Τέλος οι Διεθνείς Εκθέσεις για την BMW

Θα οργανώνει τα δικά της virtual events
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

27/1/2021

Το 2020 ήταν μια καταστροφική χρονιά για τα Σαλόνια Μοτοσυκλέτας, καθώς λόγω της πανδημίας ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν όλες οι μεγάλες διοργανώσεις, με αποτέλεσμα τα εργοστάσια να πραγματοποιήσουν –αναγκαστικά- τις δικές τους, ξεχωριστές, ψηφιακές παρουσιάσεις για τα νέα μοντέλα τους.

Για το 2021, γίνεται η προσπάθεια για μια μερική επιστροφή στην κανονικότητα, καθώς έχουν ήδη ανακοινωθεί οι προγραμματισμένες ημερομηνίες για τις Εκθέσεις, αλλά έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα με την συνέχιση της εξάπλωσης του κορωνοϊού, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για τίποτα!

Μάλιστα, οι πρώτες πληροφορίες κάνουν λόγο για ακύρωση και της φετινής EICMA, γεγονός που ειδικά για εμάς εδώ στο ΜΟΤΟ, αξιολογείται ως εξαιρετικά αρνητικό. Ως το μοναδικό ελληνικό μέσο που επενδύει παραδοσιακά όλα αυτά τα χρόνια στην δυναμική παρουσία μας στις Διεθνείς Εκθέσεις, χάνεται ένα σημαντικό στοιχείο που είναι η πρώτη δια ζώσης επαφή. Το ότι μπορούσαμε να δούμε και να αξιολογήσουμε από κοντά, αγγίζοντας και μελετώντας τα νέα μοντέλα πριν την οδηγική επαφή μαζί τους στις δημοσιογραφικές παρουσιάσεις, μας έδινε σημαντικό μερίδιο γνώσης και άποψης, όπως και το γεγονός ότι λόγω των γνωριμιών και των σχέσεων με τα περισσότερα στελέχη των εργοστασίων που ήταν παρόντα στις Εκθέσεις, είχαμε πρόσβαση σε πιο αναλυτικές και αποκλειστικές πληροφορίες για τις μοτοσυκλέτες. Η ακύρωση δηλαδή τέτοιων διοργανώσεων δεν μας αφαιρεί την ευκαιρία για ένα… ταξίδι αναψυχής, αλλά ένα πολύ σημαντικό εργαλείο της δουλειάς μας. Με δεδομένο μάλιστα ότι η πλειοψηφία αυτών των ψηφιακών παρουσιάσεων ήταν τουλάχιστον ελλιπής, είμαστε πλέον αναγκασμένοι να περιμένουμε τις οδηγικές παρουσιάσεις, που και αυτές με τη σειρά τους συρρικνώνονται επικίνδυνα, λόγω της πανδημίας.

Παρόλα αυτά, φαίνεται πως δεν είναι διατεθειμένες όλες οι εταιρείες να αποτελέσουν μέρος αυτής της επιστροφής στην "Εκθεσιακή" κανονικότητα, καθώς η ανακοίνωση που εξέδωσε η BMW Motorrad, κάνει λόγο για μετατόπιση του βάρους των παρουσιάσεών της στις ψηφιακές πλατφόρμες, με ταυτόχρονη απεμπλοκή από τις παραδοσιακές, εμπορικού προσανατολισμού, Εκθέσεις και Σαλόνια.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το δελτίο τύπου της εταιρείας, "οι νέες ζωντανές και ψηφιακές πλατφόρμες θα αντικαταστήσουν προοδευτικά τις παρουσιάσεις της BMW Motorrad στις εμπορικές Εκθέσεις στο μέλλον. Αυτό σημαίνει ότι η παραδοσιακή παρουσία στα δύο μεγάλα Σαλόνια, την EICMA του Μιλάνου και την Intermot της Κολονίας, που στο παρελθόν οργανώνονταν κεντρικά από την BMW Motorrad, δεν θα υφίσταται πλέον".

Στην ανακοίνωση αναφέρεται επίσης ότι αυτή η επαναξιολόγηση της στρατηγικής επικοινωνίας για τα νέα μοντέλα της BMW Motorrad περιλαμβάνει ζωντανά και ψηφιακά formats, τα οποία μπορεί να οργανώνονται είτε εσωτερικά από το εργοστάσιο, είτε από εξωτερικές συνεργασίες, ενώ θα λαμβάνονται υπόψιν οι ιδιαίτερες απαιτήσεις των διαφορετικών κοινών που απευθύνεται το κάθε νέο προϊόν. Αυτό δήλωσε ο Dr Markus Schramm, Επικεφαλής της BMW Motorrad, συμπληρώνοντας ότι αυτές οι ψηφιακές πλατφόρμες θα τους δώσουν την ευκαιρία να προσεγγίσουν ένα ευρύτερο κοινό για να επικοινωνήσουν τα προϊόντα και τις προσφορές της εταιρείας.

Τόνισε επίσης ότι αυτή η στρατηγική τους δίνει την δυνατότητα να οργανώσουν τις πρεμιέρες και τις παρουσιάσεις των νέων μοντέλων τους με μεγαλύτερη ευελιξία, ενώ παράλληλα επιτρέπει την μεγαλύτερη αλληλεπίδραση με το κοινό που στοχεύουν.

Η ανακοίνωση πάντως κλείνει με το ότι η BMW Motorrad θα συνεχίσει να δείχνει τις μοτοσυκλέτες της σε επιλεγμένες τοπικές Εκθέσεις μοτοσυκλετών, ενώ θα είναι ανοιχτή σε νέες πλατφόρμες επικοινωνίας.

Πατέντα Kawasaki για τροφοδοσία με υγροποιημένο υδρογόνο - Ο πεντακύλινδρος κινητήρας του H2 HySE

Οι Ιάπωνες επιμένουν πως το υδρογόνο είναι προτιμότερη λύση από τις μπαταρίες
kawasaki h2 hyse
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

27/4/2026

Σε ένα από τα ισχυρότερα αναχώματα στην προτεινόμενη λαίλαπα της βεβιασμένης Ηλεκτροκίνησης εξελίσσεται η χρήση υδρογόνου ως καύσιμο στους κινητήρες εσωτερικής καύσης και οι Ιάπωνες πρωτοπορούν στο θέμα αυτό, έχοντας στήσει εδώ και μερικά χρόνια την κοινοπραξία HySE με συμμετοχή των περισσότερων κατασκευαστών μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων της χώρας.

Η Kawasaki είναι μια από τις πιο δραστήριες εταιρείες στον τομέα αυτόν, όσον αφορά στη Μοτοσυκλέτα τουλάχιστον, έχοντας ήδη παρουσιάσει το λειτουργικό πρωτότυπο H2 HySE που έκανε γύρους επίδειξης στις πίστες των Le Mans και Suzuka στα περιθώρια των αγώνων Endurance σε Γαλλία και Ιαπωνία πέρυσι.

kawasaki-h2-hyse

Αυτό το φουτουριστικό πρωτότυπο ωστόσο επιδεικνύει με μια ματιά το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η τεχνολογία υδρογόνου: την αποθήκευσή του. Οι γιγάντιες βαλίτσες του H2 HySE είναι απαραίτητες για να φιλοξενήσουν κάμποσα κάνιστρα υδρογόνου υπό πολύ υψηλή πίεση μα, ακόμη κι έτσι, η αυτονομία της μοτοσυκλέτας αυτής φέρεται να είναι ακόμη μη ανταγωνιστική συγκριτικά με μιας βενζινοκίνητης.

Η χρήση αερίου υδρογόνου έχει τα προβλήματά της, γι’ αυτό στο Akashi εξετάζουν ως λύση το υγροποιημένο υδρογόνο, καθώς έτσι θα μπορεί να χωρέσει περισσότερο στη μοτοσυκλέτα. Αυτό ακριβώς είναι και το αντικείμενο της πιο πρόσφατης ευρεσιτεχνίας που κατοχύρωσε η Kawasaki στην Ιαπωνία.

kawasaki-h2-hyse
Η ευρεσιτεχνία της Kawasaki μπορεί να εφαρμοστεί σε διάφορους τύπους κινητήρων, όπως λ.χ. σε έναν V8 που θα μοιάζει με V10

Στο σχέδιο βλέπουμε έναν κινητήρα που μοιάζει πεντακύλινδρος σε σειρά, ωστόσο στην πραγματικότητα είναι τετρακύλινδρος – ως ήταν εξαρχής ο κινητήρας του H2 HySE με τον υπερσυμπιεστή. Μόνο που ο ακριανός κύλινδρος στη δεξιά πλευρά του κινητήρα δεν λειτουργεί όπως οι υπόλοιποι τέσσερεις και αντί να ωθεί τον στρόφαλο, παίρνει κίνηση απ’ αυτόν για να αντλήσει καύσιμο.

Εξηγούμαι αναλυτικότερα, γιατί τα νούμερα που συνοδεύουν την πατέντα της Kawasaki έχουν ιδιαίτερο τεχνικό ενδιαφέρον.

Στα χαρτιά, το υδρογόνο έχει μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα από τη βενζίνη ανά μονάδα μάζας. Αυτό σημαίνει πως ένα κιλό υδρογόνου έχει περίπου τριπλάσια αποθηκευμένη ενέργεια από ένα κιλό βενζίνης. Αν όμως μιλήσουμε για ενέργεια ανά μονάδα όγκου, τότε η κατάσταση αντιστρέφεται ραγδαία, καθώς στον ίδιο όγκο η (υγρή) βενζίνη έχει ασύγκριτα περισσότερη ενέργεια από το (αέριο) υδρογόνο. Ενδεικτικά, αναφέρει πως ακόμη κι αν συμπιέσουμε το υδρογόνο στα 700 bar (πάνω από 10.000 psi), στο ίδιο όγκο η βενζίνη έχει εξαπλάσια ενέργεια αποθηκευμένη.

kawasaki-h2-hyse

Και το πρόβλημα στη μοτοσυκλέτα είναι πως ο δεσμευτικός παράγοντας δεν είναι τόσο το βάρος, όσο ο διαθέσιμος χώρος για αποθήκευση του υδρογόνου, δηλαδή ο όγκος.

Η ιδέα της Kawasaki είναι προφανέστατη: το υγροποιημένο υδρογόνο απαιτεί πολύ μικρότερο όγκο για την αποθήκευσή του, άρα θα μπορούμε να φορτώσουμε μεγαλύτερη ποσότητα στη μοτοσυκλέτα χωρίς να απαιτεί βαλίτσες σε μέγεθος μικρής καλύβας. Μόνο που δεν είναι τόσο απλό το θέμα.

Το υγροποιημένο υδρογόνο έχει τα δικά του προβλήματα. Πρώτον, πρέπει να διατηρείται σε εξαιρετικά χαμηλή θερμοκρασία για να μην εξαερωθεί, άρα το δοχείο αποθήκευσής του θα πρέπει να είναι άριστα μονωμένο για να διατηρεί το υδρογόνο σε υγρή φάση.

​ kawasaki h2 hyse
Στο σχέδιο της Kawasaki το υγρό υδρογόνο ψεκάζεται μέσω δύο μπεκ τόσο απευθείας στον θάλαμο καύσης (29) όσο και στην εισαγωγή του αέρα (28)

Μετά προκύπτει ένα θέμα με την πίεση που δεν θα έχουμε πλέον στο δοχείο του. Στα 700 και 1000 bar, μόλις ανοίξει δίοδος στο κύκλωμα τροφοδοσίας το αέριο θα εκτοξευτεί με μεγάλη πίεση. Δεν θα συμβεί το ίδιο με το υγρό όμως, οπότε τώρα χρειαζόμαστε τρόμπες για να δημιουργήσουν την απαιτούμενη πίεση στη γραμμή τροφοδοσίας.

Η προτεινόμενη λύση της Kawasaki στο θέμα είναι ένα δίδυμο από αντλίες, μια παραδοσιακή σαν αυτή που έχουν οι περισσότεροι κινητήρες της αγοράς ήδη για τη βενζίνη και μια δεύτερη την οποία στα σχέδια των Ιαπώνων υποδύεται το πέμπτο πιστόνι στον τετρακύλινδρο κινητήρα. Η Kawasaki λέει πως αυτός ο έξτρα κύλινδρος μπορεί να δημιουργήσει πίεση τουλάχιστον 1500 psi για να οδηγήσει το υγρό υδρογόνο στον θάλαμο καύσης.

Τα παραπάνω προφανώς και δεν λύνουν όλα τα ζητήματα της Υδρογονοκίνησης, αλλά αν μη τι άλλο δείχνουν πως οι Ιάπωνες επιμένουν πολύ ζεστά στο θέμα. Η Kawasaki μάλιστα δείχνει πολύ πρόθυμη να αναλάβει ρόλο πρωτοπόρου, καθώς εκτός από τη μοτοσυκλέτα κι ένα UTV που θα φορέσει τον ίδιο κινητήρα, έχει αναλάβει να εξελίξει ένα πλοίο ειδικά σχεδιασμένο για τη μεταφορά υγροποιημένου υδρογόνου, το οποίο υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2026.

​ kawasaki h2 hyse

Αυτή τη στιγμή πάντως δεν είμαστε ακόμη κοντά στο σημείο που το υδρογόνο μπορεί να αντικαταστήσει το πετρέλαιο και τη βενζίνη στις μεταφορές, ειδικά όταν βάλουμε στην εξίσωση και όλους τους χωροταξικούς περιορισμούς που ισχύουν στα δίκυκλα. Πλησιάζουμε όμως και η δουλειά που κάνει η κοινοπραξία HySE βρίσκεται στην πρώτη γραμμή τεχνολογικής καινοτομίας.

Μετά, θα απομένει το πιο δύσκολο βήμα απ’ όλα: το δίκτυο ανεφοδιασμού, το πρόβλημα που πια ξεφεύγει από τον έλεγχο των εργοστασίων και της επιστήμης για να κυλιστεί στη λάσπη πολιτικών και επιχειρηματικών λογικών.