2 πρώτα μοντέλα φιγουράρουν στις ίδιες θέσεις (με αντίστροφη σειρά) και στο 10μηνο του 2022. Τρίτο ATV είναι το Snarler της Segway, υπό νέα διεύθυνση, καθώς η εταιρεία από τον όμιλο Γκοργκόλη έχει περάσει στον όμιλο Σαρακάκη. Την πεντάδα συμπληρώνουν το KYMCO MXU 465i (το μοναδικό KYMCO στις ταξινομήσεις ATV του μήνα), και ένα ακόμη CFMOTO.

Στο 10μηνο του 2022, την πρώτη πεντάδα των scooter απαρτίζουν 3 SYM, ένα Piaggio κι ένα Honda. Το Symphony ST 200 σημειώνει 2.156 ταξινομήσεις (πρώτο και στα 200 κυβικά) και κατατάσσεται πρώτο, δεύτερο είναι το Symphony SR 125 (το πρώτο Α1 scooter) με 2.035 ταξινομήσεις, και τρίτο το Piaggio Beverly 300 HPE (το πρώτο 300άρι scooter). Την πεντάδα συμπληρώνουν το Honda PCX125 με 1.563 ταξινομήσεις, και το SYM Symphony ST 125 με 1.563 ταξινομήσεις.

Στο 10μηνο του 2022, ο όμιλος Γκοργκόλη κάνει lockout στην πρώτη πεντάδα, καθώς και τα πέντε πρώτα παπιά είναι είτε Daytona, είτε SYM. Για τα πρώτα δύο μιλήσαμε στις ταξινομήσεις Οκτωβρίου, τρίτο είναι το Daytona Velos R 125, τέταρτο το SYM VF185 και πέμπτο το Daytona Sprinter. Το νέο Yamaha Crypton S βρίσκεται στν 6η θέση, ενώ τη δεκάδα συμπληρώνουν παπιά των Honda, Malaguti (το δεύτερο παπί με συμπλέκτη στο χέρι), και GPX.

Στο 10μηνο του 2022 έχουμε καλύτερη εικόνα για τις συνολικές ταξινομήσεις της κατηγορίας, με τη CFMOTO να έχει και εδώ τη μερίδα του λέοντος στις κορυφαίες θέσεις, με 4 στα 5 πρώτα οχήματα. Εδώ φαίνονται και τα νούμερα της Polaris, με τα δημοφιλή RZR, και εμφανίζεται και το δεύτερο δημοφιλές KYMCO, το MXU700I EX.

Στον πίνακα κατάταξης των εταιρειών με βάση τις ταξινομήσεις τους αποκλειστικά στα scooter για το 10μηνο του 2022, η SYM κατέχει το ένα τρίτο (!) της αγοράς με 9.957 ταξινομήσεις και 30,24%. Δεύτερη είναι η Honda, με 7.702 ταξινομήσεις και 23,39% και τρίτη η Piaggio (η τελευταία με διψήφιο ποσοστό αγοράς) με 6.371 ταξινομήσεις και 19,35%. Την πρώτη πεντάδα κλείνει η Yamaha και η KYMCO.

Στον πίνακα κατάταξης με βάση τα παπιά, πρώτη εταιρεία στο 10μηνο του 2022 είναι η Daytona με... 48,59% μερίδιο αγοράς, και δεύτερη η SYM με 33,56%. Συνολικά οι δυο εταιρείες της Γκοργκόλης Α.Ε. κατέχουν το 82,15% της αγοράς! Τρίτη εταιρεία εδώ είναι η Yamaha, με την πεντάδα να ολοκληρώνουν η Honda και η Malaguti.

Στην κατάταξη των εταιρειών στα ATV, πρώτη εταιρεία στο 10μηνο του 2022 είναι η CFMOTO με ένα συντριπτικό 66,97% της αγοράς, με τις Segway και Polaris που ακολουθούν να κατέχουν γύρω στο 5% με 6% μερίδιο αγοράς!

 

MotoGP: Στην δημοσιότητα όσα βγάζει η Dorna και που τα ξοδεύει! Η Liberty Media κάνει την πρώτη αλλαγή

Εξαιρετική λειτουργική εικόνα που αμαυρώνεται από βαριές αποσβέσεις
enai polla ta lefta sta GP
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

7/7/2025

Τα οικονομικά της Dorna δεν αποτελούσαν μυστικό καθώς την πολύ χοντρική εικόνα μπορούσε κανείς να την αποκτήσει από το Ισπανικό GAAP, ωστόσο η Liberty Media μας έδωσε τώρα μία λίγο καλύτερη εικόνα, πιο αναλυτική και κυρίως νεότερη με βάση τα έσοδα και το έξοδα της προηγούμενης σεζόν.

Επιβεβαιώσαμε επίσης τον τρόπο υπολογισμού τους καθώς επίσης πως τα MotoGP ήταν μία εταιρεία πολύ ισχυρή αλλά με χρηματοοικονομική αιμορραγία λόγω δανείων, ενώ παράλληλα έχει να σηκώσει και πολύ βαριές αποσβέσεις. Το δεύτερο δεν είναι περίεργο από την στιγμή που έχει στην κατοχή της αεροσκάφη και ένα πολύ ακριβό τμήμα μεταφορών και επικοινωνίας.

Βέβαια ο βαρύς εξοπλισμός μεταφορών και ο εξιδεικευμένος εξοπλισμός μετάδοσης, από τις κάμερες μέχρι τα ελικόπτερα δικαιολογούν μικρό μέρος από το υψηλό, 112 εκατομμύρια που είδαμε. Τα υπόλοιπα δικαιολογούνται από τα άυλα πάγια που έχει, τα δικαιώματα, τα σήματα που διαχειρίζεται, τα συμβόλαια και όλα όσα περιέχονται στο τεράστιο “IP portfolio” που έχει ένας τέτοιος οργανισμός, με τον βαρύ εξοπλισμό να ακολουθεί. Ξεκινάμε από αυτό το νούμερο γιατί δηλώνει υψηλό EBITDA στο 34,8% που είναι ισχυρός δείκτης πως τα πηγαίνει εξαιρετικά. Στο 15-30% θα ήταν ικανοποιητικά, όμως με σχεδόν 35% η εικόνα είναι υγιέστατη.

Υπάρχουν επίσης και απώλειες 54 εκατομμυρίων που φανερώνουν υψηλό δανεισμό, χορηγίες αλλά και συναλλαγματικές επιβαρύνσεις καθότι μεγάλο μέρος των εσόδων έρχεται μέσα από πολλά και διαφορετικά νομίσματα.

Δηλώνει επίσης CapEx (Capital Expenditures) 7 εκατομμύρια που για εταιρεία media όπως κατά βάση είναι η Dorna, είναι ένα φυσιολογικό νούμερο καθώς το βασικό της περιουσιακό στοιχείο είναι το IP και έτσι καταλήγει σε ζημιές 12 εκατομμυρίων.

Η εικόνα για κάποιον που ξέρει τα MotoGP δείχνει πως η Liberty Media πήρε μία υγιέστατη αλλά φορτωμένη εταιρεία και οι αιτίες φορτώματος μπορεί να μην φαίνονται, αλλά εικάζει κανείς από την κερδοφορία των υπολοίπων ετών πως έγινε για να πάρουν μία μεγαλοπρεπή έξοδο οι μέτοχοι.

Τα ποσοστά πριν και μετά την αγοραπωλησία είναι τα εξής:

MotoGP Management: 21% (δλδ: Carmelo και Carlos Ezpeleta, Dan Rossomondo και Enrigue Aldama)

Μέτοχοι που ρευστοποιούν: 79%

Μετά την πώληση η Liberty αποκτά όλες τις μετοχές των μετόχων με την MotoGP Management να χάνει ένα 5% οπότε η ιδιοκτησία των MotoGP διαμορφώνεται από εδώ και πέρα ως:

MotoGP Management: 16%

Liberty Media: 84%

Τι μοιράζονται λοιπόν όλοι αυτοί;

Το 2024 έκλεισε με έσοδα 462.000.000 Ευρώ

Από αυτά, τα 205 εκατομμύρια έρχονται από τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Τα δικαιώματα αυτά δίνουν 117 εταιρείες από όλο τον κόσμο με συμβόλαια αποκλειστικότητας που κυμαίνονται από τρία έως πέντε χρόνια. Το συμβόλαιο δεν είναι κλειστό και προβλέπει αύξηση κόστους από 3 έως 7% ανά έτος. Οι 117 εταιρείες καλύπτουν 200 χώρες και 677 εκατομμύρια θεατές. Μεταξύ τους οι πιο σημαντικοί για την Dorna είναι το DAZN, FOX Sports, ESPN, SKY, Canal+

Το τελευταίο νούμερο, οι 677 εκατομμύρια θεατές, δικαιολογεί το επόμενο έσοδο που είναι οι χορηγίες, όπως η TISSOT, η MICHELIN, η RedBull και η Monster, η QATAR που έχει κάνει και leasing τα αεροσκάφη που λέγαμε στην αρχή αλλά έχει και μέρος των μεταφορών των ομάδων. Αυτό το έσοδο ανέρχεται στα 83 εκατομμύρια.

Μεγαλύτερο είναι το έσοδο από εκείνους που διαχειρίζονται τις πίστες. Το ποσό αυτό ανέρχεται σε 135 εκατομμύρια: Το 53% έρχεται από την Ευρώπη, 23% από την Ασία, 7% από την Αμερική και 17% από τον υπόλοιπο κόσμο. Κάπως έτσι μπορεί να υπολογίσει κανείς χοντρικά και πόσο χρεώνονται οι διαφορετικές πίστες!

Τα συμβόλαια εδώ κυμαίνονται από 5 έως 10 χρόνια και περιλαμβάνουν αυξήσεις από 3 έως 5% για τους 22 διαφορετικούς αντιπρόσωπους. Αυτοί μπορεί να είναι είτε διαχειριστές μίας πίστας που με την σειρά τους πληρώνουν στην ιδιοκτησία ετήσιο ενοίκιο, είτε και κρατική υπηρεσία που την διαχειρίζεται άμεσα και όχι έμμεσα, όπως γίνεται σε αρκετά κράτη με όραμα. Να άλλος ένα λόγος που δεν θα δούμε ποτέ κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα, καθώς κάθε εξαγγελία για ελληνικό MotoGP που έχουμε καταγράψει έως τώρα, ήταν ξεκάθαρα με τρόπο που φανερώνει αρπαχτή.

Μας μένει τώρα ένα αρκετά μεγάλο ποσό, 39 εκατομμυρίων που είναι «άλλα έσοδα», για να συμπληρώσουμε τα 462 εκατομμύρια. Αυτά είναι οι συνδρομές που έχει απευθείας η Dorna με το κοινό, το ηλεκτρονικό της κατάστημα, τα αναμνηστικά κτλ.

Μία μικρή πτώση διακρίνεται στο παρακάτω διάγραμμα για το 2024, που όπως ξεκαθαρίζεται και στην φωτογραφία αυτό οφείλεται στην απώλεια εσόδων από συμβόλαια τελευταίας στιγμής με νέες πίστες σε αντικατάσταση των αγώνων που χάθηκαν. Η μεγάλη άνοδος που παρατηρείται μεταξύ 2021 και 2022 οφείλεται στην προσθήκη αγώνων, που είναι άλλη μία εξήγηση για τους λόγους που αυτός έγινε.

motogp_dorna_esoda
τα συνολικά έσοδα και οι τομείς από τους οποίους προήλθαν

Αν είχαμε μάλιστα ξεχωριστά τα έσοδα από τα συμβόλαια που έφερε η αλλαγή με την έλευση του Sprint, τότε θα αποτυπωνόταν καλύτερα το κέρδος που απέφερε αυτή η κίνηση.

Στα έξοδα επίσης έχουμε μία ξεκάθαρη ανάλυση. Εκεί βλέπουμε πως το 50% πηγαίνει στην διοργάνωση των αγώνων, σε ομάδες και κατασκευαστές καθώς η Dorna επιστρέφει σε αυτές ένα μέρος των εσόδων της που λίγο μετριάζει το υψηλό κόστος της συμμετοχής τους. Οι μεταφορές, το κόστος παραγωγής και η πληρωμή στην FIM αποτυπώνουν το 50%. Η μισθοδοσία, κυρίως αυτή, αποτυπώνεται ξεχωριστά και ανέρχεται στο 16%.

motgp_dorna_eksoda
τα συνολικά έξοδα για όλες τις διοργανώσεις, μαζί δηλαδή με την MotoE που δεν βλέπει, σχεδόν, κανείς

Που σημαίνει πως έτσι φτάνουμε στα 161 εκατομμύρια που αναφέρθηκαν στην αρχή προ φόρων κτλ και καταλήγουν σε ζημιά 12 εκατομμυρίων, μειωμένη από 28εκ.Ευρώ το 2023, 8 το 2022 και 38 το 2021 που λόγω πανδημίας και περιορισμών ήταν σημαντικά αυξημένα τα κόστη και περιορισμένα τα έσοδα.

Το portfolio της Dorna περιλαμβάνει τις εξής διοργανώσεις συνολικά:
MotoGP / Moto2 / Moto3
WSBK
WorldWCR (Women Championship)
MotoE
JuniorGP
RedBull Rookies Cup
Asia Talent Cup
British Talent Cup
Northern Talent Cup
MiniGP World Series

Όλα αυτά δείχνουν πως η Liberty Media που έχει το 100% της F1 και τώρα το 84% των MotoGP, απέκτησε ένα υγιές και λειτουργικό μοντέλο με αρκετά θετική εικόνα και με υψηλή ρευστότητα, παρά τις ζημιές.

Ακόμη και αν δεν εφαρμόσει οικονομίες κλίμακας καθώς ορισμένα από τα έξοδα μπορεί να περιοριστούν χωρίς αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας, η Liberty Media θα δει άμεσα αποτελέσματα από την κίνησή της αυτή. Μόνο τις συναλλαγματικές αλλαγές να περιορίσει καθώς δραστηριοποιείται ήδη στις περισσότερες από τις χώρες, θα βελτιώσει έναν από τους δείκτες.

Δεν φανταζόμαστε πως είχε κανείς απορία για το αν είναι επικερδής επιχείρηση τα MotoGP και παρά τις ζημιές που φούσκωσαν πριν την πώλησή τους, τα νούμερα δεν παύουν να δείχνουν πως δεν υπάρχουν κόκκινες σημαίες και ήταν μία συμφέρουσα κίνηση.

Φτάνουμε επίσης στο σημείο να ευχόμαστε να αλλάξουν όσα λιγότερα γίνεται, στην αλλαγή από την Dorna στην Liberty, κυρίως γιατί ο πρότερος βίος τους στην F1 έχει δημιουργήσει ερωτηματικά, ιδιαίτερα με τον τρόπο που οι ομάδες επεμβαίνουν στους οδηγούς. Προς το παρόν τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά στα MotoGP και φυσικά έτσι πρέπει να παραμείνουν.
Μακάρι η επόμενη κίνηση της Liberty να είναι αντί για αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας, να είναι μία επένδυση για διευκόλυνση νέων ομάδων και νέων κατασκευαστών ή επιστροφή παλαιότερων...

Ετικέτες