Εξοργιστική έρευνα ΕΜΠ - Ένας στους τέσσερις πρατηριούχους καυσίμων της Αττικής μας κλέβει στην αντλία!

Κι οι κλέφτες βγαίνουν λάδι - Όσα πρατήρια σφραγίστηκαν, λειτούργησαν ξανά δυο ημέρες αργότερα…
1 στα 4 πρατήρια στην Αττική κλέβει
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

21/10/2024

Στην εφημερίδα Καθημερινή δημοσιεύεται σοκαριστική έρευνα του ΕΜΠ, που αποκαλύπτει πως το 25% των πρατηριούχων στην Αττική (ένας στους τέσσερις) κλέβουν τους πελάτες τους σε ποσοστό που φτάνει ακόμα και το 24%, ενώ από τα 18 πρατήρια που πιάστηκαν στη φάκα της ΑΑΔΕ για νοθεία… και τα 18 συνεχίζουν να λειτουργούν κανονικά και σήμερα, έχοντας κλείσει για μόλις 2 ημέρες έκαστο! Για κλάματα (και καθόλου για γέλια) τα κρατικά μέτρα, και η απάτη πάει σύννεφο.

Σε πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) μαθαίνουμε πως ένα στα τέσσερα πρατήρια καυσίμων στην Αττική χρεώνουν αέρα κοπανιστό αντί για βενζίνη, σε ποσοστό που φτάνει ακόμα και το 24%! Νομίζεις πως βάζεις 10 λίτρα, και σου έχουν βάλει 7,6. Στα 40 λίτρα η ανωτέρω απάτη μεταφράζεται σε 30,4 πραγματικά λίτρα βενζίνης, σχεδόν 10 λιγότερα απ’ όσα πιστεύει ο πελάτης.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στην Αττική, όπου πωλείται το 50% των καυσίμων της χώρας, ενώ εδώ βρίσκεται το 27% των πρατηρίων της ελληνικής επικράτειας. Όπως δείχνει η έρευνα ένα τεράστιο ποσοστό πρατηριούχων έχει πειραγμένες αντλίες, δίνοντας τακτικά μικρότερες ποσότητες καυσίμων από ότι δείχνει ο μετρητής.

Σημειώστε πως το συνολικό κόστος της κλοπής ανέρχεται στα 120 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση!

Μάλιστα η παραβατικότητα έχει τεράστια άνοδο, αφού από το 4% των πρατηρίων το 2011 φτάσαμε στο 15% το 2016, για να πάμε στο 19% το 2019, στο 20% το 2021 και στο 27% το 2023! Μιλάμε για αύξηση 35% στα δυο τελευταία χρόνια, με τις ελλειμματικές παραδόσεις καυσίμων να αυξάνονται κατά 30% στα τρία τελευταία χρόνια!

Η έρευνα του ΕΜΠ διαπιστώνει επίσης άμεση σύνδεση της τιμής πώλησης του καυσίμου με τις ελλειμματικές παραδόσεις, συγκρίνοντας τις ενδεικτικές τιμές βενζίνης και πετρελαίου κίνησης ενός παραβατικού πρατηρίου με απόκλιση ελλειμματικής παράδοσης 10% και ενός νόμιμου πρατηρίου στην ίδια περιοχή. Έτσι διαπιστώνεται ότι ενώ η αναγραφόμενη τιμή του παραβατικού πρατηρίου προς τον καταναλωτή είναι 8 λεπτά/λίτρο χαμηλότερη του νόμιμου, η πραγματική τιμή είναι υψηλότερη κατά 10-12 λεπτά/λίτρο.

Παράλληλα, η αύξηση του κόστους λειτουργίας ωθεί σε περαιτέρω αύξηση της διαφοράς τιμής πώλησης των νόμιμων πρατηρίων σε σχέση με τα παραβατικά πρατήρια, με αποτέλεσμα τη μείωση του όγκου πωλήσεών όσων εφαρμόζουν τον νόμο. Συνεπώς, τα παραβατικά πρατήρια αυξάνουν την κερδοφορία τους, καθώς οι καταναλωτές επιλέγουν με βασικό κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή, οδηγώντας στην έξοδο τους νόμιμους πρατηριούχους.

Τα εξοργιστικά συνεχίζονται και κορυφώνονται με τη διαπίστωση πως εκ των 18 παραβατικών πρατηρίων που “τσάκωσε” η ΑΑΔΕ από τον Ιούνιο, ΚΑΙ ΤΑ 18 ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΑΝ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ, ΕΧΟΝΤΑΣ ΚΛΕΙΣΕΙ ΓΙΑ… ΔΥΟ ΗΜΕΡΕΣ ΕΚΑΣΤΟ! Αυτό συνέβη καθώς μετά από χορήγηση προσωρινής διαταγής από το Διοικητικό Πρωτοδικείο πέτυχαν την αναστολή του μέτρου σφράγισης!

Στο ρεπορτάζ της Καθημερινής, που βασίζεται στην έρευνα του ΕΜΠ, τονίζεται πως η εκδίκαση των αιτήσεων αναστολής είναι κρίσιμης σημασίας, διότι τυχόν αποδοχή τους ουσιαστικά οδηγεί στην ατιμωρησία, αφού η εκδίκαση των προσφυγών ύστερα από ένα ή δύο χρόνια θα είναι πλέον άνευ αντικειμένου

ΕΛ.ΑΣ: 21η εβδομάδα “Μηδενική ανοχή στη μη χρήση κράνους” Μείωση με 1.100 παραβάσεις σε 16.611 ελέγχους

Αυστηροί έλεγχοι της ΕΛ.ΑΣ. με σχετική μείωση στον αριθμό των παραβάσεων
Police 21st week
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

25/11/2025

Περισσότερες από 1.200 παραβάσεις για μη χρήση κράνους καταγράφηκαν μέσα σε μόλις μία εβδομάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της 21ης εβδομάδας της εκστρατείας της ΕΛ.ΑΣ. για την οδική ασφάλεια.

Η Ελληνική Αστυνομία συνεχίζει εντατικά τους ελέγχους στο πλαίσιο της εκστρατείας "Μηδενική ανοχή στη μη χρήση κράνους", με αυστηρές επιβολές προστίμων σε οδηγούς και επιβάτες δίκυκλων και Ε.Π.Η.Ο. (Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων). Η εκστρατεία συνεχίζει σε πανελλαδικό επίπεδο, με τη συμμετοχή Τροχαίας, Αστυνομικών Τμημάτων και Ο.Ε.Π.Τ.Α.

Την εβδομάδα 17–23 Νοεμβρίου 2025 πραγματοποιήθηκαν 16.611 έλεγχοι, μέσα από τους οποίους βεβαιώθηκαν 1.105 παραβάσεις οδηγών, 48 εκ των οποίων αφορούσαν διανομείς και 126 παραβάσεις συνεπιβατών.

Μείωση παρατηρείται στον αριθμό των παραβάσεων, αλλά πριν βιαστούμε να μιλήσουμε για αλλαγή σκεπτικού πρέπει να επισημάνουμε και την πτώση των θερμοκρασιών, καθώς για μερίδα αναβατών οι υψηλές θερινές θερμοκρασίες είναι μια διαχρονική δικαιολογία για την μη χρήση κράνους, καθιστώντας το δυστυχώς “εποχιακό αξεσουάρ”.

Από το σύνολο των παραβάσεων, 906 αφορούσαν οδηγούς δικύκλων (συμπεριλαμβανομένων των 48 διανομέων), 122 συνεπιβάτες δικύκλων και 199 οδηγούς Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων, δηλαδή πατίνια.

Ανά περιφέρεια, οι περισσότερες παραβάσεις εντοπίστηκαν στην Αττική (599), ακολουθούμενη από τη Δυτική Ελλάδα (92), την Κρήτη (91), τη Θεσσαλονίκη (75) και τη Θεσσαλία (71). Οι χαμηλότερες καταγραφές σημειώθηκαν στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη (20) και στην Ήπειρο (19).

Με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025), προβλέπεται αυστηροποίηση των κυρώσεων, αναλυτικότερα:

  • 350 ευρώ πρόστιμο και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 30 ημέρες για τον οδηγό δικύκλου που δεν φορά κράνος (ίδιες κυρώσεις επιβάλλονται και στον οδηγό που δεν μεριμνά για τον επιβάτη).
  • 350 ευρώ πρόστιμο για τον συεπιβάτη και μαζί επιπρόσθετο 50% πρόστιμο στον αναβάτη. Άρα αν και οι δύο δεν φορούν κράνος το συνολικό πρόστιμο είναι 350+175+350 Ευρώ
  • 30 ευρώ πρόστιμο για οδηγό Ε.Π.Η.Ο.

Σημαντικό είναι και το γεγονός πως σε περίπτωση υποτροπής, οι ποινές γίνονται ακόμη βαρύτερες.

Μακάρι το κράνος να το φορούσαν όλοι επειδή δεν θέλουν να οδηγούν δίχως αυτό και όχι γιατί τους επιβάλλεται και με την αλλαγή της συνολικής εικόνας τα πρόστιμα να υποχωρήσουν ξανά στο παλαιότερο ύψος τους που είχαν μόνο διοικητική ποινή χωρίς χρηματική επιβάρυνση.