Ο Rossi στην Aragon!

Θα το προσπαθήσει ο Γιατρός
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

20/9/2017

Η οθόνη του κινητού του Michael van der Mark αναβοσβήνει συνοδεύοντας το ringtone με τον ήχο του Μ1 στον κόφτη. Η αναγνώριση κλήσεων μαρτυρά ταυτότητα αυτού που καλεί: Lin Jarvis…

 

Lin Jarvis: "Έλα Michael, πού σε πετυχαίνω;"

Michael van der Mark: "Έλα boss. Με πέτυχες να φτιάχνω τις βαλίτσες μου. Με ζορίζει ο κροκόδειλος και το τριακοστό ζευγάρι από τις ξύστρες που έχω πάρει μαζί μου, και δεν κλείνει η άτιμη. Μην ανησυχείς όμως, το πολύ-πολύ να τα φορέσω στο αεροπλάνο."

L.J.: "Τις φτιάχνεις έ…; Κρίμα… Κοίτα… μην πάρεις πολλά πράγματα μαζί σου. Βγάλε και κάτι για να μη χρεωθείς υπέρβαρος. Ούτως ή άλλως δεν θα χρειαστείς και πολλά…"

M.vdM.: "Τι εννοείς;;;; Πρώτη φορά στα MotoGP και να μου λείπει κάτι; Αποκλείεται!"

L.J.: "Κοίτα, στο hospitality της Yamaha δεν υπάρχει μεγάλος κίνδυνος από πτώση οπότε να… μάνι-μάνι έξω ο κροκόδειλος! Κι οι ξύστρες ρε Mike… θα σε εμποδίζουν όταν τρως, τι να τις κάνεις; Τζάμπα χώρος…

M.vdM.: "Boss… θέλεις να μου πεις κάτι;;; Υπάρχει κάτι που δεν ξέρω;"

L.J.: "Όχι βρε Mike κάτι σημαντικό. Να… απλώς μίλησα με τον Valentino και θα έρθει στην Aragon"

M.vdM.: "Να μας συμπαρασταθεί, έ;"

L.J.: "Όχι ακριβώς…"

M.vdM.: "Τιιιιιιι;;;; Μη μου πεις… Θα τρέξει τελικά;;; Πες μου ότι με τρολάρεις! Πες μου ότι είναι ψέμα! Πες μου κάτι!!!"

L.J.:"Να, κοίτα… έκανε κάτι βόλτες με ένα R1M χθες και σήμερα… και ο μπαγάσας πήγε καλά! Μίλησε και με κάτι γιατρούς –κάτι ορθοπεδικούς, κάτι νευρολόγους, έναν οφθαλμίατρο κι ένα γυναικολόγο (αυτόν κάτι τον ρώτησε για κάποιον αντίπαλο αλλά δεν κατάλαβα…)- που του είπαν ότι μπορεί να τρέξει κι αποφάσισε τελικά να έρθει. Θα περάσει λέει από τα τεστ την Πέμπτη κι αν νιώθει καλά και δεν είναι ανάδρομος κι ο Ερμής θα μπει στα FP1. Αν μετά απ' αυτό νιώθει εντάξει… μην στεναχωριέσαι, θα κάνουμε παρέα στα πιτς. Έχω παραγγείλει και μια paella…"

M.vdM.: "Μα… είχαμε κανονίσει… έχω προετοιμαστεί… ήμουν σίγουρος πως θα οδηγ…"

L.J.:"Έλα… μην το κάνεις πιο δύσκολο. Μια χαρά θα περάσουμε στο VIP. Θα έχουμε παρέα και τα paddock girls!"

M.vdM.: "…"

L.J.:"Τεσπα… έλα εσύ και θα τα βολέψουμε. Δε χάθηκε κι ο κόσμος που δεν θα οδηγήσεις ένα από τα καλύτερα MotoGP στην ίσως μία και μοναδική ευκαιρία της ζωής σου, σε μια πίστα που την ξέρεις πολύ καλά! 'Α, και που 'σαι, καλό θα είναι να μην πλησιάζεις και πολύ το φαγητό του Vale, γιατί μια τροφική δηλητηρίαση την τελευταία στιγμή δεν θα ακουστεί και πολύ όμορφα… Έλα Micahel, μ' ακούς…;"

M.vdM.: "τουτ-τουουτ, τουτ-τουουτ…"

MotoGP - Νέα ηλεκτρονική λειτουργία κάνει πρεμιέρα στο Αυστριακό Grand Prix

Το σύστημα Stability Control θα παρουσιαστεί με την αναβάθμιση της ECU στο Grand Prix Αυστρίας.
MotoGP Stability Control
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

13/8/2025

Μια σημαντική νέα ηλεκτρονική λειτουργία θα κάνει το ντεμπούτο της στο Grand Prix Αυστρίας αυτό το Σαββατοκύριακο, με την τελευταία αναβάθμιση της ECU του MotoGP να εισάγει το Stability Control.

Ενώ το traction control, που διαχειρίζεται τη ροπή παρακολουθώντας την ολίσθηση (σπινιάρισμα) του τροχού, υπάρχει από το 2016 όταν εισήχθη το ενοποιημένο λογισμικό της ECU, τώρα θα προστεθεί το stability control, γνωστό και ως slide control.

Αυτό το πιο εξελιγμένο σύστημα μετρά επιπλέον παραμέτρους, όπως τον βαθμό πλευρικής μετατόπισης σε σχέση με την εμπρόσθια κίνηση και τη γωνία κλίσης, πριν αποφασίσει αν θα μειώσει τη ροπή.

Μία από τις αδυναμίες του traction control είναι η σωστή διαχείριση του σπινιαρίσματος σε μεγάλες κλίσεις. Αυτό μπορεί να σημαίνει είτε ανεπαρκή μείωση του σπινιαρίσματος, είτε το αντίθετο: απότομη μείωση της ροπής όταν ο αναβάτης χρειάζεται ελεγχόμενο σπινάρισμα για να διατηρήσει μια γρήγορη αλλά σταθερή πλαγιολίσθηση. Και οι δύο περιπτώσεις μπορεί να οδηγήσουν σε highside.

Η εισαγωγή του Stability Control στο MotoGP συζητείται εδώ και χρόνια, ειδικά μετά το τεράστιο highside του Pol Espargaro στη Βαλένθια το 2021, που τον έθεσε εκτός για το υπόλοιπο του Σαββατοκύριακου.
"Με τα ηλεκτρονικά που έχουν στην διάθεση τους έως τώρα, οι κατασκευαστές μπορούν να ρυθμίσουν μόνο ένα είδος “σπινιαρίσματος”, αυτό στο κέντρο", είχε εξηγήσει τότε ο Espargaro. "Όταν σηκώνεις τη μοτοσυκλέτα, υπάρχει ένα σπινάρισμα και το TC το ελέγχει. Αλλά υπάρχει και ένα άλλο είδος πλαγιολίσθησης, όταν η μοτοσυκλέτα είναι γερμένη. Δεν υπάρχει λειτουργία για να το ελέγξει αυτό. Στις μοτοσυκλέτες δρόμου υπάρχει ήδη, και πρέπει να πιέσουμε για να προστεθεί και στους νέους κανονισμούς".

Ο Jack Miller είχε προσθέσει: "Αυτό το πρόβλημα με το πλευρικό σπινάρισμα υπάρχει εδώ και χρόνια. Η μοτοσυκλέτα νομίζει ότι έχεις το σωστό επίπεδο σπινιαρίσματος, αλλά δεν υπολογίζει πόσο πλαγιασμένη είναι εκείνη τη στιγμή. Και τότε κόβει απότομα το γκάζι, που είναι το χειρότερο που μπορείς να κάνεις σε μια μεγάλη πλαγιολίσθηση".

Αναμένεται οι περισσότερες, αν όχι όλες, οι ομάδες να χρησιμοποιήσουν την αναβαθμισμένη ECU με το stability control στην Αυστρία αυτό το Σαββατοκύριακο.
"Το MotoGP δεσμεύεται να αυξήσει την ασφάλεια του αθλήματος", αναφέρει η επίσημη ανακοίνωση. "Η ανάπτυξη του stability control ξεκίνησε για να γίνει ακόμη ένα βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση, καθώς μειώνει περαιτέρω την πιθανότητα ατυχημάτων τύπου highside. Χάρη στη στενή συνεργασία μεταξύ του MotoGP, του προμηθευτή ECU Marelli και της MSMA, το σύστημα είναι πλέον έτοιμο για την πρώτη του εμφάνιση αυτό το Σαββατοκύριακο".