Το “αγωνιστικό” Honda GB 500 που οραματίστηκε η XTR

Από κουκλί σε… άγριο κουκλί
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

12/1/2021

Προς το τέλος των 80ies έως και τις αρχές των 90ies, τα ιαπωνικά εργοστάσια είχαν πάθει υστερία με τα neo-retro και τις… τσοπεριές! Οι σχεδιαστές προσπαθούσαν να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους και ως αποτέλεσμα είδαμε πανέμορφες μοτοσυκλέτες. Μία από αυτές ήταν και τα μονοκύλινδρα Honda GB 400/500 Clubman που είχαν ως πηγή έμπνευσης τον αγώνα του Isle Of Man και συνολικά την βρετανική κουλτούρα των μονοκύλινδρων café-racer.

Άλλωστε και τα γράμματα GB ταυτίζονται με τα αρχικά Great Britain. Ο αερόψυκτος κινητήρας έμοιαζε πολύ με τους μονοκύλινδρους των XL-R 600/XR 600/Dominator 650, αλλά όπως πάντα, οι μηχανικοί της Honda είχαν βάλει το χεράκι τους σε κάθε σημείο του ώστε να ταιριάζει απόλυτα με τον street χαρακτήρα των GB 400/500 ενώ είχε μανιβέλα και μίζα. Ανέβαζε περισσότερες στροφές, είχε μεγαλύτερο ψυγείο λαδιού και πιο μακριές σχέσεις ταχυτήτων. Πέρα από τη γυμνή έκδοση, για ένα διάστημα υπήρχε και μια έκδοση με σταθερό φαίρινγκ.  

Στις μέρες μας έχουν αποκτήσει συλλεκτική αξία και αν βρεις ένα GB 500 σε άριστη κατάσταση θα το χρυσοπληρώσεις. Αν είναι σε μέτρια ή κακή κατάσταση, τότε θα σου κοστίσει ακόμα περισσότερο, διότι δεν υπάρχουν σε άμεση διάθεση τα εξειδικευμένα εξαρτήματα που έχει πάνω του και η εύρεση γνήσιων ανταλλακτικών δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, άρα ούτε και φτηνή. Υπό αυτό το πρίσμα, το δημιούργημα της XTR δεν αποτελεί βεβήλωση του υπέροχου GB 500, αλλά μια προσπάθεια να παραμείνει στη ενεργό δράση.

Η κεντρική ιδέα ήταν να φτιάξουν ένα GB 500 σαν εκείνο που θα έφτιαχνε το HRC στην υποθετική περίπτωση που ήθελε να τρέξει σε αγώνες. Ο κινητήρας τώρα έχει 600 κυβικά, χρησιμοποιώντας ένα μεγαλύτερης διαμέτρου έμβολο της Wiseco και τον στρόφαλο του XL600R. Ο εκκεντροφόρος έχει διαφορετικού σχήματος “αμύγδαλα” και το αριστερό καπάκι του κινητήρα είναι μαγνησίου από XR 600.

Η μίζα μαζί με τα γρανάζια της έχει καταργηθεί για να γλιτώσουν βάρος, όπως και η μπαταρία είναι τύπου Li-po και ζυγίζει μερικά γραμμάρια. Το ατσάλινο περιμετρικό πλαίσιο έχει φυσικά πολλές αλλαγές, όχι όμως ως προς τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του. Βέβαια οι αλλαγές στο ψαλίδι, το πιρούνι και τα πίσω αμορτισέρ, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τα συνολικά γεωμετρικά χαρακτηριστικά της μοτοσυκλέτας.

Τα φρένα είναι της Brembo, όμως μαζί με το πιρούνι προέρχονται από ένα Aprilia RS 125 και δυστυχώς γράφουν “Aprilia” πάνω τους… “Βεβήλωση” για τους φανατικούς οπαδούς της Honda είναι και το ρεζερβουάρ, που προέρχεται από Yamaha TZ 125. Στον κόσμο του Restomod βέβαια, όλα αυτά είναι… ψιλά γράμματα.

KTM 790 Duke – Ανανεωμένη εμφάνιση και εργονομία, νέα φρένα και τέλος η Demo Mode

Πολλές αλλαγές που ακουμπούν σε όλα πλην του κινητήρα
KTM 790 DUKE
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

22/6/2026

Το 790 Duke είναι το πρώτο μοντέλο της οικογένειας που ανανεώνεται για το 2027, συνεχίζοντας να κατασκευάζεται στην Κίνα από το εργοστάσιο της Hangzhou που έχει φτιαχτεί από κοινού από τις KTM και CFMOTO.

Οι αλλαγές στο νέο μοντέλο ξεκινούν από την εμφάνιση, υιοθετώντας τη σχεδίαση των μεγαλύτερων 990 και 1390 με νέο προβολέα μπροστά, αλλά και ανανεωμένα κοστούμια.

KTM 790 DUKE

Στις αναρτήσεις συναντάμε ξανά το δίδυμο των WP Apex, με το ανεστραμμένο πιρούνι των 43 χιλιοστών να έχει μοιρασμένες τις υδραυλικές λειτουργίες (απόσβεση συμπίεσης και επαναφοράς) στα δύο καλάμια και νέα ρυθμιστήρια 5 θέσεων στις τάπες του για εύκολη ρύθμιση. Έχει ωστόσο και ελαφρώς αυξημένη διαδρομή 150 χιλιοστών, από 140 στο μοντέλο του 2026.

Πίσω το αμορτισέρ WP Apex Monotube έχει επίσης αυξημένη διαδρομή, 170 χιλιοστά από 150, νέο ελατήριο και ρυθμίσεις προφόρτισης ελατηρίου και απόσβεσης επαναφοράς.

KTM 790 DUKE

Στα φρένα θα συναντήσουμε μια από τις σημαντικότερες αλλαγές στο μοντέλο του 2027, καθώς η ΚΤΜ φορά τις δαγκάνες της WP, με ακτινικές τετραπίστονες σε δίσκους 300 χιλιοστών μπροστά και μια μονοπίστονη σε δίσκο 240 χιλιοστών πίσω.

Το πλαίσιο δεν έχει αλλάξει, διατηρώντας το ατσάλινο χωροδικτύωμα και συνδυάζοντάς το με ένα νέο αλουμινένιο υποπλαίσιο, το οποίο κατασκευάζεται με χύτευση ως ένα ενιαίο κομμάτι που ενσωματώνει το φιλτροκούτι και τις πλευρικές εισαγωγές του.

Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε πως έχουν γίνει αλλαγές στην εργονομία της θέσης οδήγησης, οι οποίες υποστηρίζονται επίσης από νέο τιμόνι με πιο ανοικτή γωνία και νέα σέλα – χωρίς να αλλάξει το ύψος της που παραμένει στα 825 χιλιοστά. Το ρεζερβουάρ επίσης έχει αλλάξει σχήμα και μαζί και χωρητικότητα, καθώς από 14 λίτρα πριν δηλώνει τώρα 13,5.

KTM 790 DUKE

Συνολικά το νέο 790 Duke δηλώνει δύο κιλά ελαφρύτερο, ωστόσο τα νούμερα δεν βγαίνουν ακριβώς. Στα τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου μοντέλου δηλώνει 167 κιλά χωρίς καύσιμο, που σημαίνει σχεδόν 177 με το ρεζερβουάρ του γεμάτο. Για τη σύγκριση, στο μοντέλο του 2026 η ΚΤΜ έδινε 187 κιλά υγρό βάρος, δηλαδή προκύπτει μια διαφορά 10 κιλών κάτω στο μοντέλο του 2027 και είναι απορίας άξιο γιατί στο υλικό Τύπου του μοντέλου μιλά μόνο για 2 λιγότερα. Όπως και να ‘χει, την οριστική και αδιαπραγμάτευτη απάντηση θα μας τη δώσει αργά ή γρήγορα η ζυγαριά του ΜΟΤΟ.

Στο ηλεκτρονικό μέτωπο η ΚΤΜ έχει φρεσκάρει την TFT οθόνη των 5 ιντσών με νέα εξωτερική επίστρωση, αλλά η πιο σημαντική αλλαγή αφορά στη Demo Mode, η οποία καταργείται. Μάλιστα με αφετηρία το νέο 790 Duke η ΚΤΜ μας λέει πως άκουσε το κοινό της και σταδιακά θα σταματήσει να εφαρμόζει την τακτική της Demo Mode από τα μελλοντικά της μοντέλα.

Όσον αφορά στον κινητήρα, αυτός είναι ίσως το στοιχείο που αλλάζει λιγότερο στο μοντέλο του 2027, καθώς διατηρείται ως τον ξέρουμε με 105 ίππους – και 95 για την έκδοση που προορίζεται να φιμωθεί κατά Α2 – ενώ συνδυάζεται με μια νέα εξάτμιση που στην ουσία αλλάζει μόνο στην εξωτερική εμφάνιση.

Το KTM 790 Duke του 2027 θα αρχίσει να φτάνει στο δίκτυο της εταιρείας από το τέλος Ιουλίου.

Ετικέτες