Αλλαγές στον νέο ΚΟΚ - Θα τιμωρείται ο οδηγός που έκανε την παράβαση και όχι το όχημα

Θα εξακολουθούν να υπάρχουν χρηματικά πρόστιμα, αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης και βαθμοί ποινής, αλλά δεν θα αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες κυκλοφορίας
motomag Αλλαγές στον νέο ΚΟΚ – Θα τιμωρείται ο οδηγός που έκανε την παράβαση και όχι το όχημα
Από τον

Γιάννη Τσινάβο

16/1/2024

Ο αναθεωρημένος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας θα τεθεί σε ισχύ μέσα στο 2024, με την Κυβερνητική Επιτροπή για την Οδική Ασφάλεια να επικαιροποιεί το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια 2021 - 2030 το οποίο προβλέπει μείωση των νεκρών και σοβαρών τραυματιών από τροχαία ατυχήματα κατά 50% έως το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.

Ο νέος ΚΟΚ θα επικεντρώνεται στην οδική ασφάλεια χωρίς, όπως υποστηρίζουν οι εμπνευστές του, να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα καθώς στόχος του θα είναι η συμμόρφωση των οδηγών, η επιβολή δίκαιων ποινών που θα αντιστοιχούν στη σοβαρότητα της επικινδυνότητας της κάθε παράβασης, αλλά και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων. Αυτό που έχει ωστόσο σημασία, είναι πως οι ποινές θα αφορούν κυρίως στον οδηγό και όχι στο όχημα καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς. Αν κάποιος για παράδειγμα υποπέσει σε μια παράβαση που αυτήν τη στιγμή επισύρει εκτός του προστίμου και αφαίρεση των πινακίδων κυκλοφορίας, με τον νέο ΚΟΚ η ποινή θα είναι διαφορετική.

Η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου, ανέφερε: “Θα χρειαστεί η συμβολή όλων για να επικοινωνηθούν οι καλές πρακτικές, ώστε να βελτιωθεί η Οδική Ασφάλεια στη χώρα μας. Όπως ίσως γνωρίζετε, για πρώτη φορά οι πολίτες έχουν στο κινητό τους το σύνολο της πληροφορίας για το όχημά τους στο Gov.gr Wallet με τρόπο απλό, φιλικό. Το MyAuto αποτελεί τον ηλεκτρονικό φάκελο των οχημάτων και οι πολίτες μπορούν πλέον να προσθέσουν τις πληροφορίες στο Wallet τους, καθώς έχουν πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία του οχήματός τους, όπως αυτά τηρούνται σε μητρώα φορέων της Δημόσιας Διοίκησης. Ειδικά για τα ιστορικά οχήματα τέθηκε σε λειτουργία η εφαρμογή για την καταχώρηση τους στο μητρώο αδειών κυκλοφορίας οχημάτων του Υπουργείου Μεταφορών. Πλέον είναι δυνατή η χορήγηση άδειας και κρατικών πινακίδων σύμφωνα με υπουργική απόφαση που υπογράψαμε. Σ’ αυτή καθορίζεται η διαδικασία και τα δικαιολογητικά που πρέπει να υποβληθούν.”

motomag Αλλαγές στον νέο ΚΟΚ – Θα τιμωρείται ο οδηγός που έκανε την παράβαση και όχι το όχημα

Όσον αφορά την είσπραξη των προστίμων θα υπάρξουν αλλαγές στο καθεστώς των κλήσεων που βεβαιώνουν οι Αρχές και το αίσθημα δικαιοσύνης των πολιτών. Αυτές θα βεβαιώνονται και θα καταχωρούνται με ηλεκτρονικά μέσα, προκειμένου να γνωρίζει ο οδηγός ότι δεν πρόκειται να αποφύγει πρόστιμα και ποινές για τις παραβάσεις του. Για τον σκοπό αυτό, θα συγκροτηθεί ένα Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Παραβάσεων, στο πλαίσιο του οποίου θα εφαρμοστεί μια ψηφιακή διαδικασία για τη βεβαίωση και είσπραξη των προστίμων.

Αυτή θα έχει ως εξής:

  • Βεβαίωση και καταχώρηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με ηλεκτρονικά μέσα, ώστε να δοθεί τέλος στο σβήσιμο των κλήσεων
  • Πρόβλεψη ώστε η παράβαση που θα επιβάλλεται ερήμην του οδηγού (δηλαδή με κάμερες και ραντάρ) να αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος
  • Δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής της παράβασης μέσω e-banking ή σε ATM
  • Βεβαίωση της υπερήμερης οφειλής στο Taxisnet
  • Άμεση online ενημέρωση των οδηγών για την καταγραφή των παραβάσεων και των πόντων ποινής που έχουν συγκεντρώσει στο point system

Έξυπνες κάμερες: Ματαίωση διαγωνισμού λόγω προσφυγών – Αμφίβολη και η αξιοπιστία τους

Υπόνοιες για “φωτογραφικό διαγωνισμό” υπέρ συγκεκριμένης εταιρείας
camera
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

25/5/2026

Στις 9 Ιουνίου 2026 έληγε κανονικά η προθεσμία υποβολής προσφορών για τον ηλεκτρονικό διαγωνισμό προμήθειας καμερών Τροχαίας με τεχνητή νοημοσύνη, δηλαδή το περίφημο “Ενιαίο Εθνικό Σύστημα Ψηφιακής Καταγραφής & Διαχείρισης Ελέγχων & Προστίμων Τροχαίας-Ελληνικής Αστυνομίας” με κωδικό διαγωνισμού ΟΠΣ 5225710.

Ωστόσο με ανακοίνωση που εκδόθηκε στην ιστοσελίδα Κοινωνία της Πληροφορίας, ο διαγωνισμός αυτός ματαιώθηκε εξαιτίας προσφυγών στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) σχετικά με τους όρους του.

Οι προσφυγόντες καταγγέλλουν πως ο διαγωνισμός θέτει πολύ συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές που πρακτικά “φωτογραφίζουν” συγκεκριμένο προϊόν. Θυμίζουμε πως οι πρώτες τέτοιες έξυπνες κάμερες που μπήκαν σε ελληνικούς δρόμους ήταν της ιταλικής εταιρείας Tattile, ωστόσο οι προδιαγραφές του διαγωνισμού φέρονται να περιγράφουν δύο συγκεκριμένα μοντέλα καμερών της γαλλικής Macq.

Οι προσφυγές κατά του διαγωνισμού έφτασαν ως τις κατασκευές που θα τις στηρίζουν, καθώς και η προμήθεια 1.000 γαλβανισμένων χαλύβδινων ιστών συνοδεύεται από τεχνικές προδιαγραφές που ουσιαστικά φωτογραφίζουν συγκεκριμένες κάμερες. Θεωρητικά η απόκτηση των ιστών αυτών θα έπρεπε να γίνει με βάση το είδος των καμερών που θα αποκτηθούν, άρα το λογικό θα ήταν ο διαγωνισμός να διεξαχθεί όταν θα είναι καθορισμένη η μάρκα και το μοντέλο των καμερών, ωστόσο εδώ συμβαίνει το αντίθετο. Οι καταγγέλλοντες τον διαγωνισμό μιλούν για προδιαγραφές δεν περιορίζονται σε ποιοτικές ή λειτουργικές απαιτήσεις του ιστού, όπως αντοχή, ασφάλεια κλπ, αλλά ορίζουν συγκεκριμένη γεωμετρία, διάμετρο, ύψος, πάχος, βάρη και τρόπο στήριξης.

Λες και ήξεραν από πριν ακριβώς τον κατασκευαστή και τα μοντέλα των καμερών που θα επιλεγούν, θα σκεφτεί ο καχύποπτος νους.

Παράλληλα, είχε προηγηθεί εμπλοκή από τον Μάρτιο και στον διαγωνισμό για προμήθεια 600 φορητών καμερών που προορίζονται να μπουν σε λεωφορεία, καθώς η ΕΑΔΗΣΥ φέρεται να έχει μπλοκάρει και αυτόν μετά από προσφυγή εταιρείας που συμμετείχε, ζητώντας να επανατεθούν με σαφήνεια οι προδιαγραφές του. Κρίθηκε πως ο αρχικός διαγωνισμός περιείχε δυσανάλογες τεχνικές απαιτήσεις, ασαφή και μη μετρήσιμα κριτήρια αξιολόγησης, ενώ η απαίτηση συνεργασίας με υφιστάμενο σύστημα δεν συνοδευόταν από δημοσιευμένες προδιαγραφές, δημιουργώντας και εδώ υποψίες για “φωτογραφικό διαγωνισμό” που ωθεί σε προμήθεια από συγκεκριμένο κατασκευαστή.

Μ’ αυτά και μ’ αυτά το πρόγραμμα ανάπτυξης των έξυπνων καμερών με υποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης δέχτηκε ένα σημαντικό πλήγμα που θα καθυστερήσει αρκετά την υλοποίησή του, καθώς η προμήθεια και εγκατάσταση των καμερών είναι απλώς η αρχή. Για να δουλέψει σωστά το πολυδιαφημισμένο αυτό σύστημα απαιτείται η εγκατάσταση ηλεκτρονικών υποδομών με τεχνητή νοημοσύνη και η δικτύωση όλων των καμερών σε αυτό, καθώς και η σχετική εκπαίδευση των αστυνομικών που θα το χειρίζονται.

Είναι ηλίου φαεινότερο πως δεν υπάρχουν ρεαλιστικές πιθανότητες να επιβεβαιωθούν οι αρχικές κυβερνητικές εξαγγελίες για λειτουργία μέσα στο 2026, παρότι η ίδια η κυβέρνηση είχε χωρίσει την προμήθεια σε διαφορετικούς επιμέρους διαγωνισμούς ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία.

Οι δε κάμερες που έχουν ήδη τοποθετηθεί σε πιλοτική λειτουργία εκτελούν προς το παρόν μέρος των λειτουργιών που δυνητικά θα έχουν, καθώς δεν είναι συνδεδεμένες με σέρβερ τεχνητής νοημοσύνης μέσω των οποίων υποτίθεται πως θα εκδίδονται και θα αποστέλλονται αυτόματα οι κλήσεις για παραβάτες – γιατί απλούστατα αυτό το δίκτυο δεν υπάρχει ακόμη.

Κι αν ακόμη αυτό στηθεί όπως αρχικά προβλεπόταν όμως, ήδη από αυτό το πρώτο βρεφικό διάστημα λειτουργίας των λιγοστών νέων έξυπνων καμερών δεν απουσιάζουν τα προβλήματα αξιοπιστίας.

Μόλις πριν λίγες μέρες έγινε γνωστή προσφυγή οδηγού για πρόστιμο 350 ευρώ που δέχτηκε από κάμερα που διέγνωσε πως δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας στο αυτοκίνητό του, ενώ ο ίδιος λέει πως φορούσε αλλά η κάμερα ξεγελάστηκε γιατί τα ρούχα του ήταν σκουρόχρωμα.

Υπάρχουν δε ακόμη αρκετές καταγγελίες για κλήσεις που κόπηκαν για ανύπαρκτα παραπτώματα, όπως ξύσιμο κεφαλιού που ερμηνεύτηκε ως ομιλία στο κινητό, συσκευή ατμίσματος (vape) που επίσης θεωρήθηκε ως κινητό τηλέφωνο, ενώ στην κορυφή ως τώρα μάλλον είναι η βεβαίωση προστίμου για μη χρήση ζώνης από συνεπιβάτη που … δεν υπήρχε καν στο αυτοκίνητο!

Πηγές της Αστυνομίας φέρονται να έχουν δηλώσει σε τηλεοπτικά δίκτυα πως απαιτείται ανθρώπινος έλεγχος για να φιλτράρει τις καταγραφές παραβάσεων από τις κάμερες, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις η αρχική ένδειξη της κάμερας αποδείχθηκε λανθασμένη. Κατά κάποια δημοσιεύματα του ημερήσιου Τύπου που επικαλούνται αστυνομικές πηγές, το ποσοστό λανθασμένης ετυμηγορίας από τις κάμερες φτάνει ως και πάνω από 90%, ενώ αποτυγχάνει να λάβει υπόψη την παρουσία τροχονόμου που ενδεχομένως να ρυθμίζει την κυκλοφορία με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι τα φανάρια.

Όλες αυτές οι αστοχίες θα πρέπει οπωσδήποτε να μας βάλουν σε σκέψεις, διότι όταν το σύστημα έξυπνων καμερών θα είναι σε πλήρη λειτουργία (αν και όποτε), αυτές οι κλήσεις δεν θα περνούν από ανθρώπινο βλέμμα και θα έρχονται κατευθείαν στα εισερχόμενα του παραβάτη, δημιουργώντας ένα πολύ επικίνδυνο πρόβλημα. Όταν ο νέος ΚΟΚ σου παίρνει δίπλωμα για το παραμικρό, το λάθος του συστήματος δεν έχει μόνο επίπτωση σε χρήμα – βλέπε πρόστιμο που αν δικαιωθείς θα πάρεις πίσω – αλλά και στην καθημερινή κινητικότητα του οδηγού. Αν λ.χ. η δουλειά του εξαρτάται από το όχημα με οποιονδήποτε τρόπο, η απώλεια του διπλώματος για ένα χρονικό διάστημα έχει βαρύτερες συνέπειες και θα ήταν τραγικό αν αποδειχθεί πως η παράβαση ήταν προϊόν τεχνητής ανοησίας αντί νοημοσύνης.

Επιπλέον, ένας υπαρκτός κίνδυνος είναι να πλημμυριστούν οι αρμόδιες υπηρεσίες με προσφυγές οδηγών που δέχτηκαν άδικα πρόστιμα από κάμερες.

Μπορεί το “κράτος-σερίφης” να γράφει όμορφα στις τηλεοπτικές κάμερες, αλλά τι γίνεται όταν το αφήγημα καταρρέει στην πράξη; Διότι αρχίζει να φαίνεται πως η ακολουθούμενη πολιτική στο ζήτημα αυτό θυμίζει φαρ ουέστ: πρώτα πυροβολούμε και μετά ερευνούμε.