Ήρθαν τα Kawasaki Z e1 και Ninja e1: Υψηλή τεχνολογία και επιδόσεις στην Α1 κατηγορία

Σπορ μοτοσυκλέτες με πρακτικότητα
1
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

30/1/2024

Μόλις ήρθαν στην Ελλάδα οι νέες ηλεκτρικές σπορ μοτοσυκλέτες της Kawasaki που είχαμε δει από κοντά στην τελευταία έκθεση της EICMA και αποτελούν μία από τις τέσσερις διαφορετικές τεχνολογίες που έχει ταυτόχρονα στην παραγωγή η ιαπωνική εταιρεία! Αυτή τη φορά τις υποδεχόμαστε στον νέο εκθεσιακό χώρος της ελληνικής αντιπροσωπείας και τους ρίχνουμε μια πιο προσεκτική και κοντινή ματιά, χωρίς τον θόρυβο και την βαβούρα της ιταλικής έκθεσης. Η Kawasaki έχει γίνει χωρίς καμία αμφιβολία ο πιο τολμηρός κατασκευαστής μοτοσυκλετών τα τελευταία χρόνια, έχοντας στην γκάμα της μοντέλα με υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες, συμβατικούς κινητήρες, υβριδικούς κινητήρες και τώρα πλήρως ηλεκτρικούς. Να μην πούμε για την εξαγορά της BIMOTA από την Kawasaki όπου εκεί δημιουργεί ακόμα πιο τολμηρές μοτοσυκλέτες χωρίς κανέναν περιορισμό στο κόστος και την φαντασία!

Ούτε σε επίπεδο εκθεσιακού concept δεν έχουν παρουσιάσει οι υπόλοιποι κατασκευαστές όλες αυτές τις διαφορετικές τεχνολογίες που έχει ταυτόχρονα σήμερα η Kawasaki στις γραμμές παραγωγής της.

2

Συγκεκριμένα τα ηλεκτρικά Z e1 και Ninja e1 έχουν σχεδιαστεί ειδικά για την Α1 κατηγορία διπλωμάτων της ευρωπαϊκής αγοράς.

Όπως μας έχει συνηθίσει τα τελευταία χρόνια η Kawasaki, το “Z” είναι η “γυμνή” έκδοση και το “Ninja” είναι η “supersport” έκδοση. Χρησιμοποιούν τα ίδια μηχανικά μέρη, όμως υπάρχουν μεγάλες διαφορές ως προς την εργονομία της θέσης οδήγησης και φυσικά την εμφάνιση, αφού τα Ninja έχουν ολόκληρο φαίρινγκ.

Ο σχεδιασμός και τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους, δείχνουν πως η Kawasaki γνωρίζει πολύ καλά τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών στον πραγματικό κόσμο και ειδικά για όσους ζουν στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις.

Έτσι αντί για μία μεγάλη ενσωματωμένη μπαταρία που απαιτεί εύκολη πρόσβαση σε σταθερά και μόνιμα σημεία επαναφόρτισης, τα Z e1 και Ninja e1 έχουν δύο μικρές αποσπώμενες μπαταρίες.

Αυτό σημαίνει πως ακόμα και αν δεν έχεις γκαράζ στο σπίτι ή το γκαράζ δεν έχει πρίζα, μπορείς να πάρεις την μία ή και τις δύο μπαταρίες στο σπίτι σου ή το γραφείο σου και να τις επαναφορτίσεις το βράδυ ή όσο βρίσκεσαι στο χώρο εργασίας σου.

3

Το μικρό μέγεθος και βάρος τους και το γεγονός πως είναι δύο και όχι μόνο μία μεγάλη, κάνουν τεράστια διαφορά στην πρακτικότητα, γιατί είναι εύκολο να τις μεταφέρεις και δεν ενοχλούν με τον όγκο τους.

Έτσι η μέγιστη αυτονομία των 80 χιλιομέτρων μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και τα 100-120 χιλιόμετρα, αν φορτίζεις την μία από τις δύο μπαταρίες όταν φτάνεις στο χώρο εργασίας σου ή οπουδήποτε έχεις πρόσβαση σε κοινή οικιακή πρίζα.

Αυτό είναι πολύ σημαντικό, διότι δεν χρειάζεται να ψάχνεις για ειδικούς χώρους φόρτισης.  

Αν θέλεις ή έχεις την δυνατότητα, μπορείς να φορτίσεις τις μπαταρίες χωρίς να τις βγάλεις από την μοτοσυκλέτα. Η κάθε μία μπαταρία χρειάζεται περίπου 3,9 ώρες για πλήρη φόρτιση σε οικιακό δίκτυο, αλλά μόλις μιάμιση ώρα για να φορτίσει από το 20% στο 80%.

Επιπλέον η Kawasaki έχει ενσωματώσει και λειτουργία επαναφόρτισης όταν κλείνεις το “γκάζι”, που αυξάνει την πραγματική αυτονομία και δεν το βρίσκεις εύκολα στα ηλεκτρικά δίκυκλα της Α1 κατηγορίας.

4

Αν λάβουμε υπόψη μας πως οι περισσότεροι που ζουν στα κέντρα των πόλεων και πολύ περισσότερο στην επαρχία και τα ελληνικά νησιά, δεν κάνουν πάνω από 30-40 χιλιόμετρα την ημέρα, η αυτονομία των Z e1 και Ninja e1 υπερκαλύπτει τις ανάγκες μετακίνησής τους με το παραπάνω.

Βέβαια το μεγάλο ερώτημα είναι τί κερδίζεις από μια ηλεκτρική μοτοσυκλέτα της Α1 κατηγορίας σε σχέση με μια συμβατική.

Η απάντηση είναι οι ΠΟΛΥ καλύτερες επιταχύνσεις από στάση και εν κινήσει, που είναι εφάμιλλές μοτοσυκλετών με κινητήρες 250-300 κυβικών, αλλά και κάποιες επιπλέον δυνατότητες που δεν μπορείς να έχεις εύκολα στις μικρές μοτοσυκλέτες.

Τα Z e1 και Ninja e1 έχουν τρία προγράμματα λειτουργίας (WALK/ECO/ROAD) και κουμπί e-Boost που για 15 δευτερόλεπτα σου δίνει την μέγιστη ροπή και δύναμη του ηλεκτροκινητήρα.

4

 

Το πρόγραμμα WALK έχει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, καθώς έχει σχεδιαστεί για να κάνεις επιτόπιες μανούβρες χωρίς να χρειαστεί να βάλεις καθόλου δύναμη στα χέρια και τα πόδια. Η μέγιστη ταχύτητα εμπρός περιορίζεται στα 5km/h και υπάρχει όπισθεν (!) αν περιστρέψεις το γκάζι προς τα εμπρός, όπου η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται στα 3km/h.

Το πρόγραμμα ECO είναι για να επιτύχεις την μέγιστη δυνατή αυτονομία, με τη μέγιστη τελική ταχύτητα να είναι 64km/h (75km/h όταν πατάς το κουμπί e-BOOST).

5

Στο πρόγραμμα ROAD έχεις τελική ταχύτητα στα 88km/h και φτάνει έως τα 99km/h με το e-BOOST για το Ninja e1, ενώ για το γυμνό Z e1 οι αντίστοιχες μέγιστες τελικές ταχύτητες ανά πρόγραμμα είναι 62-72km/h και 85-99km/h. Εδώ να υπογραμμίσουμε πως τα 99Km/h τελικής ταχύτητας επιβάλλονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την Α1 κατηγορία διπλωμάτων. Όσα συμβατικά 125 ξεπερνούν τα 99km/h πραγματικής τελικής ταχύτητας (όχι τα χιλιόμετρα που δείχνει το κοντέρ και μπορεί να είναι πολλά περισσότερα αναλόγως την “τιμιότητα” του κάθε κατασκευαστή) δεν επιτρέπεται να οδηγούνται με δίπλωμα Α1, μπορούν όμως να πωλούνται!

Γι΄αυτό σε κάποιες χώρες εκτός Ε.Ε. η Kawasaki δηλώνει τελική ταχύτητα άνω των 110km/h για το Ninja e1. Επιστρέφοντας λοιπόν την κουβέντα στις επιδόσεις των Z e1 και Ninja e1, αυτό που κερδίζεις έναντι των συμβατικών μοτοσυκλετών της Α1 κατηγορίας είναι πως οδηγείς μια μοτοσυκλέτα πολύ πιο γρήγορη σε επιταχύνσεις από εκείνη που ο νόμος σου επιτρέπει να οδηγείς με το δίπλωμα που έχεις.

6

Ταυτόχρονα, η ύπαρξη της όπισθεν, η αθόρυβη λειτουργία και το σχεδόν μηδενικό κόστος συντήρησης (αλλάζεις μόνο ελαστικά και τακάκια) είναι χρήσιμα πλεονεκτήματα των Z e1 και Ninja e1 για όσους μπαίνουν τώρα στον κόσμο των δύο τροχών.

Η τιμή του Z e1 στην Ελλάδα έχει καθοριστεί στα 7.995€ και του Ninja e1 στα 8.495€, ενώ υπάρχει κρατικό πρόγραμμα επιδότησης ύψους 1.300€.

710111315

 

Η BMW ξανά βγάζει το σκούτερ που οδηγείται χωρίς κράνος – Έρχεται το Vision CE

Ηλεκτρικό και πιο άσχημο από πριν αλλά με πολλές custom επιλογές
Η BMW ξανά βγάζει το σκούτερ που οδηγείται χωρίς κράνος – Έρχεται το Vision CE
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

2/9/2025

Έχουν ήδη περάσει είκοσι χρόνια από τότε που βγήκε το C1, το σκούτερ με κλωβό ασφαλείας και ζώνες ασφαλείας που μπορούσες να οδηγήσεις χωρίς κράνος. Η εμπορική του επιτυχία ήταν αντιστρόφως ανάλογη της προβολής που πήρε εκείνη την εποχή, όχι από τον Ειδικό Τύπο αλλά από τα γενικά μέσα ενημέρωσης. Καθότι μία ακριβή λύση όμως το C1 πέρασε εισπρακτικά την γραμμή της επιτυχίας και έκλεισε τον κύκλο του στην BMW με θετικό πρόσημο. Ακόμη και στην Ελλάδα έγιναν ρεπορτάζ σε δελτία ειδήσεων για το αν μπορεί το C1 να προστατέψει με επιτυχία τον αναβάτη του, υπερτονίζοντας τα 2 περιστατικά που καταγράφηκαν. Πανευρωπαϊκά υπήρχαν προφανώς περισσότερα, όπως φυσικά υπήρχαν και δυστυχήματα, ανακαλύπτοντας έπειτα τα ψιλά γράμματα στις οδηγίες της BMW που έλεγε επακριβώς που προστατεύει το C1 χωρίς κράνος και που θα πρέπει να χρησιμοποιείται με αυτό.

Πριν από έντεκα χρόνια επίσης, η BMW ξεκίνησε την σειρά των ηλεκτροκίνητων σκούτερ κρατώντας το γράμμα C φτάνοντας στο CE 04 που προηγήθηκε του CE 02. Χρειάζεται ωστόσο να τους αποδώσουμε εκείνο που αξίζουν και το ακριβό CE 04 είναι πράγματι η επιτομή των ηλεκτρικών σκούτερ αυτή την στιγμή αν και θα μπορούσε να το κάνει, θεωρώ, χωρίς να κοστίζει τρεις φορές επάνω. Μπορεί στα αυτοκίνητα να έχουν κατατροπωθεί πλήρως από την προηγμένη κινέζικη τεχνολογία και θα περίμενε κανείς να το πάθουν αυτό και στα σκούτερ που εκεί μετρούν εκατομμύρια πωλήσεις, συνολικά, αλλά από πλευράς τεχνολογίας και οδηγικής συμπεριφοράς, το CE 04 κατάφερε να γίνει το πρότυπο από το 2022 που το είδαμε για πρώτη φορά.

Εκείνο επίσης που χρειάζεται να τους αποδώσουμε, είναι η απύθμενη ανοησία που διακατέχει τις αποφάσεις του τμήματος marketing από την αρχή του έτους. Δεν έχω ανακαλύψει ακόμη τον απευθείας υπεύθυνο για τις αποφάσεις που έχουν πάρει από την αρχή της χρονιάς αλλά θα το κάνω γιατί κάποιος πρέπει να του το πει ευθέως: Να σταματήσει να λανσάρει μοντέλα με ΑΙ και με αμφιλεγόμενα μηνύματα. Το promo video του νέου Vision CE τελειώνει με το «Έρχεται σύντομα» και συνεχίζει λέγοντας «μπορεί και αργότερα, μπορεί και καθόλου». Αν μιλούσαμε για την νέα δημιουργία της Pop Mart μετά το Labubu, θα ήταν ένας όμορφος τρόπος να κλείσεις το Video που την λανσάρει. Τώρα είναι απλά αμήχανο… όπως το σκούτερ τους «και να που γράφετε αστεία και γελάτε με την διαφήμισή μας» θα απαντήσει ο υπεύθυνος για αυτό που είδαμε, διαβεβαιώνοντας έτσι πως δεν έχει πιάσει το νόημα.

Η BMW ξανά βγάζει το σκούτερ που οδηγείται χωρίς κράνος – Έρχεται το Vision CE
Το κατάλληλο όχημα για το Burning Man

Άλλη μία παρουσίαση λοιπόν βασισμένη σε ψηφιακές φωτογραφίες για κάτι που πρέπει να του εμπιστευτείς την ασφάλειά σου για ένα δίκυκλο που είναι το μόνο όχημα στο οποίο ο άνθρωπος συμμετέχει ενεργά με ολόκληρο το σώμα του.

Βέβαια αυτό τώρα μειώνεται στο Vision CE γιατί έχει γυροσκόπια που κρατούν την ισορροπία εκείνα αντί για εσένα που το οδηγείς. Η BMW έχει προχωρήσει πολύ σε αυτή την τεχνολογία κάνοντας ένα R 1250GS να οδηγεί αυτόνομα και να ισορροπεί με ευκολία, οπότε μπορεί να φέρει στο Vision CE το πρώτο στάδιο της τεχνολογίας αυτής.

Συνδυαστικά με την πλατφόρμα CE 04 που έχει τα κατάλληλα μηχανικά μέρη, το νέο Vision CE θα μπορούσε να γίνει ο άξιος συνεχιστής του C1 κρατώντας την απρόσιτη τιμή απόκτησης φυσικά και επεκτείνοντας τον χαρακτήρα του χαμαιλέοντα που από την αρχή ήθελε η BMW να έχει το C1. Με σειρά από εργοστασιακά αξεσουάρ και προτρέποντας την δημιουργία νέων από τρίτους κατασκευαστές, το Vision CE έχει το όραμα να αποτελέσει την βάση και στην πράξη εκείνα που θα κυκλοφορούν στους δρόμους να είναι μοναδικά και τελείως διαφορετικά μεταξύ τους.

Η BMW ξανά βγάζει το σκούτερ που οδηγείται χωρίς κράνος – Έρχεται το Vision CE
Οι μοναδικές φωτογραφίες που δείχνουν πως υπάρχει στα αλήθεια και μαζί και το πόσο κοντά είναι στο CE 04

Το αποκορύφωμα είναι η απεικόνιση που δείχνει πως η BMW δεν τα πηγαίνει πολύ καλά με το κόστος απόκτησης: Προτείνει το Vision CE ως κινητό μαγαζί πώλησης καφέ με 4 δολάρια το ποτήρι. Είναι μεγάλο το κόστος απόκτησης για κάποιον που θέλει να ζήσει πουλώντας καφέ στο πεζοδρόμιο, βέβαια με 4 δολάρια τον Εσπρέσο ίσως βγάλεις την αρχική επένδυση πριν χρειαστεί αλλαγή μπαταρίας, όσο για το που θα μπορείς να βρεις πελάτες με 4 δολάρια το Εσπρεσάκι όταν στα πιο τουριστικά σημεία της Ιταλίας το έχουν κάτω από 2 Ευρώ, είναι ένα άλλο ζήτημα. Ίσως βοηθά σε χώρες με τεράστια πάρκα στα οποία επιτρέπουν την κίνηση των ηλεκτρονικών δικύκλων σε ποδηλατόδρομους, αν πηγαίνεις από παγκάκι σε παγκάκι, τότε ναι, θα βρεις αρκετούς που θα πληρώσουν 4 δολάρια τον καφέ για να μην σηκωθούν, όπως επίσης και το delivery μπορεί να πάρει μία νέα τροπή: «Μην μας πεις στο τηλέφωνο πως τον πίνεις γιατί εμείς δεν φέρνουμε τον καφέ στον χώρο σου, αλλά την καφετιέρα ολόκληρη».

Η BMW ξανά βγάζει το σκούτερ που οδηγείται χωρίς κράνος – Έρχεται το Vision CE
"Με 4 δολάρια το εσπρεσάκι, μπορεί να καταφέρεις να πληρώσεις το μηχανάκι"

Σε κάθε περίπτωση η BMW χρησιμοποιεί την ονομασία Vision στα πρωτότυπά της, όχι στα τελικά μοντέλα αν και προωθεί το Vision CE ως μοντέλο παραγωγής. Μπορεί λοιπόν να το βγάλει, μπορεί και όχι, θα δείξει, BMW Marketing είναι αυτό, μέχρι να δουν ότι στραβά αρμενίζουν και ο γιαλός είναι στη θέση τους, θα μείνουμε με την απορία.