Ακριβαίνουν οι Harley-Davidson: Από νομική "γκάφα" θα πληρώνει δασμούς στην Ευρώπη!

Δεν έπιασε το κόλπο με τις "Made in Thailand" μοτοσυκλέτες των Αμερικανών
Harley-Davidson ευρωπαϊκοί δασμοί 2024
Από τον

Θοδωρή Ξύδη

17/12/2024

Τελικά δεν της βγήκε της Harley-Davidson η προσπάθειά της να παρακάμψει τους δασμούς που θέλει να επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση στις μοτοσυκλέτες της αμερικάνικης εταιρείας, έπειτα και από σχετική απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ.

Συγκεκριμένα η Harley-Davidson προσπάθησε να αποφύγει τους ευρωπαϊκούς δασμούς που επιβάλλονται στις μοτοσυκλέτες της άνω των 800 κ.εκ. με το να μεταφέρει μέρος της παραγωγής της εκτός ΗΠΑ, στο εργοστάσιο που έχει στην Ταϊλάνδη. Αυτό είχε ξεκινήσει να το κάνει στα μέσα περίπου του 2018 για τις μοτοσυκλέτες που προόριζε για τις αγορές της ΕΕ, στον πρώτο εμπορικό πόλεμο μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης.

Ο ξεκάθαρος "ελιγμός" της αμερικάνικης εταιρείας δεν άρεσε καθόλου στους Ευρωπαίους ιθύνοντες, με την ΕΕ να υποχρεώνει τους Αμερικανούς επίσημα το 2021 να πληρώνουν τους δασμούς, κυρίως λόγω της αιτιολόγησης της ίδιας της εταιρείας απέναντι στους μετόχους της στις ΗΠΑ που έλεγε ξεκάθαρα ότι μεταφέρει την παραγωγή για να γλιτώσει τους εισαγωγικούς δασμούς που βρίσκονται στο 31%.

Η κίνηση της H-D δεν άρεσε ούτε στα εργατικά συνδικάτα των ΗΠΑ με το ΙΑΜ (International Association of Machinists and Aerospace Workers ) που αντιπροσωπεύει και υπαλλήλους της Harley-Davidson να χαρακτηρίζει την κίνηση ως "κλοτσιά στα δόντια των Αμερικανών εργαζομένων και προδοσία στην κληρονομιά της εταιρείας ως συμβόλου της Αμερικής"

Η Harley-Davidson, η οποία το περασμένο καλοκαίρι αποφάσισε να μεταφέρει ακόμη μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της στην Ταϊλάνδη (και για τις ΗΠΑ), ενώ έκανε έφεση για την απόφαση της ΕΕ κατηγορώντας την, μεταξύ άλλων για παρερμήνευση των νόμων κατά το δοκούν και για κατάχρηση εξουσίας. Τελικά το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποφάσισε τελεσίδικα κατά των Αμερικανών πριν από λίγες ημέρες με την ίδια αιτιολογία, ενώ την υποχρέωσε να πληρώσει και τα κόστη της ΕΕ για το συγκεκριμένο ζήτημα. Στην απόφαση του το δικαστήριο ξεκαθαρίζει ότι αν η μεταφορά την παραγωγής γινόταν για άλλους οικονομικούς λόγους -όπως αύξηση του κέρδους ή μείωση του κόστους παραγωγής- τότε τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά.

Harley-Davidson ευρωπαϊκοί δασμοί

Η Harley-Davidson, που ως εταιρεία που έχει χτίσει μεγάλο μέρος της φήμης της ως 100% αμερικάνικη και εκφράζει το αμερικάνικο όνειρο, μάλλον προτίμησε να ρισκάρει μιλώντας στους επενδυτές της και δεν ήθελε να τους πει στα ίσια ότι εγκαταλείπει μέρος της παραγωγής στις ΗΠΑ, όπως φαίνεται ότι κάνει από τον περασμένο Αύγουστο. Τελικά της γύρισε μπούμερανγκ όμως και πάλι μάλλον λιγότερο οδυνηρό από την αντίδραση των επενδυτών στη μεταφορά παραγωγής για άλλο λόγο από τον επίσημα διατυπωμένο.

Ο εμπορικός προστατευτισμός στα "καλύτερά" του με άλλα λόγια και αναμένεται να δούμε τέτοιες ιστορίες και στο μέλλον ειδικά αν ο Τραμπ υλοποιήσει της απειλές του για επιπλέον δασμούς, τη στιγμή που τόσο οι ΗΠΑ όσο και η ΕΕ θέλουν να δουν περισσότερα εργοστάσια να κατασκευάζονται στο έδαφός τους για την ουσιαστική στήριξη της εγχώριας οικονομίας.

Η Harley-Davidson θα μπορούσε να ακολουθήσει το παράδειγμα της όλων των κατασκευαστών που θέλουν να γλιτώσουν φόρους και στις δύο μεριές του Ατλαντικού και να φτιάξει το δικό της εργοστάσιο επί ευρωπαϊκού εδάφους. Αντίστοιχο έχει η μητρική της Indian, Polaris, στην Πολωνία στην πόλη Opole, για την παραγωγή των μοτοσυκλετών που προορίζονται για τις ευρωπαϊκές αγορές, ενώ εκεί κατασκευάζονται και ATVs της εταιρείας.

Zontes G368, SYM και Daytona οδηγούν την πρωτιά της Γκοργκόλης Α.Ε. στις ταξινομήσεις Μαΐου

Η SYM διατηρεί την πρωτιά στις ελληνικές ταξινομήσεις των σκούτερ επί 14 έτη και τον Μάιο 2026 κατέκτησε την πρώτη θέση και στη γενική κατάταξη ταξινομήσεων δικύκλων
zontes g368
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

8/6/2026

Όντας ένα από τα πιο διαχρονικά best sellers των σκούτερ στην Ελλάδα, το Symphony στις διάφορες εκδόσεις του έχει συμβάλλει ώστε η SYM να διατηρείται μονίμως στην κορυφή της κατηγορίας και οι επιδόσεις του Μαΐου 2026 επιβεβαιώνουν πως αυτή η τάση επιμένει, καθώς τρεις διαφορετικές εκδόσεις Symphony βρίσκονται στην πρώτη πεντάδα των δημοφιλέστερων σκούτερ της χώρας μας:

  • Symphony ST 200 με 296 ταξινομήσεις στη 2η θέση,
  • Symphony ST 125 με 248 ταξινομήσεις στην 4η θέση,
  • Symphony SR 125 με 229 ταξινομήσεις στην 5η θέση.

Ακόμη και η απώλεια της πρωτιάς στα σκούτερ για τη SYM πάντως αναδεικνύεται σε κέρδος για τη Γκοργκόλης ΑΕ, καθώς εδώ και τρεις συναπτούς μήνες η πρώτη θέση των ταξινομήσεων σκούτερ έχει καπαρωθεί από το Zontes G368.

Όσον αφορά στα παπιά, η Daytona είναι η σταθερή αξία της εγχώριας αγοράς επί εννιά χρόνια και αυτό δεν αλλάζει μετά τη δημοσιοποίηση των ταξινομήσεων Μαΐου 2026, όπου η εταιρεία της Γκοργκόλης ΑΕ παραμένει πρώτη στα παπιά τόσο στον μήνα, όσο και αθροιστικά στο πρώτο πεντάμηνο της χρονιάς. Αιχμή του δόρατος της Daytona είναι το αειθαλές DY 125RS με 105 ταξινομήσεις.

Τα παραπάνω αποτελέσματα συμβάλλουν αθροιστικά σε μερίδιο αγοράς 29,53% για τη Γκοργκόλης ΑΕ τον Μάιο 2026 και πρωτιά στην ελληνική αγορά δικύκλων για 17η συνεχόμενη χρονιά.