Ευρωπαϊκή Ένωση - Προτείνει έξτρα δασμούς στις αμερικάνικες μοτοσυκλέτες, αλλά μόνο στα... μικρά κυβικά!

Η ευρωπαϊκή λίστα με τα προτεινόμενα αντίμετρα στους δασμούς που επέβαλλε η κυβέρνηση Trump περιλαμβάνει μοτοσυκλέτες και... scooter έως 500 κυβικά μόνο!
Δασμοί Ε.Ε. σε αμερικάνικες μοτοσυκλέτες
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

13/3/2025

Ως απάντηση στην επιβολή νέων δασμών από τις ΗΠΑ στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου από την ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε αντίμετρα στις εισαγωγές προϊόντων από τις Ηνωμένες Πολιτείες προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, αντίμετρα που όπως και οι νέοι δασμοί των Η.Π.Α. αναμένεται να επηρεάσουν και τη μοτοσυκλέτα, και όλους εμάς. Όμως όσον αφορά στη μοτοσυκλέτα υπάρχει ένα θέμα, καθώς στον κατάλογο των αντίμετρων βλέπουμε πως αυτά αφορούν scooter (άσχετο) και μοτοσυκλέτες μέχρι... 500 κυβικά, αγνοώντας τα μεγάλα κυβικά των Harley-Davidson και Indian!

Σε απάντηση στους νέους δασμούς των ΗΠΑ που επηρεάζουν εξαγωγές της ΕΕ με αξία που ξεπερνά τα 18 δισ. ευρώ, η Επιτροπή προωθεί ένα πακέτο νέων αντίμετρων στις εξαγωγές των ΗΠΑ. Τα αντίμετρα αυτά θα τεθούν σε ισχύ έως τα μέσα Απριλίου, μετά από διαβούλευση με τα κράτη μέλη και τους ενδιαφερόμενους φορείς. Συνολικά, τα αντίμετρα της ΕΕ θα μπορούσαν να καλύψουν εξαγωγές αμερικανικών προϊόντων αξίας έως 26 δισ. ευρώ, ισοδύναμα με το οικονομικό εύρος των δασμών των ΗΠΑ.

Στη λίστα των προϊόντων που ενδέχεται να υπόκεινται σε αντίμετρα περιλαμβάνονται:

  • Μοτοσυκλέτες, συμπεριλαμβανομένων των μοτοποδηλάτων, με εμβολοφόρο κινητήρα εσωτερικής καύσης και κυβισμό ≤ 50 cm³
  • Scooter με κυβισμό > 50 cm³ έως ≤ 250 cm³
  • Μοτοσυκλέτες, συμπεριλαμβανομένων των μοτοποδηλάτων, με εμβολοφόρο κινητήρα εσωτερικής καύσης και κυβισμό > 50 cm³ έως ≤ 125 cm³ (εκτός από τα scooter)
  • Μοτοσυκλέτες, συμπεριλαμβανομένων των μοτοποδηλάτων, με εμβολοφόρο κινητήρα εσωτερικής καύσης και κυβισμό > 125 cm³ έως ≤ 250 cm³ (εκτός από τα scooter)
  • Μοτοσυκλέτες, συμπεριλαμβανομένων των μοτοποδηλάτων, με εμβολοφόρο κινητήρα εσωτερικής καύσης και κυβισμό > 250 cm³ έως 380 cm³
  • Μοτοσυκλέτες, συμπεριλαμβανομένων των μοτοποδηλάτων, με εμβολοφόρο κινητήρα εσωτερικής καύσης και κυβισμό > 380 cm³ έως 500 cm³
  • Μοτοσυκλέτες, μοτοποδήλατα και ποδήλατα με βοηθητικό ηλεκτροκινητήρα (εξαιρούνται ποδήλατα, τρίκυκλα και τετράκυκλα με υποβοήθηση πεντάλ και συνεχή ονομαστική ισχύ ≤ 250 W)
  • Μοτοσυκλέτες, μοτοποδήλατα και ποδήλατα με βοηθητικό κινητήρα και καλάθι (εξαιρούνται τα ηλεκτρικά και αυτά με εμβολοφόρο κινητήρα εσωτερικής καύσης)

Επ; Πού ακριβώς είναι οι αμερικάνικες μοτοσυκλέτες που επηρεάζονται από τα παραπάνω; Η γκάμα των Harley-Davidson και Indian που φτάνει στην Ευρώπη αφορά μόνο υψηλούς κυβισμούς, οπότε είτε αυτός που έφτιαξε την λίστα με τα ευρωπαϊκά αντίμετρα δεν γνωρίζει για τι μιλάει, ή υπάρχει κάποια άλλη λεπτομέρεια που μας διαφεύγει. Το ενδιαφέρον όμως είναι πως η FEMA έχει "ντύσει" το άρθρο της με ένα... ινδικό Harley-Davidson το οποίο ΔΕΝ εισάγεται στην Ευρώπη. Άρα η FEMA έχει δει τα κυβικά της λίστας, αλλά... ούτε εκείνη σχολιάζει το παράδοξο. 

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε στις 12/3: "Οι εμπορικές σχέσεις μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ηνωμένων Πολιτειών είναι οι μεγαλύτερες στον κόσμο. Έχουν προσφέρει ευημερία και ασφάλεια σε εκατομμύρια ανθρώπους, δημιουργώντας εκατομμύρια θέσεις εργασίας και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Από σήμερα το πρωί, οι Ηνωμένες Πολιτείες εφαρμόζουν δασμό 25% στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου. Λυπούμαστε βαθιά γι’ αυτό το μέτρο. Οι δασμοί είναι φόροι. Είναι κακοί για τις επιχειρήσεις και ακόμη χειρότεροι για τους καταναλωτές. Διαταράσσουν τις εφοδιαστικές αλυσίδες, προκαλούν οικονομική αβεβαιότητα, απειλούν θέσεις εργασίας και αυξάνουν τις τιμές – τόσο στην Ευρώπη όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να δράσει για να προστατεύσει τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις. Τα αντίμετρα που λαμβάνουμε σήμερα είναι ισχυρά, αλλά αναλογικά. Καθώς οι ΗΠΑ επιβάλλουν δασμούς αξίας 28 δισ. δολαρίων, απαντάμε με αντίμετρα αξίας €26 δισ., που αντιστοιχούν στο οικονομικό εύρος των δασμών των ΗΠΑ. Τα αντίμετρα θα εισαχθούν σε δύο στάδια, ξεκινώντας από την 1η Απριλίου και με πλήρη εφαρμογή από 13 Απριλίου. Παράλληλα, παραμένουμε ανοιχτοί στον διάλογο. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι, σε έναν κόσμο γεμάτο γεωπολιτικές και οικονομικές αβεβαιότητες, δεν είναι προς το κοινό μας συμφέρον να επιβαρύνουμε τις οικονομίες μας με δασμούς. Είμαστε έτοιμοι για έναν ουσιαστικό διάλογο."

Ο Wim Taal, Γενικός Γραμματέας της FEMA, τόνισε: "Η FEMA έχει επανειλημμένα εξηγήσει ότι η επιβολή κυρώσεων ή εισαγωγικών φόρων στις μοτοσικλέτες δεν θα βλάψει μόνο τους Αμερικανούς και τη βιομηχανία των ΗΠΑ, αλλά και τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις μοτοσυκλετών, τους εργαζομένους τους και τις οικογένειές τους. Άνθρωποι μπορεί να χάσουν τη δουλειά τους και οικογένειες να χάσουν το εισόδημά τους, αν οι μοτοσυκλέτες από τις ΗΠΑ γίνουν πολύ ακριβές για να πωληθούν. Η κοινότητα των μοτοσυκλετιστών είναι μια παγκόσμια κοινότητα που χρειάζεται ελεύθερο εμπόριο και ελεύθερη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών. Δεν πρέπει να εμπλεκόμαστε σε διαμάχες μεταξύ κυβερνήσεων."

Μένει να δούμε όμως αν θα αλλάξουν οι προτεινόμενοι κυβισμοί για τα αντίμετρα, να δούμε αν θα συμφωνήσουν οι Ευρωπαίοι εταίροι στα νέα αντίμετρα, μένει να δούμε αν ισχύσουν πόσο θα επιβαρύνουν την κάθε μοτοσυκλέτα (κάποιες αναφορές κάνουν λόγο έως και για 50%) και τέλος να δούμε αν ο Trump κάνει πίσω, ή επιμείνει επιβάλλοντας αντίμετρα στα αντίμετρα, όπως έχει κάνει σε κάποιες πρόσφατες περιπτώσεις.

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης: 300 νέες έξυπνες κάμερες στην Αττική – Παραδέχεται ευθέως τις ανακριβείς καταγραφές

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη προανήγγειλε νέο κύμα καμερών από την Περιφέρεια Αττικής
cameras
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

25/6/2026

Σε ραδιοφωνική του συνέντευξη ο κ. Χρυσοχοΐδης αποκάλυψε πως 300 νέες έξυπνες κάμερες πρόκειται να τεθούν σύντομα σε λειτουργία, όλες τοποθετημένες στην Αττική και δη σε φανάρια, ελέγχοντας τις παραβιάσεις του κόκκινου.

"Επιχειρούμε και παλεύουμε να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις ατιμωρησίας δεκαετιών, αλλά όπως βλέπετε τα πράγματα πάνε προς το καλύτερο," είπε ο υπουργός.

"Μια ενδεικτική κατάσταση είναι οι έλεγχοι αλκοτέστ, που έχουν αρχίσει και επιβάλουν κοινωνική συνείδηση και συμπεριφορά και αυτό είναι πάρα πολύ ελπιδοφόρο. Αυτή τη στιγμή η Τροχαία, Παρασκευή και Σάββατο, στην Αττική κάνει 42-45.000 ελέγχους αλκοτέστ.

"Έχουν πολλαπλασιαστεί οι έλεγχοι της Τροχαίας γενικότερα, όπως πολλαπλασιάστηκε και η δύναμή της. Σκεφτείτε πως όταν ανέλαβα βρήκα μια Τροχαία με 200 άτομα και τώρα είναι πάνω από 600. Έγινε μια μεγάλη προσπάθεια και θα τη συνεχίσουμε.

"Σε λίγες μέρες θα αρχίσουν να λειτουργούν οι 300 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής που θα βεβαιώνουν την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη. Θα είναι και αυτό μία πρόοδος σε συνδυασμό με τη λειτουργία των υπολοίπων. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες τεχνικές αστοχίες, αλλά σωστά η τροχαία κάνει την επεξεργασία και γίνεται διαλογή, ούτως ώστε να μην σταλούν, γιατί η διαδικασία που θα ακολουθήσει θα είναι γραφειοκρατική και θα ταλαιπωρήσει τον πολίτη."

Ως είναι προφανές από τα λεγόμενα του υπουργού, όλες οι νέες κάμερες – και μαζί οι υφιστάμενες που έχουν τοποθετηθεί σε πιλοτική φάση – λειτουργούν με την παραδοσιακή μεθοδολογία: αστυνομικός ελέγχει τα ευρήματα και στη συνέχεια βεβαιώνονται οι παραβάσεις.

Επίσης, όπως έχουμε ξαναπεί στο πρόσφατο παρελθόν, οι νέες κάμερες μπορεί να είναι έξυπνες, αλλά δεν έχουν ακόμη την υποδομή πίσω τους για να κάνουν όλα όσα διαφημίζονταν πως μπορούν. Και, όπως προκύπτει τόσο από την εμπειρία, όσο κι από τα λεγόμενα του υπουργού, ευτυχώς…

Διότι ήδη διαβάζουμε για διαρροές από κύκλους της αστυνομίας πως οι "έξυπνες" κάμερες βγάζουν απαράδεκτα υψηλά ποσοστά λαθών, οπότε ευτυχώς που πρέπει να περάσουν από "επεξεργασία και διαλογή" από την Τροχαία, διαφορετικά οι ενστάσεις θα πέσουν, όχι βροχή, αλλά κατακλυσμός.

Πρόκειται για μια ευθύτατη παραδοχή πως το σύστημα είναι προβληματικό πριν καν στηθεί και το ερώτημα παραμένει: όταν δηλαδή θα έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία ως έχει εξαγγελθεί και θα δουλεύει αυτομάτως και χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, η Τροχαία και η Δικαιοσύνη θα ασχολούνται ολημερίς με σκιές που έγιναν συνεπιβάτες χωρίς ζώνη, με ατμιστές (vapes) που παρερμηνεύτηκαν για κινητά τηλέφωνα και με τα σκούρα ρούχα ενός οδηγού που εξασφαλίζουν κλήση για μη χρήση προστατευτικής ζώνης;

Τεχνητή νοημοσύνη για την οδική ασφάλεια, ή τεχνητή ανοησία για τα συνταξιοδοτικά ταμεία αστυνομίας και στρατού; Ιδού η απορία.