Το “αγωνιστικό” Honda GB 500 που οραματίστηκε η XTR

Από κουκλί σε… άγριο κουκλί
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

12/1/2021

Προς το τέλος των 80ies έως και τις αρχές των 90ies, τα ιαπωνικά εργοστάσια είχαν πάθει υστερία με τα neo-retro και τις… τσοπεριές! Οι σχεδιαστές προσπαθούσαν να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους και ως αποτέλεσμα είδαμε πανέμορφες μοτοσυκλέτες. Μία από αυτές ήταν και τα μονοκύλινδρα Honda GB 400/500 Clubman που είχαν ως πηγή έμπνευσης τον αγώνα του Isle Of Man και συνολικά την βρετανική κουλτούρα των μονοκύλινδρων café-racer.

Άλλωστε και τα γράμματα GB ταυτίζονται με τα αρχικά Great Britain. Ο αερόψυκτος κινητήρας έμοιαζε πολύ με τους μονοκύλινδρους των XL-R 600/XR 600/Dominator 650, αλλά όπως πάντα, οι μηχανικοί της Honda είχαν βάλει το χεράκι τους σε κάθε σημείο του ώστε να ταιριάζει απόλυτα με τον street χαρακτήρα των GB 400/500 ενώ είχε μανιβέλα και μίζα. Ανέβαζε περισσότερες στροφές, είχε μεγαλύτερο ψυγείο λαδιού και πιο μακριές σχέσεις ταχυτήτων. Πέρα από τη γυμνή έκδοση, για ένα διάστημα υπήρχε και μια έκδοση με σταθερό φαίρινγκ.  

Στις μέρες μας έχουν αποκτήσει συλλεκτική αξία και αν βρεις ένα GB 500 σε άριστη κατάσταση θα το χρυσοπληρώσεις. Αν είναι σε μέτρια ή κακή κατάσταση, τότε θα σου κοστίσει ακόμα περισσότερο, διότι δεν υπάρχουν σε άμεση διάθεση τα εξειδικευμένα εξαρτήματα που έχει πάνω του και η εύρεση γνήσιων ανταλλακτικών δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, άρα ούτε και φτηνή. Υπό αυτό το πρίσμα, το δημιούργημα της XTR δεν αποτελεί βεβήλωση του υπέροχου GB 500, αλλά μια προσπάθεια να παραμείνει στη ενεργό δράση.

Η κεντρική ιδέα ήταν να φτιάξουν ένα GB 500 σαν εκείνο που θα έφτιαχνε το HRC στην υποθετική περίπτωση που ήθελε να τρέξει σε αγώνες. Ο κινητήρας τώρα έχει 600 κυβικά, χρησιμοποιώντας ένα μεγαλύτερης διαμέτρου έμβολο της Wiseco και τον στρόφαλο του XL600R. Ο εκκεντροφόρος έχει διαφορετικού σχήματος “αμύγδαλα” και το αριστερό καπάκι του κινητήρα είναι μαγνησίου από XR 600.

Η μίζα μαζί με τα γρανάζια της έχει καταργηθεί για να γλιτώσουν βάρος, όπως και η μπαταρία είναι τύπου Li-po και ζυγίζει μερικά γραμμάρια. Το ατσάλινο περιμετρικό πλαίσιο έχει φυσικά πολλές αλλαγές, όχι όμως ως προς τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του. Βέβαια οι αλλαγές στο ψαλίδι, το πιρούνι και τα πίσω αμορτισέρ, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τα συνολικά γεωμετρικά χαρακτηριστικά της μοτοσυκλέτας.

Τα φρένα είναι της Brembo, όμως μαζί με το πιρούνι προέρχονται από ένα Aprilia RS 125 και δυστυχώς γράφουν “Aprilia” πάνω τους… “Βεβήλωση” για τους φανατικούς οπαδούς της Honda είναι και το ρεζερβουάρ, που προέρχεται από Yamaha TZ 125. Στον κόσμο του Restomod βέβαια, όλα αυτά είναι… ψιλά γράμματα.

Sanrivatti: Hypercar με θέση οδήγησης superbike

Υπόσχεται αίσθηση και επιδόσεις μοτοσυκλέτας με την ασφάλεια και την άνεση ενός hypercar
Sanrivatti
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

26/6/2026

Μπορεί άραγε ένα αυτοκίνητο να προσφέρει την αίσθηση μιας superbike; Η ολλανδική Sanrivatti υποστηρίζει πως ναι και παρουσιάζει ένα hypercar με θέση οδήγησης εμπνευσμένη από τις μοτοσυκλέτες, φιλοδοξώντας να γεφυρώσει δύο εντελώς διαφορετικούς κόσμους.

Για τους περισσότερους μοτοσυκλετιστές, η εμπειρία μιας superbike είναι αλληλένδετη με τα στοιχεία του καιρού, την αμεσότητα και την έκθεση. Ωστόσο, υπάρχει και ένα κοινό που γοητεύεται από τη θέση οδήγησης, την αίσθηση και την επαφή με το όχημα, χωρίς όμως να θέλει να αποχωριστεί την προστασία που προσφέρουν τέσσερις τροχοί, η οροφή, οι αερόσακοι και ο κλιματισμός.

Αυτό ακριβώς το ιδιαιτέρως συγκεκριμένο κοινό στοχεύει η Sanrivatti, μια νεοσύστατη εταιρεία από την Ολλανδία, η οποία αποκάλυψε τα πρώτα σχέδια ενός hypercar με εξαιρετικά ασυνήθιστη διάταξη. Αντί για τη συμβατική θέση οδήγησης, ο οδηγός τοποθετείται στο κέντρο του αυτοκινήτου (μη βιαστείτε να αναπολήσετε την F1 της McLaren), σε στάση που θυμίζει έντονα superbike, με τα πόδια προς τα πίσω και το σώμα σκυμμένο πάνω από το τιμόνι.

Sanrivatti

Η εταιρεία υποστηρίζει ότι σχεδιάζει το αυτοκίνητο "από τον άνθρωπο προς τα έξω", επαναπροσδιορίζοντας τη σχέση οδηγού και μηχανής. Στόχος δεν είναι να αντιγράψει μια μοτοσυκλέτα, αλλά να μεταφέρει ένα μέρος της εμπειρίας της σε ένα τετράτροχο όχημα.

Βέβαια, η πραγματικότητα απέχει αρκετά από τη θεωρία. Η εμπειρία οδήγησης μιας μοτοσυκλέτας δεν καθορίζεται μόνο από τη στάση του σώματος. Ο αναβάτης αγκαλιάζει το ρεζερβουάρ με τα γόνατα, πλαγιάζει, μεταφέρει συνεχώς το βάρος του στις στροφές, αντιστέκεται στον αέρα και γίνεται ουσιαστικά μέρος της ίδιας της μοτοσυκλέτας. Όλα αυτά δύσκολα μπορούν να αναπαραχθούν απλώς αλλάζοντας τη θέση του οδηγού μέσα σε ένα αυτοκίνητο.

Sanrivatti

Παράλληλα, η Sanrivatti δεν έχει ακόμη παρουσιάσει λειτουργικό πρωτότυπο. Μέχρι στιγμής υπάρχουν μόνο ψηφιακά προσχέδια και υποσχέσεις, γεγονός που αφήνει πολλά ερωτήματα αναπάντητα. Πώς θα εξασφαλίζεται η παθητική ασφάλεια σε μια τόσο ασυνήθιστη θέση οδήγησης; Πώς θα είναι η ορατότητα; Θα είναι εργονομικό σε πολύωρη χρήση; Και κυρίως, μπορεί όλο αυτό να περάσει ποτέ στην παραγωγή;

Από την άλλη, η αυτοκινητοβιομηχανία ανέκαθεν αποτελούσε πεδίο δοκιμών για τολμηρές ιδέες. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου ένα παράξενο concept εξελίχθηκε σε εμπορικό προϊόν ή έστω επηρέασε τον σχεδιασμό μελλοντικών μοντέλων.

Sanrivatti

Στην περίπτωση της Sanrivatti, πάντως, δύσκολα μπορεί κανείς να μιλήσει για εναλλακτική απέναντι σε μια μοτοσυκλέτα. Περισσότερο μοιάζει με μια προσπάθεια να προσφέρει ένα μικρό κομμάτι της εμπειρίας της οδήγησης δικύκλου σε ανθρώπους που δεν πρόκειται ποτέ να φορέσουν κράνος ή να αποδεχθούν τους συμβιβασμούς που έρχονται μαζί με μια superbike.

Αν τελικά το εγχείρημα φτάσει ποτέ μέχρι την παραγωγή, θα πρόκειται σίγουρα για ένα από τα πιο ιδιαίτερα hypercars που έχουμε δει. Αν όχι, θα παραμείνει μία ακόμη ενδιαφέρουσα άσκηση επί χάρτου με έμπνευση από τον κόσμο των μοτοσυκλετών.

 

Ετικέτες