Monster Energy Yamaha: "Επανεκκίνηση!"

Ο Lin Jarvis για την στοχευμένη αναδιάρθρωση
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

12/4/2019

Τα περασμένα δύο χρόνια (οι σεζόν 2017 και 2018) ήταν για την Yamaha τα δικά της "πέτρινα χρόνια". Ήταν οι δύο στείρες χρονιές που όχι μόνο στέρησαν από το εργοστάσιο του Iwata πρωταθλήματα νίκες και βάθρα, αλλά έφεραν στην επιφάνεια με τον πιο επώδυνο τρόπο την απόσταση που τους χώριζε από τα υπόλοιπα εργοστάσια και πολύ περισσότερο από τον "αιώνιο αντίπαλο", την Honda.
Οι γκρίνιες εντός των τειχών της ομάδας ήταν πλέον μια παγιωμένη κατάσταση, με τον Rossi να είναι ο πιο αιχμηρός στα σχόλιά του συγκριτικά με τον Vinales, σε σημείο μάλιστα που οι μηχανικοί να αλλάζουν δρόμο κάθε φορά που διασταυρωνόντουσαν μαζί του, στα γραφεία της Yamaha Racing στο Μιλάνο. Το αποκορύφωμα ήταν το video που έδωσε στην δημοσιότητα η Yamaha, με τους υπεύθυνους του προγράμματος των MotoGP να ζητούν δημοσίως συγνώμη από τους αναβάτες τους, για το ότι δεν μπορούσαν να τους προσφέρουν ένα ανταγωνιστικό πακέτο.
Η λύση δόθηκε στις αρχές του έτους με μια αναδιάρθρωση στο οργανόγραμμα της ομάδας που σηματοδότησε ουσιαστικά μια επανεκκίνηση του όλου project, κάτι για το οποίο μίλησε ο Lin Jarvis μεταφέροντας το σκεπτικό πίσω από αυτές τις κινήσεις. Πέρα από τις αλλαγές των προσώπων σε κομβικά πόστα (o project leader των MotoGP, Kouji Tsuya απομακρύνθηκε και την θέση του πήρε ο μέχρι πρότινος υπεύθυνος των πλαισίων Takahiro Sumi, ενώ ο Kazuhita Takano κατέλαβε το κενό που άφησε ο Sumi), ο Jarvis τόνισε ότι το σημαντικότερο ήταν πως βελτιώθηκε η επικοινωνία μεταξύ των τμημάτων.


Τα άμεσα αποτελέσματα αυτών των αλλαγών φάνηκαν ήδη από τις δοκιμές πριν την έναρξη της φετινής σεζόν, όπου ο Vinales ήταν ένας από τους γρηγορότερους αναβάτες, ενώ ο Rossi διέκοψε το αρνητικό σερί των εννέα μηνών χωρίς τερματισμό στο βάθρο, μετά την δεύτερη θέση που κατέλαβε στον αγώνα της Αργεντινής. Μετά από αυτά τα δεδομένα, ήταν λογικό να υπάρξει μια αύρα αισιοδοξίας στους κόλπους της Yamaha, όπου σύμφωνα με τον Jarvis "είχαμε κολλήσει και τριγυρνούσαμε γύρω-γύρω χωρίς αποτέλεσμα".
Μάλιστα, όπως αποκάλυψε το αφεντικό της Yamaha Racing, οι αλλαγές αυτές συνεχίζονται ακόμη, με το εργοστάσιο να στρατολογεί κι άλλους μηχανικούς και μηχανολόγους στο διαρκώς αυξανόμενο αγωνιστικό της τμήμα που εδρεύει στην Ιταλία, όπου εκτός των άμεσων αποτελεσμάτων ποντάρουν περισσότερο στις επόμενες δύο σεζόν του 2020 και 2021. "Μερικές φορές πρέπει να φρεσκάρεις και να αλλάξεις την ομάδα", δήλωσε ο Jarvis. "Δεν χρειάζεται να αλλάξεις όλους τους παίκτες στην ομάδα, αλλά μόνο μια λεπτομέρεια στον τρόπο που δουλεύεις, ή έναν παίκτη-κλειδί, ή ακόμη έναν κομβικό παράγοντα επιρροής." Σε ό,τι αφορά τον προηγούμενο project leader, τον Tsuya, o Jarvis θεωρεί ότι ήταν ένας ωραίος τύπος και καλός μηχανολόγος, αλλά το πρόβλημα ήταν ότι είχαν "κολλήσει" κάνοντας συνέχεια κύκλους χωρίς ουσιαστική πρόοδο. Μάλιστα παραδέχτηκε, όπως είχε κάνει και σε παλαιότερες δηλώσεις του, ότι πολλές φορές πήραν και λάθος μονοπάτι, οπότε μια επανεκκίνηση είναι ένα θετικό βήμα.
Οι άνθρωποι που ανέλαβαν τα νέα πόστα φαίνεται ότι ανταποκρίνονται σωστά στους ρόλους τους, ενώ εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο Takano δεν ανέλαβε στην πραγματικότητα κάποιον καινούργιο ρόλο, αλλά επέστρεψε σε αυτόν που είχε παλαιότερα, μιας και ήταν και στο παρελθόν ο υπεύθυνος του τμήματος πλαισίων, με πολύ καλά αποτελέσματα μάλιστα. Όταν έφυγε από το project των MotoGP, τον μετέθεσαν στο πρόγραμμα των τρίτροχων μοτοσυκλετών, όντας ο άνθρωπος πίσω από την δημιουργία του Niken. Ο λόγος που τον μετακίνησαν ήταν αυτή η πολύτιμη εμπειρία του, οπότε η επιστροφή του στα MotoGP αποτελεί ένα πολύ δυνατό χαρτί για την ομάδα. Πολύ σημαντική, πάντα σύμφωνα με τον Jarvis, ήταν και η αναδιανομή αρμοδιοτήτων, καθώς τώρα ο Tsumi μπορεί να επικεντρωθεί αποκλειστικά στους μηχανικούς του, με τα υπόλοιπα καθήκοντα να έχουν ανατεθεί στον νέο υφιστάμενό του.


Σε ό,τι αφορά το θέμα της επικοινωνίας, που για την ομάδα της Yamaha ήταν τα τελευταία χρόνια ένα μελανό σημείο, ο Jarvis θεωρεί ότι πλέον έχει δοθεί οριστική λύση. Όλοι θυμόμαστε άλλωστε τις δηλώσεις του Rossi μετά τον αγώνα της Aragon πέρσι (όπου η Yamaha είχε φέρει τα χειρότερα αποτελέσματά της) που έλεγε ότι οι άνθρωποι του εργοστασίου πρέπει να αντιδράσουν. Ότι κάποιοι υψηλά ιστάμενοι θα έπρεπε να δουν τα αρνητικά στατιστικά και να αναρωτηθούν γιατί συμβαίνει αυτό. Τώρα, οι δίαυλοι επικοινωνίας μέσα στην ομάδα είναι πολύ πιο ανοιχτοί. Πλέον, υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ανταλλαγή κουλτούρας, όχι μόνο ανάμεσα στους Ιάπωνες της εταιρείας, αλλά και μεταξύ των Ιαπώνων και Ευρωπαίων μηχανικών. Στην παρούσα φάση, το έργο της ομάδας στην Ιταλία απολαμβάνει μεγαλύτερης αναγνώρισης, γι' αυτό το λόγο και συνεχίζει να ενισχύεται με νέες προσλήψεις.


Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο τομέας των ηλεκτρονικών του Μ1, κάτι για το οποίο είχαν πολλά παράπονα οι αναβάτες της Yamaha. Για να δοθεί λύση, δημιουργήθηκε ένα τμήμα εξέλιξης των ηλεκτρονικών, στην ευρωπαϊκή βάση της ομάδας. "Τώρα έχουμε δύο γκρουπ ανθρώπων που δουλεύουν πάνω στο θέμα, ενώ στο παρελθόν είχαμε μόνο ένα", λέει ο Jarvis. "Πρόκειται για έναν νέο οργανισμό, χωρίς πολλά πρόσωπα, αλλά έχουμε Βέλγους, Ισπανούς και Ιταλούς μηχανολόγους που δουλεύουν και συνεργάζονται με την Yamaha στην Ιαπωνία. Όπως έχω πει ήδη, αυτή η ομάδα μεγαλώνει διαρκώς και θα έχει εμπλοκή και μέσα στις πίστες κατά την διάρκεια των αγώνων. Είναι ένα θετικό δείγμα που δείχνει ότι η Yamaha αναγνωρίζει το ότι χρειάζεται υποστήριξη από εξωτερικούς συνεργάτες. Προφανώς έχουμε έναν ευρωπαϊκό τρόπο σκέψης, οπότε θεωρώ ότι μπορούμε να γίνουμε πιο δυνατοί συνδυάζοντας την ευρωπαϊκή φιλοσοφία με τη ιαπωνική μεθοδολογία. Πρέπει όλοι να συνεργαστούμε για να δρέψουμε καρπούς άμεσα, αλλά ακόμη περισσότερους τις επόμενες δύο σεζόν".

MotoGP, Enea Bastianini: Αδιέξοδο σε θέματα ασφάλειας, χρειαζόμαστε εκπρόσωπο αναβατών

“Ακόμη κι αν φτάσεις στα όρια της τραγωδίας αρκετές φορές, τίποτα δεν αλλάζει.”
bastianini
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

15/5/2026

Ο Ιταλός αναβάτης της ΚΤΜ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, διαβλέποντας κενά στην ασφάλεια των αναβατών που ουδείς ασχολείται να καλύψει και εντοπίζει το πρόβλημα στην εκπροσώπηση των αναβατών.

Δύο τέτοια ζητήματα αφορούν στις πίστες Le Mans στη Γαλλία και Balaton Park στην Ουγγαρία, με την πρώτη να έχει φιλοξενήσει αγώνα μόλις το περασμένο σαββατοκύριακο (8-10/5) και τον αγώνα στη δεύτερη να έρχεται στις αρχές Ιουνίου (5-7/6).

Στο Le Mans το πρώτο σικέιν είναι ένα σημείο αιχμής, καθώς εκεί υπάρχει κίνδυνος αναβάτης που πέφτει στην είσοδό του να καταλήξει εντός πίστας, με κίνδυνο να παρασυρθεί από επερχόμενους αναβάτες. Κάτι τέτοιο συνέβη και φέτος με τις πτώσεις των Fermin Aldeguer και Fabio Di Giannantonio, ευτυχώς χωρίς δυσάρεστες συνέπειες.

Όσο για την ουγγρική πίστα, έχει ένα ανάλογο σημείο στο οποίο έπεσε πέρυσι ο Bastianini κατά τον αγώνα και γλίτωσε από θαύμα (κεντρική εικόνα), καθώς πέρασαν δίπλα του αρκετοί αναβάτες την ώρα που αυτός σερνόταν μέσα στην πίστα.

“Για να είμαι ειλικρινής, δεν έχω πάει στην Επιτροπή Ασφάλειας (Safety Commission) αρκετό καιρό τώρα, γιατί κάποια στιγμή έμοιαζε πως είχαμε φτάσει σε αδιέξοδο,” εξήγησε ο αναβάτης της ΚΤΜ.

Οι αναβάτες έχουν εντοπίσει αρκετά επίμαχα σημεία που κατά τη γνώμη τους απαιτούν αλλαγές για λόγους ασφάλειας και τις έχουν ζητήσει.

“Περίμενα μια διαφορετική πίστα στη Balaton Park φέτος, αλλά απεναντίας όλα θα είναι ίδια με πέρυσι. Αυτό που μου συνέβη εκεί πέρυσι ήταν πολύ επικίνδυνο, δεν είναι ένα σικέιν επιπέδου MotoGP. Θα έπρεπε να μιλάμε γι’ αυτό, είναι θέμα των αναβατών να γίνει κάτι. Είμαστε οι μόνοι που μπορούμε να αλλάξουμε κάτι αυτή τη στιγμή. Ξέρω πως αυτό που κάνω δεν είναι σωστό [το να μην πηγαίνει στην Επιτροπή Ασφάλειας], αλλά υπάρχει ένας εκνευρισμός γιατί ζητήσαμε αλλαγές και αυτές δεν έγιναν.

“Μερικές αλλαγές έρχονται με κόστος, η τροποποίηση ενός σικέιν κοστίζει. Έπειτα υπάρχουν ιστορικές πίστες, όπως το Le Mans. Αλλάζεις μια στροφή της; Στην Αυστρία έγινε, αλλά μερικά πράγματα δεν γίνονται αν πρώτα δεν συμβεί κάτι. Ακόμη κι αν φτάσεις στα όρια της τραγωδίας αρκετές φορές, τίποτα δεν αλλάζει.

Το πρόβλημα κατά τον Bastianini είναι πως οι αναβάτες δεν έχουν έναν εκπρόσωπο στις συζητήσεις. Πριν καιρό φαινόταν πως θα επερχόταν μια σχετική συμφωνία και θα εξέλεγαν έναν εκπρόσωπό τους, αλλά αυτό δεν έχει συμβεί ως τώρα και οι φωνές τους συχνά δεν φτάνουν στα σωστά αυτιά, ή δεν εισακούγονται.

“Αυτή η σκέψη πρέπει να επανέλθει γιατί χρειαζόμαστε κάποιον να μας προστατεύει και να μιλά εκ μέρους μας. Έχουμε χιλιάδες άλλες υποχρεώσεις ως αναβάτες. Δεν θα έπρεπε να είναι εν ενεργεία αγωνιζόμενος, γιατί είναι μια απαιτητική δουλειά και δεν πρέπει να υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων. Θα πρέπει να είναι ένα άτομο εκτός του ρόστερ του πρωταθλήματος και, κατά τη γνώμη μου, υπάρχουν άφθονοι ικανοί άνθρωποι για να το κάνουν.”

Η φωνή του Bastianini πρέπει να εισακουστεί, ειδικά αυτόν τον καιρό που κυριαρχεί η διαπραγμάτευση για την περίφημη Concorde Agreement μεταξύ διοργανωτών, κατασκευαστών και ομάδων. Σ' αυτήν την ιστορία το μεγάλο αγκάθι είναι το οικονομικό, αλλά για τους αναβάτες υπάρχουν άλλα ζητήματα που θα έπρεπε να έχουν απόλυτη προτεραιότητα, κάτι που απλά δεν συμβαίνει.

Οι αθλητές ωστόσο είναι ο ζωντανός οργανισμός του αθλήματος, το οξυγόνο και το αίμα του, η φωνή τους οφείλει να ακούγεται, πόσο μάλλον όταν το ζητούμενο δεν είναι η αμοιβή ή τα διαδικαστικά, αλλά η ίδια η σωματική ακεραιότητά τους.

Ετικέτες